4-6 m5 L06, Szkoła

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
MODUŁ V
LEKCJA 6
Temat: „Ewakuacja z budynku szkolnego”
Zdarzają się, niestety dosyć często również w szkołach, przypadki występowania
zagrożeń powodujących konieczność przeprowadzenia ewakuacji ludzi i mienia.
Aby ewakuacja przebiegała bezpiecznie, ważne jest stworzenie w szkole
odpowiednich warunków techniczno – budowlanych oraz organizacyjnych,
jak również zaznajamianie z tymi warunkami wszystkich osób przebywającym
w budynku szkolnym – przede wszystkim nauczycieli i uczniów.
Formy realizacji (proponowany przedmiot, ścieżka itp.):

lekcja do dyspozycji wychowawcy,

technika.
Cele ogólne:

kszta³towanie i doskonalenie umiejêtnoœci i nawyków w³aœciwego zachowania w przypadku wyst¹pienia
zagro¿enia powoduj¹cego koniecznoœæ przeprowadzenia ewakuacji z budynku szkolnego.
Cele szczegółowe:
Uczeñ potrafi:

wymieniæ okolicznoœci powoduj¹ce koniecznoœæ przeprowadzenia ewakuacji z budynku szkolnego,

opisaæ ogólne zasady ewakuacji obowi¹zuj¹ce w szkole,

opisaæ w³asne zachowanie podczas ewakuacji,

opisaæ drogê ewakuacyjn¹ z pomieszczenia, w którym aktualnie odbywaj¹ siê zajêcia,

wykorzystaæ zdobyt¹ wiedzê o zasadach ewakuacji podczas symulacji ewakuacji przeprowadzonej na zakoñcze-
nie lekcji.
Metody nauczania:

pogadanka z elementami dyskusji,

symulacja,

zespo³owe rozwi¹zywanie problemów.
Pomoce dydaktyczne:

znaki bezpieczeñstwa znajduj¹ce siê na terenie szko³y,

materia³y pomocnicze dla ucznia,

arkusze papieru A4,

du¿e arkusze papieru,

flamastry.
Formy pracy:

