462 Audi A8 2010 Asystent jazdy nocnej, AUDI
[ Pobierz całość w formacie PDF ] Zeszyt do samodzielnego kształcenia nr 462 Audi A8 2010 Asystent jazdy nocnej Audi Szkolenia techniczne Wprowadzenie Wiele innowacji w konstrukcji samochodów ostatnich lat dotyczy zakresu systemów wspomagających kierowcę. Systemy wspomagające kierowcę wspierają go w zakresie komfortu i bezpieczeństwa jazdy, jednak nie zdejmują z kierowcy osobistej odpowiedzialności za wykonywane czynności. Systemy te przyczyniają się częściowo do tego, że mimo wzrastającej liczby uczestników ruchu drogowego zmniejsza się liczba zabitych osób w wyniku wypadków. Wiele z tych systemów pomaga uniknąć kolizji, zwracając kierowcy uwagę na zbliżające się niebezpieczeństwo. Wcześniejsze rozpoznanie pomaga kierowcy dostosować się w odpowiednim czasie do niebezpiecznej sytuacji. Również zwierzęta mogą zostać rozpoznane na wyświetlaczu systemu w czasie, w którym jeszcze nie znajdują się w obszarze oświetlenia przez reflektory samochodu. Asystent jazdy nocnej jest więc dodatkowo, do coraz lepszego oświetlenia jezdni przez reflektory, kolejnym krokiem rozwoju mającym na celu szybsze i bardziej precyzyjne rejestrowanie w ciemności obszaru przed samochodem. Jego zakres wykrywalności sięga znacznie dalej niż zakres świateł drogowych. Realizacja tej funkcji za pomocą kamery termowizyjnej prowadzi do tego, że obiekty promieniujące ciepło, jak np. ludzie czy zwierzęta, znacznie odcinają się od tła. Wszystkie te wymagania spełnia dokladnie również najnowszy system wspomagający kierowcę opracowany przez firmę Audi onazwie: asystent jazdy nocnej . System ten umożliwia kierowcy rozpoznawanie w ciemności w odpowiednim czasie osób w obszarze przed samochodem, które bez asystenta jazdy nocnej mogłyby zostać rozpoznane o wiele później. 462_001 Obraz z kamery stanowi najbardziej przekonywujący dowód na to, jakie zalety otwierają się przed kierowcą, który korzysta z asystenta jazdy nocnej. Pieszy na drodze podczas obserwacji przez przednią szybę może zostać rozpoznany najpierw w zarysach. Patrząc natomiast na obraz asystenta jazdy nocnej pieszy jest rozpoznawalny już w pełnych wymiarach. Odcina się on wyraźnie od tła jasnym zarysem, a ze względu na istniejące niebezpieczeństwo kolizji oznakowany jest dodatkowo czerwonymi klamrami. Kierowca dzięki wczesnemu rozpoznaniu pieszego dysponuje większą ilością czasu, aby odpowiednio zareagować na niebezpieczną sytuację. 2 Spis treści Działanie asystenta jazdy nocnej Motywacja wprowadzenia asystenta jazdy nocnej ________________________________________________________________________ 4 Opis działania ________________________________________________________________________________________________________________ 5 Zasięg asystenta jazdy nocnej ______________________________________________________________________________________________ 6 Wskazówka dotycząca odpowiedzialności kierowcy______________________________________________________________________ 6 Funkcja: oznakowywanie rozpoznanych pieszych_________________________________________________________________________ 7 Funkcja: ostrzeganie kierowcy za pomocą asystenta jazdy nocnej______________________________________________________ 9 Obsługa i wskazania systemu Włączanie asystenta jazdy nocnej _______________________________________________________________________________________ 10 Wyłączanie asystenta jazdy nocnej ______________________________________________________________________________________ 10 Symbol asystenta jazdy nocnej na pasku narzędzi _____________________________________________________________________ 11 Wyświetlanie funkcji dezaktywowanych_________________________________________________________________________________ 11 Możliwości ustawiania w systemie MMI _________________________________________________________________________________ 12 Podzespoły systemu Sterownik systemu asystenta jazdy nocnej -J853- _____________________________________________________________________ 13 Miejsce zamontowania sterownika asystenta jazdy nocnej____________________________________________________________ 13 Zabezpieczenie elementów sterownika asystenta jazdy nocnej_______________________________________________________ 13 Kamera asystenta jazdy nocnej -R212- __________________________________________________________________________________ 14 Ogrzewanie filtra ochronnego kamery___________________________________________________________________________________ 14 Miejsce zamontowania kamery asystenta jazdy nocnej ________________________________________________________________ 15 Obszar rejestrowany