4 Podatki, INTEGRACJA EUROPEJSKA
[ Pobierz całość w formacie PDF ] VIII KONGRES EKONOMISTÓW POLSKICH Owsiak Stanisław Harmonizacja podatków bezpośrednich warunkiem integracji gospodarczej Unii Europejskiej Wprowadzenie Koncepcja jednolitego obszaru walutowego i gospodarczego opiera się na swobodnym przepływie towarów, kapitałów i ludzi (pracy) w warunkach istnienia jednego pieniądza. Swobody te umożliwiają stworzenie i funkcjonowanie jednolitego rynku wewnętrznego. Jednolity obszar walutowy i gospodarczy rozwiązuje kwestię ryzyka walutowego, barier celnych, dostępu do rynku pracy poszczególnych krajów, umożliwia inwestowanie w różnych krajach członkowskich tworzących jednolity obszar gospodarczy i gospodarczo-walutowy. Dla pełnej integracji gospodarczej nie są to jednak warunki wystarczające, gdyż funkcjonowanie układu gospodarczego tworzonego z wielu odrębnych krajów wymaga jeszcze uwzględnienia ważnego parametru działalności wszystkich podmiotów – podatków. Konieczność włączenia podatków do warunków umożliwiających procesy integracyjne wynika przynajmniej z dwóch powodów: a) współczesne państwo jest państwem podatkowym, co oznacza, że podstawowym źródłem niezbędnych dochodów państwa są nakładane podatki, b) systemy podatkowe w krajach członkowskich są istotnie zróżnicowane, co wynika z przyczyn historycznych, kulturowych, systemu wartości, programów społecznych itd., a więc czynników wyznaczających potrzeby finansowe państwa. Wymienione wyżej przyczyny powodują, że podatki nawet w obszarze jednego kraju nie są neutralne wobec procesów gospodarczych i społecznych. Neutralności takiej trudno byłoby oczekiwać w warunkach integracji krajów silnie zróżnicowanych pod wieloma względami. Stąd też poważnym wyzwaniem, przed którym stanęli twórcy unii gospodarczej było nie tyle zneutralizowanie wpływu podatków na procesy integracyjne, ile ograniczenie negatywnego wpływu nadmiernego zróżnicowania w systemach podatkowych na te procesy. Doskonała neutralizacja podatków w decyzjach podmiotów gospodarczych nie istnieje, nawet w przypadku podatków pośrednich, czy tzw. dochodowych podatków liniowych W momencie powstawania Traktatu Rzymskiego uznano, że dla realizacji idei jednolitego rynku wewnętrznego wystarczy doprowadzić do zharmonizowania podatków pośrednich oraz zniesienia barier celnych, gdyż to one bezpośrednio wiążą się ze swobodnym przepływem towarów i usług. Harmonizacja podatków bezpośrednich nie była wówczas przedmiotem debaty, gdyż uznano, że podatki te nie wpływają istotnie na funkcjonowanie jednolitego rynku wewnętrznego. W miarę procesów integracyjnych, rozrastania się Unii Europejskiej oraz rozwoju międzynarodowych dużych przedsiębiorstw problem podatków bezpośrednich zaczął nabrzmiewać, zwłaszcza gdy chodzi o pojawiające się utrudnienia w przepływie kapitału oraz dochodów z kapitału, przy rozbudowanych powiązaniach miedzy spółkami matkami działającymi w danym kraju a spółkami córkami, działającymi w innych krajach Wspólnoty. Teoretyczne podstawy jednolitego optymalnego obszaru walutowego, a tym samym w znacznym stopniu gospodarczego, zostały stworzone przez kilku wybitnych ekonomistów, chociaż najczęściej wymienia się tylko R. Mundella – laureata Nagrody Nobla. Obok wspomnianego ekonomisty podwaliny teorii optymalnego obszaru walutowego tworzyli R.J. McKinnon i P.B. Kennen. Ich wkład w teorię jednolitego obszaru walutowego (gospodarczego) polegał nie tylko na stworzeniu naukowych podstaw, ale także na wypracowaniu kryteriów, które muszą spełniać kraje pretendujące do jednolitego obszaru walutowego, przy czym akcenty u poszczególnych przywoływanych ekonomistów są rozłożone inaczej. 