5362C579d01, fotografia

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
BIBLIOTEKA
FOTOAMATORA
Nr I. T, Cyprian — JAK FOTOGRAFOWAĆ Nr 2. E. Falkowshl — FOTOGRAFIA KRAJOZNAWCZA Wr
f z.
Pękcslawski — PRACOWNIA POTOAMATORA Z. DiubaK — FOTOGRAFIA PORTRETOWA S. Sommer —
PROCES NEGATYWOWY I POZYTYWOWY W FOTOGRAFII
Nr 6. Z. Pękoslawski — ROBIMY PRZEZROCZA Nr 7. B. Bromboszcz — FILTRY
FOTOGRAFICZNE Nr 8. A. Voellnagel — A TERAZ — BARWNIE
Nr 9. S. Sommer — FOTOGRAFIA NA MATERIAŁACH NIETYPOWYCH
Nr 3.
Nr 4.
Nr 5.
BIBLIOTEKA FOTOAMATORA
STANISŁAW SOMMER
FOTOGRAFIA
N A
MATERIAŁACH
NIETYPOWYCH
WARSZAWA 1955 FILMOWA AGENCJA WYDAWNICZA
D edaklo r książki ZOFIA TYSZKA
Okładkę projektomałtt HALINA I.EONOWICZ
Redaktor techniczny STANISŁAW F R A N Ii
Korektor BOGDAN MARKIEWICZ
70x100/90 Druk ukończono w październiku 1955
Uwagi wstępne
W ostatnich kilkudziesięciu latach, począwszy od I wojny światowej, daje się zauważyć
wielki rozwój przemysłu fotochemicznego. Ze wzrostem ilości produkowanych materiałów
powiększa się stale ich asortyment. Poszczególne wytwórnie produkują materiały
światłoczułe o własnościach specjalnie przystosowanych do potrzeb fotografii amatorskiej i
zawodowej, filmu oraz prac naukowych i badawczych. Wyrabiane są papiery fotograficzne
o przeróżne;
barwie podłoża i rozmaitej fakturze powierzchni (dla fotografii czarno-białej i w barwach
naturalnych), nie mówiąc już o szerokim wachlarzu gradacji i czułości.
Przykładem bogatego asortymentu wyrobów światłoczułych jest np. fakt, że Agfa
produkuje wyłącznie dla celów fotograficznych ponad 100 różnego typu materiałów nega-
tywowych (bez materiałów do filmu oraz papierów do zdjęć obrazowych).
W związku z tym, dziwnym może się wydać fakt, że książka ta omawia wyrób
materiałów światłoczułych uczulanych we własnym zakresie przez fotografa.
Przyczyna jest prosta. Materiały światłoczułe stosowane w niektórych dziedzinach
fotografii charakteryzują się małą trwałością — używać je można po uczuleniu najwyżej w
ciągu kilku do kilkunastu dni. Poza tym należy pamiętać, że produkcja materiałów
światłoczułych na dużą skalę jest trudna i kosztowna. Konieczne są do tego skomplikowane
drogie maszyny i urządzenia, wyrabiające przeważnie jeden tylko rodzaj materiałów.
Zapotrzebowanie rynku fotograficznego
5
na niektóre gatunki materiałów fotograficznych jest tak niewielkie, że byłoby nieopłacalne i
nieuzasadnione z punktu widzenia gospodarki narodowej inwestowanie pieniędzy w
urządzenia zaspokajające potrzeby nielicznych specjalistów.
Jakie materiały światłoczułe nie są wyrabiane fabrycznie i do jakich celów one służą? W
fotografii artystycznej popularne są tzw. techniki chromianowe, (np. „guma" i „bromolej").
Substancją światłoczułą w tych technikach jest mieszanina niektórych soli chromu
(dwuchromianów) z pewnymi wielkocząsteczkowymi związkami organicznymi (białko, że-
latyna, guma arabska). Tego rodzaju mieszanina światłoczuła odznacza się małą trwałością
i zanim dotarłaby z wytwórni do rąk fotografa stałaby się bezwartościową.
W fotografii dokumentalnej do reprodukcji planów i rysunków kreskowych stosowane
są materiały, w których substancją światłoczułą są pewne sole żelazowe. Materiały tego
typu są wyrabiane fabrycznie. Niekiedy jednak zachodzi konieczność samodzielnego ich
sporządzenia (np., wtedy, gdy chcemy otrzymać kopię oryginału o wymiarach przekracza-
jących rozmiar papierów produkowanych fabrycznie).
Dla celów wystawienniczych i zdobniczych stosujecie fotografie na tkaninach,
porcelanie, metalu lub drewnie. Oczywiście, że w takich przypadkach fotograf musi sam
otrzymać warstwę światłoczułą na materiale, na którym chce umieścić fotografię.
W kolejnych rozdziałach książki omówimy poszczególne techniki specjalne i metody
otrzymywania materiałów światłoczułych nie produkowanych fabrycznie. Należy jednak
zaznaczyć, że w porównaniu z obróbką materiałów wyrabianych na skalę przemysłową
(wykorzystujących światłoczułość soli srebra z chlorowcami), obróbka materiałów uczu-
lanych we własnym zakresie przez fotografa jest trudna i skomplikowana. Wymaga ona
dokładnego zrozumienia charakteru reakcji chemicznych zachodzących podczas produkcji,
naświetlania i obróbki. Konieczna jest pedantyczna
6
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • styleman.xlx.pl