458 Audi A8 2010 Podwozie, AUDI

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Zeszyt do samodzielnego ksztacenia nr 458
Audi A8 2010
Podwozie
Audi
Szkolenia techniczne
Wprowadzenie
Podstawowym celem konstruktorów podwozia Audi A8 2010 było
uzyskanie jeszcze większego komfortu i lepszych właściwości
dynamicznych, niż w poprzednim modelu. W tym celu
udoskonalono znane już rozwiązania techniczne, takie jak
pięciowahaczowa oś przednia, oś tylna z wahaczami trapezowymi
czy zawieszenie pneumatyczne adaptive air suspension. Znacznie
wzrosła liczba informacji wymienianych przez sterowniki grupy
podwozia. Wprowadzenie bardzo szybkiej magistrali FlexRay
pozwoliło zastosować centralny zespół czujników, który przekazuje
informacje na temat ruchów nadwozia do innych układów – takich
jak ESP, adaptive air suspension, dynamiczny układ kierowniczy czy
sportowy mechanizm różnicowy. Dzięki temu w samochodzie
znacznie zmniejszono liczbę czujników.
Audi A8 2010 może mieć jeden z trzech rodzajów zawieszenia:
Zawieszenie standardowe (adaptive air suspension) z kodem PR
1BK jest wyposażeniem podstawowym. Zawieszenie sportowe 2MA
(adaptive air suspension sport) jest wyposażeniem opcjonalnym,
przeznaczonym dla kierowców o sportowym zacięciu. Samochody
z zawieszeniem sportowym mają nadwozie obniżone o 10 mm
w stosunku do zawieszenia standardowego. Na niektórych rynkach
zamiast zawieszenia standardowego oferowane jest zawieszenie na
złe drogi 1BY. W tym zawieszeniu nadwozie jest podniesione
o 8 mm w stosunku do zawieszenia standardowego 1BK. Ponadto
samochody z zawieszeniem na złe drogi mają wzmocnioną osłonę
zespołu napędowego (przy przedniej osi).
Tak jak poprzedni model, tak i Audi A8 2010 jest zawsze
wyposażone w zawieszenie pneumatyczne adaptive air suspension.
458_001
2
Spis treści
Oś przednia i tylna oraz regulacja geometrii zawieszenia
Koncepcja budowy___________________________________________________________________________________________________________ 4
Budowa osi przedniej _______________________________________________________________________________________________________ 5
Oś przednia – elementy _____________________________________________________________________________________________________ 6
Budowa osi tylnej____________________________________________________________________________________________________________ 8
Oś tylna – elementy _________________________________________________________________________________________________________ 9
Regulacja geometrii zawieszenia _________________________________________________________________________________________ 11
Układ adaptive air suspension
Wprowadzenie______________________________________________________________________________________________________________ 12
Podzespoły układu _________________________________________________________________________________________________________ 13
Strategia regulacji__________________________________________________________________________________________________________ 17
Obsługa i sygnalizacja______________________________________________________________________________________________________ 21
Serwis________________________________________________________________________________________________________________________ 23
Układ hamulcowy
Rodzaje układu hamulcowego ____________________________________________________________________________________________ 26
Podzespoły układu _________________________________________________________________________________________________________ 27
Serwis________________________________________________________________________________________________________________________ 28
Układ ESP
Wprowadzenie______________________________________________________________________________________________________________ 29
Podzespoły układu _________________________________________________________________________________________________________ 29
Funkcje ESP _________________________________________________________________________________________________________________ 31
Serwis________________________________________________________________________________________________________________________ 32
Sterownik zespołu czujników J849
Wprowadzenie______________________________________________________________________________________________________________ 33
Budowa i zasada działania _________________________________________________________________________________________________ 34
Serwis________________________________________________________________________________________________________________________ 36
Układ kierowniczy
Wprowadzenie______________________________________________________________________________________________________________ 37
Podzespoły układu _________________________________________________________________________________________________________ 38
Dynamiczny układ kierowniczy ____________________________________________________________________________________________ 40
Układ adaptive cruise control (ACC)
Wprowadzenie______________________________________________________________________________________________________________ 41
Podzespoły układu _________________________________________________________________________________________________________ 42
Funkcje ______________________________________________________________________________________________________________________ 44
Rozszerzenia funkcji ACC __________________________________________________________________________________________________ 49
Obsługa i sygnalizacja______________________________________________________________________________________________________ 50
Wymiana informacji przez magistrale CAN ______________________________________________________________________________ 51
Serwis________________________________________________________________________________________________________________________ 52
Koła i opony
Rozmiary i wzory kół _______________________________________________________________________________________________________ 53
Wskaźnik kontroli ciśnienia w kołach ____________________________________________________________________________________ 54
!
