4-6 m2 L05(1), Rolnictwo
[ Pobierz całość w formacie PDF ] MODUŁ II LEKCJA 5 Temat: „Bezpieczne zachowanie w gospodarstwie rolnym” Gospodarstwo rolne dla wielu dzieci jest domem, miejscem wypoczynku i pracy. Rodzice i nauczyciele powinni stwarzać im bezpieczne warunki pracy i zabawy oraz wyjaśniać, na jakie niebezpieczeństwa są narażeni i jak ich unikać. Szczególnej troski wymagają dzieci, które przyjeżdżają na wieś z miasta. Formy realizacji: • przyroda, • godzina wychowawcza, • œcie¿ka prozdrowotna, Cele ogólne: • Poznanie zachowañ sprzyjaj¹cych bezpieczeñstwu w gospodarstwie rolnym. • Kszta³cenie nawyku przewidywania i unikania zagro¿eñ w gospodarstwie rolnym. Cele szczegółowe: Uczeñ: • potrafi wymieniæ nazwy podstawowych maszyn rolniczych, • potrafi podaæ przyk³ady wypadków, jakie mog¹ zdarzyæ siê w gospodarstwie rolnym, • rozumie, ¿e nie nale¿y zbli¿aæ siê do pracuj¹cych maszyn rolniczych, • zna skutki u¿ytkowania maszyn rolniczych przez osoby bez uprawnieñ, • zna numery telefonów alarmowych, • potrafi opowiedzieæ, jak mo¿na unikn¹æ wielu wypadków, • umie wspó³pracowaæ w grupie wed³ug ustalonych regu³, • umie sobie radziæ w trudnych sytuacjach, • wie, ¿e jest odpowiedzialny za zdrowie swoje i innych. Metody nauczania: • pogadanka. Pomoce dydaktyczne: • materia³y dla ucznia, • kartki z bloku rysunkowego, • kolorowe kredki. Formy pracy: • indywidualna, • grupowa. 115 BEZPIECZNE ZACHOWANIE W DOMU PLAN ZAJĘĆ: 1. Czynnoœci organizacyjne: nauczyciel sprawdza listê obecnoœci i dzieli klasê na 4 grupy. Uczniowie wybieraj¹ liderów grup. 2. Zapoznanie uczniów z tematem lekcji - Bezpieczne zachowanie w gospodarstwie rolnym (æwiczenie 1) . 3. Uczniowie uk³adaj¹ rozsypankê sylabow¹. W rozwi¹zaniu otrzymuj¹ nazwy urz¹dzeñ rolniczych (æwiczenie 2) . 4. Uczniowie wykonuj¹ æwiczenie 3 . Przeskakuj¹c o tê sam¹ liczbê liter w diagramie uczniowie odczytuj¹ has³o doty- cz¹ce jednej z czynnoœci, której nie powinno wykonywaæ dziecko w gospodarstwie rolnym. Nauczyciel zwraca uwagê na to, ¿e dziecko nie powinno samodzielnie kierowaæ równie¿ innymi maszynami rolniczymi. 5. Uczniowie uk³adaj¹ rozsypanki wyrazowe (æwiczenie 4) . Nauczyciel podkreœla, ¿e w gospodarstwie rolnym jest wiele czynnoœci, których nie powinny wykonywaæ dzieci, poniewa¿ maszyny rolnicze maj¹ urz¹dzenia tn¹ce, gniot¹ce, wiruj¹ce, których obs³uga stwarza wiele zagro¿eñ. 6. Uczniowie wymieniaj¹ zwierzêta, w pobli¿u których nie nale¿y przebywaæ, poniewa¿ s¹ one czêsto agresywne i mog¹ ugryŸæ, kopn¹æ, przygnieœæ cz³owieka swoim cia³em (æwiczenie 5) . 