457 Audi A8 2010 Układ Napedu, AUDI

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Zeszyt do samodzielnego kształcenia nr 457
Audi A8 2010 Układ napędowy
Automatyczne 8-biegowe skrzynie biegów 0BK i 0BL
Przekładnia tylnej osi 0BF i sportowy mechanizm różnicowy 0BE
Audi
Szkolenia techniczne
Skrzynie biegów w samochodach Audi
Wprowadzając na rynek innowacyjne rozwiązania układu
napędowego – takie jak np. skrzynie multitronic czy skrzynie
dwusprzęgłowe – firmy Volkswagen i Audi zmieniły też zasadniczo
wymagania, stawiane konwencjonalnym, stopniowym skrzyniom
automatycznym.
Analizy przeprowadzone przez ZF Getriebe GmbH wykazały, że
nawet udoskonalone skrzynie sześciobiegowe na dłuższą metę
nie sprostają rosnącym wymaganiom klientów. Z tego względu dla
nowego Audi A8 2010 opracowano – wraz z ZF Getriebe GmbH –
typoszereg skrzyń biegów, wykorzystujący całkowicie nową
koncepcję budowy.
Obok bardzo ważnego zadania zmniejszenia zużycia paliwa
(aktualnego wobec trwającej debaty o redukcji emisji CO
2
)
na szczycie listy wymagań stanęło zwiększenie dynamiki i zrywności
sportowych samochodów klasy premium. Ważnym krokiem w tym
kierunku było wprowadzenie 2. generacji automatycznych skrzyń
6-biegowych firmy ZF Getriebe GmbH (patrz zeszyt nr 385
na temat skrzyni 0B6).
Najważniejszymi założeniami konstrukcyjnymi były:
• obniżenie zużycia paliwa przez zmniejszenie prędkości obrotowej
silnika oraz zmniejszenie strat mocy w sprzęgłach,
• optymalne osiągi samochodu dzięki małej różnicy obrotów
pomiędzy biegami, dużej liczbie bezpośrednich zmian biegów
oraz dobremu stosunkowi mocy do masy,
• łatwiejsze projektowanie wnętrza samochodu dzięki
mechanizmowi shift-by-wire.
Dzięki nowej konstrukcji przekładni hydrokinetycznej w skrzyni tej
poprawiono tłumienie drgań skrętnych, co przyczyniło się do
zmniejszenia zużycia paliwa i pozwoliło kierowcy na bardziej
bezpośrednie czucie samochodu. Dzięki funkcji rozłączania napędu
na postoju (która zmniejsza moment przenoszony na koła przy
wciśniętym hamulcu) oraz dzięki znacznemu skróceniu czasu
reakcji i czasu zmiany biegu, komfortowa skrzynia automatyczna
rozwinęła się w skrzynię sportową o wysokiej sprawności.
Przykładem doskonałej realizacji tych założeń są nowe
automatyczne skrzynie 8-biegowe 0BK i 0BL.
„Podczas pracy nad nową skrzynią automatyczną, w centrum uwagi
konstruktorów stało dalsze, wyraźne zmniejszenie zużycia paliwa
przy równoczesnym zwiększeniu mocy – a nie liczba biegów.”
dr Michael Paul
Członek Zarządu ds. Technicznych ZF Friedrichshafen AG
W skrzyniach biegów generacji 8HP do zmniejszenia zużycia paliwa
przyczyniają się następujące rozwiązania:
• zwiększenie rozpiętości przełożeń i liczby biegów, co pozwala
lepiej dopasować zakres pracy silnika do warunków jazdy,
• wyraźne zmniejszenie strat mocy w elementach załączających
(tylko dwa rozłączone elementy załączające na każdym biegu),
• pompa ATF o zwiększonej sprawności (pompa łopatkowa
dwustronnego działania),
• udoskonalony tłumik drgań skrętnych w przekładni
hydrokinetycznej.
- 6 %
- 2 %
- 5 %
- 3 %
- 6 %
- 5 %
1)
3-biegowa
4-biegowa
5-biegowa
6-biegowa
1. generacji
6-biegowa
2. generacji
8-biegowa
457_006
Zmniejszenie zużycia paliwa w skrzyniach automatycznych firmy ZF
457_007
Kolejnym obszarem, gdzie możliwe są duże oszczędności paliwa,
jest unikanie pracy silnika na biegu jałowym podczas postoju
samochodu. Korzyści są widoczne szczególnie w ruchu miejskim.
