39, Fundamenty Rodziny czasopismo
[ Pobierz całość w formacie PDF ] www.mateusz.pl/ligamm Rok IX nr 1 (39) 2002 Koszt egz.: 2,5 z³ JESZCZE KILKA POWODÓW, BY PRAGN¥Æ DZIECKA Wielbiê dobroæ i mi³oæ Boga, poniewa¿ ka¿de dziecko, w rodzinie biednej i bogatej, jest dzieckiem Bo¿ym, stworzonym przez Stwórcê wszechrzeczy. Matka Teresa z Kalkuty Aby stworzyæ rodzinê Rodzina jest pierwszym miejscem, w którym m³ody cz³owiek uczy siê do- strzegaæ drugiego cz³owieka, jego po- trzeby. W rodzinie zawi¹zuj¹ siê pierwsze relacje mi³oci, przyjani. Tu m³ody cz³owiek uczy siê troskliwoci, opiekuñczoci, serdecznego otwarcia siê na bliniego. Wchodz¹c w nowe rodowisko szko³y, grup rówieniczych, dziecko wnosi ze sob¹ wszystko to, co zosta³o w nim zakorzenione poprzez pierwsze dowiadczenie ¿ycia rodzinnego. W klimacie radosnego spotkania, obecnoci bliskich osób, dziecko uczy siê bardziej byæ cz³owiekiem. Dom pe³en serdecznego umiechu i wzajem- nej ¿yczliwoci pomo¿e dziecku otwo- rzyæ siê na wiat, na drugiego cz³owie- ka. Radosna zabawa, twórcza rywali- zacja miêdzy rodzeñstwem, a nawet dzieciêca sprzeczka w klimacie rodzin- nego ciep³a, pomog¹ m³odemu cz³o- wiekowi nabieraæ sprawnoci, zdoby- waæ wiedzê i uczyæ siê podstawowych umiejêtnoci, potrzebnych w codzien- nym ¿yciu. Starsze rodzeñstwo to niezast¹piona pomoc, przyk³ad, a nawet wzór dla m³o- dego cz³owieka, który boryka siê z trud- nociami wchodzenia w doros³e ¿ycie. Jednoczenie wiadomoæ obecnoci osób, które przygl¹daj¹ siê, naladuj¹ po- stêpowanie, mobilizuje do pracy nad sob¹, uczy odpowiedzialnoci. Relacje, jakie powstaj¹ miêdzy dzieæmi mog¹ w doros³ym ¿yciu za- owocowaæ wyj¹tkow¹ przyjani¹. Wy- j¹tkow¹, gdy¿ przyjañ braterska, sio- strzana, to nie tylko wiê duchowa, ale równie¿ wiê krwi. Jest to wiê wspól- nego dorastania, wiêtowania, radoci i smutków. Aby w³¹czyæ siê w dzie³o odnawiania oblicza ziemi. Niech zst¹pi Duch Twój i odnowi oblicze ziemi tymi s³owami rozpo- czyna³ pierwsz¹ pielgrzymkê do Pol- ski Ojciec wiêty, Jan Pawe³ II. Dokoñczenie na s. 3 ISSN 1234 8112 C YKLE NIEP£ODNOÆ PRZEDOWULACYJNA stanie z pozosta³ych regu³ (oprócz wspomnianych wczeniej tak¿e regu- ³a Doeringa). Jeli praktykujemy wy- znaczanie koñca fazy I na podstawie ostatniego dnia suchego, musimy pa- miêtaæ o przedstawionych powy¿ej sugestiach dotycz¹cych wspó³¿ycia, a tak¿e o sprawdzeniu, czy w poprzed- nich cyklach luz by³ obecny przynaj- mniej przez 5 dni (licz¹c od dnia poja- wienia siê do dnia szczytu w³¹cznie). Jeli ten okres we wczeniej obserwo- wanych cyklach by³ krótszy, to ma³- ¿onkom odk³adaj¹cym poczêcie odra- dzamy stosowanie regu³y ostatniego suchego dnia, ze wzglêdu na mo¿li- woæ przetrwania plemników do dnia owulacji. Je¿eli wiêc w ci¹gu dnia po- jawi³ siê luz, to nale¿y ten dzieñ uznaæ za pocz¹tek fazy II. W fazie III niep³odnoæ trwa od dnia wyznaczonego przez wzrost tem- peratury potwierdzony zanikiem lu- zu (objanienie regu³ mo¿na znaleæ w naszym podrêczniku oraz w po- przednich dwóch numerach Funda- mentów) do koñca cyklu - poranne wspó³¿ycie w dniu, w którym póniej pojawi³o siê krwawienie miesi¹czko- we, nie doprowadzi do poczêcia, jeli krwawienie jest rzeczywist¹ miesi¹cz- k¹, to znaczy zosta³o poprzedzone faz¹ wy¿szych temperatur. Natomiast po miesi¹czce d³ugoæ okresu niep³odno- ci wyznaczaj¹ poszczególne regu³y i je¿eli nie planujemy poczêcia, mo- ¿emy podejmowaæ wspó³¿ycie do dnia wyznaczonego jako ostatni w fazie I.q Maciej Tabor Cieszê siê ¿e Pañstwo tak wietnie opisuj¹ naturalne planowanie rodziny. We wrzeniu wysz³am za ma¿ i w raz z mê¿em ostro trzymamy siê naturalnego planowania rodziny. Materia³y mamy od Pañstwa i s¹ bardzo dobre. Mam pytanie i potrzebuje fachowej odpowiedzi (za co z góry dziêkujê). Otó¿ chodzi o fazê I, jako pocz¹tkuj¹ce ma³¿eñstwo, powstrzymujemy siê od wspó³- ¿ycia w fazie I, poniewa¿ mamy problemy z ustaleniem jej koñca. Obserwacje swojego cyklu prowadzê od 13 miesiêcy. Czy mo¿na stosowaæ zawsze regu³ê 21 dni i ostatniego dnia suchego i czy to wystarczy? A z innych pytañ to np. czy je¿eli rano nie wykryto luzu i by³o wspó³¿ycie, a póniej w ci¹gu dnia pojawi³ siê luz, to co to oznacza? Jak postêpowaæ w fazie I? Kolejne to takie: w III fazie, czy niep³odnoæ trwa do samego dnia wyst¹pienia miesi¹czki? Czy mo¿- na wspó³¿yæ w dniu wyst¹pienia miesi¹czki? Chodzi o sytuacje, ze wspó³¿ycie jest rano a miesi¹czka jest po po³udniu? Bardzo proszê o odpowiedz na to pyta- nie. I tak samo w fazie I, czy koniec miesi¹czki jest przeszkoda do tego by wspó³- ¿yæ? Z góry jeszcze raz dziêkuje za odpowiedz na te pytania. S¹ one dla mnie doæ istotne.Z pozdrowieniami dla ca³ego zespo³u. Dziêkujê, za to co robicie. iele ma³¿eñstw, szczególnie na pocz¹tku praktykowania metod NPR, czuje siê nie- pewnie w wyznaczaniu okresu nie- p³odnoci przed jajeczkowaniem. Za- sady, których uczymy na naszych kursach, s¹ nastêpuj¹ce: aby móc sto- sowaæ regu³y: 21 dni i ostatniego dnia suchego, potrzeba przynajmniej 6 cy- kli dowiadczenia w prowadzeniu ob- serwacji luzu. Poniewa¿ pojawienie siê jakiejkolwiek wydzieliny luzowej lub odczucia mokroci po dniach su- chych na pocz¹tku cyklu oznacza po- cz¹tek okresu p³odnoci, wa¿ne jest, aby kobieta nauczy³a siê zauwa¿aæ ten moment. Tak wiêc mog¹ Pañstwo z pewnoci¹ stosowaæ regu³ê 21 dni (najkrótszy cykl minus 21 = ostatni dzieñ fazy I), pamiêtaj¹c o tym, ¿e je- li na przyk³ad wskazuje ona na dzieñ 7, a w tym dniu pojawi³by siê luz, to uznajemy ten dzieñ za pierwszy dzieñ fazy II. Poniewa¿ luz obserwujemy przez ca³y dzieñ i dopiero wieczorem okrelamy, czy by³o sucho, sugeruje- my, by w fazie I nie podejmowaæ wspó³¿ycia rano, lecz wieczorem, aby pozosta³oæ nasienia nie przeszkadza- ³a w obserwacjach luzu. Z tego sa- mego powodu pocz¹tkuj¹cym w me- todzie sugeruje siê niepodejmowanie wspó³¿ycia w fazie I w kolejne dni. Regu³a 21 dni zwykle wyznacza ko- niec p³odnoci