3w WOLONTARIAT, trzeci sektor NGO JST
[ Pobierz całość w formacie PDF ] 3w* WOLONTARIAT, FILANTROPIA I 1% RAPORT Z BADAŃ 2006 * WARTO WIEDZIEĆ WIĘCEJ BADANIA ORGANIZACJI PO ZA RZĄ DO WYCH Jan Herbst, Marta Gumkowska . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3w* 001, 2007 . . . . . . . . . WOLONTARIAT, FILANTROPIA I 1% RAPORT Z BADAŃ 2006 Autorzy: Jan Herbst, Marta Gumkowska (Stowarzyszenie Klon/Jawor) 3w* 001, 2007 SPIS TREŚCI I. WSTĘP I SŁOWNICZEK UŻYWANYCH POJĘĆ 3 II. PODSTAWOWE FAKTY O WOLONTARIACIE, FILANTROPII I 1% W 2006 ROKU 6 III. WPROWADZENIE DO WYNIKÓW BADAŃ 9 IV. ROZPOZNAWALNOŚĆ ORGANIZACJI SPOŁECZNYCH I KORZYSTANIE Z ICH USŁUG 11 © Stowarzyszenie Klon/Jawor Przedruki lub przenoszenie całości lub części tej publikacji na inne nośniki możliwe wyłącznie za zgodą właścicieli praw autorskich. V. WOLONTARIAT, FILANTROPIA I CZŁONKOSTWO W ORGANIZACJACH W 2006 ROKU 14 1. Wolontariat w organizacjach pozarządowych 14 2. Darowizny na rzecz organizacji pozarządowych 20 Autor: Jan Herbst, Marta Gumkowska (Stowarzyszenie Klon/Jawor) 3. Motywacje i sposoby podejmowania decyzji o przekazaniu darowizny oraz poświęceniu czasu 24 Raport z badania Omnibus wykonanego przez firmę SMG/KRC A Millward Brown Company w dniach 17–21 listopada 2006 roku na losowej reprezentatywnej próbie 1007 dorosłych Polaków 4. Dlaczego Polacy nie angażują się w działania społeczne? 27 5. Wolontariat w Europie 28 6. Członkostwo w organizacjach 30 Badanie zrealizowane na zlecenie Stowarzyszenia Klon/Jawor (w ramach Programu Trzeci Sektor finansowanego przez Trust for Civil Society in Central & Eastern Europe i Fundację im. Stefana Batorego) i Stowarzyszenia Centrum Wolontariatu w Warszawie. 7. Kim są wolontariusze, darczyńcy i członkowie organizacji (społeczno- demograficzne uwarunkowanie zaangażowania społecznego Polaków) 33 8. Inne działania obywatelskie 41 Opracowanie danych: Stowarzyszenie Klon/Jawor VI. KORZYSTANIE Z MECHANIZMU 1% W 2006 ROKU 46 Niniejsza publikacja powstała z zachowaniem wszelkiej staranności o rzetelność, jednak wydawca nie ponosi odpowiedzialności za skutki zastosowania się do porad zamieszczonych w broszurze lub posłużenie się wzorami udostępnionych dokumentów. 1. Skłonność Polaków do alokacji 1% podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego 46 2. Dlaczego Polacy nie chcą przekazywać 1%? 51 Niniejsza publikacja została wydana w ramach Programu Trzeci Sektor finansowanego ze środków Trust for Civil Society in Central & Eastern Europe i Fundacji im. Stefana Batorego. VII. OPINIE O ORGANIZACJACH POZARZĄDOWYCH, AKTYWNOŚCI SPOŁECZNEJ POLAKÓW I ICH GOTOWOŚCI DO POMOCY INNYM 54 1. Opinie Polaków o organizacjach pozarządowych 54 2. Zaufanie i gotowość do pomocy innym 58 3. Zaufanie do organizacji pozarządowych i innych instytucji publicznych 65 83-60337-38-1 978-83-60337-38-7 Warszawa 2007 * I. WSTĘP I SŁOWNICZEK Broszura, którą przekazujemy w Państwa ręce, jest siódmą w serii „Warto Wiedzieć Więcej – Badania organizacji pozarządowych” 1 . Przedstawiamy w niej wyniki badania wolontariatu, filantropii i członkostwa Polaków w różnego typu inicjatywach społecznych i grupach – od organizacji pozarządowych po zrzeszenia o charakterze religijnym – a także deklarowanej