485 Silniki Audi 1, AUDI

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Zeszyt do samodzielnego kształcenia nr 485
Audi
Silnik 1,2 l TFSI
Audi
Service Training
Po tym, jak irma Audi w modelu A3 z silnikiem TFSI 1,4 l (92 kW)
w wyniku połączenia układu doładowania i układu bezpośredniego
wtrysku stworzyła podstawy sukcesu dla małych silników
benzynowych z wyjątkowo korzystnym przebiegiem momentu
obrotowego i małym zużyciem paliwa, teraz wprowadzony zostaje
wraz z silnikiem TFSI 1,2 l następny zespół napędowy z techniką
TFSI. Ponadto ekonomika jego pracy i korzystna charakterystyka
siły napędowej, to również bezpośrednie czynniki sukcesu
w napiętej dyskusji na temat CO
2
.
Z tego powodu irma Audi konsekwentnie rozszerza strategię
techniki
TFSI*
i kontynuuje za pomocą nowego silnika TFSI 1,2 l
o mocy 63 lub 77 kW historię sukcesu
Downsizing*
w zakresie
silników stosowanych w modelach Audi A1 i A3. Dalszy rozwój
techniki małych silników o dużej mocy serii EA 111 stawia na
konsekwentną optymalizację strat mocy na skutek tarcia i na
lekką budowę silnika. Silnik Audi z nowym, lżejszym aluminiowym
kadłubem i całkowicie na nowo opracowaną metodą spalania,
łączy takie cechy, jak wydajność, niskie zużycie paliwa i koszty
eksploatacji, w sposób idealny dla podstawowego silnika modeli
Audi.
Skonstruowany na nowo od podstaw silnik TFSI 1,2 l, który
z pojemności skokowej 1197 cm
3
w modelu A3 uzyskuje moc
jednostkową 87,7 KM/litr, wykorzysuje te same rozwiązania
techniczne, co jego renomowani bracia o pojemności 1,8 i 2,0 litra.
Turbodoładowanie i bezpośredni wtrysk benzyny tworzą również
w tym silniku perfekcyjne połączenie, umożliwiając stopień
sprężania 10,0:1. Tak wysoka wartość wpływa korzystnie na
termodynamikę, podnosi moc silnika i ekonomikę eksploatacji.
Jest to typowy silnik czterocylindrowy z turbodoładowaniem,
wykorzystujący głównie niską prędkość obrotową. Jego korzystny
zakres momentu obrotowego 175 Nm w modelu A3 występuje
już między 1550 a 4100 obr./min, a moc 77 kW (105 KM) jest do
dyspozycji przy 5000 obr./min. Umożliwia to spokojny i efektywny
sposób jazdy. Trzydrzwiowy model Audi A3 z silnikiem TFSI 1,2 l
przyspiesza w 11,1 sekundy od zera do 100 km/h (A3 Sportback
w 11,3 sekundy). Audi A3 i A3 Sportback zużywają średnio tylko
5,5 litra paliwa na 100 km. Emisja CO
2
wynosi przy tym tylko
127 g/km. W stosunku do poprzedniego silnika (1,6 l MPI) o mocy
75 kW (102 KM), zużycie spadło o ponad 1 litr/100 km.
485_046
Cele tego Zeszytu do samodzielnego kształcenia:
• Jaka jest podstawowa budowa silnika?
• Jakie różnice wykazuje silnik TFSI 1,2 l w stosunku do silników
TFSI stosowanych dotychczas w samochodach Audi?
• Co zmieniono w układzie paliwowym?
• Jakie cechy szczególne występują w układzie sterowania silnika?
• Na co należy zwrócić uwagę w serwisie?
Niniejszy Zeszyt do samodzielnego kształcenia przedstawia
technikę silnika TFSI 1,2 l.
Po zapoznaniu się z treścią niniejszego zeszytu, będziesz znał
odpowiedzi na następujące pytania:
2
Spis treści
Wprowadzenie
Dane techniczne _____________________________________________________________________________________________________________________________________________ 5
Mechaniczne elementy silnika
Rozwiązania prowadzące do zmniejszenia masy _________________________________________________________________________________________________________ 6
Kadłub silnika _______________________________________________________________________________________________________________________________________________ 6
Układ tłokowo-korbowy ____________________________________________________________________________________________________________________________________ 7
Napęd łańcuchowy __________________________________________________________________________________________________________________________________________ 8
Głowica silnika _______________________________________________________________________________________________________________________________________________ 9
Odpowietrzanie skrzyni korbowej ________________________________________________________________________________________________________________________13
Zasilanie podciśnieniem ___________________________________________________________________________________________________________________________________15
Układ smarowania
Obieg oleju __________________________________________________________________________________________________________________________________________________16
Filtr oleju ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________17
Układ dolotowy
Zestawienie _________________________________________________________________________________________________________________________________________________18
Przewody układu doładowania ___________________________________________________________________________________________________________________________18
Nastawnik ciśnienia doładowania V465 i jego czujnik położenia G581 _______________________________________________________________________________19
Działanie regulacji ciśnienia doładowania _______________________________________________________________________________________________________________20
Układ chłodzenia
Zestawienie _________________________________________________________________________________________________________________________________________________22
Układ chłodzenia powietrza doładowującego ___________________________________________________________________________________________________________22
Układ chłodzenia silnika ___________________________________________________________________________________________________________________________________23
Sterowanie temperaturą (Thermo-Management) ______________________________________________________________________________________________________27
Załączana pompa płynu chłodzącego ____________________________________________________________________________________________________________________27
Układ paliwowy
Schemat układu ____________________________________________________________________________________________________________________________________________29
Wtryskiwacze N30 do N33 ________________________________________________________________________________________________________________________________29
Układ sterowania silnika
Schemat układu Simos 10 w Audi A3 ____________________________________________________________________________________________________________________30
Sterownik silnika J623 _____________________________________________________________________________________________________________________________________32
Tryby pracy __________________________________________________________________________________________________________________________________________________32
Układ zapłonowy ___________________________________________________________________________________________________________________________________________33
Serwis
Narzędzia
s
pecjalne ________________________________________________________________________________________________________________________________________35
Zakresy obsługi _____________________________________________________________________________________________________________________________________________36
Dodatek
Objaśnienia _________________________________________________________________________________________________________________________________________________37
Sprawdź swoją wiedzę _____________________________________________________________________________________________________________________________________38
Podsumowanie _____________________________________________________________________________________________________________________________________________39
Zeszyty do samodzielnego kształcenia __________________________________________________________________________________________________________________39
!
• Zeszyt do samodzielnego kształcenia zawiera podstawowe informacji na temat budowy i działania nowych
modeli samochodów, nowych podzespołów lub nowych rozwiązań technicznych.
Zeszyt do samodzielnego kształcenia nie jest instrukcją napraw! Podane w nim wartości mają jedynie
ułatwić zrozumienie jego treści i dotyczą wersji oprogramowania obowiązujących w chwili opracowywania
zeszytu.
Prace obsługowe i naprawy należy wykonywać wyłącznie na podstawie aktualnej literatury technicznej.
Pojęcia napisane kursywą i oznaczone gwiazdką są wyjaśnione na końcu zeszytu w rozdziale „Objaśnienia”.
Wskazówka
Odnośnik
3
 Wprowadzenie
Krótki opis techniczny
• opracowany na nowo aluminiowy kadłub silnika z innowacyjnymi
tulejami cylindrowymi z żeliwa szarego
• dwuzaworowa głowica silnika ze skośnie wiszącymi zaworami
• stalowy wał korbowy ze zmniejszonymi do 42 mm średnicami
czopów korbowych i głównych
• układ korbowo-tłokowy o lekkiej budowie i niskim poziomie
tarcia
• odpowietrzanie skrzyni korbowej prowadzone wewnątrz
kadłuba silnika i głowicy, z oddzielaniem oleju
• załączana pompa płynu chłodzącego
• dzielona, ułatwiająca prace serwisowe pokrywa napędu rozrządu
o lekkiej budowie, z pokrywami z tworzywa i stopu magnezu
• turbosprężarka z elektrycznym nastawnikiem ciśnienia
doładowania
• transformator zapłonowy
• jednodrożny układ wydechowy z katalizatorem wstępnym
umieszczonym blisko silnika
• proces spalania: wtrysk bezpośredni, mieszanka jednorodna
485_014
Odnośnik
Dalsze informacje na temat techniki TFSI w samochodach Audi zawierają Zeszyty do samodzielnego kształcenia nr 432 pt.
„Silnik Audi 1,4 l - TFSI” i nr 384 pt. „Silnik Audi 1,8 l 4V TFSI z łańcuchem rozrządu”.
4
 Dane techniczne
Charakterystyka mocy i momentu obrotowego
silnik TFSI 1,2 l CBZA
moc w kW
moment obrotowy w Nm
silnik TFSI 1,2 l CBZB
moc w kW
moment obrotowy w Nm
prędkość obrotowa [obr./min]
485_019
Kod literowy silnika
CBZA
CBZB
Budowa
silnik czterocylindrowy, rzędowy
silnik czterocylindrowy, rzędowy
Pojemność skokowa
w cm
3
1197
1197
Skok tłoka
w mm
75,6
75,6
Średnica cylindra
w mm
71
71
Liczba zaworów na cylinder
2
2
Kolejność zapłonów
1-3-4-2
1-3-4-2
Stopień sprężania
10:1
10:1
Moc
w kW przy obr./min
63/5000
77/5000
Moment obrotowy
w Nm przy obr./min
160/1500 – 3500
175/1550 – 4100
Paliwo
bezołowiowa LO 95
1)
bezołowiowa LO 95
1)
Masa silnika
w kg
89,5
89,5
Układ sterowania silnika
Continental Simos 10
Continental Simos 10
Norma emisji spalin
EU 5
EU 5
Emisja CO
2
w g/km
118
127
Układ oczyszczania spalin
katalizator trójfunkcyjny z regulacją lambda
katalizator trójfunkcyjny z regulacją lambda
Zastosowanie w samochodzie
A1
A3
1)
Dopuszczalna również benzyna bezołowiowa LO 91, jednak powoduje zmniejszenie mocy.
5
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • styleman.xlx.pl