39, Fundamenty Rodziny czasopismo

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
www.mateusz.pl/ligamm
Rok IX nr 1 (39) 2002
Koszt egz.: 2,5 z³
JESZCZE
KILKA
POWODÓW,
BY PRAGN¥Æ
DZIECKA
Wielbiê dobroæ i mi³oæ Boga,
poniewa¿ ka¿de dziecko, w rodzinie
biednej i bogatej, jest dzieckiem Bo¿ym,
stworzonym przez Stwórcê
wszechrzeczy.
Matka Teresa z Kalkuty
Aby stworzyæ rodzinê
Rodzina jest pierwszym miejscem,
w którym m³ody cz³owiek uczy siê do-
strzegaæ drugiego cz³owieka, jego po-
trzeby. W rodzinie zawi¹zuj¹ siê
pierwsze relacje mi³oci, przyjani. Tu
m³ody cz³owiek uczy siê troskliwoci,
opiekuñczoci, serdecznego otwarcia
siê na bliniego.
Wchodz¹c w nowe rodowisko
szko³y, grup rówieniczych, dziecko
wnosi ze sob¹ wszystko to, co zosta³o
w nim zakorzenione poprzez pierwsze
dowiadczenie ¿ycia rodzinnego.
W klimacie radosnego spotkania,
obecnoci bliskich osób, dziecko uczy
siê bardziej byæ cz³owiekiem. Dom
pe³en serdecznego umiechu i wzajem-
nej ¿yczliwoci pomo¿e dziecku otwo-
rzyæ siê na wiat, na drugiego cz³owie-
ka. Radosna zabawa, twórcza rywali-
zacja miêdzy rodzeñstwem, a nawet
dzieciêca sprzeczka w klimacie rodzin-
nego ciep³a, pomog¹ m³odemu cz³o-
wiekowi nabieraæ sprawnoci, zdoby-
waæ wiedzê i uczyæ siê podstawowych
umiejêtnoci, potrzebnych w codzien-
nym ¿yciu.
Starsze rodzeñstwo to niezast¹piona
pomoc, przyk³ad, a nawet wzór dla m³o-
dego cz³owieka, który boryka siê z trud-
nociami wchodzenia w doros³e ¿ycie.
Jednoczenie wiadomoæ obecnoci
osób, które przygl¹daj¹ siê, naladuj¹ po-
stêpowanie, mobilizuje do pracy nad
sob¹, uczy odpowiedzialnoci.
Relacje, jakie powstaj¹ miêdzy
dzieæmi mog¹ w doros³ym ¿yciu za-
owocowaæ wyj¹tkow¹ przyjani¹. Wy-
j¹tkow¹, gdy¿ przyjañ braterska, sio-
strzana, to nie tylko wiê duchowa, ale
równie¿ wiê krwi. Jest to wiê wspól-
nego dorastania, wiêtowania, radoci
i smutków.
Aby w³¹czyæ siê w dzie³o
odnawiania oblicza ziemi.
Niech zst¹pi Duch Twój i odnowi
oblicze ziemi tymi s³owami rozpo-
czyna³ pierwsz¹ pielgrzymkê do Pol-
ski Ojciec wiêty, Jan Pawe³ II.
Dokoñczenie na s. 3
ISSN 1234 8112
C
YKLE
NIEP£ODNOÆ
PRZEDOWULACYJNA
stanie z pozosta³ych regu³ (oprócz
wspomnianych wczeniej tak¿e regu-
³a Doeringa). Jeli praktykujemy wy-
znaczanie koñca fazy I na podstawie
ostatniego dnia suchego, musimy pa-
miêtaæ o przedstawionych powy¿ej
sugestiach dotycz¹cych wspó³¿ycia,
a tak¿e o sprawdzeniu, czy w poprzed-
nich cyklach luz by³ obecny przynaj-
mniej przez 5 dni (licz¹c od dnia poja-
wienia siê do dnia szczytu w³¹cznie).
