457 Audi A8 2010 Układ Napedu, AUDI
[ Pobierz całość w formacie PDF ] Zeszyt do samodzielnego kształcenia nr 457 Audi A8 2010 Układ napędowy Automatyczne 8-biegowe skrzynie biegów 0BK i 0BL Przekładnia tylnej osi 0BF i sportowy mechanizm różnicowy 0BE Audi Szkolenia techniczne Skrzynie biegów w samochodach Audi Wprowadzając na rynek innowacyjne rozwiązania układu napędowego – takie jak np. skrzynie multitronic czy skrzynie dwusprzęgłowe – firmy Volkswagen i Audi zmieniły też zasadniczo wymagania, stawiane konwencjonalnym, stopniowym skrzyniom automatycznym. Analizy przeprowadzone przez ZF Getriebe GmbH wykazały, że nawet udoskonalone skrzynie sześciobiegowe na dłuższą metę nie sprostają rosnącym wymaganiom klientów. Z tego względu dla nowego Audi A8 2010 opracowano – wraz z ZF Getriebe GmbH – typoszereg skrzyń biegów, wykorzystujący całkowicie nową koncepcję budowy. Obok bardzo ważnego zadania zmniejszenia zużycia paliwa (aktualnego wobec trwającej debaty o redukcji emisji CO 2 ) na szczycie listy wymagań stanęło zwiększenie dynamiki i zrywności sportowych samochodów klasy premium. Ważnym krokiem w tym kierunku było wprowadzenie 2. generacji automatycznych skrzyń 6-biegowych firmy ZF Getriebe GmbH (patrz zeszyt nr 385 na temat skrzyni 0B6). Najważniejszymi założeniami konstrukcyjnymi były: • obniżenie zużycia paliwa przez zmniejszenie prędkości obrotowej silnika oraz zmniejszenie strat mocy w sprzęgłach, • optymalne osiągi samochodu dzięki małej różnicy obrotów pomiędzy biegami, dużej liczbie bezpośrednich zmian biegów oraz dobremu stosunkowi mocy do masy, • łatwiejsze projektowanie wnętrza samochodu dzięki mechanizmowi shift-by-wire. Dzięki nowej konstrukcji przekładni hydrokinetycznej w skrzyni tej poprawiono tłumienie drgań skrętnych, co przyczyniło się do zmniejszenia zużycia paliwa i pozwoliło kierowcy na bardziej bezpośrednie czucie samochodu. Dzięki funkcji rozłączania napędu na postoju (która zmniejsza moment przenoszony na koła przy wciśniętym hamulcu) oraz dzięki znacznemu skróceniu czasu reakcji i czasu zmiany biegu, komfortowa skrzynia automatyczna rozwinęła się w skrzynię sportową o wysokiej sprawności. Przykładem doskonałej realizacji tych założeń są nowe automatyczne skrzynie 8-biegowe 0BK i 0BL. „Podczas pracy nad nową skrzynią automatyczną, w centrum uwagi konstruktorów stało dalsze, wyraźne zmniejszenie zużycia paliwa przy równoczesnym zwiększeniu mocy – a nie liczba biegów.” dr Michael Paul Członek Zarządu ds. Technicznych ZF Friedrichshafen AG W skrzyniach biegów generacji 8HP do zmniejszenia zużycia paliwa przyczyniają się następujące rozwiązania: • zwiększenie rozpiętości przełożeń i liczby biegów, co pozwala lepiej dopasować zakres pracy silnika do warunków jazdy, • wyraźne zmniejszenie strat mocy w elementach załączających (tylko dwa rozłączone elementy załączające na każdym biegu), • pompa ATF o zwiększonej sprawności (pompa łopatkowa dwustronnego działania), • udoskonalony tłumik drgań skrętnych w przekładni hydrokinetycznej. - 6 % - 2 % - 5 % - 3 % - 6 % - 5 % 1) 3-biegowa 4-biegowa 5-biegowa 6-biegowa 1. generacji 6-biegowa 2. generacji 8-biegowa 457_006 Zmniejszenie zużycia paliwa w skrzyniach automatycznych firmy ZF 457_007 Kolejnym obszarem, gdzie możliwe są duże oszczędności paliwa, jest unikanie pracy silnika na biegu jałowym podczas postoju samochodu. Korzyści są widoczne szczególnie w ruchu miejskim. W celu wykorzystania tego potencjału, w silniku 3,0 l V6 TDI wprowadzono po raz pierwszy układ start-stop w połączeniu zautomatyczną skrzynią biegów. W przygotowaniu są kolejne zastosowania. 1) potencjalna oszczędność dzięki układowi start-stop, ustalona przez symulację w Nowym Europejskim Cyklu Jazdy (NEFZ) 3 Spis treści Układ napędowy w Audi A8 2010 Nowości w skrócie __________________________________________________________________________________________________________________________________ 6 Mechanizm zmiany biegów shift by wire Wprowadzenie ______________________________________________________________________________________________________________________________________ 8 Funkcja tiptronic____________________________________________________________________________________________________________________________________ 8 Cechy mechanizmu zmiany biegów _______________________________________________________________________________________________________________ 9 Koncepcja obsługi _________________________________________________________________________________________________________________________________ 10 Schemat przełączania _____________________________________________________________________________________________________________________________ 11 Sterownik czujników dźwigni sterującej J587 __________________________________________________________________________________________________ 12 Czujnik położenia dźwigni sterującej G727 _____________________________________________________________________________________________________ 12 Funkcje, powiązania i interfejsy __________________________________________________________________________________________________________________ 13 Uchwyt dźwigni i przycisk zwalniający E681 ____________________________________________________________________________________________________ 14 Wyświetlacz położenia dźwigni sterującej Y26_________________________________________________________________________________________________ 14 Schemat funkcjonalny dźwigni sterującej E313 _______________________________________________________________________________________________ 15 Wskaźniki pracy skrzyni biegów__________________________________________________________________________________________________________________ 15 Funkcje i obsługa mechanizmu shift by wire ___________________________________________________________________________________________________ 16 Funkcja Auto-P (automatyczna blokada postojowa) ___________________________________________________________________________________________ 16 Awaryjne wyłączanie blokady postojowej _______________________________________________________________________________________________________18 Automatyczne 8-biegowe skrzynie biegów 0BK i 0BL Wprowadzenie _____________________________________________________________________________________________________________________________________ 20 Dane techniczne ___________________________________________________________________________________________________________________________________ 21 Wspólne cechy charakterystyczne w skrócie____________________________________________________________________________________________________ 22 Wsuwany wał napędowy __________________________________________________________________________________________________________________________ 23 Międzyosiowy mechanizm różnicowy____________________________________________________________________________________________________________ 23 Przekładnia hydrokinetyczna _____________________________________________________________________________________________________________________ 24 Zasilanie olejem ATF, pompa ATF________________________________________________________________________________________________________________ 25 ATF (Automatic Transmissions Fluid) ___________________________________________________________________________________________________________ 25 Przekładnia planetarna ___________________________________________________________________________________________________________________________ 26 Elementy załączające _____________________________________________________________________________________________________________________________ 26 Hamulce ____________________________________________________________________________________________________________________________________________ 27 Sprzęgła ____________________________________________________________________________________________________________________________________________ 27 Schemat i tablica zmiany biegów ________________________________________________________________________________________________________________ 28 Opis biegów i przeniesienia napędu _____________________________________________________________________________________________________________ 29 Przekrój skrzyni 0BK_______________________________________________________________________________________________________________________________ 32 Obieg oleju, smarowanie i uszczelnienie skrzyni 0BK __________________________________________________________________________________________ 34 Rozdzielone obiegi oleju __________________________________________________________________________________________________________________________ 34 Połączone obiegi oleju ____________________________________________________________________________________________________________________________ 35 Obieg oleju, smarowanie i uszczelnienie skrzyni 0BL __________________________________________________________________________________________ 36 Obieg oleju (połączone obiegi oleju) ____________________________________________________________________________________________________________ 36 Połączone obiegi oleju – obieg oleju przekładniowego ________________________________________________________________________________________ 37 Innowacyjne sterowanie temperaturą (ITM) ___________________________________________________________________________________________________ 38 Rozgrzewanie i chłodzenie skrzyni biegów – silnik V8 FSI_____________________________________________________________________________________ 38 Rozgrzewanie i chłodzenie skrzyni biegów – silnik V8 TDI ____________________________________________________________________________________ 40 Moduł mechatroniczny – sterowanie elektrohydrauliczne ____________________________________________________________________________________ 42 Moduł mechatroniczny (sterownik automatycznej skrzyni biegów) J217____________________________________________________________________ 43 Moduł mechatroniczny – elementy wykonawcze _______________________________________________________________________________________________ 44 Zawory regulacji ciśnienia – zawory elektromagnetyczne _____________________________________________________________________________________ 44 Złącza hydrauliczne _______________________________________________________________________________________________________________________________ 45 Kontrola temperatury w J217 ____________________________________________________________________________________________________________________ 46 Moduł mechatroniczny – czujniki ________________________________________________________________________________________________________________ 47 Czujnik wejściowej prędkości obrotowej G182 _________________________________________________________________________________________________ 47 Czujnik wyjściowej prędkości obrotowej G195 _________________________________________________________________________________________________ 47 Blokada postojowa ________________________________________________________________________________________________________________________________ 48 Blokada postojowa – zasada działania___________________________________________________________________________________________________________ 48 Blokada postojowa – funkcje awaryjne __________________________________________________________________________________________________________ 50 Czujnik blokady postojowej G747________________________________________________________________________________________________________________ 51 4 Funkcje – rozłączanie napędu na postoju _______________________________________________________________________________________________________ 52 Funkcje – adaptacja skrzyni biegów _____________________________________________________________________________________________________________ 53 Funkcje – układ start-stop________________________________________________________________________________________________________________________ 54 Impulsowy akumulator ciśnienia ________________________________________________________________________________________________________________ 54 Tryb pracy start-stop _____________________________________________________________________________________________________________________________ 56 Funkcje – wybór biegu na podstawie danych nawigacji _______________________________________________________________________________________ 58 Funkcje – komunikaty i ostrzeżenia _____________________________________________________________________________________________________________ 62 Funkcje – cechy szczególne współpracy z automatyczną regulacją odstępu (ACC) _________________________________________________________ 63 Funkcje – kodowanie sterownika automatycznej skrzyni biegów J217 ______________________________________________________________________ 63 Funkcje – dopasowanie wskaźnika włączonego biegu _________________________________________________________________________________________ 63 Funkcje – programy awaryjne i zastępcze ______________________________________________________________________________________________________ 63 Holowanie _________________________________________________________________________________________________________________________________________ 63 Przekładnia tylnej osi 0BC, 0BF, 0BE Konwencjonalna przekładnia tylnej osi, sportowy mechanizm różnicowy __________________________________________________________________ 64 Przekładnia tylnej osi 0BE, sportowy mechanizm różnicowy _________________________________________________________________________________ 65 Indywidualny rozdział momentu na koła _______________________________________________________________________________________________________ 66 Zeszyty do samodzielnego kształcenia na temat Audi A8 2010 _____________________________________________________________________________ 67 457_102 Automatyczne 8-biegowe skrzynie 0BK i 0BL należą do kategorii konwencjonalnych, stopniowych skrzyń biegów z przekładnią hydrokinetyczną. Mają one wiele cech konstrukcyjnych i funkcjonalnych wspólnych ze skrzyniami 6-biegowymi, opisanymi w zeszytach 283, 284 i 385. Te zeszyty stanowią bazę, pozwalającą zrozumieć niniejszy zeszyt. Tam, gdzie rozwiązania techniczne się nie zmieniły, podajemy więc tylko odnośnik do zeszytu 283, 284 czy 385. Z tego powodu dobrze jest mieć te zeszyty pod ręką, by w każdej chwili móc do nich zajrzeć. • Zeszyt do samodzielnego kształcenia informuje o podstawach budowy i działania nowych modeli samochodów i nowych podzespołów oraz o nowych rozwiązaniach technicznych. Zeszyt do samodzielnego kształcenia nie jest instrukcją naprawy! Podawane tutaj wartości mają jedynie pomóc w zrozumieniu treści i dotyczą wersji programowych, aktualnych w chwili tworzenia zeszytu. Obsługę techniczną oraz naprawy należy przeprowadzać wyłącznie na podstawie aktualnej literatury serwisowej. ! Wskazówka Odnośnik 5
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plstyleman.xlx.pl
|