4(5)SGR250L4(A) 170, DTR Silniki

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
K4-14-153
DOKUMENTACJA
TECHNICZNO-RUCHOWA
DFME
DAMEL S.A.
DĄBROWA GÓRNICZA
WYDANIE
: 2
SILNIKI INDUKCYJNE TRÓJFAZOWE
typu
4SGR 250 L-4A i 5SGR 250 L-4
Strona: 1
Stron: 21
SILNIKI INDUKCYJNE GÓRNICZE
4SGR 250 L-4A
5SGR 250 L-4
Zatwierdzam do stosowania:
NR ZMIANY
TREŚĆ ZMIANY
DATA
PODPIS
OPRACOWAŁ
SPRAWDZIŁ
ZATWIERDZIŁ
TK
TK
TK
DZIAŁ
B. Walotek
D. Bartnik
L. Świderski
NAZWISKO
12.99
12.99
12.99
DATA
PODPIS
 K4-14-153
DOKUMENTACJA
TECHNICZNO-RUCHOWA
DFME
DAMEL S.A.
DĄBROWA GÓRNICZA
WYDANIE
: 2
SILNIKI INDUKCYJNE TRÓJFAZOWE
typu
4SGR 250 L-4A i 5SGR 250 L-4
Strona: 2
Stron: 21
SPIS TREŚCI
1. WSTĘP
2.
OPIS TECHNICZNY
3.
DANE TECHNICZNE
4.
WARUNKI ZASTOSOWANIA I EKSPLOATACJI
5.
DOSTAWA SILNIKA
6. TRANSPORT
7. PRZECHOWYWANIE
8.
PODSTAWOWE WYMAGANIA BHP
9.
PRZYGOTOWANIE SILNIKA DO MONTAŻU W URZĄDZENIU
10. MONTAŻ SILNIKA W URZĄDZENIU
11. KONTROLA ZAMONTOWANIA SILNIKA
12. OBSŁUGA SILNIKA
13. SMAROWANIE
14. OKRESOWE PRZEGLĄDY
15. DEMONTAŻ I MONTAŻ SILNIKA
16. STANY AWARYJNE SILNIKA
17. GWARANCJE
18. SERWIS POGWARANCYJNY
19. WYKAZ CZĘŚCI ZAMIENNYCH
20. WYKAZ GŁÓWNYCH CZĘŚCI SKŁADOWYCH
21. RYSUNKI SILNIKÓW
1 -
WYMIARY GABARYTOWE I PRZYŁĄCZOWE SILNIKA 4SGR 250L-4A
2 - WYMIARY GABARYTOWE I PRZYŁĄCZOWE SILNIKA 5SGR 250L-4
3 - OZNACZENIE CZĘŚCI SKŁADOWYCH,
4 - SCHEMAT POŁĄCZEŃ I OZNAKOWANIA OBWODÓW OCHRONY TERMICZNEJ
 K4-14-153
DOKUMENTACJA
TECHNICZNO-RUCHOWA
DFME
DAMEL S.A.
DĄBROWA GÓRNICZA
WYDANIE
: 2
SILNIKI INDUKCYJNE TRÓJFAZOWE
typu
4SGR 250 L-4A i 5SGR 250 L-4
Strona: 3
Stron: 21
1. WSTĘP
Przedmiotem DTR są zalecenia oraz wymagania techniczne dotyczące prawidłowej
eksploatacji silników indukcyjnych trójfazowych 4SGR 250L-4A i 5SGR 250L-4 do maszyn
górniczych.
2. OPIS TECHNICZNY
2.1. ZASTOSOWANIE
Silniki 4SGR 250L-4A oraz 5SGR 250L-4 są przeznaczone do napędu (m.in. organów
urabiających, hydrauliki) maszyn i urządzeń górniczych.
Silniki mogą być stosowane w podziemiach kopalń metanowych w wyrobiskach o stopniu
zagrożenia „a”, „b” i „c” niebezpieczeństwa wybuchu.
2.2. BUDOWA
Silniki 4SGR 250L-4A i 5SGR 250L-4 wykonywane są jako przeciwwybuchowe z
osłoną ognioszczelną ExdiI wg PN-83/E-08116.
Osłona silników posiada stopień ochrony IP55 wg PN-88/E-06705.
