4-6 m5 L06, Szkoła
[ Pobierz całość w formacie PDF ] MODUŁ V LEKCJA 6 Temat: „Ewakuacja z budynku szkolnego” Zdarzają się, niestety dosyć często również w szkołach, przypadki występowania zagrożeń powodujących konieczność przeprowadzenia ewakuacji ludzi i mienia. Aby ewakuacja przebiegała bezpiecznie, ważne jest stworzenie w szkole odpowiednich warunków techniczno – budowlanych oraz organizacyjnych, jak również zaznajamianie z tymi warunkami wszystkich osób przebywającym w budynku szkolnym – przede wszystkim nauczycieli i uczniów. Formy realizacji (proponowany przedmiot, ścieżka itp.): • lekcja do dyspozycji wychowawcy, • technika. Cele ogólne: • kszta³towanie i doskonalenie umiejêtnoœci i nawyków w³aœciwego zachowania w przypadku wyst¹pienia zagro¿enia powoduj¹cego koniecznoœæ przeprowadzenia ewakuacji z budynku szkolnego. Cele szczegółowe: Uczeñ potrafi: • wymieniæ okolicznoœci powoduj¹ce koniecznoœæ przeprowadzenia ewakuacji z budynku szkolnego, • opisaæ ogólne zasady ewakuacji obowi¹zuj¹ce w szkole, • opisaæ w³asne zachowanie podczas ewakuacji, • opisaæ drogê ewakuacyjn¹ z pomieszczenia, w którym aktualnie odbywaj¹ siê zajêcia, • wykorzystaæ zdobyt¹ wiedzê o zasadach ewakuacji podczas symulacji ewakuacji przeprowadzonej na zakoñcze- nie lekcji. Metody nauczania: • pogadanka z elementami dyskusji, • symulacja, • zespo³owe rozwi¹zywanie problemów. Pomoce dydaktyczne: • znaki bezpieczeñstwa znajduj¹ce siê na terenie szko³y, • materia³y pomocnicze dla ucznia, • arkusze papieru A4, • du¿e arkusze papieru, • flamastry. Formy pracy: • æwiczenia praktyczne, • wycieczka w budynku szkolnym, • praca w grupach. 251 BEZPIECZNE ZACHOWANIE W SZKOLE PLAN ZAJĘĆ: 1. Zajêcia rozpoczynaj¹ siê od spotkania nauczyciela z uczniami na boisku szkolnym w czasie przerwy poprzedzaj¹cej zajêcia. Nauczyciel prosi uczniów, aby przechodz¹c korytarzami do klasy zwracali uwagê na wszystkie znaki bez- pieczeñstwa i sprzêty przeciwpo¿arowe znajduj¹ce siê na trasie przejœcia, aby zapamiêtali, jakie to znaki i sprzêty oraz gdzie siê znajduj¹. 2. Æwiczenie 1 . Po przyjœciu do klasy nauczyciel dzieli uczniów na 4–5 osobowe zespo³y, ka¿dy zespó³ przygotowuje zestawienie, wykaz znaków i sprzêtów bezpieczeñstwa, które uczniowie zaobserwowali podczas przemarszu z boiska. Wyniki swojej pracy grupy zapisuj¹ na kartkach A4. Uczniowie, staraj¹c siê wykorzystaæ zdobyt¹ wczeœniej wiedzê na temat znaków bezpieczeñstwa, nazywaj¹ znaki. 3. Wybrani liderzy grup prezentuj¹ wyniki pracy . Nauczyciel zapisuje propozycje poszczególnych grup, tworz¹c wspólne zestawienie. Nastêpnie komentuje ustalone znaki, t³umacz¹c ich znaczenie oraz cel, dla którego zosta³y w danych miejscach umieszczone, tj. wskazanie osobom przebywaj¹cym w budynku szko³y tzw. dróg ewakuacyjnych. 4. Na bazie æwiczenia 1 nauczyciel informuje uczniów o temacie lekcji, celach lekcji oraz omawia okolicznoœci, które musz¹ wyst¹piæ, aby przeprowadziæ ewakuacjê. 