doæ wczenie. Po 12 cyklach obserwacji mo¿emy przejæ na regu³ê 20 dni (najkrótszy cykl minus 20 = ostatni dzieñ fazy I). Regu³a ostatniego dnia suchego przewa¿nie bêdzie wyznacza³a pó- niejszy koniec fazy I, wiêc ma³¿eñ- stwom maj¹cym powa¿ne powody od³o¿enia poczêcia sugerujemy korzy- Najkrótszy dotychczasowy cykl = 27 dni; regu³a 21 dni = 6, ostatniego dnia suchego = 6; pocz¹tek okresu p³odnoci = 7, koniec = 17 2 Fundamenty Rodziny nr 1 (39)/2002 W D ZIECKO Terminy najbli¿szych kursów NPR prowadzonych przez nauczycieli Ligi Ma³¿eñstwo Ma³¿eñstwu dokoñczenie ze s. 1 JESZCZE KILKA POWODÓW, BY PRAGN¥Æ DZIECKA Bóg przyj¹³ postaæ dziecka, aby po- kazaæ wiatu swoj¹ dobroæ i mi³oæ. Cz³owiek osoba jest obrazem same- go Boga, odbiciem Jego czu³ej obec- noci w wiecie. Ka¿de nowe ¿ycie to kolejny dar Boga, dar Mi³oci, która pragnie udzielaæ siê Tobie i mnie, nam wszystkim. rakie dziedzictwo wartoci. (Jan Pa- we³ II, w ONZ, 2.10.1979) Aby prze- trwa³a tradycja i kultura narodu trze- ba, aby m³ode pokolenia zapozna³y siê z ni¹ i przyjê³y do serca jako bezcen- n¹ wartoæ. Aby za przetrwa³ naród, potrzeba dzieci, które kiedy przejm¹ od nas to dziedzictwo. Bielsko - Bia³a: 17 marca Informacje: Urszula i Zbigniew Gzylowie, tel. (033) 816 38 81; e-mail: z.gzyl@maspex.com.pl Bochnia: 2 marca Informacje: Bo¿ena i Maciej Tabo- rowie, tel. (014) 685 69 61; e-mail: maciejtabor@wp.pl Aby ubogaciæ swoj¹ rodzinê. Ma³y cz³owiek pojawia siê poród codziennego zabiegania i trosk. Spra- wia, ¿e uczymy siê pokonywaæ w³a- sne s³aboci, potrafimy wyciszyæ emo- cje, stajemy siê bardziej opanowani i gotowi pomagaæ sobie nawzajem. Powiêcamy dziecku nasz czas, nasze si³y, z pozoru nie otrzymuj¹c samemu nic. W³aciwie jednak ono nam oddaje wszystko, co ma swoj¹ mi³oæ, ufnoæ, radoæ. Codziennie obdarowuje nas tak¿e prezentem ma- terialnym, najwspanialszym na jaki je staæ, opakowanym w pieluszkê. Ro- dzice obdarzaj¹ swym dojrza³ym cz³o- wieczeñstwem nowo narodzonego cz³owieka, a ten z kolei obdarza ich ca³¹ nowoci¹ i wie¿oci¹ cz³owie- czeñstwa, które z sob¹ przynosi na wiat. (Jan Pawe³ II, List do rodzin, nr 16) Dziecko ju¿ w Starym Testa- mencie postrzegano jak znak Bo¿ego b³ogos³awieñstwa, szczególny dar Boga dla rodziny. Ma³y cz³owiek, któ- ry wymaga tak wiele, staje siê dla naj- bli¿szych niepowtarzalnym darem. Aby wspó³uczestniczyæ w budowaniu Królestwa Bo¿ego na ziemi. Budowaæ Królestwo Bo¿e na zie- mi, to obdarzaæ ludzi mi³oci¹, nieæ im Chrystusa poprzez wiadectwo co- dziennego ¿ycia, g³oszenie Ewangelii. Przyjmuj¹c Bo¿e zaproszenie, aby wasza mi³oæ ma³¿eñska zaowocowa³a nowym ¿yciem, bêd¹cym obrazem sa- mego Boga, budujecie wspólnotê mi- ³oci, w której obecny jest sam Chry- stus. To mi³oæ usposabia was, aby przyk³adem ¿ycia, s³owem i s³u¿b¹ wiadczyæ o obecnoci Boga wród nas. Piaseczno: do uzgodnienia Informacje: Aleksandra i Roman Strusowie, tel. (022) 717 01 71; e-mail: rstrus@strus.com.pl Piotrków