45 rzym, Historia, Żródła

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
List Paw�a Aposto�a do Rzymian�w.Kapitu�a 1.1. Pawe� s�uga Jezusa Krystusa powo�aniem Aposto�. Wy��czony ku przepowiedaniu Ewanjelijej Bo�ej.2. (Kt�r� przed tym obieca� by� przez proroki swoje w pi�miech �wi�tych).3. O synu swoim, kt�ry si� sta� z plemienia Dawidowego ile wedle cia�a.4. A jest okazan Synem Bo�ym mocnie wedle Ducha po�wi�cenia, przez zmartwychwstanie, to jest o Jezusie Krystusie Panie naszym.5. Przez kt�rego wzi�li�my �ask� i urz�d Apostolski ku pos�usze�stwu wiary mi�dzy wszytkimi narody dla imienia jego.6. Mi�dzy kt�rymi i wy jeste�cie wezwani Jezu Krystowi.7. Wszytkim, kt�rzy jeste�cie w Rzymie Bogu mi�ym, wezwanym aby�cie byli �wi�tymi, �aska niech wam b�dzie i pok�j od Boga Ojca naszego i Pana Jezu Krysta.8. Naprz�d dzi�kuj� Bogu mojemu przez Jezusa Krystusa za was wszytkich, i� wiara wasza bywa opowiedana po wszytkim �wiecie.9. Abowiem B�g, kt�remu ja s�u�� duchem moim w Ewanjelijej Syna jego jest mi �wiadek, i� ustawicznie o was wspominanie czyni�.10. Zawsze w modlitwach moich prosz�c abym do was przyszed�, je�liby mi si� kt�rym sposobem szcz�liwa droga zdarzy�a z wolej Bo�ej.11. Abowiem pragn� was widzie�, abym wam u�yczy� jakiego daru duchownego ku utwierdzeniu waszemu.12. To jest abych by� uczestnikiem sp�lnego napominania z wami przez spo�eczn� wiar� wasz� i moj�.13. Przytym nie chc� aby�cie wiedzie� nie mieli bracia, i�em cz�sto umy�li� przyjd� do was (alem jest do t�d zaw�ci�gnion), abych mia� jaki po�ytek i mi�dzy wami. Jako i mi�dzy inszemi pogany.14. I Grekom i prostym ludziam i m�drym i g�upim powinien jestem.15. A przeto ile ze mnie by� mo�e, gotowem jest Ewanjelij� opowieda� i wam, kt�rzy jeste�cie w Rzymie.16. Abowiem nie wstydam si� Ewanjelijej Krystusowej, gdy� jest moc Bo�a ku zbawieniu ka�demu wierz�cemu. �ydowi naprz�d, potym te� i Grekowi.17. Abowiem sprawiedliwo�� Bo�a przez on� bywa objawiona z wiary w wiar�, jako jest napisano: Sprawiedliwy z wiary b�dzie �y�.18. Bo gniew Bo�y jawny jest z nieba przeciwko wszelakiej niepobo�no�ci i niesprawiedliwo�ci ludzkiej, kt�rzy zatrzymawaj� prawd� niesprawiedliwie.19. Przeto, i� co mo�e by� wiedziano o Bogu, jest w nich jawno, gdy� im to B�g objawi�.20. Abowiem niewidome rzeczy jego, gdy przez stworzone rzeczy zrozumiane bywaj�, z stworzenia �wiata bywaj� upatrowane, to jest wieczna jego moc i b�stwo dlatego, aby oni nie mieli wym�wki.21. Przeto, i� znaj�c Boga, przedsi� go nie chwalili jako Boga, ani mu dzi�kowali. Owszem pr�nemi si� stali w my�lach swych i za�mione jest g�upie serce ich.22. Kt�rzy mieni�c si� by� m�drymi, g�upimi si� stali.23. Gdy� odmienili chwa�� nie�miertelnego Boga, sprawiwszy obraz cz�owieka �miertelnego i ptak�w i �wierz�t o czterech nogach i gadziny.24. A przeto� poda� je B�g po��dliwo�ciam serc ich na nieczysto��, aby mi�dzy sob� cia�a swe l�yli.25. Dlatego, i� oni prawd� Bo�� odmienili w k�amstwo i chwalili a s�u�yli rzeczam stworzonym, mimo stworzyciela, kt�ry jest b�ogos�awiony na wieki. Amen.26. A przeto� poda� je B�g po��dliwo�ciam sromotnym, gdy� niewiasty ich odmieni�y u�ywanie przyrodzone w to, kt�re jest przeciw przyrodzeniu.27. Tak�e i m�czyzny opu�ciwszy przyrodzone u�ywanie niewiasty, zapalili si� po��dliwo�ci� swoj� jeden ku drugiemu. M�czyzna z