48 gal, Historia, Żródła

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
List Paw�a �wi�tego do Galat�w.Kapitu�a 1.1. Pawe� Aposto� nie od ludzi, ani przez cz�owieka, ale przez Jezusa Krystusa i Boga Ojca, kt�ry go wzbudzi� z martwych.2. I wszyscy bracia, kt�rzy s� ze mn�, ko�cio�om Galicijej.3. �aska niech wam b�dzie i pok�j od Boga Ojca i Pana naszego Jezusa Krystusa.4. Kt�ry samego siebie wyda� za grzechy nasze, aby nas wyj�� z tera�nijszego �wiata z�ego wedle wolej Boga i Ojca naszego.5. Kt�remu niech b�dzie chwa�a na wieki wiek�w. Amen.6. Dziwuj� si�, i� opu�ciwszy tego, kt�ry was by� wezwa� ku �asce Krystusowej, tak pr�tko bywacie przeniesieni do inszej Ewanjelijej.7. Gdy� �adnej inszej nie masz, jedno niekt�rzy s� co was trwo�� i chc� wywr�ci� Ewnielij� Krystusow�.8. Ale cho�by i my, abo Anio� z nieba przepowieda� wam nad to co�my wam przepowiedali, niech b�dzie przekl�ty.9. Jako�my przed tym powiedali, te� teraz zasi� powiedam. Je�liby kto wam opowieda� nad to co�cie wzi�li, niech b�dzie przekl�tym.10. Abowiem teraz izali wam do ludzi czyli do Boga radz�? Abo szukamli abym si� podoba� ludziam? Abowiem je�libych si� jeszcze ludziam podoba�, nie by�bych s�ug� Krystusowym.11. A oznajmuj� wam bracia, i� Ewanjelija przepowiedana odemnie, nie jest wedle cz�owieka.12. Abowiem anim jej wzi�� od cz�owieka, anim nauczon, ale przez objawienie Jezusa Krystusa.13. Bo�cie s�yszeli co za post�pek m�j by� niekiedy w �ydostwie, i�em nad miar� prze�ladowa� ko�ci� Bo�y i burzy�em ji.14. I poprawowa�em si� w �ydostwie nad wiele r�wnych w narodzie moim, gdym by� wi�kszym mi�o�nikiem ustaw, kt�rem by� wzi�� od ojca mojego.15. Ale gdy si� podoba�o Bogu, kt�ry mi� by� od��czy� z �ywota matki mojej i wezwa� z �aski swojej.16. Objawia� Syna swego we mnie, abym go przepowieda� mi�dzy pogany, nie zarazemem si� dok�ada� cia�a i krwie.17. Anim si� wr�ci� do Jeruzalem do tych, kt�rzy przedemn� byli Aposto�ami, alem szed� do Arabijej i wr�ci�em si� zasi� do Damaszku.18. Zatym po trzech lat wr�ci�em si� do Jeruzalem, abym nawiedzi� Piotra i mieszka�em przy nim pi�tna�cie dni.19. A inszego z Aposto��w nie widzia�em �adnego, opr�cz Jakuba brata Pa�skiego.20. A co wam pisz�, oto przed Bogiem �wiadcz�, i� nie wymy�lam.21. Zatym przyszed�em do krain Syrijej i Cylicijej.22. I by�em nieznajomym z twarzy ko�cio�om ziemi� �ydowskiej, kt�re by�y w Krystusie.23. Ale tylko us�yszeli: Ten, kt�ry prze�ladowa� nas niekiedy, teraz opwieda wiar�, kt�r� przed tym burzy�.24. I chwalili Boga zemnie.Kapitu�a 2.1. Potym we czterna�cie lat szed�em zasi� do Jeruzalem wesp� i z Barnabaszem, wzi�wszy z sob� i Tytusa.2. A szed�em z obiawienia i oznajmi�em im Ewanjelij�, kt�r� przepowiedam mi�dzy pogany, ale to z osobna z tymi, kt�rzy byli zacnymi, i�bym snad� darmo nie bieg�, abo te� nie biega�.3. Ale i Tytus, kt�ry ze mn� by�, b�d�c Grekiem, nie by� przymuszon obrzeza� si�.4. A to dla braciej ob�udnych i fa�szywych, kt�rzy wkradli si� aby wyszpiegowali wolno�� nasz�, kt�r� mamy w Jezusie Krystusie, aby nas zniewolili.5. Kt�rym nie ust�pili�my bynamniej jakoby si� im poddawaj�c, aby prawda Ewanjelijej trwa�a u was.6. A od tych, kt�rzy si� zdadz� by� czym (nie uczy�em si�) i jakimi byli przed tym, nic mi do tego. Osob�� cz�owiecz� B�g nie brakuje. Abowiem kt�rzy s� w powadze, nic mi nie do�o�yli.7. I