Jeli ten okres we wczeniej obserwo-
wanych cyklach by³ krótszy, to ma³-
¿onkom odk³adaj¹cym poczêcie odra-
dzamy stosowanie regu³y ostatniego
suchego dnia, ze wzglêdu na mo¿li-
woæ przetrwania plemników do dnia
owulacji. Je¿eli wiêc w ci¹gu dnia po-
jawi³ siê luz, to nale¿y ten dzieñ uznaæ
za pocz¹tek fazy II.
W fazie III niep³odnoæ trwa od
dnia wyznaczonego przez wzrost tem-
peratury potwierdzony zanikiem lu-
zu (objanienie regu³ mo¿na znaleæ
w naszym podrêczniku oraz w po-
przednich dwóch numerach Funda-
mentów) do koñca cyklu - poranne
wspó³¿ycie w dniu, w którym póniej
pojawi³o siê krwawienie miesi¹czko-
we, nie doprowadzi do poczêcia, jeli
krwawienie jest rzeczywist¹ miesi¹cz-
k¹, to znaczy zosta³o poprzedzone faz¹
wy¿szych temperatur. Natomiast po
miesi¹czce d³ugoæ okresu niep³odno-
ci wyznaczaj¹ poszczególne regu³y
i je¿eli nie planujemy poczêcia, mo-
¿emy podejmowaæ wspó³¿ycie do dnia
wyznaczonego jako ostatni w fazie I.q
Maciej Tabor
Cieszê siê ¿e Pañstwo tak wietnie opisuj¹ naturalne planowanie rodziny.
We wrzeniu wysz³am za ma¿ i w raz z mê¿em ostro trzymamy siê naturalnego
planowania rodziny. Materia³y mamy od Pañstwa i s¹ bardzo dobre.
Mam pytanie i potrzebuje fachowej odpowiedzi (za co z góry dziêkujê). Otó¿
chodzi o fazê I, jako pocz¹tkuj¹ce ma³¿eñstwo, powstrzymujemy siê od wspó³-
¿ycia w fazie I, poniewa¿ mamy problemy z ustaleniem jej koñca. Obserwacje
swojego cyklu prowadzê od  13 miesiêcy. Czy mo¿na stosowaæ zawsze regu³ê
21 dni i ostatniego dnia suchego i czy to wystarczy? A z innych pytañ to np. czy
je¿eli rano nie wykryto luzu i by³o wspó³¿ycie, a póniej w ci¹gu dnia pojawi³
siê luz, to co to oznacza? Jak postêpowaæ w fazie I? Kolejne to takie: w III
fazie, czy niep³odnoæ trwa do samego dnia wyst¹pienia miesi¹czki? Czy mo¿-
na wspó³¿yæ w dniu wyst¹pienia miesi¹czki? Chodzi o sytuacje, ze wspó³¿ycie
jest rano a miesi¹czka jest po po³udniu? Bardzo proszê o odpowiedz na to pyta-
nie. I tak samo w fazie I, czy koniec miesi¹czki jest przeszkoda do tego by wspó³-
¿yæ? Z góry jeszcze raz dziêkuje za odpowiedz na te pytania. S¹ one dla mnie
doæ istotne.Z pozdrowieniami dla ca³ego zespo³u. Dziêkujê, za to co robicie.
