390, ocenianie kształtujące
[ Pobierz całość w formacie PDF ] 390 Lech KACPRZAK Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Staszica w Pile NAUCZYCIEL I JEGO ROLA W ASPEKCIE REFORMY SYSTEMU EDUKACJI A WSZECHSTRONNY ROZWÓJ UCZNIA Nawet największe reformy skazane są na niepowodzenie, jeśli nie ma odpowiednio wykwalifikowanych oraz wystarczająco licznych kadr nauczycielskich. Jean Piaget Rola i zadania nauczyciela w życiu szkoły i środowiska Przemiany społeczne, gospodarcze i polityczne dokonujące się w naszym kraju nie pozostają bez wpływu na idee edukacyjne, które determinują koncepcje kształcenia i doskonalenia zawodowego nauczycieli odpowiedzialnych za realizację zadań wynikających z reformy systemu edukacji. Nowa edukacja szkolna polega na harmonijnej realizacji przez kompetentnych nauczycieli zadań w zakresie przekazywania uczniom rzetelnej wiedzy, kształcenia ich umiejętności i wychowawczego wspomagania rozwoju osobistego. Zawód nauczyciela wyróżnia się wśród innych profesji specyfiką podmiotu i jego oddziaływania. Każdy nauczyciel wchodzi w trzy nowe środowiska - pedagogów, uczniów i rodziców. Musi przełamać nieufność, znaleźć wspólny język z tymi grupami oraz szybko zbudować swój autorytet. Przygotowanie nauczyciela do spełnienia oczekiwanej przez środowisko funkcji powinno nastąpić w okresie kształcenia akademickiego, a doskonalenie zawodowe - poprzez systematyczne, zorganizowane doradztwo metodyczne. Doskonalenie pracy czynnych nauczycieli jest procesem ciągłym i przystosowanym do zmieniających się sytuacji wychowawczych i dydaktycznych. Kompetentny nauczyciel musi być odpowiednio przygotowany do realizacji nowych zadań. Celem doskonalenia jest udzielenie pomocy nauczycielowi w odkrywaniu jego indywidualności, rozwijaniu postawy kreatywnej i wyposażeniu go w komplementarny system wartości, kształtujący jego postawy i kwalifikacje zawodowe. W zawodzie nauczycielskim odchodzi się od wyłącznej specjalizacji przedmiotowej. Obecnie proces kształcenia i doskonalenia nauczycieli powinien kształtować organizatora i nowoczesnego wychowawcę. Nowoczesny i kompetentny nauczyciel powinien nie tylko przekazać gotową wiedzę, lecz uczyć, jak ją zdobyć, a także wskazywać różne strategie uczenia się, wspierać rozwój ucznia. Te nowe zadania wymagają od nauczyciela dysponowania umiejętnościami zawodowymi w rozpoznawaniu i diagnozowaniu potrzeb, inspirowaniu rozwoju zainteresowań samokształceniowych uczniów, wyrabianiu gotowości do skutecznego i sprawnego działania. Na podstawie analizy współczesnych tendencji zarysowujących się w teorii i praktyce pedagogicznej można wyróżnić następujące zespoły zadań zawodowych nauczycieli: transmitowanie wiedzy i własnego doświadczenia, rozwijanie sił twórczych i zdolności młodzieży, pobudzanie aktywności poznawczej, organizowanie działalności praktycznej uczniów, posługiwanie się nowoczesną technologią kształcenia, sprawdzanie i ocenianie osiągnięć dydaktycznych uczniów, przygotowanie do kształcenia ustawicznego, doradzanie i partnerstwo w poszukiwaniu wiedzy, wartości, umiejętności pracy i życia. 