æwiczenia praktyczne,

wycieczka w budynku szkolnym,

praca w grupach.
251
BEZPIECZNE ZACHOWANIE W SZKOLE
PLAN ZAJĘĆ:
1. Zajêcia rozpoczynaj¹ siê od spotkania nauczyciela z uczniami na boisku szkolnym w czasie przerwy poprzedzaj¹cej
zajêcia. Nauczyciel prosi uczniów, aby przechodz¹c korytarzami do klasy zwracali uwagê na wszystkie znaki bez-
pieczeñstwa i sprzêty przeciwpo¿arowe znajduj¹ce siê na trasie przejœcia, aby zapamiêtali, jakie to znaki i sprzêty oraz
gdzie siê znajduj¹.
2.
Æwiczenie 1
. Po przyjœciu do klasy nauczyciel dzieli uczniów na 4–5 osobowe zespo³y, ka¿dy zespó³ przygotowuje
zestawienie, wykaz znaków i sprzêtów bezpieczeñstwa, które uczniowie zaobserwowali podczas przemarszu z boiska.
Wyniki swojej pracy grupy zapisuj¹ na kartkach A4. Uczniowie, staraj¹c siê wykorzystaæ zdobyt¹ wczeœniej wiedzê
na temat znaków bezpieczeñstwa, nazywaj¹ znaki.
3.
Wybrani liderzy grup prezentuj¹ wyniki pracy
. Nauczyciel zapisuje propozycje poszczególnych grup, tworz¹c wspólne
zestawienie. Nastêpnie komentuje ustalone znaki, t³umacz¹c ich znaczenie oraz cel, dla którego zosta³y w danych
miejscach umieszczone, tj. wskazanie osobom przebywaj¹cym w budynku szko³y tzw. dróg ewakuacyjnych.
4. Na bazie
æwiczenia 1
nauczyciel informuje uczniów o temacie lekcji, celach lekcji oraz omawia okolicznoœci, które
musz¹ wyst¹piæ, aby przeprowadziæ ewakuacjê.
5.
Æwiczenie nr 2
. Nauczyciel rozdaje uczniom materia³ pomocniczy opisuj¹cy ogólne zasady ewakuacji i prosi ich, aby
na bazie tych zasad sformu³owali zasady dotycz¹ce w szczególnoœci zachowania siê uczniów podczas ewakuacji.
Uczniowie swoje propozycje zapisuj¹ na du¿ych arkuszach papieru. Po oko³o 15 minutach liderzy grup prezentuj¹
wyniki pracy. Nauczyciel podsumowuje propozycje grup (przewidywany czas 25 minut).
6.
Podsumowanie zajêæ
: Nauczyciel g³osem informuje uczniów o tym, ¿e wybuch³ po¿ar. Prosi o zachowanie spokoju,
grupuje uczniów na korytarzu przed klas¹ i wychodzi z uczniami z budynku, zgodnie z planem i drog¹ ewakuacyjn¹
opracowan¹ dla tej czêœci budynku. Na trasie wymyœla przeszkody, np. szczególnie zadymiony fragment drogi
i obserwuje, czy uczniowie zachowuj¹ siê zgodnie z zasadami omawianymi w klasie, sam równie¿ stosuje zasady
zamieszczone w materiale pomocniczym dla nauczyciela. Na boisku omawia z uczniami wyniki swoich obserwacji
zachowania uczniów podczas symulacji, podaje czas opuszczenia budynku, liczony od chwili og³oszenia alarmu oraz
zwraca uwagê na trasê, jak¹ pokonali uczniowie, prosz¹c o jej zapamiêtanie. Dziêkuje uczniom za aktywnoœæ
i og³asza przerwê.
MATERIAŁY POMOCNICZE DLA NAUCZYCIELA
MATERIAŁ POMOCNICZY NR 1
Prezentowana propozycja zajêæ dla uczniów ma na celu doskonalenie umiejêtnoœci i nawyków bezpiecznego zachowa-
nia siê podczas ewakuacji z budynku szkolnego, przede wszystkim poprzez zastosowanie æwiczeñ uœwiadamiaj¹cych
uczniom znaczenie znaków, z którymi stykaj¹ siê na co dzieñ w swojej szkole oraz zasad obowi¹zuj¹cych podczas
prawdziwej ewakuacji, która oby nigdy siê w szkole nie zdarza³a. Uczniowie i ca³a spo³ecznoœæ szkolna powinni jednak
byæ okresowo szkoleni w tym zakresie. Najlepiej poprzez æwiczenia praktyczne.
Aby ewakuacja mog³a przebiegaæ bezpiecznie, wa¿ne jest stworzenie odpowiednich warunków techniczno–budowlanych
(tzn. zastosowanie odpowiednich materia³ów budowlanych, dekoracyjnych, ustawienie w odpowiednich miejscach sprzê-