5. Æwiczenie nr 2 . Nauczyciel rozdaje uczniom materia³ pomocniczy opisuj¹cy ogólne zasady ewakuacji i prosi ich, aby na bazie tych zasad sformu³owali zasady dotycz¹ce w szczególnoœci zachowania siê uczniów podczas ewakuacji. Uczniowie swoje propozycje zapisuj¹ na du¿ych arkuszach papieru. Po oko³o 15 minutach liderzy grup prezentuj¹ wyniki pracy. Nauczyciel podsumowuje propozycje grup (przewidywany czas 25 minut). 6. Podsumowanie zajêæ : Nauczyciel g³osem informuje uczniów o tym, ¿e wybuch³ po¿ar. Prosi o zachowanie spokoju, grupuje uczniów na korytarzu przed klas¹ i wychodzi z uczniami z budynku, zgodnie z planem i drog¹ ewakuacyjn¹ opracowan¹ dla tej czêœci budynku. Na trasie wymyœla przeszkody, np. szczególnie zadymiony fragment drogi i obserwuje, czy uczniowie zachowuj¹ siê zgodnie z zasadami omawianymi w klasie, sam równie¿ stosuje zasady zamieszczone w materiale pomocniczym dla nauczyciela. Na boisku omawia z uczniami wyniki swoich obserwacji zachowania uczniów podczas symulacji, podaje czas opuszczenia budynku, liczony od chwili og³oszenia alarmu oraz zwraca uwagê na trasê, jak¹ pokonali uczniowie, prosz¹c o jej zapamiêtanie. Dziêkuje uczniom za aktywnoœæ i og³asza przerwê. MATERIAŁY POMOCNICZE DLA NAUCZYCIELA MATERIAŁ POMOCNICZY NR 1 Prezentowana propozycja zajêæ dla uczniów ma na celu doskonalenie umiejêtnoœci i nawyków bezpiecznego zachowa- nia siê podczas ewakuacji z budynku szkolnego, przede wszystkim poprzez zastosowanie æwiczeñ uœwiadamiaj¹cych uczniom znaczenie znaków, z którymi stykaj¹ siê na co dzieñ w swojej szkole oraz zasad obowi¹zuj¹cych podczas prawdziwej ewakuacji, która oby nigdy siê w szkole nie zdarza³a. Uczniowie i ca³a spo³ecznoœæ szkolna powinni jednak byæ okresowo szkoleni w tym zakresie. Najlepiej poprzez æwiczenia praktyczne. Aby ewakuacja mog³a przebiegaæ bezpiecznie, wa¿ne jest stworzenie odpowiednich warunków techniczno–budowlanych (tzn. zastosowanie odpowiednich materia³ów budowlanych, dekoracyjnych, ustawienie w odpowiednich miejscach sprzê- tu przeciwpo¿arowego, zaprojektowanie szerokich korytarzy zgodnie z normami, oznakowanie itp.) oraz organizacyjnych (regulaminy, ustalone zasady ewakuacji znane wszystkim osobom przebywaj¹cym w budynku, wyznaczenie osób kieruj¹cych ewakuacj¹ i odpowiedzialnych za jej przebieg itp.). 252 MODUŁ V MATERIAŁ POMOCNICZY NR 2 ORGANIZACJA EWAKUACJI Na podstawie „Wytycznych w zakresie ochrony przeciwpo¿arowej oraz wzoru instrukcji bezpieczeñstwa po¿arowego dla obiektów szkolnych” opracowanych i wydanych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej, Warszawa 1997 r. 1. Koniecznoœæ ewakuacji. Koniecznoœæ przeprowadzenia ewakuacji zachodzi zawsze w nastêpuj¹cych okolicznoœciach: a) gdy po¿ar, wybuch lub inny wypadek losowy zdarza siê w pomieszczeniu przebywania ludzi, lub gdy znajduje siê ono w uk³adzie ³¹cznoœci bezpoœredniej z innymi pomieszczeniami bez odrêbnych wyjœæ na drogê ewakuacyjn¹, b) gdy po¿ar, wybuch lub inny wypadek losowy przerasta mo¿liwoœci opanowania w zarodku lub zapobie¿enia skutkom przez znajduj¹cych siê w