1 VIII KONGRES EKONOMISTÓW POLSKICH R. Mundell eksponuje wysoką mobilność czynników produkcji, przede wszystkim pracy. Gdyby ten warunek nie został spełniony, to wówczas mogą wystąpić tzw. szoki asymetryczne podażowe. Ich złagodzenie może dokonać tylko przez elastyczność rynku pracy, a ściślej rzecz biorąc przez zmniejszenie nominalnych płac, którego skutkiem będzie wzrost konkurencyjności. R.J. McKinnon z kolei stwierdza, że warunkiem przystąpienia danych krajów do unii monetarnej jest duża wzajemna otwartość gospodarki, mierzona wysokim udziałem we wzajemnym handlu. P.B. Kennen podkreśla, że gospodarkę kandydata do unii walutowej powinien cechować wysoki stopień dywersyfikacji struktury produkcji eksportu, co pozwoli na łagodniejsze dostosowania gospodarki, zwłaszcza w pierwszym okresie wejścia do jednolitego obszaru walutowego. Warto podkreślić, że w teorii jednolitego obszaru walutowego, który w istocie rzeczy pokrywa się z jednolitym ugrupowaniem gospodarczym, stosunkowo mało miejsca poświęcano podatkom, ich zróżnicowaniu, co do rodzaju, zróżnicowaniu stawek podatkowych, stosowanych przez poszczególne kraje preferencji podatkowych itd. W związku z tym można przyjąć dwie hipotezy: Po pierwsze , twórcy zakładali, że podatki będą neutralne; Po drugie , następował będzie naturalny proces konwergencji systemów podatkowych krajów należących do unii gospodarczo-walutowej. Obydwie te hipotezy zostały zweryfikowane negatywnie przez doświadczenia funkcjonowania jednolitego obszaru walutowego. Ze względu na to, że jednolity obszar walutowy funkcjonuje w Unii Europejskiej stosunkowo krótko, stąd też w rozważaniach teoretycznych i wynikach badań empirycznych interesujące mogą być przypadki krajów, w których od dziesięcioleci funkcjonuje jeden pieniądz, przy odmiennych warunkach podatkowych w różnych regionach takiego kraju. Na szczególną uwagę zasługują doświadczenia Stanów Zjednoczonych, Kanady – państw federacyjnych, w którym istnieje jedna waluta, ale zróżnicowane jurysdykcje podatkowe, a podejmowane próby harmonizacji podatków nie zakończyły się sukcesem. W krajach tych występuje zjawisko konkurencji podatkowej pomiędzy różnymi stanami (prowincjami). W literaturze amerykańskiej jest wiele pozycji na ten temat, prowadzone są intensywne badania empiryczne. Ich rezultaty są o tyle istotne, że wyniki badań stanowią podstawę zaleceń dla jednolitego obszaru walutowego w Unii Europejskiej, czego przykładem są prace G.R. Zodrowa. Jednak warto zwrócić uwagę na występujące tam kontrowersje w kwestiach ujednolicenia systemów podatkowych oraz dobrych i złych skutków konkurencji podatkowej. Pomimo tych kontrowersji, które należy tłumaczyć m.in. historycznym balastem, jakim obciążone są podatki oraz podatność materii podatkowej na różne idee (czasami absurdalne), wydaje się, że proces harmonizacji podatków jest w dłuższej perspektywie czasowej zjawiskiem nieuchronnym i stanowi naturalny skutek procesów integracyjnych, czego wyrazem jest zwłaszcza zniesienie barier celnych, zniesienie ograniczeń w przepływie kapitału i pracy, czy wreszcie przyjęcie jednej waluty. Pytanie, które należy postawić jest następujące: czy procesy harmonizacji dokonują się według przyjętego programu, co można określić koordynacją systemów podatkowych, czy też harmonizacja jest wymuszona przez rynek. Wprawdzie podatki są zawsze stanowione przez organy władzy państwowej (wliczając w nie władze samorządowe), ale decyzje w tym zakresie mogą być wymuszone przez konkurencję pomiędzy krajami należącymi do jednolitego obszaru walutowo-gospodarczego. Żywiołowa konwergencja podatkowa może wywołać wiele negatywnych skutków, zwłaszcza osłabienie finansów publicznych i zdolności państwa do wypełniania zdefiniowanych w danym kraju funkcji publicznych, społecznych i gospodarczych. 