iele ma³¿eñstw, szczególnie
na pocz¹tku praktykowania
metod NPR, czuje siê nie-
pewnie w wyznaczaniu okresu nie-
p³odnoci przed jajeczkowaniem. Za-
sady, których uczymy na naszych
kursach, s¹ nastêpuj¹ce: aby móc sto-
sowaæ regu³y: 21 dni i ostatniego dnia
suchego, potrzeba przynajmniej 6 cy-
kli dowiadczenia w prowadzeniu ob-
serwacji luzu. Poniewa¿ pojawienie
siê jakiejkolwiek wydzieliny luzowej
lub odczucia mokroci po dniach su-
chych na pocz¹tku cyklu oznacza po-
cz¹tek okresu p³odnoci, wa¿ne jest,
aby kobieta nauczy³a siê zauwa¿aæ ten
moment. Tak wiêc mog¹ Pañstwo z
pewnoci¹ stosowaæ regu³ê 21 dni
(najkrótszy cykl minus 21 = ostatni
dzieñ fazy I), pamiêtaj¹c o tym, ¿e je-
li na przyk³ad wskazuje ona na dzieñ
7, a w tym dniu pojawi³by siê luz, to
uznajemy ten dzieñ za pierwszy dzieñ
fazy II. Poniewa¿ luz obserwujemy
przez ca³y dzieñ i dopiero wieczorem
okrelamy, czy by³o sucho, sugeruje-
my, by w fazie I nie podejmowaæ
wspó³¿ycia rano, lecz wieczorem, aby
pozosta³oæ nasienia nie przeszkadza-
³a w obserwacjach luzu. Z tego sa-
mego powodu pocz¹tkuj¹cym w me-
todzie sugeruje siê niepodejmowanie
wspó³¿ycia w fazie I w kolejne dni.
Regu³a 21 dni zwykle wyznacza ko-
niec p³odnoci doæ wczenie. Po 12
cyklach obserwacji mo¿emy przejæ na
regu³ê 20 dni (najkrótszy cykl minus
20 = ostatni dzieñ fazy I).
Regu³a ostatniego dnia suchego
przewa¿nie bêdzie wyznacza³a pó-
niejszy koniec fazy I, wiêc ma³¿eñ-
stwom maj¹cym powa¿ne powody
od³o¿enia poczêcia sugerujemy korzy-
Najkrótszy dotychczasowy cykl = 27 dni; regu³a 21 dni = 6, ostatniego dnia suchego = 6;
pocz¹tek okresu p³odnoci = 7, koniec = 17
2
Fundamenty Rodziny
nr 1 (39)/2002
W
D
ZIECKO
Terminy
najbli¿szych
kursów NPR
prowadzonych przez
nauczycieli
Ligi Ma³¿eñstwo
Ma³¿eñstwu
dokoñczenie ze s. 1
JESZCZE KILKA POWODÓW,
BY PRAGN¥Æ DZIECKA
Bóg przyj¹³ postaæ dziecka, aby po-
kazaæ wiatu swoj¹ dobroæ i mi³oæ.
Cz³owiek osoba jest obrazem same-
go Boga, odbiciem Jego czu³ej obec-
noci w wiecie. Ka¿de nowe ¿ycie to
kolejny dar Boga, dar Mi³oci, która
pragnie udzielaæ siê Tobie i mnie, nam
wszystkim.
rakie dziedzictwo wartoci. (Jan Pa-
we³ II, w ONZ, 2.10.1979) Aby prze-
trwa³a tradycja i kultura narodu trze-
ba, aby m³ode pokolenia zapozna³y siê
z ni¹ i przyjê³y do serca jako bezcen-
n¹ wartoæ. Aby za przetrwa³ naród,
potrzeba dzieci, które kiedy przejm¹
od nas to dziedzictwo.
Bielsko - Bia³a: 17 marca
Informacje: Urszula i Zbigniew
Gzylowie, tel. (033) 816 38 81;
e-mail: z.gzyl@maspex.com.pl
Bochnia: 2 marca
Informacje: Bo¿ena i Maciej Tabo-
rowie, tel. (014) 685 69 61;
e-mail: maciejtabor@wp.pl
Aby ubogaciæ
swoj¹ rodzinê.
Ma³y cz³owiek pojawia siê poród
codziennego zabiegania i trosk. Spra-
wia, ¿e uczymy siê pokonywaæ w³a-
sne s³aboci, potrafimy wyciszyæ emo-
cje, stajemy siê bardziej opanowani i
gotowi pomagaæ sobie nawzajem.
