4094, sieci przemyslowe
[ Pobierz całość w formacie PDF ] A U T O M A T Y K A Sieci przemysłowe w praktyce – Interbus Wśród gąszcza najróżniejszych rozwiązań sieci przemysłowych preferowanych przez poszczególnych producentów, Interbus jest jednym z bardziej interesujących pomysłów na standaryzację tej dziedziny. System powstał już dość dawno - w roku 1987. Nadzór oraz kierunki rozwoju standar- du wyznacza międzynarodowa organizacja Interbus Club po- siadająca regionalne oddziały na całym świecie. W ramach klubu działa ponad 800 produ- centów. Powszechność stosowa- nia standardu dobitnie ilustruje liczbę urządzeń używających obecnie interfejsu Interbus. Jest ich ponad 2500000. Na terenie Unii Europej- skiej system jest zdefiniowa- ny przez normę EN50254, a jego protokół opiera się na warstwach 1,2 oraz 7 normy ISO7498. Pomysł stworzenia standardu Interbus pojawił się na początku lat osiemdzie- siątych jako odpowiedź na miniaturyzację w elektronice i systemach mikrokomputero- wych. Systemy automatyki ro- biły się coraz mniejsze, lecz również coraz bardziej rozle- głe. Gwałtownie wzrosła liczba Rys. 1. Struktura sieci INTERBUS połączeń, a co za tym idzie potrzebnych kabli. Do przesy- łania informacji przestały wy- starczać ówczesne metody tj. pętla prądowa. Projektowany system miał zapewniać dwu- kierunkową transmisję cyfrową i umożliwiać łatwe rozwijanie standardu w przyszłości (ar- chitektura otwarta). Praca nad Elektronika Praktyczna 3/2005 125 A U T O M A T Y K A Rys. 2. Magistrala odległa w INTERBUS wymi takimi jak: temperatura, ciśnienie, prędkość obrotowa silnika. Są to również dane sterujące elementami wyko- nawczymi takimi jak: zasuwy, parametry punktu pracy. Jeśli w sieci jest tylko kilka ele- mentów dane te dość szybko zostają uaktualniane w sieci (1…5 ms). Jednak w przypad- ku wielu elementów, nawet jeśli są to tylko pojedyncze bity krańcówek lub elemen- tów wykonawczych, czas od- świeżania może okazać się za duży. Warto tutaj zastoso- wać mechanizm przesyłania danych przesyłający je tyl- ko jeśli ulegną one zmianie. Taka metoda drastycznie zre- dukuje ilość danych przesy- łanych w sieci, a co za tym idzie zwiększa jej wydajność. Można tutaj wyobrazić sobie system sterowania sekwencją zaworów. Jeśli tych zaworów jest dużo a niewielki ich procent jest wyzwalany jed- nocześnie, to tylko elementy wdanej chwili zamykane lub otwierane, obciążają sieć. Dane zarządzające to ko- munikaty używane do parame- tryzowania, monitorowania i programowania inteligentnych urządzeń w sieci. W odróż- nieniu od poprzedniego typu dane te nie mają charakteru cyklicznego. Nie muszą być odświeżane co jakiś czas, wy- starczy przecież raz ustalić pa- rametry inteligentnego urządze- nia wykonawczego lub podob- nego. Przeważnie jest tak, że urządzenia przechowują swoją konfigurację nawet w przy- padku zaniku napięcia zasila- jącego. Wystarczy więc skonfi- gurować nowe urządzenia lub zrobić to dla wszystkich przy starcie systemu. W celu osiągnięcia przej- rzystości systemu, w którym dane mogą być przesyłane w sposób wydajny i niezawodny, jako podstawową architekturę sieci wybrano relację: pan i sługa ( master-slave ) W SKI jest tylko jedno urządzenie panujące niepo- dzielnie nad innymi i zarzą- dzające siecią, jest to sterow- nik systemu HCB ( Host Con- troller Board ). Do niego jest podłączona magistrala odległa RB, oraz za pomocą odpo- wiednich elementów siecio- wych: instalacyjna magistrala odległa IRB ( Installation Re- mote Bus ), magistrala lokalna LB ( Local Bus ) - patrz rys. 1 . Na funkcje HCB składa się sterowanie i nadzór nad wy- mianą informacji przy pomocy cyklicznego protokołu