2 VIII KONGRES EKONOMISTÓW POLSKICH 1. Teoretyczne problemy harmonizacji podatków bezpośrednich Ze względu na przyjęte ramy artykułu, dalsze rozważania zostaną ograniczone do podatków bezpośrednich. Przemawiają za tym też ważne względy merytoryczne gdyż: a) podatki pośrednie zostały w znacznym stopniu zharmonizowane, b) ujednolicenie podatków bezpośrednich jest znacznie trudniejsze, c) kwestia ta ma duże praktyczne znaczenie dla integracji UE. Cechą podatków bezpośrednich jest to, że w ich przypadku występuje czytelny związek pomiędzy sytuacją podatnika (dochodową, majątkową) a ciężarem podatkowym. Z psychologicznego punktu widzenia podatki bezpośrednie są bardziej znienawidzoną ofiarą, którą musi ponieść podatnik. Podatki bezpośrednie mogą działać antymotywacyjnie z punktu widzenia opodatkowanych podmiotów. Nadmierne obciążenia podatkowe mogą więc hamować aktywność dochodową podmiotów, czego skutkiem może być spowolnienie wzrostu gospodarczego, a nawet jego załamanie. Z tych względów istotne znaczenie ma nie tylko wielkość obciążeń podatkowych w danym kraju, ale także budowa całego systemu podatkowego i konstrukcja poszczególnych podatków. W przypadku podatków bezpośrednich ważna są skale podatkowe. W ujęciu teoretycznym podatek jako kategoria ekonomiczna jest przedmiotem licznych opracowań, zarówno w odniesieniu do pojedynczego podatnika, grupy podatników, czy całej gospodarki. Dotyczy to zarówno podatków pośrednich jak i podatków bezpośrednich. Pomimo znacznego dorobku teorii ekonomii, teorii finansów publicznych, wielowiekowych doświadczeń, kwestie podatkowe stanowią przedmiot kontrowersji, czego ewidentnym przykładem jest dyskusja o podatku liniowym. Niedosyt teorii i polaryzacja stanowisk dotyczy roli podatku nawet w ujęciu mikroekonomicznym, gdzie pozornie łatwo jest ustalić związek pomiędzy ciężarem podatkowym, skalą podatkową a sytuacją ekonomiczną podatnika i podejmowanymi przez niego decyzjami. Wynika to stąd, że na sytuację podatnika oddziałuje szereg innych czynników, stąd wyizolowanie czynnika podatkowego jest trudne, jeżeli pominąć abstrakcyjne analizy. Sytuacja komplikuje się jeszcze bardziej, gdy przedmiotem analizy jest wpływ danego podatku na całą grupę podatników, czy całego systemu podatkowego na gospodarkę (np. teoria automatycznych stabilizatorów koniunktury). Stopień trudności analizy podatkowej z punktu widzenia wpływu podatku na podmioty i gospodarkę zwiększa się jeżeli z analizą taką wykraczamy poza granicę danego kraju. Stosunki podatkowe ulegają dalszej komplikacji, a skutki podatków są jeszcze bardziej trudne do oceny, do kwantyfikacji. Jest to stwierdzenie ważne, gdyż w jakimś stopniu tłumaczyć może źródło kontrowersji dotyczące przeciwstawnych doktryn podatkowych – harmonizacja podatków versus konkurencja podatkowa. Dla egzemplifikacji skali trudności wykorzystany zostanie przykład zjawiska przerzucalności podatków. W teorii i w praktyce przyjmuje się, że podatki pośrednie są łatwiej przerzucalne niż podatki bezpośrednie. Zagadnienia tego nie rozwijam i ograniczymy się do podatków bezpośrednich. Podatki bezpośrednie mogą dotyczyć: a) dochodu z pracy, b) dochodu z działalności gospodarczej, c) dochodu z majątku i praw majątkowych, d) dochodu z kapitału, e) dochodu z oszczędności pieniężnych. Przedmiotem podatków bezpośrednich są więc zasoby pracy, ziemia, kapitał fizyczny, kapitał finansowy, a więc istotne czynniki (podstawa) działalności gospodarczej człowieka. Stąd też fundamentalną kwestią jest reakcja poszczególnych wymienionych czynników na wprowadzane podatki i dokonywane zmiany. Istotna zatem jest elastyczność różnych czynników na zmiany podatkowe (analiza marginalna). 