462 Audi A8 2010 Asystent jazdy nocnej, AUDI

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Zeszyt do samodzielnego kształcenia nr 462
Audi A8 2010
Asystent jazdy nocnej
Audi
Szkolenia techniczne
Wprowadzenie
Wiele innowacji w konstrukcji samochodów ostatnich lat dotyczy
zakresu systemów wspomagających kierowcę.
Systemy wspomagające kierowcę wspierają go w zakresie komfortu
i bezpieczeństwa jazdy, jednak nie zdejmują z kierowcy osobistej
odpowiedzialności za wykonywane czynności. Systemy te
przyczyniają się częściowo do tego, że mimo wzrastającej liczby
uczestników ruchu drogowego zmniejsza się liczba zabitych osób
w wyniku wypadków. Wiele z tych systemów pomaga uniknąć kolizji,
zwracając kierowcy uwagę na zbliżające się niebezpieczeństwo.
Wcześniejsze rozpoznanie pomaga kierowcy dostosować się
w odpowiednim czasie do niebezpiecznej sytuacji.
Również zwierzęta mogą zostać rozpoznane na wyświetlaczu
systemu w czasie, w którym jeszcze nie znajdują się w obszarze
oświetlenia przez reflektory samochodu. Asystent jazdy nocnej jest
więc dodatkowo, do coraz lepszego oświetlenia jezdni przez
reflektory, kolejnym krokiem rozwoju mającym na celu szybsze
i bardziej precyzyjne rejestrowanie w ciemności obszaru przed
samochodem. Jego zakres wykrywalności sięga znacznie dalej niż
zakres świateł drogowych. Realizacja tej funkcji za pomocą kamery
termowizyjnej prowadzi do tego, że obiekty promieniujące ciepło,
jak np. ludzie czy zwierzęta, znacznie odcinają się od tła.
Wszystkie te wymagania spełnia dokladnie również najnowszy
system wspomagający kierowcę opracowany przez firmę Audi
onazwie:
asystent jazdy nocnej
.
System ten umożliwia kierowcy rozpoznawanie w ciemności
w odpowiednim czasie osób w obszarze przed samochodem,
które bez asystenta jazdy nocnej mogłyby zostać rozpoznane
o wiele później.
462_001
Obraz z kamery stanowi najbardziej przekonywujący dowód na to,
jakie zalety otwierają się przed kierowcą, który korzysta z asystenta
jazdy nocnej. Pieszy na drodze podczas obserwacji przez przednią
szybę może zostać rozpoznany najpierw w zarysach. Patrząc
natomiast na obraz asystenta jazdy nocnej pieszy jest
rozpoznawalny już w pełnych wymiarach.
Odcina się on wyraźnie od tła jasnym zarysem, a ze względu na
istniejące niebezpieczeństwo kolizji oznakowany jest dodatkowo
czerwonymi klamrami. Kierowca dzięki wczesnemu rozpoznaniu
pieszego dysponuje większą ilością czasu, aby odpowiednio
zareagować na niebezpieczną sytuację.
2
Spis treści
Działanie asystenta jazdy nocnej
Motywacja wprowadzenia asystenta jazdy nocnej ________________________________________________________________________ 4
Opis działania ________________________________________________________________________________________________________________ 5
Zasięg asystenta jazdy nocnej ______________________________________________________________________________________________ 6
Wskazówka dotycząca odpowiedzialności kierowcy______________________________________________________________________ 6
Funkcja: oznakowywanie rozpoznanych pieszych_________________________________________________________________________ 7
Funkcja: ostrzeganie kierowcy za pomocą asystenta jazdy nocnej______________________________________________________ 9
Obsługa i wskazania systemu
Włączanie asystenta jazdy nocnej _______________________________________________________________________________________ 10
Wyłączanie asystenta jazdy nocnej ______________________________________________________________________________________ 10
Symbol asystenta jazdy nocnej na pasku narzędzi _____________________________________________________________________ 11
Wyświetlanie funkcji dezaktywowanych_________________________________________________________________________________ 11
Możliwości ustawiania w systemie MMI _________________________________________________________________________________ 12
Podzespoły systemu
Sterownik systemu asystenta jazdy nocnej -J853- _____________________________________________________________________ 13
Miejsce zamontowania sterownika asystenta jazdy nocnej____________________________________________________________ 13
Zabezpieczenie elementów sterownika asystenta jazdy nocnej_______________________________________________________ 13
Kamera asystenta jazdy nocnej -R212- __________________________________________________________________________________ 14
Ogrzewanie filtra ochronnego kamery___________________________________________________________________________________ 14
Miejsce zamontowania kamery asystenta jazdy nocnej ________________________________________________________________ 15
Obszar rejestrowany przez kamerę ______________________________________________________________________________________ 15
Mechanizm zabezpieczający przed nieumyślnym uruchomieniemiem kamery termowizyjnej_____________________ 15
Schemat układu
Elektryczna transformacja działania _____________________________________________________________________________________ 16
Struktura komunikacji_____________________________________________________________________________________________________ 17
Zakresy diagnoz i kalibracja systemu
Bloki wartości mierzonych ________________________________________________________________________________________________ 18
Dopasowania _______________________________________________________________________________________________________________ 19
Sprawdzanie działania elementów wykonawczych _____________________________________________________________________ 19
Kalibracja systemu_________________________________________________________________________________________________________ 19
Kalibracja dynamiczna ____________________________________________________________________________________________________ 21
!