7. W rolnictwie u¿ywa siê wielu œrodków chemicznych, np. nawozów, œrodków ochrony i pielêgnacji roœlin, œrodków do dezynfekcji. Uczniowie projektuj¹ piktogramy przestrzegaj¹ce przed tymi œrodkami. Piktogramy mog¹ dotyczyæ równie¿ innych niebezpiecznych sytuacji w gospodarstwie rolnym (æwiczenie 6) . MATERIAŁY POMOCNICZE DLA NAUCZYCIELA MATERIAŁ POMOCNICZY NR 1 Gospodarstwo rolne dla wielu dzieci jest domem, miejscem wypoczynku i pracy. Rodzice i nauczyciele powinni stwarzaæ im bezpieczne warunki pracy i zabawy oraz wyjaœniaæ, na jakie niebezpieczeñstwa s¹ nara¿eni i jak ich unikaæ. Szczególnej troski wymagaj¹ dzieci, które przyje¿d¿aj¹ na wieœ z miasta. Wa¿nym miejscem w gospodarstwie rolnym jest podwórze. Tu wykonywane s¹ codzienne prace gospodarskie oraz bar- dzo czêsto bawi¹ siê dzieci. Tu w³aœnie zdarza siê bardzo du¿o wypadków. Bardzo wa¿ne jest zabezpieczenie wszystkich wykopów, do³ów na wapno, czy zbiorników na szambo. Przy czyszczeniu szamb nale¿y pamiêtaæ o mo¿liwoœci zatrucia siarkowodorem. Bardzo wa¿ny jest stan techniczny budynków. Zapadaj¹ce siê budynki lub prowizoryczna instalacja elek- tryczna to bezpoœrednie zagro¿enia ¿ycia i zdrowia. Bardzo niebezpieczne s¹ upadki z wysokoœci, dlatego nale¿y zwracaæ uwagê na prawid³owe zabezpieczenie schodów, drabin, wejœæ na poddasze, otworów do zrzucania s³omy lub siana. Przepisy budowlane dotycz¹ce prac na wysokoœci odnosz¹ siê prac wykonywanych na wysokoœci od 2 metrów nad poziomem terenu i wy¿ej. Przy wykonywaniu robót na wysokoœci, nawet krótko trwaj¹cych, nale¿y zabezpieczyæ siê przed upadkiem. Urazy spowodowaæ mo¿e te¿ upadek przedmiotów, narzêdzi lub materia³ów budowlanych z góry. W gospodarstwie rol- nym bardzo czêsto do wspinaczki wykorzystywana jest drabina. Dzieci bardzo chêtnie z niej korzystaj¹ podczas zabaw. Drabina nie powinna mieæ uszkodzonych, wy³amanych szczebli. Nie mo¿na jej u¿ywaæ jako szczude³ - nale¿y drabinê przesuwaæ w inne miejsce stoj¹c obok niej. Dzieci nie powinny bawiæ siê na drabinie, skakaæ z wysokoœci. Drabiny nie nale¿y opieraæ o drzwi, które mog¹ siê otworzyæ. Z drabiny nale¿y schodziæ i wchodziæ twarz¹ do szczebli. Do prac w gospodarstwie rolnym wykorzystywanych jest bardzo wiele narzêdzi rêcznych. Nale¿y zwracaæ szczególn¹ uwagê na ich stan techniczny, Ÿle osadzona siekiera mo¿e doprowadziæ do niebezpiecznych urazów. Szczególnie niebez- piecznym narzêdziem s¹ wid³y. Nale¿y pamiêtaæ, aby podawaæ je zawsze trzonkiem do drugiej osoby. Nie wolno rzucaæ wide³ ostrymi koñcami do do³u. Nie wolno stawiaæ wide³ rogami do góry. Narzêdzia takie jak no¿e, pi³y, kosy powinny byæ po u¿yciu umieszczone tak, aby dzieci nie mia³y do nich dostêpu. Ci¹gniki i maszyny rolnicze usprawniaj¹ pracê w gospodarstwach, ale stwarzaj¹ wiele zagro¿eñ. Ci¹gnikiem mo¿e kierowaæ osoba, która zna zasady bezpiecznej pracy i obs³ugi maszyn, posiada prawo jazdy kategorii T. Po drogach pub- licznych mo¿na poruszaæ siê ci¹gnikiem tylko wtedy, gdy spe³nia on wymogi przepisów ruchu