Powiêcamy dziecku nasz czas,
nasze si³y, z pozoru nie otrzymuj¹c
samemu nic. W³aciwie jednak ono
nam oddaje wszystko, co ma swoj¹
mi³oæ, ufnoæ, radoæ. Codziennie
obdarowuje nas tak¿e prezentem ma-
terialnym, najwspanialszym na jaki je
staæ, opakowanym w pieluszkê. Ro-
dzice obdarzaj¹ swym dojrza³ym cz³o-
wieczeñstwem nowo narodzonego
cz³owieka, a ten z kolei obdarza ich
ca³¹ nowoci¹ i wie¿oci¹ cz³owie-
czeñstwa, które z sob¹ przynosi na
wiat. (Jan Pawe³ II, List do rodzin,
nr 16) Dziecko ju¿ w Starym Testa-
mencie postrzegano jak znak Bo¿ego
b³ogos³awieñstwa, szczególny dar
Boga dla rodziny. Ma³y cz³owiek, któ-
ry wymaga tak wiele, staje siê dla naj-
bli¿szych niepowtarzalnym darem.
Aby wspó³uczestniczyæ
w budowaniu Królestwa
Bo¿ego na ziemi.
Budowaæ Królestwo Bo¿e na zie-
mi, to obdarzaæ ludzi mi³oci¹, nieæ
im Chrystusa poprzez wiadectwo co-
dziennego ¿ycia, g³oszenie Ewangelii.
Przyjmuj¹c Bo¿e zaproszenie, aby
wasza mi³oæ ma³¿eñska zaowocowa³a
nowym ¿yciem, bêd¹cym obrazem sa-
mego Boga, budujecie wspólnotê mi-
³oci, w której obecny jest sam Chry-
stus. To mi³oæ usposabia was, aby
przyk³adem ¿ycia, s³owem i s³u¿b¹
wiadczyæ o obecnoci Boga wród nas.
Piaseczno: do uzgodnienia
Informacje: Aleksandra i Roman
Strusowie, tel. (022) 717 01 71;
e-mail: rstrus@strus.com.pl
Piotrków Trybunalski: 2 marca
Informacje: Irena i Mieczys³aw
W³ókowie, tel. (044) 647 72 75;
e-mail: mwloka@wp.pl
Poznañ: 5 stycznia (rozpoczêty)
Informacje: Agata i Krzysztof Jan-
kowiakowie, tel. (061) 879 77 69;
e-mail: A.Jankowiak@oaza.org.pl
Aby daæ wyraz mi³oci,
jaka przepe³nia wasze serca.
Jeste moj¹ mi³oci¹. Jeste
w moim sercu. Zapewne takie lub po-
dobne s³owa padaj¹ z waszych ust, gdy
zwracacie siê do siebie z czu³oci¹.
Troszczycie siê o siebie nawzajem,
toczycie walkê ze swoimi s³abocia-
mi, staracie siê o ¿yczliwoæ, dobroæ
we wzajemnych relacjach. Thomas
Merton napisa³ w jednej ze swoich
ksi¹¿ek: wiat zewnêtrzny jest obra-
zem ludzkiego serca. Czy w waszych
sercach, pe³nych mi³oci, znajdzie siê
doæ miejsca, by przyj¹æ nowego cz³o-
wieka, którym przychodzi sam Bóg?q
Poznañ: 23 stycznia (rozpoczêty)
Informacje: Hana i Jerzy Matusz-
kowie, tel. (061) 879 71 67
e-mail: matuszek@poznan.home.pl
widnik: raz w miesi¹cu
Informacje: Agnieszka i Bogus³aw
Zarembowie, tel. (081) 751 21 93
Warszawa: do uzgodnienia
Informacje: Magdalena i Antoni
Gugulscy, tel. 0605 404 037
Dzieci zapewniaj¹ ci¹g³oæ
narodu, wraz z jego kultur¹
i tradycj¹.
Pragnê (...) wypowiedzieæ tê ra-
doæ, jak¹ dla ka¿dego z nas stanowi¹
dzieci, wiosna ¿ycia, zadatek przysz³o-
ci ka¿dej dzisiejszej ojczyzny. ¯aden
kraj na wiecie (...) nie mo¿e myleæ o
swej przysz³oci inaczej, jak tylko po-
przez wizjê tych nowych pokoleñ, któ-
re przejm¹ od swoich rodziców wielo-
Kurs sk³ada siê z czterech comie-
siêcznych spotkañ: prezentacja
metody objawowo termicznej
z wykorzystaniem slajdów, æwi-
czenia, konsultacje, literatura.
