458 Audi A8 2010 Podwozie, AUDI
[ Pobierz całość w formacie PDF ] Zeszyt do samodzielnego ksztacenia nr 458 Audi A8 2010 Podwozie Audi Szkolenia techniczne Wprowadzenie Podstawowym celem konstruktorów podwozia Audi A8 2010 było uzyskanie jeszcze większego komfortu i lepszych właściwości dynamicznych, niż w poprzednim modelu. W tym celu udoskonalono znane już rozwiązania techniczne, takie jak pięciowahaczowa oś przednia, oś tylna z wahaczami trapezowymi czy zawieszenie pneumatyczne adaptive air suspension. Znacznie wzrosła liczba informacji wymienianych przez sterowniki grupy podwozia. Wprowadzenie bardzo szybkiej magistrali FlexRay pozwoliło zastosować centralny zespół czujników, który przekazuje informacje na temat ruchów nadwozia do innych układów – takich jak ESP, adaptive air suspension, dynamiczny układ kierowniczy czy sportowy mechanizm różnicowy. Dzięki temu w samochodzie znacznie zmniejszono liczbę czujników. Audi A8 2010 może mieć jeden z trzech rodzajów zawieszenia: Zawieszenie standardowe (adaptive air suspension) z kodem PR 1BK jest wyposażeniem podstawowym. Zawieszenie sportowe 2MA (adaptive air suspension sport) jest wyposażeniem opcjonalnym, przeznaczonym dla kierowców o sportowym zacięciu. Samochody z zawieszeniem sportowym mają nadwozie obniżone o 10 mm w stosunku do zawieszenia standardowego. Na niektórych rynkach zamiast zawieszenia standardowego oferowane jest zawieszenie na złe drogi 1BY. W tym zawieszeniu nadwozie jest podniesione o 8 mm w stosunku do zawieszenia standardowego 1BK. Ponadto samochody z zawieszeniem na złe drogi mają wzmocnioną osłonę zespołu napędowego (przy przedniej osi). Tak jak poprzedni model, tak i Audi A8 2010 jest zawsze wyposażone w zawieszenie pneumatyczne adaptive air suspension. 458_001 2 Spis treści Oś przednia i tylna oraz regulacja geometrii zawieszenia Koncepcja budowy___________________________________________________________________________________________________________ 4 Budowa osi przedniej _______________________________________________________________________________________________________ 5 Oś przednia – elementy _____________________________________________________________________________________________________ 6 Budowa osi tylnej____________________________________________________________________________________________________________ 8 Oś tylna – elementy _________________________________________________________________________________________________________ 9 Regulacja geometrii zawieszenia _________________________________________________________________________________________ 11 Układ adaptive air suspension Wprowadzenie______________________________________________________________________________________________________________ 12 Podzespoły układu _________________________________________________________________________________________________________ 13 Strategia regulacji__________________________________________________________________________________________________________ 17 Obsługa i sygnalizacja______________________________________________________________________________________________________ 21 Serwis________________________________________________________________________________________________________________________ 23 Układ hamulcowy Rodzaje układu hamulcowego ____________________________________________________________________________________________ 26 Podzespoły układu _________________________________________________________________________________________________________ 27 Serwis________________________________________________________________________________________________________________________ 28 Układ ESP Wprowadzenie______________________________________________________________________________________________________________ 29 Podzespoły układu _________________________________________________________________________________________________________ 29 Funkcje ESP _________________________________________________________________________________________________________________ 31 Serwis________________________________________________________________________________________________________________________ 32 Sterownik zespołu czujników J849 Wprowadzenie______________________________________________________________________________________________________________ 33 Budowa i zasada działania _________________________________________________________________________________________________ 34 Serwis________________________________________________________________________________________________________________________ 36 Układ kierowniczy Wprowadzenie______________________________________________________________________________________________________________ 37 Podzespoły układu _________________________________________________________________________________________________________ 