5.Taktyki pamięci, Szafranowska Katarzyna - Taktyki nauki do egzaminów
[ Pobierz całość w formacie PDF ] Katarzyna Szafranowska Taktyki Pamięci Byłeś kiedyś w sytuacji, w której spotkałeś naprawdę wielu ludzi? Podczas przedstawiania osób naprawdę starasz się zapamiętać wszystkie imiona, lecz często zaraz potem ich nie pamiętasz. Miałeś tak kiedyś? Ja miałam. Pamiętam jak dziś, że kiedyś na dużym szkoleniu pewien chłopak, powiedział mi wprost: “Nie mów mi swojego imienia i tak go nie zapamiętam”. Wielu ludzi, których znam, ma przekonanie, że ma słabą pamięć. Najczęściej mówią: “Ja zapamiętuję wszystko, ale na krótko” albo “Mam problemy z pamięcią”, “Trudno mi się uczyć na pamięć” itd, itd. Wiesz już na pewno, że takie sądy to tylko przekonania. Warto je oczyścić oraz zastąpić nowymi, bardziej wspierającymi i UŻYTECZNYMI. Fakty są następujące. Podświadomość każdego z nas rejestruje w każdej sekundzie wszystko, co widzimy, słyszymy i czujemy. Uświadom sobie teraz, że w Twojej pamięci zapisana jest dosłownie każda nanosekunda Twojego życia. Nawet to, ile kroków zrobiłeś chodząc dzisiaj po domu, jaki kształt miały drzewa i liście w parku, jaki kolor miały oczy Twojego rozmówcy, jaka reklama leciała w radio, gdy przechodziłeś pod oknem sąsiada. Aby sobie to lepiej uświadomić, przypomnij sobie, czy zdarzyło Ci się może kiedyś, że jesteś gdzieś i w tle leci muzyka. Ty koncentrujesz się na czymś innym, może czytasz książkę, może rozmawiasz z kimś w tym czasie i nawet nie zauważasz tego, co się dzieje w tle. Po wyjściu z tamtąd, nawet kilka godzin później zaczynasz nucić jakąś melodię. Prawdopodobnie jest to piosenka, która leciała wtedy w tle, a Ty nawet tego nie zauważyłeś świadomie. Twoja podświadomość jednak zarejestrowała tę melodię i zaktywizowała ją po jakimś czasie. Copywright 2007 Katarzyna Szafranowska Podświadomie pamiętasz wszystko, a część z tych informacji może zostać wywołana do świadomości. Współczesna nauka nie jest w stanie ocenić, czy możemy świadomie korzystać z całego podświadomego zasobu pamięci. Dlatego tutaj zajmiemy się korzystaniem w pełni z i tak ogromnych zasobów świadomego przetwarzania informacji. Tzn. świadomym wprowadzaniem informacji do pamięci i ich wyciąganiem. Koncentracja warunkuje w dużym stopniu pamięć. W każdej chwili Twój wzrok, słuch, odczuwanie w ciele są bombardowane taką ilością informacji, że nie jesteś ich w stanie przyjąć. Koncentracja jest filtrem, który przepuszcza tylko niektóre informacje. Tylko te, na których koncentrujesz swoją uwagę. Problemy z pamięcią najczęściej wskazują na wahania koncentracji. To umiejętność koncentracji wprowadza informacje do pamięci i jest swoistym kluczem do dobrej pamięci. Jeśli zauważasz, że podczas nauki, błądzisz myślami i większą część czasu poświęcasz na inne rzeczy niż nauka, radzę Ci wrócić do taktyk związanych z koncentracją. Taktyka V.1.: Zadbaj o dobrą koncentrację w czasie nauki. Kieruj wszystkie swoje myśli i energię na przedmiot, którym się zajmujesz. Jeśli zauważasz, ze zaczynasz myśleć o czymś zupełnie innym, łagodnie skieruj uwagę z powrotem na uczony materiał. Wróć do Taktyk Koncentracji, aby dowiedzieć się więcej. Najważniejsze, abyś zanim zaczniesz zapamiętywać informacje, upewnił się, że dobrze rozumiesz dane zagadnienie. Dobrą techniką na sprawdzenie jak duży jest poziom Twojego rozumienia, jest określenie, czy jesteś w stanie opowiedzieć lub zapisać myśli autora swoimi własnymi słowami. Jeśli nie jesteś w stanie tego zrobić, oznacza to, że nie rozumiesz danych informacji. Copywright 2007 Katarzyna Szafranowska Pamiętaj, jeśli czegoś nie rozumiesz, nie możesz tego zapamiętać. Po prostu ślad pamięciowy, który powstaje w Twoim mózgu nie może być czysty i poprawny, jeśli nie ma dobrego zrozumienia danej koncepcji. Taktyka V.2.: Upewnij się, że dobrze rozumiesz dane zagadnienie, zanim zaczniesz je zapamiętywać. Jeśli czegoś nie rozumiesz, szukaj możliwości zrozumienia przez inne książki, internet i ludzi, którzy to rozumieją. Równie ważna jest dobra organizacja materiału do nauki. Pogrupuj i zorganizuj