drogowego. Pojazdy poruszaj¹ce siê po drogach publicznych musz¹ spe³niaæ okreœlone wymagania techniczne. Ci¹gnik i przyczepa powinny 116 MODUŁ II mieæ zawsze sprawn¹ i widoczn¹ sygnalizacjê œwietln¹ oraz trójk¹t wyró¿niaj¹cy pojazd wolnobie¿ny. Przy przewozie materia³ów d³ugich tyln¹ burtê nale¿y zdj¹æ lub powiesiæ tak, aby nie zas³ania³a tylnych œwiate³ sygnalizacyjnych. £adun- ki wystaj¹ce poza ty³ przyczepy ponad 1m musz¹ byæ na koñcu oznakowane. Na ³adunkach wysokich nie wolno prze- woziæ ludzi ani przedmiotów luzem, gdy¿ grozi to upadkiem. Ludzi mo¿na przewoziæ na przyczepie wyposa¿onej w przy- mocowane siedziska z burtami podwy¿szonymi do 110 cm i wyposa¿onymi w drabinki umo¿liwiaj¹ce wejœcie i zejœcie. Wa¿ne s¹ te¿ zasady pracy i obs³ugi maszyn rolniczych. Powinny one pracowaæ z zas³oniêtymi mechanizmami napê- dowymi, czyli ko³ami pasowymi, ko³ami zêbatymi, ³añcuchami, przek³adniami, przegubami. Wa³y przegubowo- teleskopowe przekazuj¹ce napêd z ci¹gnika do maszyny, musz¹ byæ os³oniête na ca³ej d³ugoœci, a os³ona zabezpieczona przed obracaniem siê. Sprzêganie ci¹gnika ze sprzêtem wspó³pracuj¹cym nale¿y wykonywaæ ostro¿nie. Miêdzy ci¹gnikiem a maszyn¹ wspó³pracuj¹c¹ nie mog¹ przebywaæ ludzie, poniewa¿ zdarzaj¹ siê przypadki zmia¿d¿enia r¹k lub najechania na osobê pomagaj¹c¹. Nie mo¿na wchodziæ te¿ na dyszle, zaczepy, ramy i inne czêœci ci¹gnika lub maszyn w trakcie pracy. Nie mo¿na jeŸdziæ po pochy³oœciach przy wy³¹czonym biegu lub silniku. Stoj¹cy ci¹gnik te¿ mo¿e stwarzaæ wiele niebezpieczeñstw. W trakcie postoju ci¹gnika na pochy³oœciach nale¿y w³¹czyæ odpowiedni bieg przeciw- dzia³aj¹cy staczaniu siê maszyny i zaci¹gn¹æ hamulec rêczny. Nie wolno jeŸdziæ ani przebywaæ w trakcie pracy w skrzyni rozrzutnika nawozów lub roztrz¹sacza obornika. Przy obs³udze siewnika nale¿y zapewniæ pracuj¹cej osobie pomost roboczy zaopatrzony w barierkê ochronn¹. Do rozgarniania zbo¿a stosuje siê drewnian¹ ³opatê. Do bardzo wielu wypadków dochodzi podczas pracy z pi³¹ tarczow¹. Podejmuj¹c pracê nale¿y pamiêtaæ o sprawdzeniu jej stanu technicznego. Nie mo¿na pracowaæ, je¿eli pi³a jest uszkodzona, pêkniêta i brak jej zêbów. W trakcie prze- suwania materia³u nie wolno staæ na linii ewentualnego odrzutu materia³u do ty³u. Nie nale¿y usuwaæ odpadów z ma- szyny rêkami lub hamowaæ tarczy pi³y jakimiœ przedmiotami. Zagro¿eniem dla zdrowia jest równie¿ ha³as i wibracje pow- staj¹ce podczas obróbki drewna. Wskazane jest noszenie ochronników s³uchu. Ze wzglêdu na mo¿liwoœæ uszkodzenia oczu, w przypadku braku urz¹dzenia do odprowadzania trocin, nale¿y stosowaæ okulary ochronne. Pi³a tarczowa jest urz¹dzeniem bardzo niebezpiecznym, przy której dochodzi do bardzo wielu okaleczeñ. Niebezpieczeñstwo jest bardzo du¿e, gdy nie ma ona os³on, klina