5362C579d01, fotografia
[ Pobierz całość w formacie PDF ] BIBLIOTEKA FOTOAMATORA Nr I. T, Cyprian — JAK FOTOGRAFOWAĆ Nr 2. E. Falkowshl — FOTOGRAFIA KRAJOZNAWCZA Wr f z. Pękcslawski — PRACOWNIA POTOAMATORA Z. DiubaK — FOTOGRAFIA PORTRETOWA S. Sommer — PROCES NEGATYWOWY I POZYTYWOWY W FOTOGRAFII Nr 6. Z. Pękoslawski — ROBIMY PRZEZROCZA Nr 7. B. Bromboszcz — FILTRY FOTOGRAFICZNE Nr 8. A. Voellnagel — A TERAZ — BARWNIE Nr 9. S. Sommer — FOTOGRAFIA NA MATERIAŁACH NIETYPOWYCH Nr 3. Nr 4. Nr 5. BIBLIOTEKA FOTOAMATORA STANISŁAW SOMMER FOTOGRAFIA N A MATERIAŁACH NIETYPOWYCH WARSZAWA 1955 FILMOWA AGENCJA WYDAWNICZA D edaklo r książki ZOFIA TYSZKA Okładkę projektomałtt HALINA I.EONOWICZ Redaktor techniczny STANISŁAW F R A N Ii Korektor BOGDAN MARKIEWICZ 70x100/90 Druk ukończono w październiku 1955 Uwagi wstępne W ostatnich kilkudziesięciu latach, począwszy od I wojny światowej, daje się zauważyć wielki rozwój przemysłu fotochemicznego. Ze wzrostem ilości produkowanych materiałów powiększa się stale ich asortyment. Poszczególne wytwórnie produkują materiały światłoczułe o własnościach specjalnie przystosowanych do potrzeb fotografii amatorskiej i zawodowej, filmu oraz prac naukowych i badawczych. Wyrabiane są papiery fotograficzne o przeróżne; barwie podłoża i rozmaitej fakturze powierzchni (dla fotografii czarno-białej i w barwach naturalnych), nie mówiąc już o szerokim wachlarzu gradacji i czułości. Przykładem bogatego asortymentu wyrobów światłoczułych jest np. fakt, że Agfa produkuje wyłącznie dla celów fotograficznych ponad 100 różnego typu materiałów nega- tywowych (bez materiałów do filmu oraz papierów do zdjęć obrazowych). W związku z tym, dziwnym może się wydać fakt, że książka ta omawia wyrób materiałów światłoczułych uczulanych we własnym zakresie przez fotografa. Przyczyna jest prosta. Materiały światłoczułe stosowane w niektórych dziedzinach fotografii charakteryzują się małą trwałością — używać je można po uczuleniu najwyżej w ciągu kilku do kilkunastu dni. Poza tym należy pamiętać, że produkcja materiałów światłoczułych na dużą skalę jest trudna i kosztowna. Konieczne są do tego skomplikowane drogie maszyny i urządzenia, wyrabiające przeważnie jeden tylko rodzaj materiałów. Zapotrzebowanie rynku fotograficznego 5 na niektóre gatunki materiałów fotograficznych jest tak niewielkie, że byłoby nieopłacalne i nieuzasadnione z punktu widzenia gospodarki narodowej inwestowanie pieniędzy w urządzenia zaspokajające potrzeby nielicznych specjalistów. Jakie materiały światłoczułe nie są wyrabiane fabrycznie i do jakich celów one służą? W fotografii artystycznej popularne są tzw. techniki chromianowe, (np. „guma" i „bromolej"). Substancją światłoczułą w tych technikach jest mieszanina niektórych soli chromu (dwuchromianów) z pewnymi wielkocząsteczkowymi związkami organicznymi (białko, że- latyna, guma arabska). Tego rodzaju mieszanina światłoczuła odznacza się małą trwałością i zanim dotarłaby z wytwórni do rąk fotografa stałaby się bezwartościową. W fotografii dokumentalnej do reprodukcji planów i rysunków kreskowych stosowane są materiały, w których substancją światłoczułą są pewne sole żelazowe. Materiały tego typu są wyrabiane fabrycznie. Niekiedy jednak zachodzi konieczność samodzielnego ich sporządzenia (np., wtedy, gdy chcemy otrzymać kopię oryginału o wymiarach przekracza- jących rozmiar papierów produkowanych fabrycznie). Dla celów wystawienniczych i zdobniczych stosujecie fotografie na tkaninach, porcelanie, metalu lub drewnie. Oczywiście, że w takich przypadkach fotograf musi sam otrzymać warstwę światłoczułą na materiale, na którym chce umieścić fotografię. W kolejnych rozdziałach książki omówimy poszczególne techniki specjalne i metody otrzymywania materiałów światłoczułych nie produkowanych fabrycznie. Należy jednak zaznaczyć, że w porównaniu z obróbką materiałów wyrabianych na skalę przemysłową (wykorzystujących światłoczułość soli srebra z chlorowcami), obróbka materiałów uczu- lanych we własnym zakresie przez fotografa jest trudna i skomplikowana. Wymaga ona dokładnego zrozumienia charakteru reakcji chemicznych zachodzących podczas produkcji, naświetlania i obróbki. Konieczna jest pedantyczna 6
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plstyleman.xlx.pl
|