tu przeciwpo¿arowego, zaprojektowanie szerokich korytarzy zgodnie z normami, oznakowanie itp.) oraz organizacyjnych
(regulaminy, ustalone zasady ewakuacji znane wszystkim osobom przebywaj¹cym w budynku, wyznaczenie osób
kieruj¹cych ewakuacj¹ i odpowiedzialnych za jej przebieg itp.).
252
MODUŁ V
MATERIAŁ POMOCNICZY NR 2
ORGANIZACJA EWAKUACJI
Na podstawie „Wytycznych w zakresie ochrony przeciwpo¿arowej oraz wzoru instrukcji bezpieczeñstwa po¿arowego dla
obiektów szkolnych” opracowanych i wydanych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej, Warszawa 1997 r.
1. KoniecznoϾ ewakuacji.
Koniecznoœæ przeprowadzenia ewakuacji zachodzi zawsze w nastêpuj¹cych okolicznoœciach:
a) gdy po¿ar, wybuch lub inny wypadek losowy zdarza siê w pomieszczeniu przebywania ludzi, lub gdy znajduje siê
ono w uk³adzie ³¹cznoœci bezpoœredniej z innymi pomieszczeniami bez odrêbnych wyjœæ na drogê ewakuacyjn¹,
b) gdy po¿ar, wybuch lub inny wypadek losowy przerasta mo¿liwoœci opanowania w zarodku lub zapobie¿enia skutkom
przez znajduj¹cych siê w miejscu wypadku pracowników w okresie nie d³u¿szym ni¿ jest to konieczne do wy-
prowadzenia osób zagro¿onych przez wypadek lub jego nastêpstwo (maksymalnie do 3 minut),
c) gdy si³y pomocy z zewn¹trz lub stra¿ po¿arna nie mog¹ stawiæ siê w czasie gwarantuj¹cym zbêdnoœæ ewakuacji,
d) gdy warunki ewakuacji s¹ niekorzystne, niezgodne z obowi¹zuj¹cymi przepisami i stwarzaj¹ utrudnienia ewakuacji
ludzi,
e) gdy okolicznoœci po¿aru, jego nasilanie siê, gwa³townoœæ rozszerzania siê i zadymienie stworzy³y ju¿ z chwil¹
ujawnienia, zagro¿enia osobiste ¿ycia i zdrowia ludzi lub zmieniaj¹ca siê sytuacja wskazuje na takie niebez-
pieczeñstwo.
2. Podstawowe zasady ewakuacji:
W przypadku wyst¹pienia zagro¿enia powoduj¹cego koniecznoœæ przeprowadzenia ewakuacji osób i mienia z budynków
szkolnych, decyzjê o podjêciu ewakuacji podejmuje dyrektor szko³y lub jego zastêpca. Decyzja o zarz¹dzeniu ewakuacji
musi zawieraæ informacje o zakresie ewakuacji, liczbie osób przewidzianych do ewakuacji, sposobach i kolejnoœci
opuszczania obiektu (kondygnacji, budynku), a tak¿e musi okreœlaæ drogi i kierunki ewakuacji.
Po podjêciu decyzji o ewakuacji osób i mienia nale¿y:
a) niezw³ocznie powiadomiæ wszystkich pracowników przebywaj¹cych na terenie ewakuowanego odcinka o powstaniu
i charakterze zagro¿enia oraz o koniecznoœci przeprowadzenia ewakuacji,
b) kieruj¹cy akcj¹ ewakuacyjn¹ wyznacza osoby odpowiedzialne za przebieg ewakuacji grup uczniów, ponadto ustala
ewentualn¹ potrzebê ewakuacji sprzêtu i mienia, okreœlaj¹c w tym celu sposoby, kolejnoœæ i rodzaj ewakuowanego
mienia,
c) w pierwszej kolejnoœci nale¿y ewakuowaæ osoby z tych pomieszczeñ, w których powsta³ po¿ar, lub które znajduj¹
siê na drodze rozprzestrzeniania siê ognia oraz z pomieszczeñ, z których wyjœcie lub dotarcie do bezpiecznych dróg
ewakuacji mo¿e zostaæ odciête przez po¿ar lub zadymienie; nastêpnie nale¿y ewakuowaæ osoby poczynaj¹c od
najwy¿szych kondygnacji. Nale¿y d¹¿yæ do tego, aby wœród ewakuowanych w pierwszej kolejnoœci by³y osoby o
ograniczonej, z ró¿nych wzglêdów, zdolnoœci poruszania siê, natomiast zamykaæ strumieñ ruchu powinny osoby,
które mog¹ poruszaæ siê o w³asnych si³ach,
d) podczas ewakuacji z pomieszczeñ strumienie ludzi nale¿y kierowaæ na poziome drogi ewakuacyjne (korytarze),