38 Dynamiczny układ kierowniczy ____________________________________________________________________________________________ 40 Układ adaptive cruise control (ACC) Wprowadzenie______________________________________________________________________________________________________________ 41 Podzespoły układu _________________________________________________________________________________________________________ 42 Funkcje ______________________________________________________________________________________________________________________ 44 Rozszerzenia funkcji ACC __________________________________________________________________________________________________ 49 Obsługa i sygnalizacja______________________________________________________________________________________________________ 50 Wymiana informacji przez magistrale CAN ______________________________________________________________________________ 51 Serwis________________________________________________________________________________________________________________________ 52 Koła i opony Rozmiary i wzory kół _______________________________________________________________________________________________________ 53 Wskaźnik kontroli ciśnienia w kołach ____________________________________________________________________________________ 54 ! Wskazówka Zeszyt do samodzielnego kształcenia informuje o podstawach budowy i działania nowych modeli samochodów i nowych podzespołów oraz o nowych rozwiązaniach technicznych. Zeszyt do samodzielnego kształcenia nie jest instrukcją naprawy! Podawane tutaj wartości mają jedynie pomóc w zrozumieniu treści i dotyczą wersji programowych, aktualnych w chwili tworzenia zeszytu. Obsługę techniczną oraz naprawy należy przeprowadzać wyłącznie na podstawie aktualnej literatury serwisowej. Odnośnik 3 Oś przednia i tylna oraz regulacja geometrii zawieszenia Koncepcja budowy Powiększenie rozstawu kół o 18 mm (przód) i 22 mm (tył) przyczyniło się do znacznej poprawy właściwości dynamicznych podczas pokonywania zakrętów. Z powodu tych zmian całkowicie na nowo opracowano kinematykę obu osi. Wszystkie elementy osi zostały skonstruowane na nowo. Pomimo znacznego zwiększenia rozstawu osi uzyskano mniejszy promień zawracania – a to dzięki zwiększeniu maksymalnego kąta skrętu kół. Tak jak w aktualnym modelu Audi A4, tak i w Audi A8 2010 zastosowano skrzynie biegów z przekładnią przedniej osi umieszczoną przez sprzęgłem. Dzięki temu zabiegowi oraz dzięki umieszczeniu przekładni kierowniczej przed osią, przesunięto przednią oś w przód o 145 mm w stosunku do poprzedniego modelu. Rozstaw osi wzrósł o 45 mm. Bezpośrednią korzyścią jest lepszy rozkład obciążenia pomiędzy osiami. Poprawił się komfort (charakterystyka drgań nadwozia) oraz wzrosła ilość miejsca we wnętrzu. przesunięcie osi o 145 mm 458_002 4 Budowa osi przedniej Postawą do opracowania przedniej osi była oś pięciowahaczowa, zastosowana w aktualnym modelu Audi A4. Ważną zaletą tej konstrukcji jest zamocowanie przekładni kierowniczej do ramy pomocniczej przed osią kół. Przekładnię można bardzo dokładnie ustawić podczas montażu. Ponieważ tolerancje montażowe przekładni są minimalne, można było zrezygnować z regulacji krzywej zbieżności. Takie samo rozwiązanie zastosowano już w Audi A4. Dzięki bardzo bezpośredniemu połączeniu zębatki przekładni ze zwrotnicą, drążek kierowniczy służy również do prowadzenia koła (pełni rolę piątego wahacza). Wspornik górnych wahaczy został wbudowany w nadwozie, co zmniejszyło jego masę i poprawiło sztywność. W ten sposób zmniejszono też tolerancje montażowe górnych wahaczy. Wszystkie wahacze są odkuwane ze stopów aluminium. W celu uzyskania pożądanej kinematyki osi, zewnętrzne przeguby wahacza nośnego i prowadzącego musiały się znaleźć jak najbliżej siebie. Z tego powodu przegub wahacza nośnego jest osobnym elementem, zamontowanym w zwrotnicy. Wszystkie tuleje gumowe zostały skonstruowane na nowo. Nowa jest też tuleja hydrauliczna, łącząca wahacz prowadzący z ramą pomocniczą. Dzięki niej dało się spełnić wysokie (a dodatkowo często sprzeczne) wymagania dotyczące komfortu, sztywności i właściwości akustycznych. W stosunku do poprzedniego modelu zwiększono nieco wyprzedzenie sworznia zwrotnicy i pochylenie koła, co polepszyło samoczynne prostowanie kół podczas jazdy na wprost. wspornik wahaczy wbudowany w nadwozie nowa tuleja hydrauliczna wahacza prowadzącego przykręcona na sztywno rama pomocnicza ze stali o dużej wytrzymałości aluminiowa zwrotnica, odlewana w technologii CPC* średnica łożyska koła zwiększona z 85 do 102 mm, łożysko drugiej generacji stabilizator rurowy, wzmacniany od wewnątrz metodą nagniatania dynamicznego 458_003 * szczegóły przy opisie elementu 5
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plstyleman.xlx.pl
|