owszem, gdy widzieli, i� mi jest zwierzona Ewanjelija nieobrzezania, jako Piotrowi obrzezania.8. Abowiem ten, kt�ry by� mocny przez Piotra na Apostolstwo obrzezania, tak te� by� mocny przez mi� do pogan�w.9. A gdy poznali �ask� mnie dan� Jakub, Kefas i Jan, kt�re miano za s�upy, dali mi i Barnabaszowi prawic� spo�eczno�ci, aby�my mi�dzy pogany przepowiedali, a oni mi�dzy obrzezanymi.10. Tylko upominali aby�my pami�tali na ubogie, o czym te� stara�em si� abych tak czyni�.11. A gdy przyszed� Piotr do Antjochijej , sprzeciwi�em si� mu oblicznie przeto, i� by� godzien naganienia.12. Abowiem przed tym ni� przyszli niekt�rzy od Jakuba, wesp� i z pogany jada�, a gdy ci przyszli, skrada� si� i od��czy� si� od nich, boj�c si� tych, kt�rzy byli z obrzezania.13. I ob�udnie si� obchodzili wesp� z nim ini te� �ydowie tak, i� Barnabas te� by� uwiedzion w ob�udno�� ich.14. Ale gdym obaczy�, i� nie prosto chodzili, jako przysta�o prawdzie Ewanjelijej, rzek�em Piotrowi przed wszytkimi: Je�li ty b�d�c �ydem poga�skie �ywiesz, a nie po �ydowsku, czemu pogany przymuszasz, aby po �ydowsku �yli?15. My z przyrodzenia jeste�my �ydowie, a nie z pogan�w grzesznicy.16. Wiedz�c, i� nie bywa usprawiedliwion cz�owiek z uczynk�w zakonu, ale przez wiar� w Jezusa Krystusa, te�e�my my w Krystusa Jezusa uwierzyli, aby�my byli usprawiedliwieni z wiary Krystusowej, a nie z uczynk�w zakonu przeto, i� �adne cia�o nie b�dzie usprawiedliwione z uczynk�w zakonu.17. A je�li my szukaj�c aby�my byli usprawiedliwieni przez Krystusa, bywamy znalezieni sami grzesznymi, izali Krystus jest s�uga grzechu? Nie daj tego Bo�e.18. Abowiem je�li zasi� buduj� ty rzeczy, kt�rem popsowa�, czyni� siebie samego przest�pc�.19. Bom ja przez zakon zakonowi umar�, abym Bogu �y� i jestem wesp� z Krystusem ukrzy�owan.20. A �yw� ju� nie ja, ale �ywie we mnie Krystus. A �ywot, kt�rym teraz �yw� w ciele, w wierze Syna Bo�ego �yw�, kt�ry umi�owa� mi� i wyda� samego siebie za mi�.21. Nie obracamci w niwecz �aski Bo�ej, bo je�li przez zakon jest sprawiedliwo��, tedy� Krystus pr�no umar�.Kapitu�a 3.1. O bezrozumni Galatowie i kt� was zmami�, aby�cie prawdzie nie byli pos�usznymi, kt�rym przed oczyma Krystus przed tym by� wymalowan i mi�dzy wami ukrzy�owan?2. Tego si� tylko ��dam uczy� od was, z uczynk�wli zakonnych wzi�li�cie ducha, czyli z wiary przez s�uchanie?3. Take�cie bezrozumni, pocz�wszy duchem, teraz bywacie doko�czeni cia�em.4. I tak�e�cie wiele cierpieli darmo? Je�li te� jedno darmo.5. Kt�ry tedy wam dodawa ducha i sprawuje mocy w was, izali to czyni z uczynk�w zakonu, czyli z wiary przez s�uchanie?6. Jako Abraam uwierzy� Bogu i poczytano mu jest ku sprawiedliwo�ci.7. Tak te� wiecie, i� kt�rzy z wiary s�, ci s� synami Abraamowymi.8. A obaczaj�c wprz�d Pismo, i� z wiary B�g usprawiedliwia pogany, przed tym opowieda�o Abraamowi: B�ogos�awieni b�d� w tobie wszyscy narodowie.9. A tak, kt�rzy z wiary s�, b�ogos�awieni bywaj� z wiernym onym Abraamem.10. Abowiem ile ich jest z uczynk�w zakonu, pod przekl�ctwem s�, bo napisano jest: Przekl�ty ka�dy kt�ryby nie trwa� we wszytkich rzeczach, kt�re napisane s� w ksi�gach zakonu, aby je czyni�.11. A i� przez zakon �aden nie bywa usprawiedliwion u Boga, jawno� jest, gdy� sprawiedliwy z wiary �y� b�dzie.12. A zakon nie jestci z wiary, ale cz�owiek kt�ryby im dosy� uczyni�, w nich �y� b�dzie.13. Lecz Krystus nas odkupi� od przekl�ctwa zakonu, gdy� za nas sta� si� przekl�ctwem, abowiem napisano jest: Przekl�ty kt�rykolwiek wisi na drzewie.14. Aby w poganoch b�ogos�awie�stwo Abraamowe by�o w Krystusie Jezusie i aby�my obiecanego Ducha wzi�li przez wiar�.15. Bracia! Ludzkimci obyczajem m�wi�: Cho� cz�owieczy testament jest, wszak�e gdy jest utwierdzony, nikt go nie �amie, ani kniemu przydawa.16. A Abraamowi opowiedziane s� obietnice i plemieniowi jego. Nie m�wi plemieniom, jako o wielu, ale jako o jednym: I plemieniowi twojemu, kt�re jest Krystus.17. A to� powiedam, i� umowy przed tym od Boga utwirdzonej, wzgl�dem Krystusa zakon, kt�ry po czterech set i trzechdziesi�t lat nasta�, w niwecz obr�ci� nie mo�e, aby zg�adzi� obietnice.18. Abowiem je�li� z zakonu jest dziedzictwo, ju� nie z obietnice, ale� Abraamowi przez obietnic� darowa� B�g dziedzictwo.19. C� tedy zakon? Przydan jest dla wyst�pk�w, a�by przysz�o ono plemi�, kt�remu uczyniona jest obietnica, a jestci postanowion przez Anio�y, przez r�k� po�rednika.20. A po�rednik nie jestci jednego, a B�gci jeden jest.21. Zakon tedy izali jest przeciwko obietnicam Bo�ym? Nie daj tego Bo�e! Abowiem gdyby by� dan zakon, kt�ry by m�g� usprawiedliwi�, prawdziwieby z zakonu by�a sprawiedliwo��.22. Ale Pismo zamkn�o wszytko pod grzech, aby obietnica z wiary Jezusa Krystusa by�a dana tym, kt�rzy wierz�.23. A przed tym ni� przysz�a wiara, byli�my zamknieni pod stra�� zakonu, aby�my przyszli w t� wiar�, kt�ra mia�a by� obiawiona.24. A przeto� zakon nauczycielem naszym by� ku Krystusowi, abychmy z wiary byli usprawiedliwieni.25. Ale gdy przysz�a wiara, ju� pod nauczycielem nie jestechmy.26. Abowiem wszyscy synami Bo�ymi jeste�cie przez wiar� w Krystusie Jezusie.27. Bo kt�rzykolwiek jeste�cie okrzczeni w Krystusie, oblekli�cie Krystusa.28. Nie jest �yd ani Grek, nie jestci niewolnik ani wolny, nie jest m�szczyznaani niewiasta. Abowiem wszyscy wy jednym jeste�cie w Krystusie Jezusie.29. A je�li jeste�cie Krystusowi, i�cie plemieniem Abraamowym jeste�cie, dziedzicmi wedle obietnice.Kapitu�a 4.1. A to� powiedam: P�ki dziedzic jest dzieci�ciem, nic nie jest r�ny od s�ugi, chocia� jest panem wszech rzeczy.2. Ale� jest pod opiekuny i sprawcami a� do czasu, kt�ryby ociec naznaczy�.3. Tak�e i my, gdy�my byli dzie�mi, byli�my pod pocz�tki �wiata zniewoleni.4. Ale gdy przysz�o wype�nienie czasu, pos�a� B�g Syna swojego sprawionego z niewiasty, kt�ry si� zsta� poddanym zakonowi.5. Aby wykupi� ty, kt�rzy byli pod zakonem, �eby�my otrzymali sposobienie syn�w.6. A i� wy jeste�cie synowie, pos�a� B�g ducha Syna swego w serca wasze wo�aj�cego Abba, to jest, Ociec.7. Przeto teraz nie jeste� s�ug�, ale synem, a je�li syn, te� i dziedzic Bo�y przez Krystusa.8. I owszem, gdy�cie Boga nie znali, s�u�yli�cie tym, kt�rzy z przyrodzenia nie s� bogowie.9. Ale teraz, gdy znacie Boga, abo radszej jeste�cie uznani od Boga, jako� si� wracacie na zad ku pocz�tkom md�ym i niedostatecznym, kt�rym zasi� chcecie s�u�y� jako i pierwej?10. Zachowywacie dni i ksi�yce i czasy i lata.11. Boj� si� o was, bym snad� darmo nie pracowa� oko�o was.12. B�d�cie jako i ja, abowiem jam jest jako i wy. Bracia, prosz� was �adneje�cie mi krzywdy nie uczynili.13. Wiecie te� i�em przez kre... [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • styleman.xlx.pl