a nastêpnie zgodnie z kierunkami okreœlonymi przez znaki ewakuacyjne na klatki schodowe i wyjœcia poza obszar
zagro¿ony po¿arem lub na zewn¹trz obiektów,
e) osoby z ograniczon¹ zdolnoœci¹ poruszania siê nale¿y ewakuowaæ przy wykorzystaniu wózków b¹dŸ przenosiæ
na rêkach,
f) w przypadku blokady dróg ewakuacyjnych nale¿y niezw³ocznie, dostêpnymi œrodkami, bezpoœrednio lub przy pomo-
cy osób znajduj¹cych siê na zewn¹trz odciêtej strefy, powiadomiæ kierownika akcji ewakuacyjnej. Ludzi odciêtych
od wyjœcia, a znajduj¹cych siê w strefie zagro¿enia, nale¿y zebraæ w pomieszczeniu najbardziej oddalonym od Ÿród³a
po¿aru i w miarê posiadanych œrodków oraz istniej¹cych warunków ewakuowaæ z zewn¹trz przy pomocy sprzêtu
ratowniczego przyby³ych jednostek ratowniczych,
g) przy silnym zadymieniu dróg ewakuacyjnych nale¿y poruszaæ siê w pozycji pochylonej, staraj¹c siê trzymaæ g³owê
jak najni¿ej, ze wzglêdu na mniejsze zadymienie panuj¹ce w dolnych partiach pomieszczeñ i korytarzy. Usta i drogi
oddechowe nale¿y w miarê mo¿liwoœci zas³aniaæ chustk¹ zmoczon¹ w wodzie – sposób ten u³atwia oddychanie.
Podczas ruchu przez mocno zadymione odcinki dróg ewakuacyjnych nale¿y poruszaæ siê wzd³u¿ œcian, by nie straciæ
orientacji co do kierunku ruchu,
253
BEZPIECZNE ZACHOWANIE W SZKOLE
h) ewakuacja mienia nie mo¿e odbywaæ siê kosztem si³ i œrodków niezbêdnych do ewakuacji i ratowania ludzi.
Ewakuacje mienia nale¿y rozpocz¹æ od najcenniejszych urz¹dzeñ, dokumentacji i przedmiotów. Nale¿y wykorzystaæ
wszystkie sprawne fizycznie osoby, nadaj¹ce siê do demonta¿u i ewakuacji mienia.
i) po zakoñczeniu ewakuacji, tj. po opuszczeniu budynku szkolnego czy zagro¿onej strefy, opiekun danej grupy osób
zobowi¹zany jest do sprawdzenia, czy wszyscy ludzie opuœcili poszczególne pomieszczenia. W razie podejrzenia, ¿e
ktoœ zosta³ w zagro¿onej strefie, nale¿y natychmiast zg³osiæ ten fakt jednostkom ratowniczym przyby³ym na miejsce
akcji i przeprowadziæ ponowne sprawdzenie pomieszczeñ budynku.
j) w przypadku przybycia jednostek Pañstwowej Stra¿y Po¿arnej w trakcie akcji ewakuacyjnej, kieruj¹cy przebiegiem
akcji zobowi¹zany jest do z³o¿enia krótkiej informacji o przebiegu akcji, a nastêpnie podporz¹dkowania siê polece-
niom dowódcy przyby³ej jednostki taktycznej stra¿y po¿arnej.
3. Przebieg ewakuacji (przyk³ad).
1)
W budynku szko³y:
a) og³osiæ sygna³ alarmowy „EWAKUACJA”
• g³osem ( wskazane wykorzystanie szkolnej aparatury nag³aœniaj¹cej),
• szkoln¹ sygnalizacj¹ dzwonkow¹ – przerywane dzwonienie,
b) otworzyæ drzwi sal lekcyjnych powiadamiaj¹c o charakterze zagro¿enia i koniecznoœci ewakuacji – apelowaæ
o zachowanie spokoju,
c) okreœliæ kolejnoœæ ewakuacji z pomieszczeñ i kondygnacji przy zachowaniu zasady:
• w pierwszej kolejnoœci nale¿y ewakuowaæ osoby z tych pomieszczeñ, w których powsta³ po¿ar, lub które znaj-
duj¹ siê na drodze rozprzestrzeniania siê ognia oraz pomieszczeñ, z których wyjœcie lub dotarcie do bez-
piecznych dróg ewakuacji mo¿e zostaæ odciête przez po¿ar lub zadymienie,
• nastêpnie nale¿y ewakuowaæ osoby poczynaj¹c od najwy¿szego piêtra budynku.
d) uformowaæ grupy ewakuacyjne na korytarzach pod opiek¹ nauczycieli prowadz¹cych zajêcia dydaktyczne,
e) wskazaæ dzieciom kierunek ruchu oraz okreœliæ miejsce zbiórki na placu szkolnym,
f) sprawdziæ, zgodnie z dziennikiem lekcyjnym, obecnoœæ uczniów na zbiórce,