m�czyzn� sromot� pope�niaj�c, a zap�at� s�uszn� b��du swego na si� bior�c.28. A jako si� im nie zda�o aby Boga poznali, tak�e te� poda� je B�g w my�l bezrozumn�, aby czynili to co si� nie godzi.29. Nape�nieni wszelakiej niesprawiedliwo�ci, nieczystoty, z�o�ci, �akomstwa, niecnoty, pe�ni zazdro�ci, morderstwa, swaru, zdrady, przewrotno�ci.30. Zausznicy, obmowce, nienawidz�cy Boga, gwa�townicy, pyszni, chlubni, wynalazce z�o�ci, niepos�uszni rodzicom.31. Bezrozumni, nie dzier��cy umowy, bez mi�o�ci przyrodzonej, nieprzejednani, niemi�osierni.32. Kt�rzy znaj�c prawo Bo�e, i� ci co takowe rzeczy czyni�, godni s� �mierci, nie tylko sami ty rzeczy czyni�, ale te� zezwalaj� tym, kt�rzy je czyni�.Kapitu�a 2.1. A przeto� wym�wki nie masz o cz�owiecze, kt�rykolwiek ine pos�dzasz , abowiem tym, i� drugiego s�dzisz, samego siebie os�dzasz, gdy� to� czynisz ine pos�dzaj�c.2. A my wiemy, i� s�d Bo�y jest wedle prawdy przeciwko tym, kt�rzy takowe rzeczy czyni�.3. I mnimasz ty o cz�owiecze, kt�ry pos�dzasz ty co takowe rzeczy czyni� i to� dzia�asz, �eby� mia� ujd� s�du Bo�ego?4. Abo gardzisz obfito�ci� dobroci jego i cierpliwo�ci i d�ugiego oczekiwania nie wiedz�c, i� dobro� Bo�a ku upami�taniu ciebie przywodzi?5. Ale pod�ug zatwardzia�o�ci twej i serca nieupami�ta�ego skarbisz sobie samemu gniew w dzie� gniewu i zjawienia sprawiedliwego s�du Bo�ego.6. Kt�ry odda ka�demu pod�ug uczynk�w jego.7. Tymci, kt�rzy trwaj�, dobrego uczynku chwa��, cze�� i nie�miertelno��, to jest tym, kt�rzy szukaj� �ywota wiecznego.8. Zasi� swarliwym i kt�rzy nie s� pos�uszni prawdzie, ale s�uchaj� niesprawiedliwo�ci, oddana b�dzie pop�dliwo�� i gniew.9. Utrapienie i ucisk przeciwko ka�dej duszy cz�owieka, kt�ry z�o�� pope�nia. �yda naprz�d, potym Greka.10. A chwa�a i cze�� i pok�j wszelkiemu, kt�ry czyni dobrze. Naprz�d �ydowi, potym i Grekowi.11. Abowiem nie masz braku osoby u Boga.12 Gdy�, kt�rzy jedno bez zakonu zgrzeszyli, bez zakonu pogin�, a kt�rzy w zakonie zgrzeszyli, przez zakon b�d� os�dzeni.13. Abowiem nie ci, kt�rzy s�uchaj� zakonu s� sprawiedliwymi u Boga, ale ci, kt�rzy zakon pe�ni� b�d� usprawiedliwieni.14 Bo gdy� pogani, kt�rzy zakonu nie maj�, z przyrodzenia czyni� to, co jest zakonnego. Ci zakonu nie maj�c, sami sobie s� zakonem.15. Kt�rzy okazuj� uczynek zakonu by� napisany w sercach swych, a sumnienie ich wesp� im �wiadczy i my�li ich wesp� siebie oskar�aj�ce, abo te� wymawiaj�ce.16. Dnia, kt�rego B�g os�dzi tajemnice ludzkie, wed�ug Ewanjelijej mojej przez Jezusa Krystusa.17. Oto ciebie nazywaj� �ydem i przestawasz na zakonie a chlubisz si� w Bogu.18. I znasz wol� jego i rozeznawasz rzeczy, kt�re s� r�ne od niej, b�d�c nauczony z zakonu.19. Kt�ry dufasz, i�e� jest wodzem �lepych i �wiat�o�ci� tych, kt�rzy s� w ciemno�ci.20. Nauczycielem nieumiej�tnych, mistrzem niemowni�tek, maj�c spos�b wiadomo�ci i prawdy przez zakon.21. Kt�ry tedy uczysz drugiego, siebie samego nie uczysz, kt�ry przepowiedasz, i� nie maj� kra��, ty kradniesz.22. Kt�ry powiedasz, i� nie maj� cudzo�o�y�, cudzo�o�ysz; kt�ry si� brzydzisz ba�wany, �wi�tokradziestwo pe�nisz.23. Kt�ry si� z zakonu chlubisz, przest�powaniem zakonu Boga l�ysz.24. Abowiem imi� Bo�e dla was blu�nione jest mi�dzy pogany, jako napisano jest.25. Bo� obrzezanie jest po�yteczne je�li zachowasz zakon, a je�liby� by� przest�pc� zakonu, twoje obrzezanie