Trybunalski: 2 marca Informacje: Irena i Mieczys³aw W³ókowie, tel. (044) 647 72 75; e-mail: mwloka@wp.pl Poznañ: 5 stycznia (rozpoczêty) Informacje: Agata i Krzysztof Jan- kowiakowie, tel. (061) 879 77 69; e-mail: A.Jankowiak@oaza.org.pl Aby daæ wyraz mi³oci, jaka przepe³nia wasze serca. Jeste moj¹ mi³oci¹. Jeste w moim sercu. Zapewne takie lub po- dobne s³owa padaj¹ z waszych ust, gdy zwracacie siê do siebie z czu³oci¹. Troszczycie siê o siebie nawzajem, toczycie walkê ze swoimi s³abocia- mi, staracie siê o ¿yczliwoæ, dobroæ we wzajemnych relacjach. Thomas Merton napisa³ w jednej ze swoich ksi¹¿ek: wiat zewnêtrzny jest obra- zem ludzkiego serca. Czy w waszych sercach, pe³nych mi³oci, znajdzie siê doæ miejsca, by przyj¹æ nowego cz³o- wieka, którym przychodzi sam Bóg?q Poznañ: 23 stycznia (rozpoczêty) Informacje: Hana i Jerzy Matusz- kowie, tel. (061) 879 71 67 e-mail: matuszek@poznan.home.pl widnik: raz w miesi¹cu Informacje: Agnieszka i Bogus³aw Zarembowie, tel. (081) 751 21 93 Warszawa: do uzgodnienia Informacje: Magdalena i Antoni Gugulscy, tel. 0605 404 037 Dzieci zapewniaj¹ ci¹g³oæ narodu, wraz z jego kultur¹ i tradycj¹. Pragnê (...) wypowiedzieæ tê ra- doæ, jak¹ dla ka¿dego z nas stanowi¹ dzieci, wiosna ¿ycia, zadatek przysz³o- ci ka¿dej dzisiejszej ojczyzny. ¯aden kraj na wiecie (...) nie mo¿e myleæ o swej przysz³oci inaczej, jak tylko po- przez wizjê tych nowych pokoleñ, któ- re przejm¹ od swoich rodziców wielo- Kurs sk³ada siê z czterech comie- siêcznych spotkañ: prezentacja metody objawowo termicznej z wykorzystaniem slajdów, æwi- czenia, konsultacje, literatura. Jeli ten tekst pobudzi³ Ciê do refleksji - napisz do nas: Liga Ma³¿eñstwo Ma³¿eñstwu, Kopaliny 73, 32-720 Nowy Winicz; e-mail: ligamm@npr.pl Fundamenty Rodziny nr 1 (39)/2002 3 O JCOSTWO Steven Wood SERCE OJCA, CZAS OJCA I sk³oni serce ojców u synom, a serce synów ku ich ojcom, abym nie przyszed³ i nie porazi³ ziemi przekleñstwem (Mal 3, 24) nie wiê miêdzy ojcem i jego dzieæmi, któr¹ wzmacnia wspólna praca. Podobnie jak wielu ojców bezu- stannie odczuwam pokusê zbytniego zaanga¿owania w pracê poza domem. Choæ w naszym nowym domu miesz- kamy ju¿ od prawie roku, program zajêæ nie pozwala³ mi spe³niæ wielu planów co do zagospodarowania tere- nu za domem. Zajmowa³em siê roz- wijaniem i utrzymywaniem p³ynnoci finansowej mojej rodziny, usi³uj¹c za- robiæ na sp³atê czterech ró¿nych zo- bowi¹zañ zaci¹gniêtych w poprzednim roku. Mog¹ to byæ wa¿ne powody ciê¿kiej pracy zawodowej, ale nie s¹ one wystarczaj¹cym usprawiedliwie- niem bycia zbyt zajêtym, by popraco- waæ razem z moim synem,. Naprawdê istotne s¹ w ¿yciu te sprawy, które maj¹ trwa³e skutki. Jako ojciec, poprzez spêdzanie czasu z moim synem na pracy przy domu, mogê mieæ wp³yw na wiat za 20, 30, a nawet 50 lat, kszta³tuj¹c moje dzieci, a potem wnuki. Skoñczy³ ¿ycie jego ojciec, ale jakby nie umar³, gdy¿ podobnego so- bie zostawi³. (Syr 30,4) Odkrycie