Wskazówka
Zeszyt do samodzielnego kształcenia informuje o podstawach budowy i działania nowych modeli
samochodów i nowych podzespołów oraz o nowych rozwiązaniach technicznych.
Zeszyt do samodzielnego kształcenia nie jest instrukcją naprawy! Podawane tutaj wartości mają jedynie
pomóc w zrozumieniu treści i dotyczą wersji programowych, aktualnych w chwili tworzenia zeszytu.
Obsługę techniczną oraz naprawy należy przeprowadzać wyłącznie na podstawie aktualnej literatury
serwisowej.
Odnośnik
3
 Oś przednia i tylna oraz regulacja geometrii
zawieszenia
Koncepcja budowy
Powiększenie rozstawu kół o 18 mm (przód) i 22 mm (tył)
przyczyniło się do znacznej poprawy właściwości dynamicznych
podczas pokonywania zakrętów. Z powodu tych zmian całkowicie
na nowo opracowano kinematykę obu osi. Wszystkie elementy osi
zostały skonstruowane na nowo. Pomimo znacznego zwiększenia
rozstawu osi uzyskano mniejszy promień zawracania – a to dzięki
zwiększeniu maksymalnego kąta skrętu kół.
Tak jak w aktualnym modelu Audi A4, tak i w Audi A8 2010
zastosowano skrzynie biegów z przekładnią przedniej osi
umieszczoną przez sprzęgłem. Dzięki temu zabiegowi oraz dzięki
umieszczeniu przekładni kierowniczej przed osią, przesunięto
przednią oś w przód o 145 mm w stosunku do poprzedniego
modelu. Rozstaw osi wzrósł o 45 mm.
Bezpośrednią korzyścią jest lepszy rozkład obciążenia pomiędzy
osiami. Poprawił się komfort (charakterystyka drgań nadwozia)
oraz wzrosła ilość miejsca we wnętrzu.
przesunięcie osi o 145 mm
458_002
4
Budowa osi przedniej
Postawą do opracowania przedniej osi była oś pięciowahaczowa,
zastosowana w aktualnym modelu Audi A4. Ważną zaletą tej
konstrukcji jest zamocowanie przekładni kierowniczej do ramy
pomocniczej przed osią kół. Przekładnię można bardzo dokładnie
ustawić podczas montażu. Ponieważ tolerancje montażowe
przekładni są minimalne, można było zrezygnować z regulacji
krzywej zbieżności. Takie samo rozwiązanie zastosowano już
w Audi A4. Dzięki bardzo bezpośredniemu połączeniu zębatki
przekładni ze zwrotnicą, drążek kierowniczy służy również do
prowadzenia koła (pełni rolę piątego wahacza). Wspornik górnych
wahaczy został wbudowany w nadwozie, co zmniejszyło jego masę
i poprawiło sztywność. W ten sposób zmniejszono też tolerancje
montażowe górnych wahaczy.
Wszystkie wahacze są odkuwane ze stopów aluminium. W celu
uzyskania pożądanej kinematyki osi, zewnętrzne przeguby wahacza
nośnego i prowadzącego musiały się znaleźć jak najbliżej siebie.
Z tego powodu przegub wahacza nośnego jest osobnym
elementem, zamontowanym w zwrotnicy. Wszystkie tuleje
gumowe zostały skonstruowane na nowo. Nowa jest też tuleja
hydrauliczna, łącząca wahacz prowadzący z ramą pomocniczą.
Dzięki niej dało się spełnić wysokie (a dodatkowo często sprzeczne)
wymagania dotyczące komfortu, sztywności i właściwości
akustycznych. W stosunku do poprzedniego modelu zwiększono
nieco wyprzedzenie sworznia zwrotnicy i pochylenie koła,
co polepszyło samoczynne prostowanie kół podczas jazdy na
wprost.
wspornik wahaczy
wbudowany w nadwozie
nowa tuleja hydrauliczna
wahacza prowadzącego
przykręcona na sztywno rama
pomocnicza ze stali o dużej
wytrzymałości
aluminiowa zwrotnica,
odlewana w technologii CPC*
średnica łożyska koła zwiększona
z 85 do 102 mm, łożysko drugiej
generacji
stabilizator rurowy, wzmacniany
od wewnątrz metodą nagniatania
dynamicznego
458_003
* szczegóły przy opisie elementu
5
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • styleman.xlx.pl