4(5)SGR250L4(A) 170, DTR Silniki
[ Pobierz całość w formacie PDF ] K4-14-153 DOKUMENTACJA TECHNICZNO-RUCHOWA DFME DAMEL S.A. DĄBROWA GÓRNICZA WYDANIE : 2 SILNIKI INDUKCYJNE TRÓJFAZOWE typu 4SGR 250 L-4A i 5SGR 250 L-4 Strona: 1 Stron: 21 SILNIKI INDUKCYJNE GÓRNICZE 4SGR 250 L-4A 5SGR 250 L-4 Zatwierdzam do stosowania: NR ZMIANY TREŚĆ ZMIANY DATA PODPIS OPRACOWAŁ SPRAWDZIŁ ZATWIERDZIŁ TK TK TK DZIAŁ B. Walotek D. Bartnik L. Świderski NAZWISKO 12.99 12.99 12.99 DATA PODPIS K4-14-153 DOKUMENTACJA TECHNICZNO-RUCHOWA DFME DAMEL S.A. DĄBROWA GÓRNICZA WYDANIE : 2 SILNIKI INDUKCYJNE TRÓJFAZOWE typu 4SGR 250 L-4A i 5SGR 250 L-4 Strona: 2 Stron: 21 SPIS TREŚCI 1. WSTĘP 2. OPIS TECHNICZNY 3. DANE TECHNICZNE 4. WARUNKI ZASTOSOWANIA I EKSPLOATACJI 5. DOSTAWA SILNIKA 6. TRANSPORT 7. PRZECHOWYWANIE 8. PODSTAWOWE WYMAGANIA BHP 9. PRZYGOTOWANIE SILNIKA DO MONTAŻU W URZĄDZENIU 10. MONTAŻ SILNIKA W URZĄDZENIU 11. KONTROLA ZAMONTOWANIA SILNIKA 12. OBSŁUGA SILNIKA 13. SMAROWANIE 14. OKRESOWE PRZEGLĄDY 15. DEMONTAŻ I MONTAŻ SILNIKA 16. STANY AWARYJNE SILNIKA 17. GWARANCJE 18. SERWIS POGWARANCYJNY 19. WYKAZ CZĘŚCI ZAMIENNYCH 20. WYKAZ GŁÓWNYCH CZĘŚCI SKŁADOWYCH 21. RYSUNKI SILNIKÓW 1 - WYMIARY GABARYTOWE I PRZYŁĄCZOWE SILNIKA 4SGR 250L-4A 2 - WYMIARY GABARYTOWE I PRZYŁĄCZOWE SILNIKA 5SGR 250L-4 3 - OZNACZENIE CZĘŚCI SKŁADOWYCH, 4 - SCHEMAT POŁĄCZEŃ I OZNAKOWANIA OBWODÓW OCHRONY TERMICZNEJ K4-14-153 DOKUMENTACJA TECHNICZNO-RUCHOWA DFME DAMEL S.A. DĄBROWA GÓRNICZA WYDANIE : 2 SILNIKI INDUKCYJNE TRÓJFAZOWE typu 4SGR 250 L-4A i 5SGR 250 L-4 Strona: 3 Stron: 21 1. WSTĘP Przedmiotem DTR są zalecenia oraz wymagania techniczne dotyczące prawidłowej eksploatacji silników indukcyjnych trójfazowych 4SGR 250L-4A i 5SGR 250L-4 do maszyn górniczych. 2. OPIS TECHNICZNY 2.1. ZASTOSOWANIE Silniki 4SGR 250L-4A oraz 5SGR 250L-4 są przeznaczone do napędu (m.in. organów urabiających, hydrauliki) maszyn i urządzeń górniczych. Silniki mogą być stosowane w podziemiach kopalń metanowych w wyrobiskach o stopniu zagrożenia „a”, „b” i „c” niebezpieczeństwa wybuchu. 2.2. BUDOWA Silniki 4SGR 250L-4A i 5SGR 250L-4 wykonywane są jako przeciwwybuchowe z osłoną ognioszczelną ExdiI wg PN-83/E-08116. Osłona silników posiada stopień ochrony IP55 wg PN-88/E-06705. Silniki spełniają wymagania norm dla elektrycznych urządzeń przeciwwybuchowych grupy I wg PN-83/E-08110 i PN-83/E-08116, oraz norm dla maszyn wirujących i silników do maszyn górniczych: PN-88/E-06701 i BN-89/3012-04. Moment obrotowy jest przekazywany na zewnątrz za pomocą czopa końcowego wału poprzez wielowypust z uzębieniem ewolwentowym W80x5x10f wg PN-69/M-85010. Silniki mocowane są za pomocą kołnierza kadłuba śrubami M20 i centrowane na średnicach zewnętrznych kadłuba ∅ 499f7 oraz ∅ 500f7. 