Wskazówka
Zeszyt do samodzielnego kształcenia informuje o podstawach budowy i działania nowych modeli
samochodów, nowych elementów samochodu i o nowych technikach.
Zeszyt do samodzielnego kształcenia nie jest instrukcją napraw. Podane w nim wartości mają jedynie
ułatwić zrozumienie jego treści i dotyczą wersji oprogramowania obowiązujących w chwili opracowywania
tego zeszytu.
Podczas prac obsługowych i naprawczych należy koniecznie korzystać z aktualnej literatury technicznej.
Odnośnik
3
 Działanie asystenta jazdy nocnej
Motywacja wprowadzenia asystenta jazdy nocnej
Wypadkom nocą szczególnie często ulegają piesi i rowerzyści.
Przykładowo osoba uprawiająca jogging ubrana na ciemno lub
niewystarczająco oświetlony rowerzysta sprawiają, że podczas
jazdy samochodem z konwencjonalną techniką świateł trudno jest
ich rozpoznać w odpowiednim czasie i odpowiednio zareagować.
Dotyczy to szczególnie sytuacji, gdy nie znajdują się oni w stożku
światła.
Spojrzenie na statystyki wypadków ujawnia, że jazda w nocy niesie
ze sobą szczególnie duże ryzyko wypadku. Około połowa wszystkich
śmiertelnych wypadków ma miejsce właśnie w nocy, mimo że nocą
odbywa się tylko 25% ruchu drogowego.
Ryzyko kolizji jest przez to dwukrotnie większe niż podczas jazdy
w dzień. Na terenie całej Europy podczas wypadków, które mają
miejsce w ciemności, zostaje poszkodowanych ponad pół miliona
ludzi, a ponad 20 000 osób co roku traci przy tym życie.
Badając przyczyny częstotliwości występowania wypadków
w ciemności można szybko przytoczyć kilka z nich:
• złe lub ograniczone warunki widoczności na szosach,
• przeszkody lub wąskie zakręty, które w świetle świateł mijania
są rozpoznawane za późno,
• nieprawidłowa ocena prędkości i dystansu z powodu braku
punktów orientacji dla oczu,
• oślepianie przez reflektory w ruchu dwukierunkowym,
• prędkość niedopasowana do warunków otoczenia.
462_003
4
Opis działania
Nowy samochód Audi A8 2010 jest pierwszym samochodem tej
marki, w którym oferowany jest asystent jazdy nocnej.
Jest to system wspomagający kierowcę, który może mu pomagać
w rozpoznawaniu odpowiednio wcześniej niebezpieczeństwa na
drodze podczas jazdy nocnej. System wyświetla w zestawie
wskaźników tablicy przyrządów obszar przed samochodem.
Do rejestracji obrazu zastosowano kamerę termowizyjną, która
zamontowana jest w symbolu marki Audi na przodzie samochodu.
Z powodu własnego promieniowania cieplnego osoby i zwierzęta
na tym obrazie są znacznie jaśniejsze niż ich otoczenie, dlatego
kierowca może je lepiej rozpoznać na wyświetlaczu.
Jeżeli system zaklasyfikował obiekt jako człowieka, to jego
sylwetka zostaje dodatkowo oznakowana kolorem. Na obrazie
termowizyjnym rozpoznawane mogą być nie tylko istoty żywe,
ale także przebieg jezdni i zarysy budynków.
462_004
462_005
Obraz termowizyjny jest następnie przetwarzany przez sterownik
asystenta jazdy nocnej. System prognozuje na podstawie obrazów
z kamery dalszy kierunek ruchu rozpoznanych przechodniów.
Aby system mógł prognozować dalszy przebieg jazdy samochodu,
w którym jest zamontowany, wykorzystywana jest aktualna
prędkość samochodu i jego przyspieszenie kątowe.
W przypadku, gdy na bazie obu tych prognoz obliczone zostanie
niebezpieczeństwo kolizji, rozlega się dźwiękowy sygnał
ostrzegawczy dzięki czemu kierowca może jeszcze zareagować
na powstałą sytuację. Asystent jazdy nocnej sam jednak nie
interweniuje w zdarzenia na drodze.
5
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • styleman.xlx.pl