485 Silniki Audi 1, AUDI
[ Pobierz całość w formacie PDF ] Zeszyt do samodzielnego kształcenia nr 485 Audi Silnik 1,2 l TFSI Audi Service Training Po tym, jak irma Audi w modelu A3 z silnikiem TFSI 1,4 l (92 kW) w wyniku połączenia układu doładowania i układu bezpośredniego wtrysku stworzyła podstawy sukcesu dla małych silników benzynowych z wyjątkowo korzystnym przebiegiem momentu obrotowego i małym zużyciem paliwa, teraz wprowadzony zostaje wraz z silnikiem TFSI 1,2 l następny zespół napędowy z techniką TFSI. Ponadto ekonomika jego pracy i korzystna charakterystyka siły napędowej, to również bezpośrednie czynniki sukcesu w napiętej dyskusji na temat CO 2 . Z tego powodu irma Audi konsekwentnie rozszerza strategię techniki TFSI* i kontynuuje za pomocą nowego silnika TFSI 1,2 l o mocy 63 lub 77 kW historię sukcesu Downsizing* w zakresie silników stosowanych w modelach Audi A1 i A3. Dalszy rozwój techniki małych silników o dużej mocy serii EA 111 stawia na konsekwentną optymalizację strat mocy na skutek tarcia i na lekką budowę silnika. Silnik Audi z nowym, lżejszym aluminiowym kadłubem i całkowicie na nowo opracowaną metodą spalania, łączy takie cechy, jak wydajność, niskie zużycie paliwa i koszty eksploatacji, w sposób idealny dla podstawowego silnika modeli Audi. Skonstruowany na nowo od podstaw silnik TFSI 1,2 l, który z pojemności skokowej 1197 cm 3 w modelu A3 uzyskuje moc jednostkową 87,7 KM/litr, wykorzysuje te same rozwiązania techniczne, co jego renomowani bracia o pojemności 1,8 i 2,0 litra. Turbodoładowanie i bezpośredni wtrysk benzyny tworzą również w tym silniku perfekcyjne połączenie, umożliwiając stopień sprężania 10,0:1. Tak wysoka wartość wpływa korzystnie na termodynamikę, podnosi moc silnika i ekonomikę eksploatacji. Jest to typowy silnik czterocylindrowy z turbodoładowaniem, wykorzystujący głównie niską prędkość obrotową. Jego korzystny zakres momentu obrotowego 175 Nm w modelu A3 występuje już między 1550 a 4100 obr./min, a moc 77 kW (105 KM) jest do dyspozycji przy 5000 obr./min. Umożliwia to spokojny i efektywny sposób jazdy. Trzydrzwiowy model Audi A3 z silnikiem TFSI 1,2 l przyspiesza w 11,1 sekundy od zera do 100 km/h (A3 Sportback w 11,3 sekundy). Audi A3 i A3 Sportback zużywają średnio tylko 5,5 litra paliwa na 100 km. Emisja CO 2 wynosi przy tym tylko 127 g/km. W stosunku do poprzedniego silnika (1,6 l MPI) o mocy 75 kW (102 KM), zużycie spadło o ponad 1 litr/100 km. 485_046 Cele tego Zeszytu do samodzielnego kształcenia: • Jaka jest podstawowa budowa silnika? • Jakie różnice wykazuje silnik TFSI 1,2 l w stosunku do silników TFSI stosowanych dotychczas w samochodach Audi? • Co zmieniono w układzie paliwowym? • Jakie cechy szczególne występują w układzie sterowania silnika? • Na co należy zwrócić uwagę w serwisie? Niniejszy Zeszyt do samodzielnego kształcenia przedstawia technikę silnika TFSI 1,2 l. Po zapoznaniu się z treścią niniejszego zeszytu, będziesz znał odpowiedzi na następujące pytania: 2 Spis treści Wprowadzenie Dane techniczne _____________________________________________________________________________________________________________________________________________ 5 Mechaniczne elementy silnika Rozwiązania prowadzące do zmniejszenia masy _________________________________________________________________________________________________________ 6 Kadłub silnika _______________________________________________________________________________________________________________________________________________ 6 Układ tłokowo-korbowy ____________________________________________________________________________________________________________________________________ 7 Napęd łańcuchowy __________________________________________________________________________________________________________________________________________ 8 Głowica silnika _______________________________________________________________________________________________________________________________________________ 9 Odpowietrzanie skrzyni korbowej ________________________________________________________________________________________________________________________13 Zasilanie podciśnieniem ___________________________________________________________________________________________________________________________________15 Układ smarowania Obieg oleju __________________________________________________________________________________________________________________________________________________16 Filtr oleju ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________17 Układ dolotowy Zestawienie _________________________________________________________________________________________________________________________________________________18 Przewody układu doładowania ___________________________________________________________________________________________________________________________18 Nastawnik ciśnienia doładowania V465 i jego czujnik położenia G581 _______________________________________________________________________________19 Działanie regulacji ciśnienia doładowania _______________________________________________________________________________________________________________20 Układ chłodzenia Zestawienie _________________________________________________________________________________________________________________________________________________22 