2.2.1 STOJAN Kadłub silnika - stalowy konstrukcji spawanej w kształcie walca, zamknięty jest z obu stron tarczami łożyskowymi konstrukcji spawanej. Silnik jest chłodzony wodą o wymuszonym przepływie. W kadłub wciśnięty jest uzwojony rdzeń stojana. Rdzeń wykonany jest z blach prądnicowych zimnowalcowanych. Uzwojenie wykonane jest drutem miedzianym okrągłym w izolacji z podwójnej emalii. Uzwojenie jest impregnowane metodą próżniowo- ciśnieniową w lakierze bezrozpuszczalnikowym. Układ izolacyjny wykonany jest z materiałów klasy F lub H. 2.2.2 WIRNIK Rdzeń wirnika wykonany z blach prądnicowych zimnowalcowanych. Wirnik posiada uzwojenie prętowe spawane, dwuklatkowe z oddzielnymi pierścieniami zwierającymi.Wirnik osadzony jest w tarczach łożyskowych, na łożyskach tocznych smarowanych smarem ARCANOL L12V. Dopuszczalna temperatura pracy łożysk wynosi 130°C. W silniku zastosowano łożyska: - od strony napędowej N - baryłkowe 22220C3 - od strony przeciwnapędowej P - walcowe NU 315C3 K4-14-153 DOKUMENTACJA TECHNICZNO-RUCHOWA DFME DAMEL S.A. DĄBROWA GÓRNICZA WYDANIE : 2 SILNIKI INDUKCYJNE TRÓJFAZOWE typu 4SGR 250 L-4A i 5SGR 250 L-4 Strona: 4 Stron: 21 2.2.3 SKRZYNKA ZACISKOWA Skrzynka zaciskowa konstrukcji spawanej jednowlotowa, przyspawana jest na kadłubie po stronie P. Skrzynka budowy ognioszczelnej, posiada wpust kablowy typu Wk2/d80 (ExdI/IIB KDB nr 99.130X) produkcji DAMEL. Dostęp do zacisków uzyskuje się poprzez otwarcie pokrywy skrzynki zaciskowej I od strony tarczy łożyskowej P. W skrzynce zaciskowej znajdują się: - 3 zaciski główne do podłączenia żył roboczych przewodu zasilającego, - 4 zaciski pomocnicze czujników temperatury, - 2 zaciski pomocnicze rezystora termometrycznego PT 100, - człon końcowy CK (ExiI KDB nr 97.155X) produkcji DAMEL do kontroli ciągłości uziemienia z zaciskiem przyłączowym, - 2 zaciski ochronne „PE”, Zaciski są trwale oznaczone. Oznaczenia zacisków głównych oraz przewodów wyprowadzonych z uzwojeń silnika są zgodne z PN-88/E-06708, a zacisków ochronnych zgodnie z PN-90/E-01242. Zaciski pomocnicze są oznaczone cyframi 1÷4 dla czujników temperatury oraz 41÷42 dla rezystora termometrycznego. Zacisk przyłączowy członu końcowego CK jest oznaczony „11”. Sposób montażu członu końcowego zapewnia pewne połączenie elektryczne między jego zaciskiem „11”, a zaciskiem ochronnym „PE”. Na wewnętrznej stronie pokrywy skrzynki zaciskowej przymocowana jest tabliczka ze schematem połączeń silnika. Na obudowie silnika umieszczone są 2 zaciski uziemiające „ ”. 2.2.4 UKŁAD CHŁODZENIA W kadłubie wykonane są kanały wodne do chłodzenia stojana. Otwory służące do doprowadzenia i odprowadzenia wody chłodzącej posiadają gwint M27x2 i znajdują się na kadłubie po obu stronach skrzynki zaciskowej od strony przeciwnapędowej. Parametry wody chłodzącej podano w pkt. 4. 