miejscu wypadku pracowników w okresie nie d³u¿szym ni¿ jest to konieczne do wy- prowadzenia osób zagro¿onych przez wypadek lub jego nastêpstwo (maksymalnie do 3 minut), c) gdy si³y pomocy z zewn¹trz lub stra¿ po¿arna nie mog¹ stawiæ siê w czasie gwarantuj¹cym zbêdnoœæ ewakuacji, d) gdy warunki ewakuacji s¹ niekorzystne, niezgodne z obowi¹zuj¹cymi przepisami i stwarzaj¹ utrudnienia ewakuacji ludzi, e) gdy okolicznoœci po¿aru, jego nasilanie siê, gwa³townoœæ rozszerzania siê i zadymienie stworzy³y ju¿ z chwil¹ ujawnienia, zagro¿enia osobiste ¿ycia i zdrowia ludzi lub zmieniaj¹ca siê sytuacja wskazuje na takie niebez- pieczeñstwo. 2. Podstawowe zasady ewakuacji: W przypadku wyst¹pienia zagro¿enia powoduj¹cego koniecznoœæ przeprowadzenia ewakuacji osób i mienia z budynków szkolnych, decyzjê o podjêciu ewakuacji podejmuje dyrektor szko³y lub jego zastêpca. Decyzja o zarz¹dzeniu ewakuacji musi zawieraæ informacje o zakresie ewakuacji, liczbie osób przewidzianych do ewakuacji, sposobach i kolejnoœci opuszczania obiektu (kondygnacji, budynku), a tak¿e musi okreœlaæ drogi i kierunki ewakuacji. Po podjêciu decyzji o ewakuacji osób i mienia nale¿y: a) niezw³ocznie powiadomiæ wszystkich pracowników przebywaj¹cych na terenie ewakuowanego odcinka o powstaniu i charakterze zagro¿enia oraz o koniecznoœci przeprowadzenia ewakuacji, b) kieruj¹cy akcj¹ ewakuacyjn¹ wyznacza osoby odpowiedzialne za przebieg ewakuacji grup uczniów, ponadto ustala ewentualn¹ potrzebê ewakuacji sprzêtu i mienia, okreœlaj¹c w tym celu sposoby, kolejnoœæ i rodzaj ewakuowanego mienia, c) w pierwszej kolejnoœci nale¿y ewakuowaæ osoby z tych pomieszczeñ, w których powsta³ po¿ar, lub które znajduj¹ siê na drodze rozprzestrzeniania siê ognia oraz z pomieszczeñ, z których wyjœcie lub dotarcie do bezpiecznych dróg ewakuacji mo¿e zostaæ odciête przez po¿ar lub zadymienie; nastêpnie nale¿y ewakuowaæ osoby poczynaj¹c od najwy¿szych kondygnacji. Nale¿y d¹¿yæ do tego, aby wœród ewakuowanych w pierwszej kolejnoœci by³y osoby o ograniczonej, z ró¿nych wzglêdów, zdolnoœci poruszania siê, natomiast zamykaæ strumieñ ruchu powinny osoby, które mog¹ poruszaæ siê o w³asnych si³ach, d) podczas ewakuacji z pomieszczeñ strumienie ludzi nale¿y kierowaæ na poziome drogi ewakuacyjne (korytarze), a nastêpnie zgodnie z kierunkami okreœlonymi przez znaki ewakuacyjne na klatki schodowe i wyjœcia poza obszar zagro¿ony po¿arem lub na zewn¹trz obiektów, e) osoby z ograniczon¹ zdolnoœci¹ poruszania siê nale¿y ewakuowaæ przy wykorzystaniu wózków b¹dŸ przenosiæ na rêkach, f) w przypadku blokady dróg ewakuacyjnych nale¿y niezw³ocznie, dostêpnymi œrodkami, bezpoœrednio lub przy pomo- cy osób znajduj¹cych siê na zewn¹trz odciêtej strefy, powiadomiæ kierownika akcji ewakuacyjnej. Ludzi odciêtych od wyjœcia, a znajduj¹cych siê w strefie zagro¿enia, nale¿y zebraæ w pomieszczeniu najbardziej oddalonym od Ÿród³a po¿aru i w miarê posiadanych œrodków oraz istniej¹cych warunków ewakuowaæ z zewn¹trz przy pomocy sprzêtu ratowniczego