39 planowanie lokalnego rozwoju gosp w str rozw gminy, Strategia rozwoju regionalnego i lokalnego
[ Pobierz całość w formacie PDF ] Opublikowane w: Polityka gospodarcza w Polsce i Unii Europejskiej w początkach XXI w. Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej im. K. Adamieckiego w Katowicach, red. A. Barteczek, A. Lorek, A. Rączaszek, Akademia Ekonomiczna w Katowicach, Katowice 2009, s. 211-222 Andrzej Sztando Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu Wydział Gospodarki Regionalnej i Turystyki w Jeleniej Górze Katedra Gospodarki Regionalnej Nowowiejska 3 e-mail: 58-500 Jelenia Góra tel.: 603163839 Planowanie lokalnego rozwoju gospodarczego w strategii rozwoju gminy Streszczenie Artykuł poświęcony jest problematyce wspierania rozwoju gospo- darczego przez samorządy gmin i miejsca działań podejmowanych w tym zakresie w lokalnych strategiach rozwoju. Część wstępna prezentuje ideę aktywności władz lokalnych w sferze gospodarczej, wyrażające ją pojęcie interwencjonizmu lokalnego, a także jego instrumenty i obszary. Głów- nym elementem opracowania jest zespół wskazań dotyczących formuło- wania strategii rozwoju gminy, tak aby w prawidłowy sposób obejmowa- ła ona zagadnienia gospodarcze. Zawarte w nim koncepcje zostały pod- dane pilotażowej weryfikacji praktycznej, której wyniki stanowią podsu- mowanie. Treść artykułu Interwencje w procesy rynkowe nie są już od dłuższego czasu wy- łączną właściwością władz państwowych. Wraz z postępującą decentrali- zacją władzy, samorządy terytorialne wszystkich szczebli stały się no- wymi podmiotami ingerencji w procesy rynkowe. Zjawisko to nie doty- 1 Opublikowane w: Polityka gospodarcza w Polsce i Unii Europejskiej w początkach XXI w. Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej im. K. Adamieckiego w Katowicach, red. A. Barteczek, A. Lorek, A. Rączaszek, Akademia Ekonomiczna w Katowicach, Katowice 2009, s. 211-222 czy jedynie Polski. Wystąpiło znacznie wcześniej w państwach, których silnym filarem są terytorialne korporacje samorządowe. Prowadząc wła- ściwą sobie politykę rozwoju terytorialnego (lokalnego, subregionalne- go/ponadlokalnego, regionalnego) samorząd wpływa na strukturę, tempo i kierunki zmian znajdujących się na jego obszarze struktur gospodarczych. W przypadku gmin, interwencje realizowane są pod postacią lokalnej polityki gospodarczej, której celem jest zmniejszenie wad lokalnych ryn- ków oraz modyfikacja ich więzi z rynkami ponadlokalnymi, a także kory- gowanie negatywnych dostosowań strukturalnych na lokalnych rynkach, tak aby wprowadzić gminę na długofalową ścieżkę rozwoju 1 . Tę misję można skonkretyzować definiując trzy cele strategiczne lokalnej polityki gospodarczej. Pierwszym jest osiągnięcie bezpiecznych, z długookreso- wego punktu widzenia, struktury funkcjonalnej i struktury zagospodaro- wania gminy. Cel drugi to długookresowy wzrost globalnych dochodów mieszkańców i budżetu gminy. Z kolei trzeci cel nakłada warunki brze- gowe na dwa poprzednie. Określić go bowiem można jako dążenie do oparcia długookresowego rozwoju przedsiębiorczości lokalnej na racjo- nalnym wykorzystaniu zasobów naturalnych. Lokalna polityka gospodar- cza realizowana jest przez władze gminne za pomocą zestawu instrumen- tów, które determinują lub wpływają na decyzje wewnętrznych (lokal- nych) i zewnętrznych (zlokalizowanych poza obszarem gminy) podmio- tów gospodarczych oraz innych jednostek i osób związanych z lokalną przedsiębiorczością. Przy użyciu kryteriów podobieństwa można je po- dzielić na instrumenty przymusu administracyjnego, oddziaływania eko- nomiczno-rynkowego, oddziaływania bezpośredniego, pobudzania infra- 1 Por. Patrzałek L., Funkcje ekonomiczne samorządu terytorialnego w okresie transformacji sys- temowej w Polsce , Prace naukowe nr 714 AE we Wrocławiu, Wrocław 1996, s. 129 i n. 2 Opublikowane w: Polityka gospodarcza w Polsce i Unii Europejskiej w początkach XXI w. Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej im. K. Adamieckiego w Katowicach, red. A. Barteczek, A. Lorek, A. Rączaszek, Akademia Ekonomiczna w Katowicach, Katowice 2009, s. 211-222 strukturalnego, koncepcyjno-organizacyjne, informacyjne, poznawcze oraz edukacyjne 2 . Stosowane są one przy użyciu różnych metod i kryte- riów w różnych obszarach działalności samorządu gminnego. Do obsza- rów tych zaliczamy: obszar polityki przestrzennej, obszar polityki budże- towej, obszar polityki ekologicznej, obszar polityki infrastrukturalnej, obszar polityki komunalnej działalności gospodarczej, obszar polityki gospodarki mieniem gminy, obszar polityki wewnętrznej, obszar polityki zarządzania informacją oraz obszar polityki edukacyjnej 3 . Prezentacji ww. zagadnień lokalnej polityki gospodarczej autor poświęcił niektóre swoje wcześniejsze publikacje 4 . W niniejszej poruszo- na zostanie problematyka praktyki strategicznego planowania działań w tym zakresie. Nie ulega wątpliwości, że w każdej ze strategii rozwoju przyjmowanych dziś przez samorządy gminne znajdują się elementy bez- pośrednio związane z rozwojem gospodarczym. Nie mniej jednak, bada- 2 Więcej na ten temat w: Sztando A., Gminne instrumenty kształtowania rozwoju lokalnych pod- miotów gospodarczych, Samorząd Terytorialny 7-8/99, s. 79-108. 3 Więcej na ten temat w: Sztando A., Obszary lokalnej polityki gospodarczej . W: Gospodarka lokalna w teorii i w praktyce . Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu nr 1083, Wrocław 2005, s. 232-243. 4 Por np.: Sztando A., Progospodarcza polityka infrastrukturalna gmin . W: Gospodarka lokalna w teorii i w praktyce , Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu nr 1023, Wrocław 2004, s. 95-103; Sztando A., Progospodarcza polityka przestrzenna gmin . W: Gospodarka lokalna w teorii i w praktyce , Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu nr 979, Wrocław 2003, s. 193-202; Sztando A., Progospodarczy obszar polityki wewnętrznej władz miejskich . W: Problemy rozwoju miast w wymiarze lokalnym i regionalnym . PAN KPZK, Warszawa 2005, s. 79- 92; Sztando A., Progospodarczy obszar komunalnej działalności gospodarczej . W: Gospodarka lokalna w teorii i w praktyce . Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu nr 1161, Wrocław 2007, s. 248-259. 3 Opublikowane w: Polityka gospodarcza w Polsce i Unii Europejskiej w początkach XXI w. Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej im. K. Adamieckiego w Katowicach, red. A. Barteczek, A. Lorek, A. Rączaszek, Akademia Ekonomiczna w Katowicach, Katowice 2009, s. 211-222 nia autora przeprowadzone na tego typu dokumentach planistycznych należących do gmin województwa dolnośląskiego wskazują, iż włączenie lokalnej polityki gospodarczej do planowania strategicznego nie jest za- biegiem prostym. Świadczą o tym częste fakty planistycznej marginaliza- cji aspektów gospodarczych na rzecz społecznych i środowiskowych, a także wycinkowe lub nieprawidłowe ich uwzględnianie. Uzasadniona wydaje się zatem teza, że podobne problemy pojawiają się również w innych