5.Taktyki pamięci, Szafranowska Katarzyna - Taktyki nauki do egzaminów

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Katarzyna Szafranowska
Taktyki Pamięci
Byłeś kiedyś w sytuacji, w której spotkałeś naprawdę wielu ludzi? Podczas przedstawiania
osób naprawdę starasz się zapamiętać wszystkie imiona, lecz często zaraz potem ich nie
pamiętasz. Miałeś tak kiedyś?
Ja miałam. Pamiętam jak dziś, że kiedyś na dużym szkoleniu pewien chłopak, powiedział
mi wprost: “Nie mów mi swojego imienia i tak go nie zapamiętam”.
Wielu ludzi, których znam, ma przekonanie, że ma słabą pamięć. Najczęściej mówią:
“Ja zapamiętuję wszystko, ale na krótko” albo “Mam problemy z pamięcią”, “Trudno mi się
uczyć na pamięć” itd, itd.
Wiesz już na pewno, że takie sądy to tylko przekonania. Warto je oczyścić oraz zastąpić
nowymi, bardziej wspierającymi i UŻYTECZNYMI.
Fakty są następujące.
Podświadomość każdego z nas rejestruje w każdej sekundzie wszystko, co widzimy,
słyszymy i czujemy. Uświadom sobie teraz, że w Twojej pamięci zapisana jest dosłownie
każda nanosekunda Twojego życia. Nawet to, ile kroków zrobiłeś chodząc dzisiaj po domu,
jaki kształt miały drzewa i liście w parku, jaki kolor miały oczy Twojego rozmówcy,
jaka reklama leciała w radio, gdy przechodziłeś pod oknem sąsiada.
Aby sobie to lepiej uświadomić, przypomnij sobie, czy zdarzyło Ci się może kiedyś, że jesteś
gdzieś i w tle leci muzyka. Ty koncentrujesz się na czymś innym, może czytasz książkę,
może rozmawiasz z kimś w tym czasie i nawet nie zauważasz tego, co się dzieje w tle.
Po wyjściu z tamtąd, nawet kilka godzin później zaczynasz nucić jakąś melodię.
Prawdopodobnie jest to piosenka, która leciała wtedy w tle, a Ty nawet tego nie zauważyłeś
świadomie. Twoja podświadomość jednak zarejestrowała tę melodię i zaktywizowała
ją po jakimś czasie.
Copywright 2007
 Katarzyna Szafranowska
Podświadomie pamiętasz wszystko, a część z tych informacji może zostać wywołana
do świadomości. Współczesna nauka nie jest w stanie ocenić, czy możemy świadomie
korzystać z całego podświadomego zasobu pamięci.
Dlatego tutaj zajmiemy się korzystaniem w pełni z i tak ogromnych zasobów świadomego
przetwarzania informacji. Tzn. świadomym wprowadzaniem informacji do pamięci
i ich wyciąganiem.
Koncentracja warunkuje w dużym stopniu pamięć. W każdej chwili Twój wzrok, słuch,
odczuwanie w ciele są bombardowane taką ilością informacji, że nie jesteś ich w stanie
przyjąć. Koncentracja jest filtrem, który przepuszcza tylko niektóre informacje.
Tylko te, na których koncentrujesz swoją uwagę.
Problemy z pamięcią najczęściej wskazują na wahania koncentracji. To umiejętność
koncentracji wprowadza informacje do pamięci i jest swoistym kluczem do dobrej pamięci.
Jeśli zauważasz, że podczas nauki, błądzisz myślami i większą część czasu poświęcasz na
inne rzeczy niż nauka, radzę Ci wrócić do taktyk związanych z koncentracją.
Taktyka V.1.:
Zadbaj o dobrą koncentrację w czasie nauki. Kieruj wszystkie swoje myśli
i energię na przedmiot, którym się zajmujesz. Jeśli zauważasz, ze zaczynasz
myśleć o czymś zupełnie innym, łagodnie skieruj uwagę z powrotem na
uczony materiał.
Wróć do Taktyk Koncentracji, aby dowiedzieć się więcej.
Najważniejsze, abyś zanim zaczniesz zapamiętywać informacje, upewnił się, że dobrze
rozumiesz dane zagadnienie. Dobrą techniką na sprawdzenie jak duży jest poziom Twojego
rozumienia, jest określenie, czy jesteś w stanie opowiedzieć lub zapisać myśli autora
swoimi własnymi słowami. Jeśli nie jesteś w stanie tego zrobić, oznacza to,
że nie rozumiesz danych informacji.
Copywright 2007
Katarzyna Szafranowska
Pamiętaj, jeśli czegoś nie rozumiesz, nie możesz tego zapamiętać. Po prostu ślad
pamięciowy, który powstaje w Twoim mózgu nie może być czysty i poprawny,
jeśli nie ma dobrego zrozumienia danej koncepcji.
Taktyka V.2.:
Upewnij się, że dobrze rozumiesz dane zagadnienie, zanim zaczniesz je
zapamiętywać. Jeśli czegoś nie rozumiesz, szukaj możliwości zrozumienia
przez inne książki, internet i ludzi, którzy to rozumieją.