Układ chłodzenia powietrza doładowującego ___________________________________________________________________________________________________________22 Układ chłodzenia silnika ___________________________________________________________________________________________________________________________________23 Sterowanie temperaturą (Thermo-Management) ______________________________________________________________________________________________________27 Załączana pompa płynu chłodzącego ____________________________________________________________________________________________________________________27 Układ paliwowy Schemat układu ____________________________________________________________________________________________________________________________________________29 Wtryskiwacze N30 do N33 ________________________________________________________________________________________________________________________________29 Układ sterowania silnika Schemat układu Simos 10 w Audi A3 ____________________________________________________________________________________________________________________30 Sterownik silnika J623 _____________________________________________________________________________________________________________________________________32 Tryby pracy __________________________________________________________________________________________________________________________________________________32 Układ zapłonowy ___________________________________________________________________________________________________________________________________________33 Serwis Narzędzia s pecjalne ________________________________________________________________________________________________________________________________________35 Zakresy obsługi _____________________________________________________________________________________________________________________________________________36 Dodatek Objaśnienia _________________________________________________________________________________________________________________________________________________37 Sprawdź swoją wiedzę _____________________________________________________________________________________________________________________________________38 Podsumowanie _____________________________________________________________________________________________________________________________________________39 Zeszyty do samodzielnego kształcenia __________________________________________________________________________________________________________________39 ! • Zeszyt do samodzielnego kształcenia zawiera podstawowe informacji na temat budowy i działania nowych modeli samochodów, nowych podzespołów lub nowych rozwiązań technicznych. Zeszyt do samodzielnego kształcenia nie jest instrukcją napraw! Podane w nim wartości mają jedynie ułatwić zrozumienie jego treści i dotyczą wersji oprogramowania obowiązujących w chwili opracowywania zeszytu. Prace obsługowe i naprawy należy wykonywać wyłącznie na podstawie aktualnej literatury technicznej. Pojęcia napisane kursywą i oznaczone gwiazdką są wyjaśnione na końcu zeszytu w rozdziale „Objaśnienia”. Wskazówka Odnośnik 3 Wprowadzenie Krótki opis techniczny • opracowany na nowo aluminiowy kadłub silnika z innowacyjnymi tulejami cylindrowymi z żeliwa szarego • dwuzaworowa głowica silnika ze skośnie wiszącymi zaworami • stalowy wał korbowy ze zmniejszonymi do 42 mm średnicami czopów korbowych i głównych • układ korbowo-tłokowy o lekkiej budowie i niskim poziomie tarcia • odpowietrzanie skrzyni korbowej prowadzone wewnątrz kadłuba silnika i głowicy, z oddzielaniem oleju • załączana pompa płynu chłodzącego • dzielona, ułatwiająca prace serwisowe pokrywa napędu rozrządu o lekkiej budowie, z pokrywami z tworzywa i stopu magnezu • turbosprężarka z elektrycznym nastawnikiem ciśnienia doładowania • transformator zapłonowy • jednodrożny układ wydechowy z katalizatorem wstępnym umieszczonym blisko silnika • proces spalania: wtrysk bezpośredni, mieszanka jednorodna 485_014 Odnośnik Dalsze informacje na temat techniki TFSI w samochodach Audi zawierają Zeszyty do samodzielnego kształcenia nr 432 pt. „Silnik Audi 1,4 l - TFSI” i nr 384 pt. „Silnik Audi 1,8 l 4V TFSI z łańcuchem rozrządu”. 4 Dane techniczne Charakterystyka mocy i momentu obrotowego silnik TFSI 1,2 l CBZA moc w kW moment obrotowy w Nm silnik TFSI 1,2 l CBZB moc w kW moment obrotowy w Nm prędkość obrotowa [obr./min] 485_019 Kod literowy silnika CBZA CBZB Budowa silnik czterocylindrowy, rzędowy silnik czterocylindrowy, rzędowy Pojemność skokowa w cm 3 1197 1197 Skok tłoka w mm 75,6 75,6 Średnica cylindra w mm 71 71 Liczba zaworów na cylinder 2 2 Kolejność zapłonów 1-3-4-2 1-3-4-2 Stopień sprężania 10:1 10:1 Moc w kW przy obr./min 63/5000 77/5000 Moment obrotowy w Nm przy obr./min 160/1500 – 3500 175/1550 – 4100 Paliwo bezołowiowa LO 95 1) bezołowiowa LO 95 1) Masa silnika w kg 89,5 89,5 Układ sterowania silnika Continental Simos 10 Continental Simos 10 Norma emisji spalin EU 5 EU 5 Emisja CO 2 w g/km 118 127 Układ oczyszczania spalin katalizator trójfunkcyjny z regulacją lambda katalizator trójfunkcyjny z regulacją lambda Zastosowanie w samochodzie A1 A3 1) Dopuszczalna również benzyna bezołowiowa LO 91, jednak powoduje zmniejszenie mocy. 5
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plstyleman.xlx.pl
|