W celu wykorzystania tego potencjału, w silniku 3,0 l V6 TDI
wprowadzono po raz pierwszy układ start-stop w połączeniu
zautomatyczną skrzynią biegów. W przygotowaniu są kolejne
zastosowania.
1)
potencjalna oszczędność dzięki układowi start-stop, ustalona przez
symulację w Nowym Europejskim Cyklu Jazdy (NEFZ)
3
Spis treści
Układ napędowy w Audi A8 2010
Nowości w skrócie __________________________________________________________________________________________________________________________________ 6
Mechanizm zmiany biegów shift by wire
Wprowadzenie ______________________________________________________________________________________________________________________________________ 8
Funkcja tiptronic____________________________________________________________________________________________________________________________________ 8
Cechy mechanizmu zmiany biegów _______________________________________________________________________________________________________________ 9
Koncepcja obsługi _________________________________________________________________________________________________________________________________ 10
Schemat przełączania _____________________________________________________________________________________________________________________________ 11
Sterownik czujników dźwigni sterującej J587 __________________________________________________________________________________________________ 12
Czujnik położenia dźwigni sterującej G727 _____________________________________________________________________________________________________ 12
Funkcje, powiązania i interfejsy __________________________________________________________________________________________________________________ 13
Uchwyt dźwigni i przycisk zwalniający E681 ____________________________________________________________________________________________________ 14
Wyświetlacz położenia dźwigni sterującej Y26_________________________________________________________________________________________________ 14
Schemat funkcjonalny dźwigni sterującej E313 _______________________________________________________________________________________________ 15
Wskaźniki pracy skrzyni biegów__________________________________________________________________________________________________________________ 15
Funkcje i obsługa mechanizmu shift by wire ___________________________________________________________________________________________________ 16
Funkcja Auto-P (automatyczna blokada postojowa) ___________________________________________________________________________________________ 16
Awaryjne wyłączanie blokady postojowej _______________________________________________________________________________________________________18
Automatyczne 8-biegowe skrzynie biegów 0BK i 0BL
Wprowadzenie _____________________________________________________________________________________________________________________________________ 20
Dane techniczne ___________________________________________________________________________________________________________________________________ 21
Wspólne cechy charakterystyczne w skrócie____________________________________________________________________________________________________ 22
Wsuwany wał napędowy __________________________________________________________________________________________________________________________ 23
Międzyosiowy mechanizm różnicowy____________________________________________________________________________________________________________ 23
Przekładnia hydrokinetyczna _____________________________________________________________________________________________________________________ 24
Zasilanie olejem ATF, pompa ATF________________________________________________________________________________________________________________ 25
ATF (Automatic Transmissions Fluid) ___________________________________________________________________________________________________________ 25
Przekładnia planetarna ___________________________________________________________________________________________________________________________ 26
Elementy załączające _____________________________________________________________________________________________________________________________ 26
Hamulce ____________________________________________________________________________________________________________________________________________ 27
Sprzęgła ____________________________________________________________________________________________________________________________________________ 27
Schemat i tablica zmiany biegów ________________________________________________________________________________________________________________ 28
Opis biegów i przeniesienia napędu _____________________________________________________________________________________________________________ 29
Przekrój skrzyni 0BK_______________________________________________________________________________________________________________________________ 32
Obieg oleju, smarowanie i uszczelnienie skrzyni 0BK __________________________________________________________________________________________ 34
Rozdzielone obiegi oleju __________________________________________________________________________________________________________________________ 34
Połączone obiegi oleju ____________________________________________________________________________________________________________________________ 35
Obieg oleju, smarowanie i uszczelnienie skrzyni 0BL __________________________________________________________________________________________ 36
Obieg oleju (połączone obiegi oleju) ____________________________________________________________________________________________________________ 36
Połączone obiegi oleju – obieg oleju przekładniowego ________________________________________________________________________________________ 37