naszego ojcostwa zaczy- na siê i rozwija w naszej rodzinie. Nie musimy wyje¿d¿aæ na drugi koniec kraju, by je znaleæ. Nasze ojcostwo znajdziemy na w³asnym podwórku. Jest to podwójne b³ogos³awieñstwo, bo mo¿emy pomóc naszym synom i cór- kom w odkrywaniu ich to¿samoci. niewielk¹ iloci¹ jakociowego cza- su daj¹ receptê na niepowodzenia ro- dzicielskie. Dzieciom potrzebne jest spêdzanie du¿ej iloci czasu z w³a- snym ojcem. Wiele lat temu, gdy zajmowa³em siê m³odzie¿¹, odwiedzi³em szko³ê niedzieln¹ w Dniu Ojca i poprosi³em dzieci, by wype³ni³y puste miejsce przy poni¿szym zdaniu: Kocham mojego tatê, poniewa¿... Niezapo- mniana by³a odpowied jednego ch³opczyka Kocham mojego tatê, poniewa¿ w ka¿¹ sobotê rano zabiera mnie ze sob¹ na mietnisko. Co chcia³ powiedzieæ ten malec? Nie to, ¿e mietnisko jest jego ulubionym miej- scem, ale to, ¿e regularnie spêdza czas ze swoim ojcem. Dzieci ceni¹ sobie czas spêdzany z ojcem w ka¿dym ty- godniu, bardziej ni¿ doroczne kosz- towne wyprawy do Disneylandu. raz z moim czteroletnim sy- nem Johnem w³anie skoñ- czylimy uk³adaæ siódmy worek kompostu przeznaczonego na zagospodarowanie podwórza za do- mem, gdy John wyprostowa³ siê i po- wiedzia³: Jestem prawdziwym sy- nem. To owiadczenie zjawi³o siê jak wczesny prezent z okazji Dnia Ojca, ale kompletnie mnie zaskoczy³o. Nigdy wczeniej tak nie mówi³. Co wzbudzi- ³o takie uczucia w moim synu? Pracowalimy razem przez kilka godzin. Razem wykopalimy dó³, by zasadziæ drzewko pomarañczowe na pierwsze urodziny Matthew. Odmie- rzylimy, wyciêlimy i przybilimy deski, ¿eby odnowiæ p³ot. Potem za- montowalimy now¹ z³¹czkê do ogro- dowego wê¿a. Pozwala³em Johnowi aktywnie uczestniczyæ w ka¿dej z tych prac, aby móg³ zdobyæ kilka nowych umiejêtnoci. Naszym ostatnim zada- niem by³o wy³adowanie siedmiu osiemnastokilogramowych worków z kompostem z naszej pó³ciê¿arówki. John wiedzia³, ¿e to mêskie zajêcie i radonie podskoczy³ do pomocy. Mój syn zyska³ wiêcej szacunku do siebie podczas dwóch godzin ciê¿kiej pracy, ni¿ gdyby wypiewywa³ w kó³- ko w klasie tysi¹c razy: Jestem wyj¹t- kowy. Od pocz¹tku ludzkiej historii a¿ do rewolucji przemys³owej by³o rzecz¹ zwyczajn¹, ¿e ojcowie i dzieci, szcze- gólnie synowie, pracowali razem. Choæ wspó³czesna epoka przynios³a nam nie- porównywalne z tamtymi czasami bo- gactwo materialne, zubo¿y³a jednocze- Kiedy tatu wróci do domu? Nieobecni ojcowie gwa³townie sta- j¹ siê norm¹. Miliony ojców opuci³o swoje rodziny przez rozwody, separa- cjê i rozstania. Jednak¿e istnieje tak¿e inna, mniej zauwa¿alna forma opusz- czenia przez ojca. Wielu ojców jest poch³oniêtych swoj¹ karier¹, prac¹ za- wodow¹ i pogoni¹ za dobrami material- nymi. Ka¿dy ojciec jest wezwany do tego, by zapewniæ godziwy byt rodzi- nie. Tak wiêc wszyscy spodziewaj¹ siê, ¿e w ka¿dym tygodniu powiêci sporo czasu na zapewnienie bytu rodzinie, Dla niektórych mê¿czyzn ta zbo¿na praca zamieni³a siê w zabijanie siê za