g) o ile to jest mo¿liwe, sprawdziæ pomieszczenia, czy wszyscy je opuœcili,
h) ludzi odciêtych od dróg wyjœcia, a znajduj¹cych siê w strefie zagro¿enia zebraæ w pomieszczeniu najbardziej
oddalonym od Ÿród³a po¿aru,
i) w przypadku bezpoœredniego zagro¿enia ¿ycia tych ludzi przed przybyciem jednostek ratowniczych, podj¹æ próbê
ich ewakuacji przez okna, np. przy pomocy drabin,
j) po zakoñczeniu ewakuacji osób przyst¹piæ do ewakuacji mienia, pocz¹wszy od pomieszczeñ zagro¿onych
po¿arem, w nastêpuj¹cej kolejnoœci:
• dokumentacja szko³y,
• sprzêt elektroniczny, w tym komputerowy,
• pomoce dydaktyczne o znacznej wartoœci,
• ksiêgozbiór,
• pozosta³e wyposa¿enie i sprzêt szkolny.
2)
W budynku sali gimnastycznej:
a) og³osiæ sygna³ alarmowy „EWAKUACJA”
• g³osem,
• szkoln¹ sygnalizacj¹ dzwonkow¹ – przerywane dzwonienie,
b) otworzyæ drzwi sali gimnastycznej i pomieszczeñ przebieralni i umywalni, powiadamiaj¹c o charakterze
zagro¿enia i koniecznoœci ewakuacji – apelowaæ o zachowanie spokoju,
c) okreœliæ kolejnoœæ ewakuacji w zale¿noœci od miejsca powstania po¿aru, przy zachowaniu zasady:
• w przypadku po¿aru na antresoli w pierwszej kolejnoœci nale¿y ewakuowaæ osoby tam siê znajduj¹ce, a nastêp-
nie z pomieszczeñ sali gimnastycznej i pozosta³ych,
• w przypadku po¿aru na parterze, ewakuacjê osób nale¿y rozpocz¹æ od pomieszczeñ, w których powsta³ po¿ar,
lub które znajduj¹ siê na drodze rozprzestrzeniania siê ognia, a nastêpnie z pozosta³ych pomieszczeñ – jed-
noczeœnie nale¿y prowadziæ akcjê ewakuacyjn¹ z antresoli zewnêtrzn¹ klatk¹ schodow¹ od strony wschodniej,
d) w czasie dalszych dzia³añ ewakuacyjnych stosowaæ siê do zasad ustalonych dla ewakuacji z budynku szko³y.
254
MODUŁ V
4. Zasady postêpowania pracowników szko³y w przypadku powstania po¿aru lub innego zagro¿enia.
1) Równolegle z zaalarmowaniem stra¿y po¿arnej nale¿y przyst¹piæ do akcji ratowniczo–gaœniczej przy pomocy
podrêcznego sprzêtu gaœniczego oraz hydrantów wewnêtrznych znajduj¹cych siê w budynku.
2) Do czasu przybycia stra¿y po¿arnej kierownictwo akcj¹ sprawuje dyrektor lub zastêpca, a w razie ich nieobecnoœci
jeden z nauczycieli. Ka¿dy pracownik szko³y zobowi¹zany jest podporz¹dkowaæ siê poleceniom kieruj¹cego akcj¹.
3) Ka¿da osoba przystêpuj¹ca do akcji ratowniczo-gaœniczej powinna:
a) w pierwszej kolejnoœci przyst¹piæ do ratowania ludzi, przeprowadzaj¹c ewakuacjê z zagro¿onego rejonu,
b) wy³¹czyæ dop³yw pr¹du elektrycznego i gazu do strefy po¿aru (nie wolno gasiæ wod¹ instalacji i urz¹dzeñ elek-
trycznych bêd¹cych pod napiêciem),
c) usun¹æ z miejsca po¿aru i bezpoœredniego s¹siedztwa wszelkie znajduj¹ce siê tam materia³y palne, wybuchowe,
toksyczne, a tak¿e cenny sprzêt i urz¹dzenia oraz wa¿ne dokumenty, noœniki informacji itp.,
d) nie nale¿y otwieraæ bez potrzeby drzwi i okien w pomieszczeniach, w których powsta³ po¿ar, poniewa¿ dop³yw
powietrza sprzyja rozprzestrzenianiu siê ognia,
e) otwieraj¹c drzwi do pomieszczeñ, w których powsta³ po¿ar nale¿y zachowaæ szczególn¹ ostro¿noœæ. Wskazane
jest schowanie siê za œcianê od strony klamki w drzwiach lub zas³oniêcie twarzy,
f) wchodz¹c do zadymionych pomieszczeñ lub przechodz¹c przez nie, nale¿y ograniczaæ iloœæ wdychanych produk-
tów spalania. Poruszaæ siê w pozycji pochylonej, jak najbli¿ej pod³ogi i zas³aniaæ usta, np. wilgotn¹ chustk¹.
255
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • styleman.xlx.pl