Jeli ten tekst pobudzi³ Ciê do refleksji - napisz
do nas: Liga Ma³¿eñstwo Ma³¿eñstwu,
Kopaliny 73, 32-720 Nowy Winicz;
e-mail: ligamm@npr.pl
Fundamenty Rodziny
nr 1 (39)/2002
3
O
JCOSTWO
Steven Wood
SERCE OJCA,
CZAS OJCA
I sk³oni serce ojców
u synom, a serce synów
ku ich ojcom,
abym nie przyszed³
i nie porazi³ ziemi
przekleñstwem (Mal 3, 24)
nie wiê miêdzy ojcem i jego
dzieæmi, któr¹ wzmacnia
wspólna praca.
Podobnie jak wielu ojców bezu-
stannie odczuwam pokusê zbytniego
zaanga¿owania w pracê poza domem.
Choæ w naszym nowym domu miesz-
kamy ju¿ od prawie roku, program
zajêæ nie pozwala³ mi spe³niæ wielu
planów co do zagospodarowania tere-
nu za domem. Zajmowa³em siê roz-
wijaniem i utrzymywaniem p³ynnoci
finansowej mojej rodziny, usi³uj¹c za-
robiæ na sp³atê czterech ró¿nych zo-
bowi¹zañ zaci¹gniêtych w poprzednim
roku. Mog¹ to byæ wa¿ne powody
ciê¿kiej pracy zawodowej, ale nie s¹
one wystarczaj¹cym usprawiedliwie-
niem bycia zbyt zajêtym, by popraco-
waæ razem z moim synem,.
Naprawdê istotne s¹ w ¿yciu te
sprawy, które maj¹ trwa³e skutki. Jako
ojciec, poprzez spêdzanie czasu z moim
synem na pracy przy domu, mogê mieæ
wp³yw na wiat za 20, 30, a nawet 50
lat, kszta³tuj¹c moje dzieci, a potem
wnuki. Skoñczy³ ¿ycie jego ojciec, ale
jakby nie umar³, gdy¿ podobnego so-
bie zostawi³. (Syr 30,4)
Odkrycie naszego ojcostwa zaczy-
na siê i rozwija w naszej rodzinie. Nie
musimy wyje¿d¿aæ na drugi koniec
kraju, by je znaleæ. Nasze ojcostwo
znajdziemy na w³asnym podwórku.
Jest to podwójne b³ogos³awieñstwo, bo
mo¿emy pomóc naszym synom i cór-
kom w odkrywaniu ich to¿samoci.
niewielk¹ iloci¹ jakociowego cza-
su daj¹ receptê na niepowodzenia ro-
dzicielskie. Dzieciom potrzebne jest
spêdzanie du¿ej iloci czasu z w³a-
snym ojcem.
Wiele lat temu, gdy zajmowa³em
siê m³odzie¿¹, odwiedzi³em szko³ê
niedzieln¹ w Dniu Ojca i poprosi³em
dzieci, by wype³ni³y puste miejsce
przy poni¿szym zdaniu: Kocham
mojego tatê, poniewa¿... Niezapo-
mniana by³a odpowied jednego
ch³opczyka Kocham mojego tatê,
poniewa¿ w ka¿¹ sobotê rano zabiera
mnie ze sob¹ na mietnisko. Co chcia³
powiedzieæ ten malec? Nie to, ¿e
mietnisko jest jego ulubionym miej-
scem, ale to, ¿e regularnie spêdza czas
ze swoim ojcem. Dzieci ceni¹ sobie
czas spêdzany z ojcem w ka¿dym ty-
godniu, bardziej ni¿ doroczne kosz-
towne wyprawy do Disneylandu.
raz z moim czteroletnim sy-
nem Johnem w³anie skoñ-
czylimy uk³adaæ siódmy
worek kompostu przeznaczonego na
zagospodarowanie podwórza za do-
mem, gdy John wyprostowa³ siê i po-
wiedzia³: Jestem prawdziwym sy-
nem. To owiadczenie zjawi³o siê jak
wczesny prezent z okazji Dnia Ojca, ale
kompletnie mnie zaskoczy³o. Nigdy
wczeniej tak nie mówi³. Co wzbudzi-
³o takie uczucia w moim synu?
