5 Biologia , Poziom Rozszerzony
[ Pobierz całość w formacie PDF ] dysleksja Miejsce na naklejkę z kodem szkoły PRÓBNY EGZAMIN MATURALNY Z BIOLOGII POZIOM ROZSZERZONY Czas pracy 150 minut LISTOPAD ROK 2006 Instrukcja dla zdającego 1. Sprawdź, czy arkusz egzaminacyjny zawiera 18 stron (zadania 1 – 31). Ewentualny brak zgłoś przewodniczącemu zespołu nadzorującego egzamin. 2. Odpowiedzi zapisz w miejscu na to przeznaczonym przy każdym zadaniu. 3. Pisz czytelnie. Używaj długopisu / pióra tylko z czarnym tuszem / atramentem. 4. Nie używaj korektora, a błędne zapisy wyraźnie przekreśl. 5. Pamiętaj, że zapisy w brudnopisie nie podlegają ocenie. 6. Podczas egzaminu możesz korzystać z ołówka i gumki (wyłącznie do rysunków) oraz linijki. 7. Wypełnij tę część karty odpowiedzi, którą koduje zdający. Nie wpisuj żadnych znaków w części przeznaczonej dla egzaminatora. 8. Na karcie odpowiedzi wpisz swoją datę urodzenia i PESEL. Zamaluj pola odpowiadające cyfrom numeru PESEL. Błędne zaznaczenie otocz kółkiem Za rozwiązanie wszystkich zadań można otrzymać łącznie 60 punktów i zaznacz właściwe. Życzymy powodzenia! Wypełnia zdający przed rozpoczęciem pracy KOD ZDAJĄCEGO PESEL ZDAJĄCEGO 2 Próbny egzamin maturalny z biologii Poziom rozszerzony Zadanie 1. (1 pkt) Na schemacie przedstawiono różne poziomy organizacji budowy w świecie ożywionym. Podaj nazwy poziomów oznaczonych literami a i b. a – .................................................................. b – ................................................................... Zadanie 2. (2 pkt) Na schemacie przedstawiono budowę tkanki mięśniowej poprzecznie prążkowanej kręgowców. a) Podaj jedną, widoczną na schemacie, cechę budowy tej tkanki związaną z wykonywaniem skurczów. b) Wykaż związek podanej cechy budowy tej tkanki ze zdolnością do wykonywania skurczów. a) ................................................................................................................................................. ................................................................................................................................................. b) ................................................................................................................................................. ................................................................................................................................................. Próbny egzamin maturalny z biologii 3 Poziom rozszerzony Zadanie 3. (2 pkt) Na rysunku przedstawiono fragment skóry człowieka. Podaj nazwy struktur oznaczonych literami A i B oraz określ po jednej funkcji charakterystycznej dla każdej z nich. Element Nazwa Funkcja A B Zadanie 4. (1 pkt) Na schemacie przedstawiono przekrój przez kosmek ze ściany jelita cienkiego człowieka . W tabeli poniżej zaznacz szereg (spośród I-IV), w którym literom A, B i cyfrom 1, 2 prawidłowo przyporządkowano odpowiednie określenia. A B 1 2 Naczynie włosowate Naczynie limfatyczne I Transport cukrów Transport aminokwasów Naczynie limfatyczne Naczynie włosowate Transport kwasów tłuszczowych II Transport aminokwasów Naczynie włosowate Naczynie limfatyczne Transport kwasów tłuszczowych III Transport aminokwasów Naczynie limfatyczne Naczynie włosowate Transport kwasów tłuszczowych IV Transport cukrów prostych 4 Próbny egzamin maturalny z biologii Poziom rozszerzony Zadanie 5. (2 pkt) Na rysunkach przedstawiono przebieg pewnego doświadczenia. Do każdego z naczyń (A, B i C) włożono probówkę z 5 cm 3 1% roztworu skrobi. We wszystkich naczyniach (A, B i C) umieszczono również probówki z 1 cm 3 świeżo pobranej śliny. Naczynia umieszczono w łaźniach wodnych o różnych temperaturach i po wyrównaniu się temperatur w naczyniu oraz w probówkach, przelano ślinę do roztworu skrobi. Następnie co minutę pipetą pobierano po kropli każdej z mieszanin i przy pomocy jodyny testowano na obecność skrobi. Dla każdego zestawu (A, B i C) notowano czas, po jakim kropla mieszaniny już nie zmieniała barwy na czarno-niebieską, co oznaczało strawienie skrobi (negatywny test skrobiowy). Podaj: a) w którym z naczyń badawczych najszybciej nastąpi strawienie skrobi. b) w którym z naczyń, po zakończeniu eksperymentu, test skrobiowy będzie pozytywny. Każdy wybór uzasadnij jednym argumentem . a) ................................................................................................................................................. ................................................................................................................................................. b) ................................................................................................................................................. ................................................................................................................................................. Zadanie 6. (1 pkt) Na rysunku przedstawiono budowę komórki zwierzęcej. Próbny egzamin maturalny z biologii 5 Poziom rozszerzony Podaj numery oraz nazwy dwóch organelli komórki spośród 1 – 4, które są ograniczone dwiema błonami lipidowo – białkowymi. ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... Zadanie 7. (2 pkt) Podczas prac wykopaliskowych w pozostałościach południowoafrykańskiej wioski z XI w. znaleziono szkielet mężczyzny, który fizycznie różnił się od szkieletów innych mieszkańców tej wioski. Jednak analiza izotopów zawartych w tym szkielecie wykazała, że stosunek różnych izotopów węgla jest w nim podobny do stwierdzonego u innych mieszkańców tej wioski. Skład izotopów węgla w szkielecie uzależniony jest od spożywanego pokarmu. Archeolodzy, którzy dokonali tego odkrycia sformułowali wniosek, że mężczyzna ten przybył do wioski z innego obszaru, a następnie spędził w niej większość swojego życia. Podaj dwa argumenty potwierdzające wniosek archeologów. 1. .................................................................................................................................. .................................................................................................................................. .................................................................................................................................. 2. .................................................................................................................................. .................................................................................................................................. .................................................................................................................................. Zadanie 8. (1 pkt) Na rysunku przedstawiono cztery sposoby przenikania substancji przez błonę komórkową. Przedstawione na rysunku sposoby przenikania substancji przez błonę komórkową podziel na dwie grupy – uzupełnij poniższą tabelę. Przenikanie w stosunku do gradientów stężeń Grupa Sposoby przenikania I II
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plstyleman.xlx.pl
|