479 Silniki Audi 3, AUDI

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Zeszyt do samodzielnego kształcenia nr 479
Silnik Audi 3,0 l V6 TDI
(2. generacji)
Audi
Szkolenia techniczne
Druga generacja silników 3,0 l V6 TDI
Silniki V6 TDI mają już w Audi swoją tradycję. Historia sukcesu
zaczęła się w roku 1997, wraz z pierwszym na świecie
czterozaworowym silnikiem 2,5 l V6 TDI, wyposażonym
w rozdzielaczową pompę wtryskową. Pod koniec roku 2003 pojawił
się pierwszy silnik V6 TDI z układem Common Rail – tym razem
o pojemności 3,0 l i z łańcuchowym napędem rozrządu. Na jego
podstawie stworzono w roku 2004 też wersję o zmniejszonej mocy
i pojemności skokowej 2,7 l.
Zastosowanie najnowocześniejszych rozwiązań technicznych –
układu Common Rail z wtryskiwaczami piezoelektrycznymi „inline”
(element piezoelektryczny w rozpylaczu) i ciśnieniem paliwa do
2000 bar, konsekwentnie wprowadzanego sterowania
temepraturą, licznych zmian powodujących zmniejszenie tarcia
wewnętrznego oraz układu start-stop – a także współpraca z nową
8-biegową skrzynią automatyczną, pozwalają temu silnikowi
osiągnąć niższą emisję spalin oraz niższe zużycie paliwa.
Oba silniki przeszły od tego czasu wiele udoskonaleń i odniosły
sukces nie tylko w samochodach Audi, ale także w modelach innych
marek koncernu VW.
479_001
Cele tego zeszytu do samodzielnego kształcenia:
Ten zeszyt opisuje budowę i zasadę działania silnika 3,0 l V6 TDI 2.
generacji. Czytelnik, który wnikliwie zapozna się z tym zeszytem,
będzie umiał odpowiedzieć na następujące pytania:
• Co zmieniło się w napędzie łańcuchowym?
• Jakie zadanie ma termostat w układzie smarowania?
• Jak działa układ sterowania temperaturą?
• Ile klap zawirowujących znajduje się w układzie dolotowym?
2
Spis treści
Wprowadzenie
Krótki opis techniczny silnika 3,0 l V6 TDI 2. generacji __________________________________________________________________________________________________ 4
Dane techniczne _____________________________________________________________________________________________________________________________________________ 6
Kadłub silnika _______________________________________________________________________________________________________________________________________________ 7
Budowa silnika
Układ korbowo-tłokowy ____________________________________________________________________________________________________________________________________ 8
Rozrząd i napęd urządzeń pomocniczych _________________________________________________________________________________________________________________ 9
Głowica ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________10
Układ smarowania
Schemat _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________11
Pompa oleju z wbudowaną pompą podciśnienia ________________________________________________________________________________________________________12
Chłodnica oleju silnikowego z kanałem obejściowym sterowanym termostatem ___________________________________________________________________13
Układ recyrkulacji spalin
Budowa ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________14
Załączana chłodnica recyrkulacji spalin __________________________________________________________________________________________________________________15
Układ doładowania
Turbosprężarka _____________________________________________________________________________________________________________________________________________16
Chłodzenie powietrza doładowującego __________________________________________________________________________________________________________________17
Układ chłodzenia
Schemat (na przykładzie Audi A8 2010) _________________________________________________________________________________________________________________18
Obieg płynu chłodzącego i sterowanie temperaturą ___________________________________________________________________________________________________19
Obwód chłodzenia głowicy ________________________________________________________________________________________________________________________________20
Obwód chłodzenia kadłuba _______________________________________________________________________________________________________________________________21
Układ dolotowy
Budowa ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________22
Układ wtryskowy Common Rail
Układ wtryskowy z napędem łańcuchowym _____________________________________________________________________________________________________________23
Układ zasilania _____________________________________________________________________________________________________________________________________________24
Układ sterowania silnika __________________________________________________________________________________________________________________________________26
Układ wydechowy
Katalizator utleniający i iltr cząstek stałych ____________________________________________________________________________________________________________28
Dodatek
Narzędzia specjalne i urządzenia warsztatowe _________________________________________________________________________________________________________30
Zeszyty do samodzielnego kształcenia __________________________________________________________________________________________________________________31
• Zeszyt do samodzielnego kształcenia dostarcza podstawowych informacji na temat budowy i działania
nowych modeli samochodów, nowych podzespołów lub nowych rozwiązań technicznych.
Zeszyt do samodzielnego kształcenia nie jest instrukcją naprawy! Podane tu wartości mają jedynie pomóc
w zrozumieniu treści i dotyczą stanu danych aktualnych w chwili tworzenia zeszytu.
Obsługę techniczną oraz naprawy należy wykonywać wyłącznie na podstawie aktualnej literatury serwisowej.
Wskazówka
Odnośnik
3
 Wprowadzenie
Krótki opis techniczny silnika 3,0 l V6 TDI 2. generacji
Cechy konstrukcyjne
Kolektor ssący z jedną klapą zawirowującą
Układ wtryskowy Common-Rail Bosch CRS 3.3
Napęd łańcuchowy
4
Układ start-stop i rekuperacja
Moduł turbosprężarki
Układ recyrkulacji spalin
479_002
Układ sterowania temperaturą
5
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • styleman.xlx.pl