rozszczepiaj¹cego, urz¹dzenia podaj¹cego materia³ do ciêcia poprzecznego. Przy stosowaniu urz¹dzeñ elektrycznych istnieje wiele mo¿liwoœci powstania wypadków na skutek pora¿enia pr¹dem elektrycznym. Aby ich unikn¹æ, nale¿y zw³aszcza zwracaæ uwagê na wszelkie tablice ostrzegawcze znajduj¹ce siê na obiektach i urz¹dzeniach elektrycznych. W³aœciciel gospodarstwa powinien dbaæ miêdzy innymi o to, aby wszystkie os³ony do wy³¹czników, bezpieczników, wty- czek, gniazdek by³y prawid³owo przymocowane, dokonywaæ okresowo przegl¹dów u¿ytkowej instalacji elektrycznej, dok³adnie uziemiæ wszystkie metalowe czêœci urz¹dzenia elektrycznego nie s³u¿¹ce do przewodzenia pr¹du elek- trycznego, zbadaæ przewody urz¹dzeñ przenoœnych i upewniæ siê, czy ich izolacja ochronna oraz wtyczki s¹ ca³e i nieuszkodzone. W gospodarstwach rolnych wystêpuje du¿o zwierz¹t. Szczególnie niebezpieczna jest obs³uga ogierów, buhajów, knurów. Nieumiejêtna obs³uga mo¿e doprowadziæ do powa¿nych obra¿eñ, a nawet œmierci. Krowy to zwierzêta z natury ³agodne i spokojne. Niespokojne zachowanie podczas dojenia wynika z czynników takich jak: natarczywoœæ owadów, strach, ból wymienia. Krowa powinna byæ uprzedzana, ¿e zbli¿amy siê do niej. Odezwanie siê i poklepanie po zadzie uspakaja zwierzê. Do udoju nale¿y podchodziæ zawsze z tej samej strony, a latem odgoniæ owady. Ka¿dy gwa³towny ruch mo¿e skoñczyæ siê kopniêciem, uderzeniem ogonem lub rogiem. Dojarz powinien mieæ tak¿e stabilny sto³ek. W wielu gospodarstwach hodowane s¹ konie - zwierzêta wra¿liwe i p³ochliwe. Przed podejœciem do konia trzeba zwró- ciæ na siebie jego uwagê, na przyk³ad g³osem. W hodowli trzody chlewnej równie¿ mo¿e dojœæ do wypadków. Najczêœciej s¹ to podeptania lub pogryzienia. Osoby, które maj¹ czêsto kontakt ze zwierzêtami, nara¿one s¹ równie¿ na choroby odzwierzêce, np. brucelozê, gruŸlicê, wœciekliznê, toksoplazmozê. W gospodarstwach dochodzi do uboju zwierz¹t inwentarskich. Dzieci nie powinny byæ dopuszczane do pomocy lub obserwacji tych czynnoœci, poniewa¿ mo¿e to mieæ ujemny wp³yw na ich psychikê. W gospodarstwach rolnych u¿ywane s¹ i przechowywane œrodki ochrony roœlin, nawozy sztuczne. Chemiczne œrodki ochrony roœlin s¹ to substancje chemiczne o dzia³aniu biologicznym. S¹ to zwi¹zki niszcz¹ce szkodliwe organizmy i chwasty (pestycydy). Stosuje siê równie¿ zwi¹zki nie bêd¹ce truciznami. Mog¹ to byæ œrodki odstraszaj¹ce, które powoduj¹ pozbywanie siê niepo¿¹danych organizmów z upraw. Pestycydy s¹ to substancje syntetyczne lub naturalne stosowane do zwalczania organizmów szkodliwych i nie- po¿¹danych. 