pie- niêdzmi. Ca³¹ energiê poch³ania im dotrzymywanie kroku innym w kiera- cie finansowym skutek jest taki, ¿e zamiera ¿ycie rodzinne. Jak dzieci literuj¹ s³owo mi³oæ Dla dzieci mi³oæ to czteroliterowe s³owo, które pisze siê c-z-a-s. Dzie- ci nie potrzebuj¹ naprawdê zbyt wielu rzeczy. Jednak¿e potrzebuj¹ czasu spê- dzanego z ojcem. Eksperci od rodzi- ny twierdz¹cy, ¿e dzieci mog¹ obyæ siê 4 Fundamenty Rodziny nr 1 (39)/2002 W O JCOSTWO Odbudowanie naszych priorytetów Spraw¹ kluczow¹ jest ustawienie czasu jako sprawy priorytetowej. Cza- su nie mo¿na odzyskaæ gdy mija, to raz na zawsze. Wiêkszoæ ojców od- czuwa potrzebê takiego ustawienia priorytetów, aby móc powiêciæ wiê- cej czasu swoim dzieciom. W³aciwe gospodarowanie czasem jest podobne do gospodarowania pie- niêdzmi: albo s³u¿¹ nam, albo staje- my siê ich niewolnikami. Najwa¿niej- sz¹ spraw¹ aby unikn¹æ przywi¹zania do czasu i pieniêdzy jest oddanie pierwszej czêci Bogu, uznaj¹c, ¿e to On jest ich Panem. Mê¿- czyni, którzy s³u¿¹ Bogu swym cza- sem i pieniêdzmi staj¹ siê wolni. Du¿ym wyzwaniem dla naszej wia- ry jest nauczenie siê, jak oddawaæ Bogu dziesiêcinê z czasu, czyli jak oddawaæ Mu pierwsz¹ czêæ naszego czasu w ka¿dym tygodniu. Nasze spo- ³eczeñstwo powtarza czas to pie- ni¹dz. Dla rodzin czas jest cenniej- szy ni¿ pieni¹dze, poniewa¿ jest on istot¹ silnego ¿ycia rodzinnego. w wieczny odpoczynek Boga, odna- wiaj¹c nasze stroskane serca i zmêczo- ne cia³a. Z drugiej strony, jeli nigdy nie wy³¹czamy siê z m³yna codzien- nej pracy, burzymy w³aciw¹ hierar- chiê zadañ, czego skutkiem s¹ zanie- dbane rodziny, przedwczesne problemy ze zdrowiem i kryzys wie- ku redniego. Samuel Dresner, ¿ydowski teolog i autor ksi¹¿ki Can Families Survive in Pagan America? wskazuje na silny zwi¹zek miêdzy trzecim i czwartym przykazaniem. Pisze: Szabat jest dniem odnowienia dla ka¿dego cz³owieka i jest to równie¿ wyj¹tkowy dzieñ dla rodziny. Niewa¿- ne jak wyczerpuj¹cy i zwariowany by³ ca³y tydzieñ pracy czêsto odci¹gaj¹- cy cz³onków rodziny w ró¿ne odleg³e strony nadejcie szabatu wymiata to wszystko, zamyka umys³ na zmar- twienia dnia powszedniego, gromadzi rodzinê. Nie jest przypadkiem, ¿e w dziesiêciorgu przykazañ przykaza- nie Czcij ojca swego i matkê swoj¹ nastêpuje po przykazaniu wiêcenia szabatu. W Nowym Testamencie w. Pawe³ wzywa nas do rozwa¿nego traktowa- nia naszego czasu: Baczcie wiêc pil- nie jak postêpujecie: nie jako niem¹- drzy, ale jako m¹drzy. Wyzyskujcie chwile sposobn¹, bo dni s¹ z³e. Nie b¹dcie przeto nierozs¹dni, lecz usi- ³ujcie zrozumieæ, co jest wol¹ Pana. Ef 5, 15-17. Po zachêceniu do m¹dre- go korzystania z czasu, w. Pawe³ prze- chodzi do rozwa¿añ o ma³¿eñstwie i relacjach w rodzinie w rozdzia³ach 5 i 6 listu do Efezjan. Nowy katechizm równie¿ ³¹czy ¿ycie rodzinne z zachowaniem trzecie- go przykazania: Chrzecijanie powin- ni tak¿e wiêtowaæ niedzielê, oddaj¹c swojej rodzinie i bliskim czas i stara- nie, o