Pracowalimy razem przez kilka
godzin. Razem wykopalimy dó³, by
zasadziæ drzewko pomarañczowe na
pierwsze urodziny Matthew. Odmie-
rzylimy, wyciêlimy i przybilimy
deski, ¿eby odnowiæ p³ot. Potem za-
montowalimy now¹ z³¹czkê do ogro-
dowego wê¿a. Pozwala³em Johnowi
aktywnie uczestniczyæ w ka¿dej z tych
prac, aby móg³ zdobyæ kilka nowych
umiejêtnoci. Naszym ostatnim zada-
niem by³o wy³adowanie siedmiu
osiemnastokilogramowych worków
z kompostem z naszej pó³ciê¿arówki.
John wiedzia³, ¿e to mêskie zajêcie
i radonie podskoczy³ do pomocy.
Mój syn zyska³ wiêcej szacunku do
siebie podczas dwóch godzin ciê¿kiej
pracy, ni¿ gdyby wypiewywa³ w kó³-
ko w klasie tysi¹c razy: Jestem wyj¹t-
kowy. Od pocz¹tku ludzkiej historii a¿
do rewolucji przemys³owej by³o rzecz¹
zwyczajn¹, ¿e ojcowie i dzieci, szcze-
gólnie synowie, pracowali razem. Choæ
wspó³czesna epoka przynios³a nam nie-
porównywalne z tamtymi czasami bo-
gactwo materialne, zubo¿y³a jednocze-
Kiedy tatu wróci do domu?
Nieobecni ojcowie gwa³townie sta-
j¹ siê norm¹. Miliony ojców opuci³o
swoje rodziny przez rozwody, separa-
cjê i rozstania. Jednak¿e istnieje tak¿e
inna, mniej zauwa¿alna forma opusz-
czenia przez ojca. Wielu ojców jest
poch³oniêtych swoj¹ karier¹, prac¹ za-
wodow¹ i pogoni¹ za dobrami material-
nymi. Ka¿dy ojciec jest wezwany do
tego, by zapewniæ godziwy byt rodzi-
nie. Tak wiêc wszyscy spodziewaj¹ siê,
¿e w ka¿dym tygodniu powiêci sporo
czasu na zapewnienie bytu rodzinie, Dla
niektórych mê¿czyzn ta zbo¿na praca
zamieni³a siê w zabijanie siê za pie-
niêdzmi. Ca³¹ energiê poch³ania im
dotrzymywanie kroku innym w kiera-
cie finansowym skutek jest taki, ¿e
zamiera ¿ycie rodzinne.
Jak dzieci literuj¹
s³owo mi³oæ
Dla dzieci mi³oæ to czteroliterowe
s³owo, które pisze siê c-z-a-s. Dzie-
ci nie potrzebuj¹ naprawdê zbyt wielu
rzeczy. Jednak¿e potrzebuj¹ czasu spê-
dzanego z ojcem. Eksperci od rodzi-
ny twierdz¹cy, ¿e dzieci mog¹ obyæ siê
4
Fundamenty Rodziny
nr 1 (39)/2002
W
O
JCOSTWO
Odbudowanie naszych
priorytetów
Spraw¹ kluczow¹ jest ustawienie
czasu jako sprawy priorytetowej. Cza-
su nie mo¿na odzyskaæ gdy mija, to
raz na zawsze. Wiêkszoæ ojców od-
czuwa potrzebê takiego ustawienia
priorytetów, aby móc powiêciæ wiê-
cej czasu swoim dzieciom.