gotowości przekazywania 1% podatku dochodowego na rzecz organizacji. Badanie, którego wyniki są tu prezentowane, zostało przeprowadzone na reprezentatyw- nej próbie 1007 Polaków w dniach 17-21 listopada 2006 roku przez firmę SMG/KRC A Millward Brown Company (w ramach badania typu Omnibus) na zlecenie Stowarzysze- nia Klon/Jawor (w ramach Programu Trzeci Sektor finansowanego przez Trust for Civil Society in Central & Eastern Europe i Fundację im. Stefana Batorego) i Stowarzyszenia Centrum Wolontariatu w Warszawie. Badanie wolontariatu i filantropii zostało przeprowadzone w 2006 roku po raz szósty. Raporty z poprzednich badań, realizowanych jesienią 2001, 2002, 2003, 2004 i 2005 roku, znajdują się na stronie www.badania.ngo.pl. Regularność prowadzenia badań reali- zowanych w oparciu o podobną metodologię pozwala obserwować zmiany zaangażowania społecznego Polaków. Dane uzyskane w badaniu ukazują obraz wolontariatu i filantropii w Polsce 2006 roku . Raport odpowiada na podstawowe pytania, takie, jak: „ilu Polaków przekazało pieniądze lub poświęciło swój czas na działania społeczne w ciągu ostatniego roku?”, „jakie organizacje lub ruchy społeczne i religijne Polacy wsparli?”, „jaką sumę pieniędzy przekazali, aby im pomóc?”, „ile czasu poświęcili na pracę wolontarystyczną?” itd. Omówione zostały w nim również deklarowane przez Polaków motywacje zaangażowania w pracę społeczną, jak też powody nieangażowania się w wolontariat i filantropię. Badanie samego wolontariatu i filantropii jak co roku uzupełnione zostało pytaniami o opinie o organizacjach pozarzą- dowych i ich roli w rozwiązywaniu ważnych problemów społecznych oraz o przynależność członkowską. Ważnym elementem raportu jest też analiza funkcjonowania, wprowadzonego w Ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, mechanizmu umożliwia- jącego przekazanie 1% podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego. Dorośli Polacy zostali spytani o znajomość tego rozwiązania i o to, czy skorzystali z niego w 2006 roku, a także o plany związane z korzystaniem z tego mechanizmu w roku 2007. Jednak wolontariat, filantropia, członkostwo w organizacjach czy skłonność do przekazania na ich rzecz 1% podatku, to nie jedyne aspekty szeroko rozumianej „obywatelskości”, któ- rymi zajmujemy się w raporcie. Ciekawe wnioski płyną z badań międzynarodowych, przede 1 Dotychczas ukazały się cztery broszury prezentujące wyniki badań wolontariatu, filantropii i skłon- ności do przekazania 1% podatku (z 2002, 2003, 2004 i 2005 roku), a także trzy raporty z badań organizacji pozarządowych – „Podstawowe fakty o organizacjach pozarządowych” (z 2002, 2004 i 2006 roku). UŻYWANYCH POJĘĆ I. WSTĘP I SŁOWNICZEK UŻYWANYCH POJĘĆ I. WSTĘP I SŁOWNICZEK UŻYWANYCH POJĘĆ wszystkim European Social Survey z końca roku 2004 i 2002 (dane o różnych formach społecznego zaangażowania, a także poziomie zaufania do innych) oraz międzynarodowych badań zaufania do instytucji publicznych z roku 2005 (koordynowanych przez GlobalScan Incorporated). Są one istotnym uzupełnieniem wyników badania realizowanego przez Sto- warzyszenie Klon/Jawor, nie tylko ze względu na rozszerzenie zakresu badanych postaw obywatelskich, ale także z powodu ich porównawczego, międzynarodowego