sta�o si� nieobrzezaniem.26. Je�li tedy nieobrzezany chowa prawa zakonne, a za� jego nieobrzezanie nie b�dzie poczytane za obrzezanie?27. A je�li nieobrzezany z przyrodzenia chowa zakonu, a za� ci� nie os�dzi, kt�ry przez Pismo i obrzezanie przest�pc� zakonu?28. Abowiem nie ten, kt�ry tylko jawnie b�dzie �ydem, ani obrzezanie cia�a, kt�re jest tylko jawnie, obrzezaniem jest.29. Ale kt�ry jest w skryto�ci �ydem i obrzezanie serca, to jest, w duchu nie w pi�mie, kt�rego chwa�a nie jest z ludzi ale z Boga.Kapitu�a 3.1. C� tedy za godno�� ma �yd, abo co za po�ytek obrzezania?2. Wielka wszelakim sposobem, abowiem naprzedniejsza to jest rzecz, i� im zwierzone s� s�owa Bo�e.3. Bo c� na tym, je�li niekt�rzy byli niedowiarki, a za� niedowiarstwo ich wynicuje wiar� Bo��?4. Nie daj tego Bo�e i owszem niech B�g b�dzie prawdziwy, a wszelki cz�owiek k�amc�. Jako napisano jest: Aby� by� nalezion sprawiedliwym w powie�ciach twoich i aby� zwyci�y�, gdy bywasz s�dzon.5. A je�li niesprawiedliwo�� nasza Bo�� sprawiedliwo�� zaleca, c� rzeczemy? A za� niesprawiedliwy B�g, kt�ry karanie przepuszcza? (m�wi� wedle cz�owieka).6. Nie takci jest, bo inaczej jako� B�g s�dzi� b�dzie �wiat?7. Abowiem je�li prawda Bo�a przez moje k�amstwo obfitowa�a ku chwale jego, czemu ja dalej bywam os�dzon jako grzeszny?8. A (jako �le o nas m�wi� i jako niekt�rzy powiedaj�, i� m�wiemy) czemu� z�ych rzeczy nie czynimy, aby przysz�y dobre? Kt�rych pot�pienie jest sprawiedliwe.9. C� tedy, a za� my jeste�my zacniejszymi? �adnym sposobem, gdy�echmy przedtym przeparli �ydy i Greki, i� szyscy s� pod grzechem.10. Jako napisano jest: Nie masz �adnego sprawiedliwego, a� do jednego.11. Nie jest �aden, kt�ryby rozumia�, a nie masz, ktoby Boga szuka�.12. Wszyscy odst�pili i spo�u stali si� niepo�ytecznymi. Nie masz ktoby dobrze czyni�, nie masz a� do jednego.13. Gard�o ich jest grobem otwartym. J�zyk�w swych u�ywali na zdrad�, a pod wargami ich jest jad aspid�w.14. Kt�rych usta nape�nione s� przeklinania i gorzko�ci.15. Nogi ich s� pr�dkie ku rozlaniu krwie.16. Spustoszenie i utrapienie jest na drogach ich.17. A drogi pokoju nie poznali.18. Boja�� Bo�a nie jest przed oczyma ich.19. A my wiemy, i� cokolwiek zakon m�wi, tym kt�rzy w zakonie s� m�wi, aby wszelkie usta by�y zatulone i aby by� winien wszytek �wiat s�du Bo�ego.20. Przeto �adne cia�o nie b�dzie usprawiedliwione przed obliczno�ci� jego z uczynk�w zakonu, gdy� przez zakon bywa poznanie grzechu.21. Ale teraz sprawiedliwo�� Bo�a jest objawiona przez zakon, po�wiadczona �wiadectwem zakonu i prorok�w.22. Sprawiedliwo�� m�wi� Bo�a, przez wiar� Jezusa Krystusa, wszytkim i na wszytki, kt�rzy wierz�, gdy� nie masz r�no�ci.23. Abowiem wszyscy zgrzeszyli i nie dostawa im chwa�y Bo�ej24. Ale usprawiedliwieni s� darmo, to jest z �aski jego, przez odkupienie sprawione przez Jezusa Krystusa.25. Kt�rego B�g postanowi�, aby by� ub�aganiem przez wiar�, wylawszy krew swoj� ku okazaniu sprawiedliwo�ci swojej, dla odpuszczenia grzech�w przesz�ych.26. Z cierpliwo�ci Bo�ej, aby si� okaza�a sprawiedliwo�� terazniejszego czasu, aby on by� sprawiedliwy i usprawiedliwiaj�cy tego, kt�ry jest z wiary Jezusowej.27. Gdzie� tedy chluba? Wyrzucona jest. Przez kt�ry zakon? Uczynkowyli? Nie, ale przez zakon wiary.28... [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • styleman.xlx.pl