117 BEZPIECZNE ZACHOWANIE W DOMU Rozró¿nia siê substancje do zwalczania: gryzoni – rodentycydy, nicieni – nematocydy, roztoczy – akarycydy, owadów – insektocydy, chwastów – herbicydy, grzybów – fungicydy, bakterii – bakteriocydy, substancje wp³ywaj¹ce na procesy ¿yciowe chronionych lub szkodliwych organizmów - chomeosterylanty (roœlinne re- gulatory wzrostu), substancje zawieraj¹ce bakterie chorobotwórcze atakuj¹ce organizm szkodnika – biopreparaty. Najczêœciej stosowane s¹ œrodki do opylania i zaprawiania nasion, roztwory wodne, koncentraty do emulgowania, prosz- ki do sporz¹dzania zawiesin. Rzadziej stosowane s¹ tabletki, pasty, aerozole czy granulaty. Ze wzglêdu na toksycznoœæ pestycydów dla zwierz¹t i ludzi nale¿y stosowaæ je z zachowaniem okreœlonych przepisów. Toksycznoœæ tych œrodków wobec organizmów ¿ywych jest bardzo ró¿na, zale¿y od samego organizmu, warunków œrodowiskowych, rodzaju, formy i sposobu podania pestycydu. W Polsce obowi¹zuje podzia³ na 5 klas wed³ug ich toksycznoœci. awozy to substancje zawieraj¹ce sk³adniki pokarmowe niezbêdne do rozwoju roœlin. Stosowanie nawozów ma na celu zwiêkszenie plonów oraz polepszenie w³aœciwoœci gleby. Nawozy dziel¹ siê na organiczne i mineralne. Nawozy organicz- ne zawieraj¹ wszystkie sk³adniki pokarmowe potrzebne roœlinom. S¹ to obornik, gnojówka, gnojowica. Mineralne nawozy zawieraj¹ sk³adniki pokarmowe w postaci zwi¹zków chemicznych. Mog¹ byæ jednosk³adnikowe: azotowe, potasowe, fos- forowe, wapniowe, magnezowe, lub wielosk³adnikowe. MATERIAŁ POMOCNICZY NR 2 ODPOWIEDZI DO ĆWICZEŃ Ćwiczenie 1 Bezpieczne zachowanie w gospodarstwie rolnym Ćwiczenie 2 Wyrazy: ci¹gnik, kombajn, kosiarka, kopaczka, m³ockarnia, sieczkarnia, prasa, pi³a tarczowa. Ćwiczenie 3 Has³o: Nie kieruj ci¹gnikiem, bo mo¿esz spowodowaæ groŸny wypadek. Ćwiczenie 4 Nie tnij drewna pi³¹ tarczow¹. Nie œcinaj drzew pi³¹ ³añcuchow¹. Nie pracuj na wysokoœciach. Nie pracuj przy m³ockarni. Nie wchodŸ na pomost siewnika. Ćwiczenie 5 œwinia karmi¹ca prosiêta, byk, koñ, pies 118 MODUŁ II MATERIAŁY POMOCNICZE DLA UCZNIA – LEKCJA 5 Temat: „Bezpieczne zachowanie w gospodarstwie rolnym” Gospodarstwo rolne dla wielu dzieci jest domem, miejscem wypoczynku i pracy. Rodzice i nauczyciele powinni stwarzać im bezpieczne warunki pracy i zabawy oraz wyjaśniać, na jakie niebezpieczeństwa są narażeni i jak ich unikać. Szczególnej troski wymagają dzieci, które przyjeżdżają na wieś z miasta. Ćwiczenie 1 U³ó¿ rozsypankê sylabow¹. ne po rol stwie Bez piecz w gos dar nym za stwo cho wa nie Has³o: .......................................................................................................................................................... Ćwiczenie 2 Po³¹cz sylaby, a w rozwi¹zaniu otrzymasz nazwy urz¹dzeñ rolniczych. CI¥ KOM KO KO KA SIECZ BAJN SIAR GNIK KA PACZ NIA M£OC PRA SA PI WA CZO KAR KAR £A TAR NIA 1. 5. 2. 6. 3. 7. 4. 8. 119
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plstyleman.xlx.pl
|