przyby³ych jednostek ratowniczych, g) przy silnym zadymieniu dróg ewakuacyjnych nale¿y poruszaæ siê w pozycji pochylonej, staraj¹c siê trzymaæ g³owê jak najni¿ej, ze wzglêdu na mniejsze zadymienie panuj¹ce w dolnych partiach pomieszczeñ i korytarzy. Usta i drogi oddechowe nale¿y w miarê mo¿liwoœci zas³aniaæ chustk¹ zmoczon¹ w wodzie – sposób ten u³atwia oddychanie. Podczas ruchu przez mocno zadymione odcinki dróg ewakuacyjnych nale¿y poruszaæ siê wzd³u¿ œcian, by nie straciæ orientacji co do kierunku ruchu, 253 BEZPIECZNE ZACHOWANIE W SZKOLE h) ewakuacja mienia nie mo¿e odbywaæ siê kosztem si³ i œrodków niezbêdnych do ewakuacji i ratowania ludzi. Ewakuacje mienia nale¿y rozpocz¹æ od najcenniejszych urz¹dzeñ, dokumentacji i przedmiotów. Nale¿y wykorzystaæ wszystkie sprawne fizycznie osoby, nadaj¹ce siê do demonta¿u i ewakuacji mienia. i) po zakoñczeniu ewakuacji, tj. po opuszczeniu budynku szkolnego czy zagro¿onej strefy, opiekun danej grupy osób zobowi¹zany jest do sprawdzenia, czy wszyscy ludzie opuœcili poszczególne pomieszczenia. W razie podejrzenia, ¿e ktoœ zosta³ w zagro¿onej strefie, nale¿y natychmiast zg³osiæ ten fakt jednostkom ratowniczym przyby³ym na miejsce akcji i przeprowadziæ ponowne sprawdzenie pomieszczeñ budynku. j) w przypadku przybycia jednostek Pañstwowej Stra¿y Po¿arnej w trakcie akcji ewakuacyjnej, kieruj¹cy przebiegiem akcji zobowi¹zany jest do z³o¿enia krótkiej informacji o przebiegu akcji, a nastêpnie podporz¹dkowania siê polece- niom dowódcy przyby³ej jednostki taktycznej stra¿y po¿arnej. 3. Przebieg ewakuacji (przyk³ad). 1) W budynku szko³y: a) og³osiæ sygna³ alarmowy „EWAKUACJA” • g³osem ( wskazane wykorzystanie szkolnej aparatury nag³aœniaj¹cej), • szkoln¹ sygnalizacj¹ dzwonkow¹ – przerywane dzwonienie, b) otworzyæ drzwi sal lekcyjnych powiadamiaj¹c o charakterze zagro¿enia i koniecznoœci ewakuacji – apelowaæ o zachowanie spokoju, c) okreœliæ kolejnoœæ ewakuacji z pomieszczeñ i kondygnacji przy zachowaniu zasady: • w pierwszej kolejnoœci nale¿y ewakuowaæ osoby z tych pomieszczeñ, w których powsta³ po¿ar, lub które znaj- duj¹ siê na drodze rozprzestrzeniania siê ognia oraz pomieszczeñ, z których wyjœcie lub dotarcie do bez- piecznych dróg ewakuacji mo¿e zostaæ odciête przez po¿ar lub zadymienie, • nastêpnie nale¿y ewakuowaæ osoby poczynaj¹c od najwy¿szego piêtra budynku. d) uformowaæ grupy ewakuacyjne na korytarzach pod opiek¹ nauczycieli prowadz¹cych zajêcia dydaktyczne, e) wskazaæ dzieciom kierunek ruchu oraz okreœliæ miejsce zbiórki na placu szkolnym, f) sprawdziæ, zgodnie z dziennikiem lekcyjnym, obecnoœæ uczniów na zbiórce, g) o ile to jest mo¿liwe, sprawdziæ pomieszczenia, czy wszyscy je opuœcili, h) ludzi odciêtych od dróg wyjœcia, a znajduj¹cych siê w strefie zagro¿enia zebraæ w pomieszczeniu najbardziej oddalonym od Ÿród³a po¿aru, i) w przypadku bezpoœredniego zagro¿enia ¿ycia tych ludzi przed przybyciem jednostek ratowniczych, podj¹æ próbê ich ewakuacji przez okna, np. przy pomocy drabin, j) po zakoñczeniu ewakuacji osób przyst¹piæ do ewakuacji mienia, pocz¹wszy od pomieszczeñ zagro¿onych po¿arem, w nastêpuj¹cej kolejnoœci: • dokumentacja szko³y, • sprzêt elektroniczny, w tym komputerowy, • pomoce dydaktyczne o znacznej wartoœci, • ksiêgozbiór, • pozosta³e wyposa¿enie i sprzêt szkolny. 