5 Planowanie, Zarządzanie
[ Pobierz całość w formacie PDF ] Planowanie Planowanie polega na formułowaniu celu lub celów, które będą realizowane w bliższym lub dalszym horyzoncie czasu, na określeniu przyszłych wariantów i sposobów działania, a także wskazówek dotyczących realizacji wybranych rozwiązań. Proces planowania: 1. definicja celów; 2. diagnoza obecnej sytuacji; 3. określenie okoliczności sprzyjających, i przeciwnych realizacji celów; 4. określenie kierunków i zasad działania 1 Funkcje planowania - kontrolna, koordynacyjna - Planowanie służy koordynacji: • celów przedsiębiorstwa do ogólnych tendencji występujących w gospodarce, eliminacji słabych i wykorzystania mocnych stron w potencjale przedsiębiorstwa; • celów i działań poszczególnych jednostek organizacyjnych firmy 2 motywacyjna ; - funkcja tworzenia alternatyw lub - zapewniania płynności; optymalizacyjna - - bezpieczeństwa - funkcja tworzenia kreatywności. (planowanie powinno charakteryzować się innowacyjnością). 3 Przedmiot lub obiekt planowania mogą być rozpatrywane w ujęciu zewnętrznym i wewnętrznym. W ujęciu zewnętrznym, w ramach planowania, należy uwzględnić takie ważne zależności i tendencje, jak: • rozwój technologiczny i techniczny, • rozwój konkurencji, • warunki społeczno-ekonomiczne i polityczne, • stan gospodarki, • rozwój rynków zaopatrzenia i zbytu. 4 Przedmiotem badania w ujęciu wewnętrznym jest przede wszystkim samo przedsiębiorstwo lub poszczególne jego części oraz inne istotne zagadnienia związane z jego funkcjonowaniem. Na przykład podział przedmiotów planistycznych można przedstawić według: aspektów monetarnych, faz rozwoju przedsiębiorstwa, długowieczności i horyzontu planowania, funkcji występujących w przedsiębiorstwie, aspektów przestrzennych. 5
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plstyleman.xlx.pl
|
|
|