391 Wymaga to od nauczyciela bogatej, ciągle odnawianej wiedzy o potrzebach i wychowaniu człowieka, o samorządności i o życiu społecznym oraz wyzwaniach w zakresie tworzenia wokół siebie demokratycznej rzeczywistości. Nauczyciel obecnie powinien posiadać świadomość w zakresie poważnych, i zasadniczych przekształceń świata wartości i modeli życia, celów życia społecznego i edukacji, konieczności ich uspołecznienia i racjonalizacji. Wymaga to weryfikacji dotychczasowych treści, form, zasad, i metod oraz środków działalności pedagogicznej, a także twórczego i innowacyjnego ich stosowania. W pracy nauczyciela powinny występować trzy główne zadania: kształcenie i wychowanie młodych pokoleń dla człowieczego odnajdywania się w porządku rzeczy, sposobienie do odpowiedzialnego po ludzku bycia w społeczeństwie, przekazywanie umiejętności osobistego rozliczania się ze swej obecności w narodowej wspólnocie oraz osobistego w niej współżycia i jej współtworzenia przez uspołecznienie uczniów i uspołecznienie życia szkolnego. W sylwetce osobowo-zawodowej nauczyciela powinny występować między innymi: - podmiotowość - jako efekt rozwoju zawodowego, - wielostronny rozwój, w tym dobre przygotowanie merytoryczne, - kwalifikacje i umiejętności pedagogiczno - psychologiczne, - głęboka wiedza na temat osobowości ucznia, jego rozwoju, mechanizmów poznawania i rozwiązywania sprzeczności i konfliktów, - demokratyczny i partnerski układ stosunków między podmiotami edukacji, twórczy stosunek do rzeczywistości szkolnej, otwartość na szanse i zagrożenia w wychowaniu młodzieży i dorosłych, chęć działania przeobrażającego. Całkowicie zmienia się rola, jaką pełni nauczyciel. Coraz częściej stawać się on będzie liderem i kierownikiem zespołu uczniów, sterującym ich pracą, a nie osobą narzucającą uczniowi własne rozwiązania i koncepcje. Dobrze byłoby, aby od jakości pracy nauczyciela zależała jego sytuacja finansowa. Problem niezależności ekonomicznej nauczyciela pozwoliłby mu na pełne realizowanie zamierzeń i pasji edukacyjnych. Praca nauczyciela w nowoczesnej szkole Społeczeństwo, któremu nie uda się otoczyć szacunkiem i godnością swoich nauczycieli nie ma szans zapewnienia dobrego wykształcenia swoim obywatelom. G. Sykes Nadal jeszcze w wielu szkołach istnieje praktyka, że nauczyciele dokładają znacznych starań, by oddzielić od siebie uczniów, tak by pracowali oni indywidualnie. Jest to dominująca jeszcze interakcja między nauczycielami a uczniami w klasie szkolnej. Paradoks polega na tym, że taka strategia działania nauczyciela nie przynosi korzyści w świetle wyników badań empirycznych. Zmienia się również rola nauczyciela i uczniów w procesie nauczania i uczenia się. Nauczyciel przestaje powoli pełnić głównie rolę w zakresie przekazywania wiedzy, a staje się bardziej diagnostą, specjalistą w zakresie pomocy naukowych, konsultantem itp., by w rezultacie pełnienia tych różnych ról mieć wzrastający wpływ na wywoływanie zmian w uczniach w wyniku tworzenia nowego środowiska nauki, opierającego się na zasadach współdziałania. Nauczyciel musi się liczyć z tym, że należy dać uczniom odpowiednio dużo czasu, by mogli się zmagać z problemami, wypróbować różne strategie, dyskutować, eksperymentować, badać i oceniać. W tym przypadku rola nauczyciela jest bliska roli trenera lub eksperta. Nauczyciel powinien wpływać na postawy. Służy, więc za wzór do naśladowania; rozwiązuje modelowe problemy i sam prowadzi różne badania. Robi to w ten 392 sposób, iż uczniowie wiedzą, że każdy uczestnik procesu nauczania - uczenia się jest aktywnym „uczniem” i nikt nie zna wszystkich odpowiedzi. Nauczyciele muszą również pokazać, że są zainteresowani rozwiązywaniem problemów, okazywaniem zrozumienia dla wypróbowania różnych strategii. Muszą także ryzykować to, że czasami nie mają racji. Może to okazać się ważniejsze od problemu i udzielenia poprawnej „odpowiedzi”. Przez tworzenie bezpiecznego środowiska nauki sprzyjającego próbowaniu różnych opcji, uczniowie zachęcani są do wychodzenia poza program nauczania. Rola nauczyciela w pożądanym wzorcu nauki w szkole opierającym się na współdziałaniu przejawia się przede wszystkim w stosowaniu następujących strategii działania w klasie szkolnej: - jasne przedstawienie celów lekcji, - ścisłe określenie zakresu nauki, - umieszczenie uczniów w grupach pracy, zanim rozpocznie się lekcja, - śledzenie skuteczności pracy w grupach, - udzielanie pomocy, odpowiadając na pytania, - dbanie o poszerzenie umiejętności podtrzymania kontaktów interpersonalnych przez uczniów, czy też pogłębianie umiejętności pracy w grupie, - ocenianie osiągnięć uczniów ze zwróceniem uwagi na charakter wzajemnych kontaktów w czasie trwania pracy grupowej. Nauczyciel powinien, więc powoli odchodzić od roli instruktora, który jedynie przekazuje wiedzę na rzecz osoby, która ułatwia uczenie się, tworzy środowisko wychowawcze, w którym znajduje się zarówno miejsce dla wolności, jak i pewnej dyscypliny, niezmiennie towarzyszącej każdemu ludzkiemu działaniu. Żeby takie środowisko mogło powstać, niezmiernie potrzebna jest akceptacja i zaufanie ze strony ucznia oraz empatyczne rozumienie reakcji ucznia ze strony nauczyciela wobec jego prób uczenia się. Podstawową wartością wiążącą się z nową jakością nauki jest rozwój wyobraźni. Można wnioskować, że nie jest wskazane zaniedbywanie poznania w nauce szkolnej, to jednak musi się znaleźć w niej miejsce dla kształcenia myślenia twórczego i spekulatywnego. Nauczanie w szkole musi dawać więcej szans poznania różnych stylów życia, różnych celów działania, a przede wszystkim rozwojowi wrażliwości w rozumieniu problemów, z którymi mogą stykać się ludzie. Szkoła musi stwarzać możliwości działania na kanwie tego, co jednostka rozumie, oraz teoretyzowania na temat idealnych rozwiązań, a więc program musi wprowadzać ucznia do różnorodnych stylów uczenia się i różnych zasobów wiedzy. Te nowe style uczenia się muszą przygotować uczniów do wyobrażenia sobie wszystkich możliwych wersji przyszłości, przewidywania prawdopodobnych wydarzeń i decydowania o tych preferowanych zdarzeniach w przyszłości. Celem stojącym przed nauczycielem jest, zatem kształcenie giętkości myślenia, ze szczególnym zwróceniem uwagi na twórczość. Akcent kładzie się bardziej na proces niż produkt, a ludzie sami powinni zadbać o naukę własną by być przygotowanymi na zmiany, które nastąpią w społeczeństwie. Być może ten nowy model uczenia się i myślenia nie rozwiąże wszystkich problemów edukacyjnych w przyszłości, jest to tylko propozycja rozszerzenia dialogu o filozofii uczenia się z punktu widzenia zarówno jednostki, jak i społeczeństwa. Nauczyciel jako badacz Rozwijająca się technologia informatyczna może być pomocna nauczycielowi w kilku zakresach: - uzupełniania wiedzy przedmiotowej w świetle narastających lawinowo informacji; 393 - zdobycia wiedzy pozwalającej