Silniki spełniają wymagania norm dla elektrycznych urządzeń przeciwwybuchowych grupy I
wg PN-83/E-08110 i PN-83/E-08116, oraz norm dla maszyn wirujących i silników do
maszyn górniczych: PN-88/E-06701 i BN-89/3012-04.
Moment obrotowy jest przekazywany na zewnątrz za pomocą czopa końcowego wału
poprzez wielowypust z uzębieniem ewolwentowym W80x5x10f wg PN-69/M-85010.
Silniki mocowane są za pomocą kołnierza kadłuba śrubami M20 i centrowane na średnicach
zewnętrznych kadłuba ∅ 499f7 oraz ∅ 500f7.
2.2.1 STOJAN
Kadłub silnika - stalowy konstrukcji spawanej w kształcie walca, zamknięty jest z obu
stron tarczami łożyskowymi konstrukcji spawanej. Silnik jest chłodzony wodą o
wymuszonym przepływie.
W kadłub wciśnięty jest uzwojony rdzeń stojana. Rdzeń wykonany jest z blach
prądnicowych zimnowalcowanych. Uzwojenie wykonane jest drutem miedzianym okrągłym
w izolacji z podwójnej emalii. Uzwojenie jest impregnowane metodą próżniowo-
ciśnieniową w lakierze bezrozpuszczalnikowym. Układ izolacyjny wykonany jest z
materiałów klasy F lub H.
2.2.2 WIRNIK
Rdzeń wirnika wykonany z blach prądnicowych zimnowalcowanych.
Wirnik posiada uzwojenie prętowe spawane, dwuklatkowe z oddzielnymi pierścieniami
zwierającymi.Wirnik osadzony jest w tarczach łożyskowych, na łożyskach tocznych
smarowanych smarem ARCANOL L12V. Dopuszczalna temperatura pracy łożysk wynosi
130°C.
W silniku zastosowano łożyska:
- od strony napędowej N - baryłkowe 22220C3
- od strony przeciwnapędowej P - walcowe NU 315C3
 K4-14-153
DOKUMENTACJA
TECHNICZNO-RUCHOWA
DFME
DAMEL S.A.
DĄBROWA GÓRNICZA
WYDANIE
: 2
SILNIKI INDUKCYJNE TRÓJFAZOWE
typu
4SGR 250 L-4A i 5SGR 250 L-4
Strona: 4
Stron: 21
2.2.3 SKRZYNKA ZACISKOWA
Skrzynka zaciskowa konstrukcji spawanej jednowlotowa, przyspawana jest na kadłubie
po stronie P. Skrzynka budowy ognioszczelnej, posiada wpust kablowy typu Wk2/d80
(ExdI/IIB KDB nr 99.130X) produkcji DAMEL. Dostęp do zacisków uzyskuje się poprzez
otwarcie pokrywy skrzynki zaciskowej I od strony tarczy łożyskowej P.
W skrzynce zaciskowej znajdują się:
- 3 zaciski główne do podłączenia żył roboczych przewodu zasilającego,
- 4 zaciski pomocnicze czujników temperatury,
- 2 zaciski pomocnicze rezystora termometrycznego PT 100,
- człon końcowy CK (ExiI KDB nr 97.155X) produkcji DAMEL
do kontroli ciągłości
uziemienia z zaciskiem przyłączowym,
- 2 zaciski ochronne „PE”,
Zaciski są trwale oznaczone. Oznaczenia zacisków głównych oraz przewodów
wyprowadzonych z uzwojeń silnika są zgodne z PN-88/E-06708, a zacisków ochronnych
zgodnie z PN-90/E-01242.
Zaciski pomocnicze są oznaczone cyframi 1÷4 dla czujników temperatury oraz 41÷42 dla
rezystora termometrycznego. Zacisk przyłączowy członu końcowego CK jest oznaczony
„11”. Sposób montażu członu końcowego zapewnia pewne połączenie elektryczne między
jego zaciskiem „11”, a zaciskiem ochronnym „PE”.
Na wewnętrznej stronie pokrywy skrzynki zaciskowej przymocowana jest tabliczka ze
schematem połączeń silnika. Na obudowie silnika umieszczone są 2 zaciski uziemiające „
”.
2.2.4 UKŁAD CHŁODZENIA
W kadłubie wykonane są kanały wodne do chłodzenia stojana. Otwory służące do
doprowadzenia i odprowadzenia wody chłodzącej posiadają gwint M27x2 i znajdują się na
kadłubie po obu stronach skrzynki zaciskowej od strony przeciwnapędowej.