charakteru. UWAGI METODOLOGICZNE Badanie przeprowadzono na reprezentatywnej próbie 1007 Polaków. Statystyczny błąd oszacowania wyników badania na takiej próbie wynosi ok. ±3. Krótkiego komentarza wymaga informacja, że dane przedstawione w tej broszurze podsu- mowują wolontarystyczne czy filantropijne skłonności Polaków „w 2006 roku”. Stwierdzenie takie jest swego rodzaju uproszczeniem. Badanie było realizowane w połowie listopada, zaś większość pytań dotyczyła podjęcia lub niepodjęcia jakiejś aktywności w „ostatnim roku”. Oznacza to, że podczas badania pytaliśmy tak naprawdę o dwa ostatnie miesiące 2005 roku i dziesięć miesięcy roku 2006 (od stycznia do listopada). Zadecydowaliśmy jednak, że jesteśmy uprawnieni do opisywania wyników badania jako odnoszących się do roku 2006. Decyzja ta podyktowana była przede wszystkim chęcią zwiększenia czytelności tekstu. Ponadto należy pamiętać, że w badaniu odwołujemy się do ludzkiej pamięci, dlatego też okres, o którym mówią respondenci jest rokiem „w przybliżeniu”, a nie dokładnie okresem dwunastu miesięcy. Z całą pewnością większe zaufanie można mieć do dokładności odtwo- rzenia w pamięci respondentów okresu „ostatniego miesiąca” (pytanie o ostatni miesiąc ma na celu doprecyzowanie czasu poświęconego na wolontariat). SŁOWNICZEK * Wolontariat – Stowarzyszenie Centrum Wolontariatu sformułowało definicję wolon- tariatu, której podstawą było kilkuletnie doświadczenie w pracy z wolontariuszami oraz liczne kontakty z organizacjami europejskimi i amerykańskimi. Według niej „wolontariat to bezpłatne, dobrowolne, świadome działanie na rzecz innych, wykraczające poza więzi rodzinno-koleżeńsko-przyjacielskie”. Obecnie „wolontariat” i „wolontariusz”, dzięki Ustawie o działalności pożytku publicz- nego i o wolontariacie z dnia 24 kwietnia 2003 roku, są już pojęciami prawnymi. Ustawa definiuje „wolontariusza” jako osobę fizyczną, która wykonuje świadczenia dobrowolnie i bez gratyfikacji materialnej na rzecz organizacji pozarządowych, organów administracji publicznej i podległych im jednostek organizacyjnych. Praca wolontarystyczna bywa używana wymiennie ze sformułowaniem praca społeczna, ochotnicza. W prezentowanym tu badaniu wolontariat to nieodpłatne, dobrowolne poświęcenie czasu na pracę społeczną w organizacjach pozarządowych, ruchach społecznych i religijnych. Tak więc idea dobrowolności i nieodpłatności pracy są zgodne z obydwoma przedstawionymi wyżej definicjami, natomiast grupa instytucji, na rzecz których można pracować wolon- tarystycznie, nie pokrywa się w badaniu z tymi wymienionymi w ustawie. Nie pytaliśmy respondentów o ich nieodpłatne zaangażowanie w instytucjach państwowych, zaś na liście organizacji pozarządowych – oprócz takich rozumianych w myśl ustawy, znalazły się dodatkowo ruchy religijne, wspólnoty parafialne i misje, ruchy polityczne (inne niż zareje- strowane partie polityczne) oraz ruchy społeczne, akcje o powszechnym zasięgu i kampanie. W raporcie wolontariuszami nazywani są wszyscy, który w ciągu ostatniego roku poświęcili nieodpłatnie czas na pracę w organizacji społecznej . * Filantropia to działalność osób bądź instytucji, polegająca na bezinteresownym udzielaniu pomocy finansowej lub materialnej potrzebującym. Filantropia