materiał, z którego korzystasz w sposób logiczny i spójny. Pamiętaj, że mózg wychwytuje strukturę informacji razem ze znaczeniem. Pomyśl, jaką trudność sprawiłoby Ci zapamiętanie listy 62 różnych liter. A teraz zastanów się, z jaką łatwością jesteś w stanie zapamiętać 62 litery, ułożone w sensowne zdania tego akapitu. Różnica jest zdecydowana. Materiał zorganizowany logicznie, pokazujący połączenia między informacjami, ułożony w przejrzystej i spójnej notatce jest o wiele łatwiejszy do zapamiętania i później do odtworzenia niż jakikolwiek materiał w książce, czy chaotycznych notatkach lub kserach. Doskonałym przykładem jest organizowanie materiału poprzez łączenie w grupy. Zapamiętaj następujące sporty: koszykówka skoki narciarskie bieg długodystansowy zapasy golf siatkówka Copywright 2007 Katarzyna Szafranowska hokej narciarstwo klasyczne formuła 1 boks piłka nożna Można zapamiętać je po kolei, ale można zrobić to za pomocą grupowania szybciej i łatwiej. Wybierz dwa kryteria, według których możesz pogrupować wszystkie sporty. Np. sporty indywidualne i grupowe. Jeśli na początku je pogrupujesz, łatwiej je zapamiętasz. Najlepiej, jeśli podczas grupowania będziesz twórczy, wtedy szybciej odkryjesz wzajemne połączenia miedzy zagadnieniami. Jeszcze raz zachęcam do tworzenia map myśli, które pozwalają na szybkie i łatwe grupowanie informacji, w sposób uporządkowany i logiczny. Zapewniając jednocześnie fantastyczną zabawę. Taktyka V.3.: Uporządkuj informacje w systematyczny i logiczny sposób, np. dzięki mapom myśli, co zapewni Ci łatwiejsze zapamiętanie i szybszy dostęp do informacji. Ucz się i zapamiętuj zgodnie z działaniem mózgu, czyli od ogółu do szczegółu. Dopiero, gdy prawa półkula zobaczy całość zagadnienia, ramę i ogólny obraz, lewa może świetnie go uzupełnić o szczegóły i konkretne informacje. Taka współpraca daje najlepsze rezultaty dla zapamiętania i odtwarzania informacji. Gdy układasz puzzle, najpierw oglądasz obraz tego, co masz ułożyć, a dopiero potem dopasowujesz poszczególne kawałki tego obrazu. Odzwierciedla to sposób działania mózgu i mechanizm zapamiętywania. Copywright 2007 Katarzyna Szafranowska Możesz świetnie to wykorzystać podczas nauki, np. robiąc wstępny przegląd książki, zanim zaczniesz czytać, o czym była już mowa w Taktykach Czytania. Robiąc mapy myśli z głównymi pojęciami, stopniowo uzupełniając szczegóły podczas czytania i przyspieszając tempo nauki. Technikę map myśli poznałeś już wcześniej i teraz możesz to wykorzystać. Zanim zaczniesz się uczyć, zrób szybką mapę zapisując wszystko, co przypominasz sobie na dany temat. Zaktywizujesz wcześniejsze ślady pamięciowe i dotyczchczasową wiedzę z danego zagadnienia, ułatwiając łączenie się nowych informacji. Aby zapamiętać coś nowego, kojarzysz to z tym, co wiesz już na dany temat. Taktyka V.4.: Korzystaj z możliwości obu półkul mózgowych i wykorzystuj ich preferencje podczas nauki. Chłoń wiedzę zgodnie z zasadą "od ogółu, do szczegółu". Ucząc się, tworzysz skojarzenia. Tworzysz skojarzenia między tym, czego się uczysz a otoczeniem, w którym jesteś, między informacją a stanem, w jakim jesteś, między informacją a strumieniem myśli. Jeśli jest to skojarzone ze sobą, myślenie o jednym pomaga przypomnieć sobie drugie. Na przykład, co robisz, kiedy chcesz sobie przypomnieć, gdzie położyłeś klucze? Zaczynasz myśleć o miejscu, gdzie je położyłeś. Przeszukujesz w pamięci obrazy, aż któryś skojarzy Ci się z obrazem kluczy. Myślenie o miejscu, np. stoliku pomaga przypomnieć sobie moment kładzenia kluczy. Tak działa skojarzenie. Do tej pory tworzyłeś skojarzenia nieświadomie. Teraz nadszedł czas, abyś zaczął je robić świadomie i z intencją. Jeśli chcesz sobie przypomnieć świeżo nabyte informacje, poszukaj skojarzenia, które połaczy Cię z sytuacją, kiedy się ich uczyłeś. Istnieją szczególnie silne skojarzenia, które możesz wykorzystać. Są to osobiste skojarzenia, związane z Twoim życiem. Podczas nauki zastanów się, w jaki sposób możesz wykorzystać Copywright 2007
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plstyleman.xlx.pl
|