które trudno w pozosta³e dnia tygodnia. (2186) q ewien mê¿czyzna w wie- ku piêædziesiêciu kilku lat pomierci swego ojca za- cz¹³ przeszukiwaæ jego pamiêtni- ki, bo chcia³ znaleæ jeden szcze- gólny, pamiêtny dzieñ, kiedy to by³ na rybach - ca³y dzieñ sam na sam z ojcem. Ten dzieñ w du¿ym stop- niu zawa¿y³ na jego przysz³oci, na jego relacji z ojcem. Odnalaz³ ten dzieñ i przeczyta³: By³em z synem na rybach. Kompletnie stracony czas. Czy mê¿czyzna naprawdê nie mo¿e powiêciæ dzieciom czasu? Je¿eli przeciêtny Polak spêdza przed telewizorem 3 godziny i 42 minuty dziennie, a jednoczenie przeciêtny mê¿czyzna nie spêdza nawet 3 minut na rozmowie z w³a- snym dzieckiem, to nie jest kwe- stia niemo¿liwoci, to jest kwestia pewnego wyboru. S¹ niedziele, s¹ ró¿ne sytuacje. Gdyby mê¿- czyzna siê troszeczkê podszko- li³, to w ci¹gu naprawdê kilkudzie- siêciu sekund dziennie nasyci³by potrzeby kontaktu jego dziecka z nim. Wystarczy, by spojrza³ g³ê- boko w oczy, spokojnie, by obj¹³ je ramieniem. Na to nie potrzeba wiele czasu, ale on przecie¿ nie ma czasu, bo musi kolejne wia- domoci w dzienniku obejrzeæ. Tak wiêc powiêcenie czasu dzieciom musi siê staæ programem mê¿czyzny i w ogóle chyba jednym z wiêkszych problemów i trudno- ci mê¿czyzny jest to, ¿e on swo- jego ojcostwa nie traktuje jako ka- riery ¿yciowej, bo dla kariery jest w stanie powiêciæ czas, wysi³ek, a ojcostwo nie jest karier¹. Proponujê wszystkim ojcom, ¿eby zaofiarowa- li mo¿e w najbli¿sz¹ niedzielê pó³ godziny z tatusiem, ka¿demu dziecku pó³ godziny. Jestem prze- konany, ¿e w wielu domach wy- buchnie sza³ radoci wiêkszy ni¿ z powodu otrzymania jakiego dro- gocennego prezentu.q (Z ksi¹¿ki Jacka Pulikowskiego Warto byæ ojcem. Najwa¿niejsza kariera mê¿czyzny; zamówienia na s. 23) Stary sekret gospodarowania czasem Ka¿dy mê¿czyzna zainteresowany znalezieniem czasu dla rodziny musi odkryæ na nowo star¹ Bo¿¹ zasadê roz- porz¹dzania czasem, zawart¹ w trze- cim przykazaniu. Jest to jedyne z dzie- siêciu przykazañ, w którym Bóg mówi pamiêtaj. Zadziwiaj¹ce, ¿e jest to w³anie to przykazanie, o którym je- stemy sk³onni zapominaæ: Pamiêtaj o dniu szabatu, aby go uwiêciæ. Szeæ dni bêdziesz pracowaæ i wykonywaæ wszystkie twe zajêcia. Dzieñ za siódmy jest szabatem ku czci Pana, Boga twego. Nie mo¿esz przeto w dniu tym wykonywaæ ¿adnej pracy (Wj 20,8-10) Poddaj¹c na pocz¹tku tygodnia nasz cenny czas pracy Bogu, zyskuje- my wiadomoæ w³aciwych prioryte- tów, wartoci wiecznych i ostateczne- go celu cz³owieka. Porz¹dkuj¹c nasz¹ pracê zgodnie z trzecim przykazaniem, zyskujemy Bo¿¹ perspektywê w od- niesieniu do czasu. W³¹czamy siê Fragment ksi¹¿ki Christian Fatherhood Ste- vea Wooda i Jamesa Burnhama. Family Fo- undations nr 3, XI-XII 1999; t³um. AJ, opr. MT. Cytaty biblijne wg Biblii Tysi¹clecia. Dokoñczenie w nastêpnym numerze Fundamenty Rodziny nr 1 (39)/2002 5 P
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plstyleman.xlx.pl
|