bywa używana wymiennie ze sformułowaniem dobroczynność lub działalność charytatywna. Filantropami lub darczyńcami są w raporcie nazywani wszyscy, którzy w ciągu ostatniego roku dobrowolne przekazali pieniądze lub dary rzeczowe na rzecz organizacji pozarządo- wych, ruchów społecznych lub religijnych. * Alokacja 1% podatków – możliwość przekazywania 1% podatku dochodowego przez osoby fizyczne na rzecz organizacji pożytku publicznego wprowadzona przez Ustawę o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. PODSTAWOWE FAKTY 2006 * II. PODSTAWOWE FAKTY – osoby poniżej 55 roku życia (w filantropię angażowała się 1 na 4 osoby powyżej 55 roku życia i 1 na 3 osoby poniżej tej granicy wiekowej) – Osoby z Polski południowo-wschodniej i południowej (ok. 40% deklarujących wspar- cie finansowe organizacji lub grup, w porównaniu do ok. 20-25% w Polsce północnej i wschodniej) WOLONTARIAT > W 2006 roku 21,9%, czyli ok. 6,6 mln dorosłych Polaków, poświęciło swój czas na bezpłatną pracę na rzecz innych. Choć to 2 razy więcej niż jeszcze w roku 2001, w tym roku po raz pierwszy od dawna rozwój wolontariatu uległ zahamowaniu . > Komu pomagają? Polacy najczęściej wspierają finansowo: – organizacje pomagające najuboższym lub bezdomnym (16,7%) – organizacje i ruchy religijne, parafialne (7,3% – o 4 punkty procentowe mniej niż w zeszłym roku) – organizacje zajmujące się pomocą ofiarom klęsk żywiołowych w kraju i zagranicą (5% – dwukrotnie rzadziej niż w roku 2005) > Kim są wolontariusze? W pracę społeczną nieco częściej angażują się kobiety (w ostatnim roku w wolontariat zaangażowało się 24% z nich, w porównaniu do 20% wśród mężczyzn). Najwięcej wolontariuszy jest wśród osób z wyższym wykształceniem. Tak jak w poprzednich latach, w 2006 roku najczęściej w wolontariat angażowały się osoby młode , (studenci i uczniowie). Zdecydowanie rzadziej były to osoby powyżej 55 roku życia . Wolontariat częściej podejmują także pracujący zawodowo , zaś rzadziej emeryci i renciści. Popularność wolontariatu jest wyraźnie zróżnicowana regionalnie – w Polsce zachodniej oraz południowej tego typu działania deklaruje się znacznie częściej niż w Polsce wschodniej, północnej i centralnej. > Dlaczego to robią? Najważniejszą motywacją zaangażowania w filantropię jest przeko- nanie, że innym powinno się pomagać , płynące z moralnych, religijnych lub politycznych pobudek (mówi o nim blisko 55% darczyńców). Motywacją dla prawie 30% badanych była nadzieja, że w razie kłopotów będą mogli liczyć na podobną pomoc. 20% stwierdziło, że po prostu nie potrafi odmawiać. Z kolei wśród bezpośrednich bodźców, które decydują o zaangażowaniu w działania filantropijne najczęściej wskazywane były kampanie w środ- kach masowego przekazu (wpłynęły na decyzję 22% darczyńców) oraz bezpośrednie prośby o udzielenie wsparcia od osób reprezentujących jakąś organizację lub grupę (wskazało je 22%). > Komu pomagają? Wolontariusze najczęściej wspierają swoją pracą: – organizacje i grupy pomagające najuboższym – organizacje i ruchy religijne, parafialne – organizacje i grupy działające w sferze edukacji i wychowania > Dlaczego to robią? Najczęstszym powodem pracy społecznej są dla wolontariuszy ich mo- ralne, religijne i polityczne przekonania (mówi o nich 50% respondentów). 