Parametry wody chłodzącej podano w pkt. 4.
2.2.5 UKŁAD OCHRONY TERMICZNEJ
Silnik posiada wbudowane jednopoziomowe zabezpieczenie cieplne chroniące przed
nadmiernym nagrzewaniem:
- uzwojenie – przy przeciążeniu wolnozmiennym,
- łożyska – przy przeciążeniu i stanach awaryjnych.
Zabezpieczenie cieplne stanowią czujniki pozystorowe PTC lub czujniki bimetalowe ze
stykami rozwiernymi wbudowane w uzwojeniu oraz tarczach łożyskowych, tworzące dwa
identyczne obwody przystosowane do podłączenia obwodów sterowania silnika.
Silnik ma zamontowane w uzwojeniu dwa identyczne rezystory termometryczne
Pt100 o charakterystyce wg PN-83/M-53852, służące do ciągłego pomiaru temperatury.
Rezystory termometryczne powinny współpracować z układem pomiarowym o
maksymalnym prądzie pomiarowym 2 mA.
Temperatura uzwojenia stojana w chwili zadziałania czujników temperatury,
chroniących to uzwojenie, wyznaczona metodą rezystancyjną, powinna być niższa od 170°C
– niezależnie od klasy izolacji. Temperatura łożysk w chwili zadziałania czujników w
tarczach łożyskowych powinna być niższa od dopuszczalnej roboczej temperatury
zastosowanych łożysk, smaru i uszczelnienia – 130°C.
 K4-14-153
DOKUMENTACJA
TECHNICZNO-RUCHOWA
DFME
DAMEL S.A.
DĄBROWA GÓRNICZA
WYDANIE
: 2
SILNIKI INDUKCYJNE TRÓJFAZOWE
typu
4SGR 250 L-4A i 5SGR 250 L-4
Strona: 5
Stron: 21
Ochrona termiczna silnika nie powinna zadziałać podczas pracy silnika przy obciążeniu
znamionowym w warunkach pracy znamionowej, przy zasilaniu napięciem U=(0,95-1,05)U
N
.
3. DANE TECHNICZNE
PARAMETR
4SGR 250L-4A
5SGR 250L-4
Moc znamionowa P
N
kW
170
200
Napięcie znamionowe U
N
V
1000
1140
1000
1140
Częstotliwość f
N
Hz
50
Prąd znamionowy I
N
A
137
120
155
135
min
-1
Prędkość obrotowa n
N
1476
1470
Współczynnik mocy cosϕ
N
0.76
0,8
Sprawność η
N
%
94.0
93,5
Moment znamionowy T
N
Nm
1100
1300
Krotność prądu rozruchowego I
l
/I
N
5.9
6,4
Krotność momentu rozruchowego T
l
/T
N
2.5
2,5
Krotność momentu krytycznego T
b
/T
N
2.4
2,6
Klasa izolacji
F lub H
Rodzaj pracy
S1
S4 60%
S1
S4 60%
kgm
2
Moment bezwładności wirnika J
M
2.3
2,7
Moment bezwł. urządzenia obciążającego
zredukowany do wału silnika J
ext
kgm
2
9.67
10,8
Liczba łączeń
c/h
30
Masa
kg
860
890
Sposób chłodzenia wg PN-88/E-06706
ICW 37
Forma wykonania wg PN-88/E-06707
IM 4201 i IM 9001
UWAGI
:
1. Silniki są przeznaczone do zasilania z sieci przemysłowej, z rozruchem przez
bezpośrednie włączenie do sieci.
2. Po uzgodnieniu z producentem silniki mogą być wykonane na inne napięcie
znamionowe i częstotliwość 60Hz.
4. WARUNKI ZASTOSOWANIA I EKSPLOATACJI
Temperatura otoczenia - (0 ÷ 40)°C
Wilgotność względna powietrza przy 35°C - ≤ 100%
Zapylenie - ≤ 1000 mg/m
3
Dopuszczalne nachylenie osi wału do poziomu - (− 40 ÷ 80)°
Napięcie robocze
- (0,95÷1,05) U
N
Podłączenie obiegu wody
- M27x2
Parametry wody chłodzącej na wlocie:
- temperatura maksymalna
- 30°C
- statyczne ciśnienie maksymalne
- 3 MPa
- 15 dcm
3
/min
- minimalny przepływ wody
  [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • styleman.xlx.pl