2.2.5 UKŁAD OCHRONY TERMICZNEJ Silnik posiada wbudowane jednopoziomowe zabezpieczenie cieplne chroniące przed nadmiernym nagrzewaniem: - uzwojenie – przy przeciążeniu wolnozmiennym, - łożyska – przy przeciążeniu i stanach awaryjnych. Zabezpieczenie cieplne stanowią czujniki pozystorowe PTC lub czujniki bimetalowe ze stykami rozwiernymi wbudowane w uzwojeniu oraz tarczach łożyskowych, tworzące dwa identyczne obwody przystosowane do podłączenia obwodów sterowania silnika. Silnik ma zamontowane w uzwojeniu dwa identyczne rezystory termometryczne Pt100 o charakterystyce wg PN-83/M-53852, służące do ciągłego pomiaru temperatury. Rezystory termometryczne powinny współpracować z układem pomiarowym o maksymalnym prądzie pomiarowym 2 mA. Temperatura uzwojenia stojana w chwili zadziałania czujników temperatury, chroniących to uzwojenie, wyznaczona metodą rezystancyjną, powinna być niższa od 170°C – niezależnie od klasy izolacji. Temperatura łożysk w chwili zadziałania czujników w tarczach łożyskowych powinna być niższa od dopuszczalnej roboczej temperatury zastosowanych łożysk, smaru i uszczelnienia – 130°C. K4-14-153 DOKUMENTACJA TECHNICZNO-RUCHOWA DFME DAMEL S.A. DĄBROWA GÓRNICZA WYDANIE : 2 SILNIKI INDUKCYJNE TRÓJFAZOWE typu 4SGR 250 L-4A i 5SGR 250 L-4 Strona: 5 Stron: 21 Ochrona termiczna silnika nie powinna zadziałać podczas pracy silnika przy obciążeniu znamionowym w warunkach pracy znamionowej, przy zasilaniu napięciem U=(0,95-1,05)U N . 3. DANE TECHNICZNE PARAMETR 4SGR 250L-4A 5SGR 250L-4 Moc znamionowa P N kW 170 200 Napięcie znamionowe U N V 1000 1140 1000 1140 Częstotliwość f N Hz 50 Prąd znamionowy I N A 137 120 155 135 min -1 Prędkość obrotowa n N 1476 1470 Współczynnik mocy cosϕ N 0.76 0,8 Sprawność η N % 94.0 93,5 Moment znamionowy T N Nm 1100 1300 Krotność prądu rozruchowego I l /I N 5.9 6,4 Krotność momentu rozruchowego T l /T N 2.5 2,5 Krotność momentu krytycznego T b /T N 2.4 2,6 Klasa izolacji F lub H Rodzaj pracy S1 S4 60% S1 S4 60% kgm 2 Moment bezwładności wirnika J M 2.3 2,7 Moment bezwł. urządzenia obciążającego zredukowany do wału silnika J ext kgm 2 9.67 10,8 Liczba łączeń c/h 30 Masa kg 860 890 Sposób chłodzenia wg PN-88/E-06706 ICW 37 Forma wykonania wg PN-88/E-06707 IM 4201 i IM 9001 UWAGI : 1. Silniki są przeznaczone do zasilania z sieci przemysłowej, z rozruchem przez bezpośrednie włączenie do sieci. 2. Po uzgodnieniu z producentem silniki mogą być wykonane na inne napięcie znamionowe i częstotliwość 60Hz. 4. WARUNKI ZASTOSOWANIA I EKSPLOATACJI Temperatura otoczenia - (0 ÷ 40)°C Wilgotność względna powietrza przy 35°C - ≤ 100% Zapylenie - ≤ 1000 mg/m 3 Dopuszczalne nachylenie osi wału do poziomu - (− 40 ÷ 80)° Napięcie robocze - (0,95÷1,05) U N Podłączenie obiegu wody - M27x2 Parametry wody chłodzącej na wlocie: - temperatura maksymalna - 30°C - statyczne ciśnienie maksymalne - 3 MPa - 15 dcm 3 /min - minimalny przepływ wody
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plstyleman.xlx.pl
|