usprawnić umiejętność nauczania w klasie szkolnej; - przygotowania do pracy badawczej. Nawet nauczyciel pracujący w małej wiejskiej szkole, korzystając z Internetu, może dotrzeć do wielu interesujących informacji zawartych w: - bazach danych międzynarodowych organizacji, takich jak UNESCO; - narodowych publikacjach dotyczących programów nauczania; - opiniach, poglądach i wypowiedziach polityków oświatowych na temat szkoły wirtualnej (programy, organizacja, osiągnięcia, braki); - tematycznych bazach informacyjnych dotyczących oświaty, np. ERJC; - katalogach wielkich bibliotek, np. British Museum w Londynie, Biblioteki im. F. Mitteranda w Paryżu; - książkach zamawianych w księgarni internetowej. Są to tylko przykłady tego, co jest możliwe do uzyskania, choć jakość i zakres informacji w Internecie szybko się zwiększa. Każdy nauczyciel - wychowawcą Szukam nauczyciela i mistrza niech mi przywróci wzrok, słuch i mowę niech jeszcze raz nazwie rzeczy i pojęcia niech oddzieli światło od ciemności . T. Różewicz Jak być przy drugim człowieku, aby umiał on odróżnić dobro od zła oraz dokonać takich wyborów, które prowadzą do szczęścia jego oraz innych ludzi, jednocześnie umiał przeciwstawić się temu, co prowadzi do degradacji ? Słowem - jak wychowywać, aby człowiek wybierał dobro ? Każdy wychowawca, stając wobec skomplikowanej zagadki kształtującej się osobowości wychowanka, rozwiązuje również tajemnicę własnego człowieczeństwa. Wychowanie, bowiem dokonuje się w spotkaniu osób. Dlatego też warto sobie uświadomić, że istniejąca jeszcze w wielu naszych szkołach anonimowość ucznia i nauczyciela bardzo ogranicza możliwości wychowawcze, ponieważ jest ona zaprzeczeniem spotkania osobowego. Szkoła stoi wobec konieczności odpowiedzi na oczekiwania wychowawcze rodziny i w związku z tym, wobec potrzeby zdefiniowania własnych zadań wychowawczych, ponownego przemyślenia sposobów i form porozumienia się z uczniem oraz jego rodziną. Zmieniająca się mapa współczesnej kultury, jej unifikacja i rosnąca władza informacji przekazywanej przy pomocy wszechpotężnych mediów stawiają nauczyciela wobec konieczności przygotowania uczniów do życia w rzeczywistości daleko odbiegają od tej, którą znamy z dotychczasowych przyzwyczajeń. Wszechstronny rozwój ucznia jako główny kierunek reform edukacyjnych W przeszłości wychowanie szkolne wyrażało się w przekonaniu, że „(…) uczymy się nie dla szkoły, lecz dla życia”. Obecnie podchodzi się w podobny sposób do szkoły, która - po wprowadzeniu reformy - powinna przygotować każdego ucznia do życia zawodowego, odnalezienia się na rynku pracy, do uczestnictwa w życiu publicznym oraz odpowiedzialnego korzystania z wolności. O ile dotychczas szkoła przez swoje nastawienie na przekazywanie maksymalnej liczby informacji podporządkowywała ucznia rozwojowi wiedzy naukowej, o tyle obecnie w podstawie programowej przyjmuje się, że nauczyciele winni dążyć do wszechstronnego rozwoju ucznia jako nadrzędnego celu pracy edukacyjnej. Kult programu szkolnego oraz 394 encyklopedyzm szkolny ustępują miejsca swoistemu powrotowi „człowieka do szkoły”, to znaczy, sytuowaniu ucznia w centrum działalności szkolnej. Jest to jedna z najważniejszych zmian w obecnej reformie, która ma charakter nie tylko rewolucji, co także powrotu do normalności. Trzy główne zadania