27% angażuje się w wolontariat, licząc na odwzajemnienie pomocy w przyszłości . 21% podjęło pracę społeczną ze względu na zainteresowania i przyjemność z jej wykonywania. Mniej więcej tyle samo osób twierdzi, że poświęciło swój czas na rzecz innych, ponieważ nie potrafi odmawiać. > Ile czasu pracują? Nie zwiększa się liczba Polaków zaangażowanych w prace wolontariacką. Nie zwiększa się także liczba godzin na nią poświęcanych – tylko co dziesiąty wolontariusz przepracował społecznie w ostatnim roku więcej niż 19 dni roboczych (150 godzin). > Ile dają? Połowa darczyńców wsparła organizacje kwotą nie większą niż 50 zł. Co czwarty (26%) przekazał w ostatnim roku między 50 a 200 zł. Niemal trzykrotnie zmniejszył się w stosunku do ostatniego roku odsetek osób deklarujących darowizny większe niż 200 z ł – w 2005 roku było ich 12,8 %, zaś w roku 2006 – tylko 4,5% . Prawie 20% badanych nie potrafiło lub nie chciało określić, jakiego rzędu kwotami wsparli organizacje. > Jak przekazują pieniądze? Od 2002 do 2006 roku odsetek darczyńców, którzy prze- kazali darowiznę za pomocą SMS-a lub Audiotele wzrósł ponad pięciokrotnie (w roku 2002 roku z metody tej korzystało 4%, a w 2006 24% darczyńców). Cały czas jednak najpopularniejszą metodą wspierania organizacji jest bezpośrednie przekazanie pieniędzy do puszki/skarbonki na ulicy lub w organizacji – odsetek przekazujących pieniądze tą metodą zmniejszył się nieznacznie, jednak cały czas wybiera ją 64% darczyńców. 38% Polaków decydowało się na bezpośrednie przekazanie pieniędzy osobie potrzebującej . Ok. 13% uczestniczy w aukcjach charytatywnych lub kupuje przedmioty , z których dochód przeznaczony jest na cele społeczne. 6% darczyńców przekazało pieniądze za pomocą przekazu bankowego lub pocztowego . FILANTROPIA > W 2006 roku 31,5%, czyli ok. 9,5 mln dorosłych Polaków przekazało pieniądze lub dary rzeczowe na rzecz organizacji pozarządowych, grup, ruchów społecznych lub religijnych. Oznacza to znaczący spadek (o 10 punktów procentowych) w stosunku do 2005 roku, kie- dy finansowe lub rzeczowe wsparcie dla organizacji i ruchów społecznych zadeklarowało 41,8% Polaków. W dłuższej perspektywie, wynik ten należy interpretować jako powrót do sytuacji z roku 2003 – odsetek darczyńców wyniósł wówczas 33,4%. MOŻLIWOŚĆ PRZEKAZANIA 1% PODATKU > Ilu Polaków słyszało o 1%? W listopadzie 2006 roku, niemal trzy lata po wejściu w życie rozwiązania umożliwiającego przekazanie 1% podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego, co drugi Polak zadeklarował, że słyszał o tej możliwości – to o 20% więcej niż w 2004 roku, ale zaledwie 3,5% więcej niż w roku 2005. Wygląda więc na to, że w ciągu ostatniego roku informacja o istnieniu mechanizmu 1% nie dotarła do zdecydowanej większości z tych, którzy dotąd o nim nie wiedzieli. Dla porównania: na Słowacji (według > Kim są darczyńcy? W filantropię angażują się częściej: – osoby z wyższym wykształceniem (wśród osób po studiach prawie co druga udzieliła wsparcia finansowego organizacjom, w porównaniu do ok. 20% wśród osób z wykształ- ceniem podstawowym) O WOLONTARIACIE, FILANTROPII I 1% W 2006 ROKU
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plstyleman.xlx.pl
|