2) W budynku sali gimnastycznej: a) og³osiæ sygna³ alarmowy „EWAKUACJA” • g³osem, • szkoln¹ sygnalizacj¹ dzwonkow¹ – przerywane dzwonienie, b) otworzyæ drzwi sali gimnastycznej i pomieszczeñ przebieralni i umywalni, powiadamiaj¹c o charakterze zagro¿enia i koniecznoœci ewakuacji – apelowaæ o zachowanie spokoju, c) okreœliæ kolejnoœæ ewakuacji w zale¿noœci od miejsca powstania po¿aru, przy zachowaniu zasady: • w przypadku po¿aru na antresoli w pierwszej kolejnoœci nale¿y ewakuowaæ osoby tam siê znajduj¹ce, a nastêp- nie z pomieszczeñ sali gimnastycznej i pozosta³ych, • w przypadku po¿aru na parterze, ewakuacjê osób nale¿y rozpocz¹æ od pomieszczeñ, w których powsta³ po¿ar, lub które znajduj¹ siê na drodze rozprzestrzeniania siê ognia, a nastêpnie z pozosta³ych pomieszczeñ – jed- noczeœnie nale¿y prowadziæ akcjê ewakuacyjn¹ z antresoli zewnêtrzn¹ klatk¹ schodow¹ od strony wschodniej, d) w czasie dalszych dzia³añ ewakuacyjnych stosowaæ siê do zasad ustalonych dla ewakuacji z budynku szko³y. 254 MODUŁ V 4. Zasady postêpowania pracowników szko³y w przypadku powstania po¿aru lub innego zagro¿enia. 1) Równolegle z zaalarmowaniem stra¿y po¿arnej nale¿y przyst¹piæ do akcji ratowniczo–gaœniczej przy pomocy podrêcznego sprzêtu gaœniczego oraz hydrantów wewnêtrznych znajduj¹cych siê w budynku. 2) Do czasu przybycia stra¿y po¿arnej kierownictwo akcj¹ sprawuje dyrektor lub zastêpca, a w razie ich nieobecnoœci jeden z nauczycieli. Ka¿dy pracownik szko³y zobowi¹zany jest podporz¹dkowaæ siê poleceniom kieruj¹cego akcj¹. 3) Ka¿da osoba przystêpuj¹ca do akcji ratowniczo-gaœniczej powinna: a) w pierwszej kolejnoœci przyst¹piæ do ratowania ludzi, przeprowadzaj¹c ewakuacjê z zagro¿onego rejonu, b) wy³¹czyæ dop³yw pr¹du elektrycznego i gazu do strefy po¿aru (nie wolno gasiæ wod¹ instalacji i urz¹dzeñ elek- trycznych bêd¹cych pod napiêciem), c) usun¹æ z miejsca po¿aru i bezpoœredniego s¹siedztwa wszelkie znajduj¹ce siê tam materia³y palne, wybuchowe, toksyczne, a tak¿e cenny sprzêt i urz¹dzenia oraz wa¿ne dokumenty, noœniki informacji itp., d) nie nale¿y otwieraæ bez potrzeby drzwi i okien w pomieszczeniach, w których powsta³ po¿ar, poniewa¿ dop³yw powietrza sprzyja rozprzestrzenianiu siê ognia, e) otwieraj¹c drzwi do pomieszczeñ, w których powsta³ po¿ar nale¿y zachowaæ szczególn¹ ostro¿noœæ. Wskazane jest schowanie siê za œcianê od strony klamki w drzwiach lub zas³oniêcie twarzy, f) wchodz¹c do zadymionych pomieszczeñ lub przechodz¹c przez nie, nale¿y ograniczaæ iloœæ wdychanych produk- tów spalania. Poruszaæ siê w pozycji pochylonej, jak najbli¿ej pod³ogi i zas³aniaæ usta, np. wilgotn¹ chustk¹. 255
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plstyleman.xlx.pl
|