W³aciwe gospodarowanie czasem
jest podobne do gospodarowania pie-
niêdzmi: albo s³u¿¹ nam, albo staje-
my siê ich niewolnikami. Najwa¿niej-
sz¹ spraw¹ aby unikn¹æ
przywi¹zania do czasu i pieniêdzy
jest oddanie pierwszej czêci Bogu,
uznaj¹c, ¿e to On jest ich Panem. Mê¿-
czyni, którzy s³u¿¹ Bogu swym cza-
sem i pieniêdzmi staj¹ siê wolni.
Du¿ym wyzwaniem dla naszej wia-
ry jest nauczenie siê, jak oddawaæ
Bogu dziesiêcinê z czasu, czyli jak
oddawaæ Mu pierwsz¹ czêæ naszego
czasu w ka¿dym tygodniu. Nasze spo-
³eczeñstwo powtarza czas to pie-
ni¹dz. Dla rodzin czas jest cenniej-
szy ni¿ pieni¹dze, poniewa¿ jest on
istot¹ silnego ¿ycia rodzinnego.
w wieczny odpoczynek Boga, odna-
wiaj¹c nasze stroskane serca i zmêczo-
ne cia³a. Z drugiej strony, jeli nigdy
nie wy³¹czamy siê z m³yna codzien-
nej pracy, burzymy w³aciw¹ hierar-
chiê zadañ, czego skutkiem s¹ zanie-
dbane rodziny, przedwczesne
problemy ze zdrowiem i kryzys wie-
ku redniego.
Samuel Dresner, ¿ydowski teolog
i autor ksi¹¿ki Can Families Survive
in Pagan America? wskazuje na silny
zwi¹zek miêdzy trzecim i czwartym
przykazaniem. Pisze:
Szabat jest dniem odnowienia dla
ka¿dego cz³owieka i jest to równie¿
wyj¹tkowy dzieñ dla rodziny. Niewa¿-
ne jak wyczerpuj¹cy i zwariowany by³
ca³y tydzieñ pracy czêsto odci¹gaj¹-
cy cz³onków rodziny w ró¿ne odleg³e
strony nadejcie szabatu wymiata
to wszystko, zamyka umys³ na zmar-
twienia dnia powszedniego, gromadzi
rodzinê. Nie jest przypadkiem, ¿e
w dziesiêciorgu przykazañ przykaza-
nie Czcij ojca swego i matkê swoj¹
nastêpuje po przykazaniu wiêcenia
szabatu.
W Nowym Testamencie w. Pawe³
wzywa nas do rozwa¿nego traktowa-
nia naszego czasu: Baczcie wiêc pil-
nie jak postêpujecie: nie jako niem¹-
drzy, ale jako m¹drzy. Wyzyskujcie
chwile sposobn¹, bo dni s¹ z³e. Nie
b¹dcie przeto nierozs¹dni, lecz usi-
³ujcie zrozumieæ, co jest wol¹ Pana.
Ef 5, 15-17. Po zachêceniu do m¹dre-
go korzystania z czasu, w. Pawe³ prze-
chodzi do rozwa¿añ o ma³¿eñstwie
i relacjach w rodzinie w rozdzia³ach 5
i 6 listu do Efezjan.
Nowy katechizm równie¿ ³¹czy
¿ycie rodzinne z zachowaniem trzecie-
go przykazania: Chrzecijanie powin-
ni tak¿e wiêtowaæ niedzielê, oddaj¹c
swojej rodzinie i bliskim czas i stara-
nie, o które trudno w pozosta³e dnia
tygodnia. (2186) q
ewien mê¿czyzna w wie-
ku piêædziesiêciu kilku lat
pomierci swego ojca za-
cz¹³ przeszukiwaæ jego pamiêtni-
ki, bo chcia³ znaleæ jeden szcze-
gólny, pamiêtny dzieñ, kiedy to by³
na rybach - ca³y dzieñ sam na sam
z ojcem. Ten dzieñ w du¿ym stop-
niu zawa¿y³ na jego przysz³oci,
na jego relacji z ojcem. Odnalaz³
ten dzieñ i przeczyta³: By³em
z synem na rybach. Kompletnie
stracony czas.
