4) Arystoteles - pozostałe składniki, Estetyka teatru
[ Pobierz całość w formacie PDF ] Arystoteles Obok perypetii i rozpoznania – dodatkowym, nie najważniejszym składnikiem fabuły jest patos: Czyli w tragedii – cały repertuar sytuacji i wydarzeń. Co jest ważne – patos nie jest istotą fabuły tragedii. Teoretycznie mogłaby istnieć tragedia bez patosu, w praktyce greckiej – nie istniała nigdy. Przemiana ze szczęścia w nieszczęście – istotna dla tragedii dokonuje się nie ze względu na niegodziwość bohatera, tylko jego zbłądzenie: Wspomnianą litość i trwogę – może wzbudzić widowisko teatralne – ale jest to rozwiązanie gorsze pod względem artystycznym. Uwaga! Litość i trwoga nie są tożsame z przerażeniem. To może być efektem widowiska teatralnego, ale nie prowadzi to celu tragedii – oczyszczenia uczuć. Według Arystotelesa najsilniej na czytelnika/widza oddziaływają historie dotyczące raczej bliskich sobie osób. Nawet więzy rodzinne: Takie wydarzenia powinny być pokazane w sposób artystyczny: • akcja prowadzona przez postacie świadome swych czynów i wzajemnej tożsamości • dokonywane czyny mogą być nieświadomie, dopiero później uświadamiają sobie łączących więzów pokrewieństwa (przypadek Edypa) • trzecia możliwość – bohater chce popełnić zbrodnie, bo nie wie, z kim ma do czynienia, ale po rozpoznaniu – odstępuje od swych zamiarów Dla Arystotelesa najpiękniejszy jest przypadek trzeci. (Osobiście nie jestem przekonany, że on ma największą siłę oddziaływania w odniesieniu do tragedii. Za bardzo to zmierza w stronę komedii, albo według dzisiejszej nomenklatury – dramatu właściwego.) Trzeba pamiętać, że Arystoteles nie miał świadomości istnienia archetypów i stałych toposów w literaturze i teatrze – czyli takich układów zdarzeń, które ciągle się powtarzają. Są pewne anegdoty (w sensie terminologii ze współczesnej poetyki), które stale powracają. Na przykład historia nieszczęśliwej miłości: Romeo i Julia. Dlatego nie chodzi tutaj jedynie o konkretne rodziny, raczej o przekazane w mitologii greckiej pewne podstawowe, archetypiczne opowieści pozwalające pokazać zawiłości ludzkiej natury. Charaktery Charaktery (postacie działające, wyrażające się w działaniu) powinny być szlachetne, inaczej nie mogą wzbudzić uczucia litości (raczej uczucie typu: dobrze mu tak!) Powinny być obdarzone cechą stosowności – na przykład kobieta nie powinna być obdarzona męstwem. Powinny być także prawdopodobne. Powinny cechować się konsekwencją. Uwaga! U Arystotelesa postać działająca w istocie nie przechodzi przemiany wewnętrznej. Nie zmienia się w ciągu całego utworu. Tragedia powinna w sumie prezentować na scenie ludzi lepszych niż są w rzeczywistości. Stąd niemożliwy do zrealizowania byłby postulat wiernego przedstawiania rzeczywistości. Mimesis nie może być jedynie odtwarzaniem rzeczywistości. Rodzaje rozpoznania: 1. Za pośrednictwem znaków zewnętrznych 2. Za sprawą nieuzasadnionego biegiem wydarzeń, wprowadzonego przez poetę rozpoznania. 3. Za sprawą przypomnienia. 4. Za pomocą wnioskowania To jest przypadek przyjemności z poznania, trochę jak rozwiązywanie zagadki detektywistycznej. Najpiękniejsze rozpoznanie wynika z samych zdarzeń. Co to oznacza? A któż to wie! Rodzaje tragedii: Uwagi o języku W większości są dla nas nieistotne, bo dotyczą konkretnego języka greckiego i tragedii greckich, a nam tak naprawdę chodzi o zasady bardziej ogólne, przystawalne do teatru w ogólności. Język powinien być jasny i pozbawiony pospolitości.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plstyleman.xlx.pl
|