przez kamerę ______________________________________________________________________________________ 15 Mechanizm zabezpieczający przed nieumyślnym uruchomieniemiem kamery termowizyjnej_____________________ 15 Schemat układu Elektryczna transformacja działania _____________________________________________________________________________________ 16 Struktura komunikacji_____________________________________________________________________________________________________ 17 Zakresy diagnoz i kalibracja systemu Bloki wartości mierzonych ________________________________________________________________________________________________ 18 Dopasowania _______________________________________________________________________________________________________________ 19 Sprawdzanie działania elementów wykonawczych _____________________________________________________________________ 19 Kalibracja systemu_________________________________________________________________________________________________________ 19 Kalibracja dynamiczna ____________________________________________________________________________________________________ 21 ! Wskazówka Zeszyt do samodzielnego kształcenia informuje o podstawach budowy i działania nowych modeli samochodów, nowych elementów samochodu i o nowych technikach. Zeszyt do samodzielnego kształcenia nie jest instrukcją napraw. Podane w nim wartości mają jedynie ułatwić zrozumienie jego treści i dotyczą wersji oprogramowania obowiązujących w chwili opracowywania tego zeszytu. Podczas prac obsługowych i naprawczych należy koniecznie korzystać z aktualnej literatury technicznej. Odnośnik 3 Działanie asystenta jazdy nocnej Motywacja wprowadzenia asystenta jazdy nocnej Wypadkom nocą szczególnie często ulegają piesi i rowerzyści. Przykładowo osoba uprawiająca jogging ubrana na ciemno lub niewystarczająco oświetlony rowerzysta sprawiają, że podczas jazdy samochodem z konwencjonalną techniką świateł trudno jest ich rozpoznać w odpowiednim czasie i odpowiednio zareagować. Dotyczy to szczególnie sytuacji, gdy nie znajdują się oni w stożku światła. Spojrzenie na statystyki wypadków ujawnia, że jazda w nocy niesie ze sobą szczególnie duże ryzyko wypadku. Około połowa wszystkich śmiertelnych wypadków ma miejsce właśnie w nocy, mimo że nocą odbywa się tylko 25% ruchu drogowego. Ryzyko kolizji jest przez to dwukrotnie większe niż podczas jazdy w dzień. Na terenie całej Europy podczas wypadków, które mają miejsce w ciemności, zostaje poszkodowanych ponad pół miliona ludzi, a ponad 20 000 osób co roku traci przy tym życie. Badając przyczyny częstotliwości występowania wypadków w ciemności można szybko przytoczyć kilka z nich: • złe lub ograniczone warunki widoczności na szosach, • przeszkody lub wąskie zakręty, które w świetle świateł mijania są rozpoznawane za późno, • nieprawidłowa ocena prędkości i dystansu z powodu braku punktów orientacji dla oczu, • oślepianie przez reflektory w ruchu dwukierunkowym, • prędkość niedopasowana do warunków otoczenia. 462_003 4 Opis działania Nowy samochód Audi A8 2010 jest pierwszym samochodem tej marki, w którym oferowany jest asystent jazdy nocnej. Jest to system wspomagający kierowcę, który może mu pomagać w rozpoznawaniu odpowiednio wcześniej niebezpieczeństwa na drodze podczas jazdy nocnej. System wyświetla w zestawie wskaźników tablicy przyrządów obszar przed samochodem. Do rejestracji obrazu zastosowano kamerę termowizyjną, która zamontowana jest w symbolu marki Audi na przodzie samochodu. Z powodu własnego promieniowania cieplnego osoby i zwierzęta na tym obrazie są znacznie jaśniejsze niż ich otoczenie, dlatego kierowca może je lepiej rozpoznać na wyświetlaczu. Jeżeli system zaklasyfikował obiekt jako człowieka, to jego sylwetka zostaje dodatkowo oznakowana kolorem. Na obrazie termowizyjnym rozpoznawane mogą być nie tylko istoty żywe, ale także przebieg jezdni i zarysy budynków. 462_004 462_005 Obraz termowizyjny jest następnie przetwarzany przez sterownik asystenta jazdy nocnej. System prognozuje na podstawie obrazów z kamery dalszy kierunek ruchu rozpoznanych przechodniów. Aby system mógł prognozować dalszy przebieg jazdy samochodu, w którym jest zamontowany, wykorzystywana jest aktualna prędkość samochodu i jego przyspieszenie kątowe. W przypadku, gdy na bazie obu tych prognoz obliczone zostanie niebezpieczeństwo kolizji, rozlega się dźwiękowy sygnał ostrzegawczy dzięki czemu kierowca może jeszcze zareagować na powstałą sytuację. Asystent jazdy nocnej sam jednak nie interweniuje w zdarzenia na drodze. 5
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plstyleman.xlx.pl
|