Równie ważna jest dobra organizacja materiału do nauki. Pogrupuj i zorganizuj materiał,
z którego korzystasz w sposób logiczny i spójny. Pamiętaj, że mózg wychwytuje strukturę
informacji razem ze znaczeniem.
Pomyśl, jaką trudność sprawiłoby Ci zapamiętanie listy 62 różnych liter. A teraz zastanów
się, z jaką łatwością jesteś w stanie zapamiętać 62 litery, ułożone w sensowne zdania tego
akapitu. Różnica jest zdecydowana.
Materiał zorganizowany logicznie, pokazujący połączenia między informacjami, ułożony
w przejrzystej i spójnej notatce jest o wiele łatwiejszy do zapamiętania i później do
odtworzenia niż jakikolwiek materiał w książce, czy chaotycznych notatkach lub kserach.
Doskonałym przykładem jest organizowanie materiału poprzez łączenie w grupy.
Zapamiętaj następujące sporty:
koszykówka
skoki narciarskie
bieg długodystansowy
zapasy
golf
siatkówka
Copywright 2007
Katarzyna Szafranowska
hokej
narciarstwo klasyczne
formuła 1
boks
piłka nożna
Można zapamiętać je po kolei, ale można zrobić to za pomocą grupowania szybciej i łatwiej.
Wybierz dwa kryteria, według których możesz pogrupować wszystkie sporty. Np. sporty
indywidualne i grupowe. Jeśli na początku je pogrupujesz, łatwiej je zapamiętasz.
Najlepiej, jeśli podczas grupowania będziesz twórczy, wtedy szybciej odkryjesz wzajemne
połączenia miedzy zagadnieniami.
Jeszcze raz zachęcam do tworzenia map myśli, które pozwalają na szybkie i łatwe
grupowanie informacji, w sposób uporządkowany i logiczny. Zapewniając jednocześnie
fantastyczną zabawę.
Taktyka V.3.:
Uporządkuj informacje w systematyczny i logiczny sposób, np. dzięki
mapom myśli, co zapewni Ci łatwiejsze zapamiętanie i szybszy dostęp do
informacji.
Ucz się i zapamiętuj zgodnie z działaniem mózgu, czyli od ogółu do szczegółu. Dopiero,
gdy prawa półkula zobaczy całość zagadnienia, ramę i ogólny obraz, lewa może świetnie
go uzupełnić o szczegóły i konkretne informacje. Taka współpraca daje najlepsze rezultaty
dla zapamiętania i odtwarzania informacji.
Gdy układasz puzzle, najpierw oglądasz obraz tego, co masz ułożyć, a dopiero potem
dopasowujesz poszczególne kawałki tego obrazu. Odzwierciedla to sposób działania mózgu
i mechanizm zapamiętywania.
Copywright 2007
Katarzyna Szafranowska
Możesz świetnie to wykorzystać podczas nauki, np. robiąc wstępny przegląd książki, zanim
zaczniesz czytać, o czym była już mowa w Taktykach Czytania. Robiąc mapy myśli
z głównymi pojęciami, stopniowo uzupełniając szczegóły podczas czytania i przyspieszając
tempo nauki. Technikę map myśli poznałeś już wcześniej i teraz możesz to wykorzystać.
Zanim zaczniesz się uczyć, zrób szybką mapę zapisując wszystko, co przypominasz sobie
na dany temat. Zaktywizujesz wcześniejsze ślady pamięciowe i dotyczchczasową wiedzę
z danego zagadnienia, ułatwiając łączenie się nowych informacji. Aby zapamiętać
coś nowego, kojarzysz to z tym, co wiesz już na dany temat.
Taktyka V.4.:
Korzystaj z możliwości obu półkul mózgowych i wykorzystuj ich preferencje
podczas nauki. Chłoń wiedzę zgodnie z zasadą "od ogółu, do szczegółu".
Ucząc się, tworzysz skojarzenia.
Tworzysz skojarzenia między tym, czego się uczysz a otoczeniem, w którym jesteś, między
informacją a stanem, w jakim jesteś, między informacją a strumieniem myśli. Jeśli jest to
skojarzone ze sobą, myślenie o jednym pomaga przypomnieć sobie drugie.
Na przykład, co robisz, kiedy chcesz sobie przypomnieć, gdzie położyłeś klucze? Zaczynasz
myśleć o miejscu, gdzie je położyłeś. Przeszukujesz w pamięci obrazy, aż któryś skojarzy Ci
się z obrazem kluczy. Myślenie o miejscu, np. stoliku pomaga przypomnieć sobie moment
kładzenia kluczy. Tak działa skojarzenie.
Do tej pory tworzyłeś skojarzenia nieświadomie. Teraz nadszedł czas, abyś zaczął je robić
świadomie i z intencją. Jeśli chcesz sobie przypomnieć świeżo nabyte informacje, poszukaj
skojarzenia, które połaczy Cię z sytuacją, kiedy się ich uczyłeś.
Istnieją szczególnie silne skojarzenia, które możesz wykorzystać. Są to osobiste skojarzenia,
związane z Twoim życiem. Podczas nauki zastanów się, w jaki sposób możesz wykorzystać
Copywright 2007
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • styleman.xlx.pl