479 Silniki Audi 3, AUDI
[ Pobierz całość w formacie PDF ] Zeszyt do samodzielnego kształcenia nr 479 Silnik Audi 3,0 l V6 TDI (2. generacji) Audi Szkolenia techniczne Druga generacja silników 3,0 l V6 TDI Silniki V6 TDI mają już w Audi swoją tradycję. Historia sukcesu zaczęła się w roku 1997, wraz z pierwszym na świecie czterozaworowym silnikiem 2,5 l V6 TDI, wyposażonym w rozdzielaczową pompę wtryskową. Pod koniec roku 2003 pojawił się pierwszy silnik V6 TDI z układem Common Rail – tym razem o pojemności 3,0 l i z łańcuchowym napędem rozrządu. Na jego podstawie stworzono w roku 2004 też wersję o zmniejszonej mocy i pojemności skokowej 2,7 l. Zastosowanie najnowocześniejszych rozwiązań technicznych – układu Common Rail z wtryskiwaczami piezoelektrycznymi „inline” (element piezoelektryczny w rozpylaczu) i ciśnieniem paliwa do 2000 bar, konsekwentnie wprowadzanego sterowania temepraturą, licznych zmian powodujących zmniejszenie tarcia wewnętrznego oraz układu start-stop – a także współpraca z nową 8-biegową skrzynią automatyczną, pozwalają temu silnikowi osiągnąć niższą emisję spalin oraz niższe zużycie paliwa. Oba silniki przeszły od tego czasu wiele udoskonaleń i odniosły sukces nie tylko w samochodach Audi, ale także w modelach innych marek koncernu VW. 479_001 Cele tego zeszytu do samodzielnego kształcenia: Ten zeszyt opisuje budowę i zasadę działania silnika 3,0 l V6 TDI 2. generacji. Czytelnik, który wnikliwie zapozna się z tym zeszytem, będzie umiał odpowiedzieć na następujące pytania: • Co zmieniło się w napędzie łańcuchowym? • Jakie zadanie ma termostat w układzie smarowania? • Jak działa układ sterowania temperaturą? • Ile klap zawirowujących znajduje się w układzie dolotowym? 2 Spis treści Wprowadzenie Krótki opis techniczny silnika 3,0 l V6 TDI 2. generacji __________________________________________________________________________________________________ 4 Dane techniczne _____________________________________________________________________________________________________________________________________________ 6 Kadłub silnika _______________________________________________________________________________________________________________________________________________ 7 Budowa silnika Układ korbowo-tłokowy ____________________________________________________________________________________________________________________________________ 8 Rozrząd i napęd urządzeń pomocniczych _________________________________________________________________________________________________________________ 9 Głowica ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________10 Układ smarowania Schemat _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________11 Pompa oleju z wbudowaną pompą podciśnienia ________________________________________________________________________________________________________12 Chłodnica oleju silnikowego z kanałem obejściowym sterowanym termostatem ___________________________________________________________________13 Układ recyrkulacji spalin Budowa ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________14 Załączana chłodnica recyrkulacji spalin __________________________________________________________________________________________________________________15 Układ doładowania Turbosprężarka _____________________________________________________________________________________________________________________________________________16 Chłodzenie powietrza doładowującego __________________________________________________________________________________________________________________17 Układ chłodzenia Schemat (na przykładzie Audi A8 2010) _________________________________________________________________________________________________________________18 Obieg płynu chłodzącego i sterowanie temperaturą ___________________________________________________________________________________________________19 Obwód chłodzenia głowicy ________________________________________________________________________________________________________________________________20 Obwód chłodzenia kadłuba _______________________________________________________________________________________________________________________________21 Układ dolotowy Budowa ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________22 Układ wtryskowy Common Rail Układ wtryskowy z napędem łańcuchowym _____________________________________________________________________________________________________________23 Układ zasilania _____________________________________________________________________________________________________________________________________________24 Układ sterowania silnika __________________________________________________________________________________________________________________________________26 Układ wydechowy Katalizator utleniający i iltr cząstek stałych ____________________________________________________________________________________________________________28 Dodatek Narzędzia specjalne i urządzenia warsztatowe _________________________________________________________________________________________________________30 Zeszyty do samodzielnego kształcenia __________________________________________________________________________________________________________________31 • Zeszyt do samodzielnego kształcenia dostarcza podstawowych informacji na temat budowy i działania nowych modeli samochodów, nowych podzespołów lub nowych rozwiązań technicznych. Zeszyt do samodzielnego kształcenia nie jest instrukcją naprawy! Podane tu wartości mają jedynie pomóc w zrozumieniu treści i dotyczą stanu danych aktualnych w chwili tworzenia zeszytu. Obsługę techniczną oraz naprawy należy wykonywać wyłącznie na podstawie aktualnej literatury serwisowej. Wskazówka Odnośnik 3 Wprowadzenie Krótki opis techniczny silnika 3,0 l V6 TDI 2. generacji Cechy konstrukcyjne Kolektor ssący z jedną klapą zawirowującą Układ wtryskowy Common-Rail Bosch CRS 3.3 Napęd łańcuchowy 4 Układ start-stop i rekuperacja Moduł turbosprężarki Układ recyrkulacji spalin 479_002 Układ sterowania temperaturą 5
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plstyleman.xlx.pl
|
|
|