3 VIII KONGRES EKONOMISTÓW POLSKICH Teoretyczna analiza skutków zróżnicowania opodatkowania może odbywać się na różnych płaszczyznach. Wymienię kilka przykładowych: · wpływ podatków na koszty pracy. Wysokie podatki zwiększają koszty pracy, gdyż dochód po opodatkowaniu (do dyspozycji) jest niski, co stanowi naturalną podstawę do roszczeń płacowych pracowników wobec pracodawców, a to z kolei implikuje pozycję przedsiębiorstwa na konkurencyjnym rynku, rentowność przedsiębiorstwa. Jest więc zrozumiałe, że zróżnicowanie warunków podatkowych pomiędzy krajami (regionami) wywiera istotny wpływ na warunki prowadzenia działalności gospodarczej; · zmiany w podatkach bezpośrednich powodują zmiany w krańcowych kosztach produkcji; · podatki zawsze stanowią obciążenie danego podmiotu, stąd powstaje reakcja obronna podatnika, której sens sprowadza się do próby przerzucenia tego ciężaru na inne podmioty. Wielowiekowa obserwacja reakcji podatników na nakładane ciężary podatkowe pozwala stwierdzić, że jest to łatwiejsze w przypadku podatków pośrednich, a trudniejsze w przypadku podatków bezpośrednich. Podatki od dochodów osobistych nie są przerzucalne, a reakcja podatnika polegać może jedynie na ograniczaniu aktywności dochodowej. Jest to szczególnie widoczne przypadku progresywnych skal podatkowych, których stosowanie powoduje wzrost krańcowego opodatkowania i odpowiednio spadek krańcowego dochodu. Ostateczna decyzja podatnika w tej kwestii implikuje krzywą użyteczności dochodu; · zagadnienie przerzucalności podatków bezpośrednich inaczej przedstawia się w przypadku opodatkowania przedsiębiorcy niż pracownika. Wzrost stawek podatkowych przedsiębiorca będzie starał się przerzucić w koszty wytwarzania, i dalej w ceny. Możliwości przedsiębiorcy w tym zakresie zależą od rodzaju opodatkowanego dobra oraz stanu rynku (konkurencji), czego wyrazem jest cenowa elastyczność popytu. Szansa na przerzucenie wzrostu obciążeń podatkowych są tym większe, im popyt na dane dobro jest mniej elastyczny. Druga możliwość polega na przerzucaniu skutków podatków na pracowników, a więc poprzez obniżki płac. Jest tzw. przerzucalność wstecz, najczęściej nieskuteczna, gdyż pracownicy stawiają opór przed tego rodzaju praktykami. O stopniu przerzucalności wzrastających podatków na pracowników decyduje stan rynku pracy, stopa bezrobocia, elastyczność rynku pracy, otwartość rynku pracy; · pomiar zjawiska przerzucalności podatków jest utrudniony nawet w przypadku gospodarki zamkniętej, gdyż skutki rosnących podatków mogą być rozłożone np. na ceny, pozapłacowe koszty wytwarzania, marżę zysku przedsiębiorcy. Trudności te rosną w gospodarce otwartej, gdyż mechanizm przerzucalności podatków działa w stosunku do społeczeństwa (gospodarki) innego kraju. W sensie teoretycznym dumping podatkowy (fiskalny) oznacza, że poprzez podatki dokonuje się redystrybucja dochodu społecznego pomiędzy krajami. Jest to szczególnie widoczne wtedy, gdy chodzi o kraje należące do jednolitego ugrupowania gospodarczego, które tworzy fundusz wspólny budżet (fundusze), który jednocześnie jest źródłem zasilania budżetów krajów członkowskich. Stosowanie dumpingu podatkowego oznacza, że część dochodów jest w sposób jawny lub ukryty transferowana (ceny transferowe) do krajów o niższych podatkach. Skutkiem tego jest albo dalsze podwyższenie podatków, w krajach nie stosujących dumpingu podatkowego wobec ubytku dochodów budżetu państwa, ograniczanie wydatków, powiększanie długu publicznego. Nie może więc zaskakiwać fakt, że po przystąpieniu 10 nowych krajów do UE, Francja i Niemcy zagroziły wstrzymaniem wpłat do budżetu UE, ze względu na istotnie niższe stawki podatkowe od dochodów przedsiębiorstw w takich krajach jak: Słowacja, Polska, Czechy, kraje nadbałtyckie, do których przedsiębiorcy zaczęli przenosić działalność gospodarczą. Dzisiaj trzeba dodać, że działo się to przy zamkniętych rynkach pracy. W dobie internacjonalizacji stosunków gospodarczych i integracji gospodarczej mechanizm przerzucalności podatków nabiera cech międzynarodowych. Dotyczy to zarówno 