samorządach lokalnych. W związku z tym, celem artykułu jest prezentacja autorskich koncepcji służących nadaniu najważniejszemu z dokumentów planistycznych samorządu lokalnego, jakim jest strategia rozwoju gminy, prawidłowych, progospodarczych cech. Koncepcje te znalazły już swoje zastosowanie praktyczne, wobec czego w końcowej części artykułu zaprezentowane zostały jego efekty. Strategia rozwoju gminy w ujęciu merytorycznym to zbiór samo- rządowych, długoterminowych, wielopłaszczyznowych, lecz spójnych idei rozwoju lokalnego układu społeczno-gospodarczego. Natomiast w ujęciu formalnym, to dokument planistyczny zawierający dynamiczną czasowo analizę wnętrza i otoczenia gminy, zestaw celów harmonijnego rozwoju gminy oraz zsynchronizowany i skoordynowany program dzia- łań, które mają prowadzić do ich osiągnięcia 5 . Nadanie prawidłowego 5 Inne ujęcia idei strategii możemy odnaleźć np. w: Prusek A., Strategia rozwoju jako główny instrument działania samorządów lokalnych . W: Samorząd terytorialny, zadania – gospodarka – rozwój , Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości i Marketingu w Chrzanowie, Chrzanów 2001, s. 261- 280; Bieniecki J., Szczupak B., Strategia rozwoju lokalnego . W: Zarządzanie strategiczne rozwo- jem lokalnym i regionalnym , Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice, 2001, s. 61-80. 4 Opublikowane w: Polityka gospodarcza w Polsce i Unii Europejskiej w początkach XXI w. Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej im. K. Adamieckiego w Katowicach, red. A. Barteczek, A. Lorek, A. Rączaszek, Akademia Ekonomiczna w Katowicach, Katowice 2009, s. 211-222 wymiaru gospodarczej płaszczyźnie strategii wymaga dwuetapowych działań. Pierwszym z nich jest przyjęcie odpowiedniej metody kreacji wspomnianych idei, to znaczy metody spełniającej zasady: konsensusu społeczności lokalnej, otwarcia w wymiarze egzogenicznym, zgodności horyzontalnej i wertykalnej, zgodności wewnętrznej, rozwoju zrównowa- żonego 6 . Etapem drugim jest właściwe tworzenie treści samego dokumen- tu polegające na akcentowaniu problematyki gospodarczej w jej trzech podstawowych, niżej omówionych częściach. I tak, niezależnie od szczegółów metody budowy strategii, klu- czowe znaczenie ma przyjęcie, że wymienione wyżej zasady dotyczyć będą nie tylko społecznej i środowiskowej, ale również gospodarczej płaszczyzny rozwoju lokalnego. W przypadku zasady konsensusu spo- łeczności lokalnej oznacza to z jednej strony uwzględnienie w procedurze konsultacji społecznych i planowania partycypacyjnego ( collaborative planning ) szerokiej reprezentacji środowisk gospodarki, natomiast z dru- giej konieczność uzyskania konsensusu całej społeczności lokalnej, co do cech i roli rozwoju gospodarczego w całym spektrum lokalnych procesów rozwojowych. Z kolei progospodarcze spełnienie zasady otwarcia strate- gii w wymiarze egzogenicznym polega na objęciu nią działań służących wykreowaniu gospodarczych funkcji egzogenicznych gminy (np. przemy- słu, usług, turystyki, handlu), przy czym należy dążyć do tego, aby ich relacje z pozostałymi funkcjami (np. edukacyjnymi, medycznymi, admi- nistracyjnymi) były co najmniej proporcjonalne. W przypadku zasady 6 Porównaj: Brol R., Praktyka planowania strategicznego w skali lokalnej – studium przypadków . W: Gospodarka lokalna w teorii i w praktyce . Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wro- cławiu nr 734, Wrocław 1996, s. 120-134. 5
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plstyleman.xlx.pl
|