Innowacyjne sterowanie temperaturą (ITM) ___________________________________________________________________________________________________ 38
Rozgrzewanie i chłodzenie skrzyni biegów – silnik V8 FSI_____________________________________________________________________________________ 38
Rozgrzewanie i chłodzenie skrzyni biegów – silnik V8 TDI ____________________________________________________________________________________ 40
Moduł mechatroniczny – sterowanie elektrohydrauliczne ____________________________________________________________________________________ 42
Moduł mechatroniczny (sterownik automatycznej skrzyni biegów) J217____________________________________________________________________ 43
Moduł mechatroniczny – elementy wykonawcze _______________________________________________________________________________________________ 44
Zawory regulacji ciśnienia – zawory elektromagnetyczne _____________________________________________________________________________________ 44
Złącza hydrauliczne _______________________________________________________________________________________________________________________________ 45
Kontrola temperatury w J217 ____________________________________________________________________________________________________________________ 46
Moduł mechatroniczny – czujniki ________________________________________________________________________________________________________________ 47
Czujnik wejściowej prędkości obrotowej G182 _________________________________________________________________________________________________ 47
Czujnik wyjściowej prędkości obrotowej G195 _________________________________________________________________________________________________ 47
Blokada postojowa ________________________________________________________________________________________________________________________________ 48
Blokada postojowa – zasada działania___________________________________________________________________________________________________________ 48
Blokada postojowa – funkcje awaryjne __________________________________________________________________________________________________________ 50
Czujnik blokady postojowej G747________________________________________________________________________________________________________________ 51
4
Funkcje – rozłączanie napędu na postoju _______________________________________________________________________________________________________ 52
Funkcje – adaptacja skrzyni biegów _____________________________________________________________________________________________________________ 53
Funkcje – układ start-stop________________________________________________________________________________________________________________________ 54
Impulsowy akumulator ciśnienia ________________________________________________________________________________________________________________ 54
Tryb pracy start-stop _____________________________________________________________________________________________________________________________ 56
Funkcje – wybór biegu na podstawie danych nawigacji _______________________________________________________________________________________ 58
Funkcje – komunikaty i ostrzeżenia _____________________________________________________________________________________________________________ 62
Funkcje – cechy szczególne współpracy z automatyczną regulacją odstępu (ACC) _________________________________________________________ 63
Funkcje – kodowanie sterownika automatycznej skrzyni biegów J217 ______________________________________________________________________ 63
Funkcje – dopasowanie wskaźnika włączonego biegu _________________________________________________________________________________________ 63
Funkcje – programy awaryjne i zastępcze ______________________________________________________________________________________________________ 63
Holowanie _________________________________________________________________________________________________________________________________________ 63
Przekładnia tylnej osi 0BC, 0BF, 0BE
Konwencjonalna przekładnia tylnej osi, sportowy mechanizm różnicowy __________________________________________________________________ 64
Przekładnia tylnej osi 0BE, sportowy mechanizm różnicowy _________________________________________________________________________________ 65
Indywidualny rozdział momentu na koła _______________________________________________________________________________________________________ 66
Zeszyty do samodzielnego kształcenia na temat Audi A8 2010 _____________________________________________________________________________ 67
457_102
Automatyczne 8-biegowe skrzynie 0BK i 0BL należą do kategorii konwencjonalnych, stopniowych skrzyń biegów z przekładnią
hydrokinetyczną. Mają one wiele cech konstrukcyjnych i funkcjonalnych wspólnych ze skrzyniami 6-biegowymi, opisanymi w zeszytach 283,
284 i 385.
Te zeszyty stanowią bazę, pozwalającą zrozumieć niniejszy zeszyt. Tam, gdzie rozwiązania techniczne się nie zmieniły, podajemy więc tylko
odnośnik do zeszytu 283, 284 czy 385. Z tego powodu dobrze jest mieć te zeszyty pod ręką, by w każdej chwili móc do nich zajrzeć.
• Zeszyt do samodzielnego kształcenia informuje o podstawach budowy i działania nowych modeli
samochodów i nowych podzespołów oraz o nowych rozwiązaniach technicznych.
Zeszyt do samodzielnego kształcenia nie jest instrukcją naprawy! Podawane tutaj wartości mają jedynie
pomóc w zrozumieniu treści i dotyczą wersji programowych, aktualnych w chwili tworzenia zeszytu.
Obsługę techniczną oraz naprawy należy przeprowadzać wyłącznie na podstawie aktualnej literatury
serwisowej.
!
Wskazówka
Odnośnik
5
  [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • styleman.xlx.pl