4 VIII KONGRES EKONOMISTÓW POLSKICH opodatkowania dochodów z pracy, jak też opodatkowania dochodów pochodzących z działalności gospodarczej, dochodów z odsetek, dochodów z kapitałów itd. Decyzje osobiste o podejmowaniu pracy – przy założeniu, że nie ma formalnych ograniczeń w przepływie pracowników pomiędzy krajami – są wyznaczone przez płace oraz podatki. Stąd naturalne zjawisko migracji zarobkowych, tam gdzie warunki płacowe i podatkowe są korzystne. O ile w przypadku opodatkowania dochodów z pracy możliwa jest zmiana miejsca (kraju) pracy jest łatwiejsza, o tyle w przypadku przedsiębiorcy jest to przedsięwzięcie o wiele trudniejsze, gdyż wymaga podporządkowania się prawodawstwu kraju, do którego przenoszona jest działalność lub jej część (tworzenie spółek zależnych). Mobilność pracy oraz kapitału implikuje więc kwestie harmonizacji podatków. Najdalej idąca koncepcja w przypadku podatku dochodowego od spółek (CIT) wykracza poza harmonizację podatków bezpośrednich i sprowadza się do likwidacji podatku. Koncepcja ta jest argumentowana w ten sposób, iż zniesienie podatku CIT wywołałoby dobroczynne skutki dla gospodarki i społeczeństwa, gdyż umożliwiałoby reinwestowanie zysków, co przyczyniłoby się do przyspieszenia wzrostu gospodarczego, tworzenia nowych miejsc pracy, wzrostu dochodów pracowników. Argumentów tych nie można ignorować, jednak na obecnym etapie rozwoju systemów podatkowych ideę tę trzeba uznać za utopijną. Ponadto jej realizacja wymagałaby zmian w całym systemie podatkowym, dokonywanych także z punktu widzenia potrzeb finansowych państwa, a te z kolei wynikają ze zdefiniowanych jego funkcji. W rozważanym kontekście umiędzynarodowienia stosunków gospodarczych, w tym podatkowych, J. Mintz, słusznie stwierdza, że istnieją dwa podstawowe argumenty za zachowaniem podatku dochodowego od przedsiębiorstw: a) przy opodatkowaniu istnieje potrzeba jednakowego potraktowania dochodu z działalności gospodarczej, jak i opodatkowania zysków kapitałowych, b) przy rezygnacji z CIT dokonałaby się definitywny zanik dochodów z opodatkowania działalności gospodarczej prowadzonej w kraju, a ponadnarodowe korporacje uniknęłyby opodatkowania przez transfer zysków (np. z UE do USA, Japonii). Interesującej próby oszacowania skutków harmonizacji CIT dla PKB, bezrobocia, dochodów budżetowych, poziomu dobrobytu podjął się P.B. Sørensen. Z ekonomicznego punktu widzenia harmonizacja podatków bezpośrednich i konkurencja podatkowa zmuszają do rozważenia dalszych teoretycznych i praktycznych aspektów, takich jak: · skutki harmonizacji podatków bezpośrednich dla stanu budżetu państwa, nierównowagi finansów publicznych, · dopuszczalny zakres realizacji podatkowej renty ekonomicznej przez międzynarodowe korporacje, · mechanizm realokacji długu publicznego pomiędzy krajami na skutek ww. renty, · ograniczenie możliwości zmniejszenia opodatkowania dochodów osobistych, i podatków od konsumpcji, gdyby harmonizacja podatków bezpośrednich prowadziła do zmniejszenia dochodów publicznych; · skutki mobilność pracy dla gospodarki krajowej z powodu zróżnicowanych warunków podatkowych, · zmiany w strukturze systemu podatkowego w relacji: podatki pośrednie - podatki bezpośrednich, z punktu widzenia kształtowania tych relacji dla przyciągania inwestycji zagranicznych, · motywowanie przedsiębiorców krajowych do inwestycji, · zakres stosowania kredytu podatkowego. Zagadnienia te inaczej przedstawiają się w warunkach małych otwartych gospodarek, w krajach, które cierpią na niedostatek kapitału zagranicznego, w krajach rozwijających się i w krajach przechodzących transformację systemową, niż w krajach o utrwalonej silnej pozycji w ramach danego układu gospodarczego, czy gospodarki globalnej. 5
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plstyleman.xlx.pl
|