Czy mê¿czyzna naprawdê nie
mo¿e powiêciæ dzieciom czasu?
Je¿eli przeciêtny Polak spêdza
przed telewizorem 3 godziny i 42
minuty dziennie, a jednoczenie
przeciêtny mê¿czyzna nie spêdza
nawet 3 minut na rozmowie z w³a-
snym dzieckiem, to nie jest kwe-
stia niemo¿liwoci, to jest kwestia
pewnego wyboru. S¹ niedziele,
s¹ ró¿ne sytuacje. Gdyby mê¿-
czyzna siê troszeczkê podszko-
li³, to w ci¹gu naprawdê kilkudzie-
siêciu sekund dziennie nasyci³by
potrzeby kontaktu jego dziecka z
nim. Wystarczy, by spojrza³ g³ê-
boko w oczy, spokojnie, by obj¹³
je ramieniem. Na to nie potrzeba
wiele czasu, ale on przecie¿ nie
ma czasu, bo musi kolejne wia-
domoci w dzienniku obejrzeæ.
Tak wiêc powiêcenie czasu
dzieciom musi siê staæ programem
mê¿czyzny i w ogóle chyba jednym
z wiêkszych problemów i trudno-
ci mê¿czyzny jest to, ¿e on swo-
jego ojcostwa nie traktuje jako ka-
riery ¿yciowej, bo dla kariery jest w
stanie powiêciæ czas, wysi³ek, a
ojcostwo nie jest karier¹. Proponujê
wszystkim ojcom, ¿eby zaofiarowa-
li mo¿e w najbli¿sz¹ niedzielê
pó³ godziny z tatusiem, ka¿demu
dziecku pó³ godziny. Jestem prze-
konany, ¿e w wielu domach wy-
buchnie sza³ radoci wiêkszy ni¿
z powodu otrzymania jakiego dro-
gocennego prezentu.q
(Z ksi¹¿ki Jacka Pulikowskiego
Warto byæ ojcem.
Najwa¿niejsza kariera mê¿czyzny;
zamówienia na s. 23)
Stary sekret
gospodarowania czasem
Ka¿dy mê¿czyzna zainteresowany
znalezieniem czasu dla rodziny musi
odkryæ na nowo star¹ Bo¿¹ zasadê roz-
porz¹dzania czasem, zawart¹ w trze-
cim przykazaniu. Jest to jedyne z dzie-
siêciu przykazañ, w którym Bóg mówi
pamiêtaj. Zadziwiaj¹ce, ¿e jest to
w³anie to przykazanie, o którym je-
stemy sk³onni zapominaæ:
Pamiêtaj o dniu szabatu, aby go
uwiêciæ. Szeæ dni bêdziesz pracowaæ
i wykonywaæ wszystkie twe zajêcia.
Dzieñ za siódmy jest szabatem ku czci
Pana, Boga twego. Nie mo¿esz przeto
w dniu tym wykonywaæ ¿adnej pracy
(Wj 20,8-10)
Poddaj¹c na pocz¹tku tygodnia
nasz cenny czas pracy Bogu, zyskuje-
my wiadomoæ w³aciwych prioryte-
tów, wartoci wiecznych i ostateczne-
go celu cz³owieka. Porz¹dkuj¹c nasz¹
pracê zgodnie z trzecim przykazaniem,
zyskujemy Bo¿¹ perspektywê w od-
niesieniu do czasu. W³¹czamy siê
Fragment ksi¹¿ki Christian Fatherhood Ste-
vea Wooda i Jamesa Burnhama. Family Fo-
undations nr 3, XI-XII 1999; t³um. AJ, opr. MT.
Cytaty biblijne wg Biblii Tysi¹clecia.
Dokoñczenie w nastêpnym numerze
Fundamenty Rodziny
nr 1 (39)/2002
5
P
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • styleman.xlx.pl