edukacji (triada) Dążenie do wszechstronnego rozwoju uczenia stanowi główny punkt odniesienia dla całej działalności edukacyjnej nauczyciela. Jeżeli zaś rozwój uczenia jest celem, to z konieczności, poza przekazem wiedzy muszą się liczyć w takim samym stopniu dwa inne zadania: umiejętność praktycznego wykorzystania tej wiedzy przez ucznia oraz jego postawa moralna. Dlatego w projekcie Podstawy programowej zapisano, że: edukacja szkolna polega na harmonijnej realizacji przez nauczycieli umiejętności i wychowania zadań w zakresie nauczania, kształcenia. Edukacja szkolna to swoista triada: nauczania, kształcenia umiejętności oraz wychowania. Wychowanie jako jeden z wymiarów pracy edukacyjnej nauczyciela Usytuowanie nauczyciela w centrum działalności szkolnej oraz rozszerzenie zadań edukacyjnych nauczyciela powoduje, że odtąd nie szkoła jako instytucja, a nauczyciel i uczeń stają się rzeczywistymi i pierwszoplanowymi podmiotami działalności edukacyjnej. Instytucja jest niezwykle cennym narzędziem. Rodzi to określoną konsekwencję. Poprzednio szkoła mogła oddelegować różne osoby do przypisanych jej zadań. Obecnie każdy nauczyciel powinien traktować te zadania jako wymiary własnej pracy. Myśl ta zawarta jest w następującym zapisie Podstawy programowej : „Zadania te stanowią wzajemne uzupełniające się i równoważne wymiary pracy każdego nauczyciela”. Oznacza to, że nie można mówić o wychowaniu ani jako o sprawie dodatkowej, odrębnej, ani jako o priorytecie. Wychowanie stanowi integralną część działalności każdego nauczyciela. Taka logika wpisana jest w każdy świadomy akt ludzki. Jeśli coś rozsądnie wykonujemy, to czyn nasz zakłada określoną wiedzę, umiejętność działalność, działalność oraz ocenę moralną. Szkoła zredukowana tylko do przekazu wiedzy lub tylko do kształtowania umiejętności, lub tylko do wychowania byłaby niepełna, a przez to wypaczona. Natomiast naturalna jedność i równowaga tych trzech wymiarów stwarza najlepszą gwarancję dla wszechstronnego rozwoju ucznia. Dzięki triadzie obowiązków (dydaktyka, instruktora oraz opiekuna - wychowawcy) nauczyciel jest jednocześnie dydaktykiem, swoistym trenerem i wychowawcą. Wielkim atutem polskich nauczycieli są niewątpliwie ich umiejętności przekazu wiedzy ogólnej, a więc zdolności dydaktyczne. W zakresie kształtowania umiejętności ucznia nauczyciel winien posiadać kwalifikacje właściwe dla instruktora lub trenera. W przypadku wychowania odpowiednio do wieku dzieci i młodzieży oraz właściwych im potrzeb edukacyjnych, nauczyciel jest opiekunem, wychowawcą, autorytetem, doradcą, przewodnikiem i mistrzem. To wyliczenie ma na celu wskazanie zróżnicowań, a nie dokładnej kolejności wymienionych funkcji. Wyniki badań dotyczących oceny kompetencji zawodowych nauczycieli Badanie oceny i samooceny pracy nauczycieli zostały przeprowadzone na terenie obwodu szkolnego Szkoły Podstawowej, w jednej z miejscowości położonej w gminie Wałcz, w listopadzie i grudniu 1999 roku oraz styczniu 2000 i 2001roku. Obwód szkolny obejmuje dzieci i ich rodziców. W badaniach użyto trzech różnych ankiet skierowanych do uczniów klas I - III (30 uczniów), uczniów klas starszych - IV - V (45 uczniów) i klas VI (38 uczniów) ich rodziców, a także miejscowej sołeckiej władzy.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plstyleman.xlx.pl
|