INTER- BUS, monitorowanie systemu komunikacyjnego, detekcja błę- dów w sieci, jak również in- formowanie o nich za pomocą wyświetlacza LCD i diod świe- cących. Ponadto wyświetlane są informacje diagnostyczne o systemie jak: tryby pracy, wy- stąpienie błędu, status danych procesowych itp. HCB jako urządzenie nadrzędne oprócz zarządzania ma za zadanie systemem zaowocowała właśnie stworzeniem Systemu Komuni- kacyjnego Interbus (SKI). Systemy przemysłowe łą- czone przez sieci są z zasa- dy unikalne w rozwiązaniach szczegółowych. Sieć musi być jednak więc uniwersalna. Nie- zależnie bowiem od dołączone- go urządzenia musi zapewniać poprawną wymianę danych między nim, a innymi elemen- tami systemu. Dla zapewnienia poprawnego dialogu przesyłane informacje zostały podzielone na dwie grupy: - dane procesu ( I/OData ), - dane zarządzające (komu- nikaty, parametry konfigu- racyjne). Dane procesu są rzeczywi- stymi wielkościami pomiaro- 126 Elektronika Praktyczna 3/2005 A U T O M A T Y K A Tab. 1. Podstawowe dane techniczne systemu INTERBUS Liczba urządzeń I/O Max. 512 (256 Bus Terminal) Długość kabla segmentu magistrali odległej Max. 400 m Całkowita długość magistrali IBS 12,8 km (kabel miedziany), 80km światłowód) Prędkość transmisji 500 kb/s Liczba punktów I/O Max. 4096 Długość magistrali lokalnej Max. 10 m Długość instalacyjna magistrali odległej Max. 50 m Zabezpieczenie transmisji danych CR-Check, Hd 4 Protokół komunikacyjny EN 50 254, DIN E 19258 również połączenie systemu sieci przemysłowej do interfej- su umożliwiającego wymianę danych z światem zewnętrz- nym. Np. z operatorem ob- sługującym czy nadzorującym linię technologiczną. Segmenty magistrali odległej RB są pod- łączone do sterownika central- nego za pomocą modułów ter- minalowych BT. Podłączenie to jest pod- dane ograniczeniom. Najważ- niejsze z nich to maksymalna odległość między modułami. Zarówno HCB jak i moduła- mi terminalowymi BT. Wyno- si ona 400 m. Cała długość sieci INTERBUS wynikająca z jej teoretycznej pojemności to 102,4 km (256 BT·400 m). Do- świadczalnie jednak ustalono że maksymalna długość przy jakiej system pracuje popraw- nie to 12,8 km dla kabla mie- dzianego o odpowiednich para- metrach ( rys. 2 ) . W przypadku potrzeby pod- łączenia urządzeń znajdujących się w większych odległościach należy zastosować światłowody. Ustalono że odległość wówczas zwiększa się do 80 km. Moduły terminalowe oprócz funkcji wzmacniaczy sieci umożliwiają również two- rzenie rozgałęzień sieci. Dzięki temu jest możliwe dołączanie do sieci odległej RB sieci lo- kalnych LB lub instalacyjnych magistrali odległej. Segmentów sieci lokalnej może być tyle co modułów terminalowych BT czyli 256. Elementem od- różniającym sieć odległą od instalacyjnej jest przesyłanie w segmencie oprócz informacji również zasilania elementów podłączonych do niej. Dzię- ki temu wszelkie przełączniki oraz czujniki nie potrzebują dodatkowych przewodów z zasilaniem. W praktyce magistrale in- stalacyjne posiadają takie same funkcje co odległe. Elemen- ty łączone w niej to moduły terminalowe CBK. Jej długość to maksymalnie 50 m. Liczba bloków CBK nie jest jedno- znacznie określona, zależy ści- śle od pobieranego obciążenie Rys. 3. Elektronika Praktyczna 3/2005 127 A U T O M A T Y K A przez poszczególne z nich. Sumaryczny maksymalny prąd jaki może być pobierany przez nie to 4,5 A. W praktycznej realizacji LB często jest wyko- rzystywana przy wewnętrznych połączeniach szaf sterowni- czych. Natomiast sieć lokalna może mieć maksymalnie 10 m. Podstawowe parametry syste- mu INTERBUS przedstawiono w tab. 1 . System INETRBUS jest systemem deterministycznym i czasowo krytycznym. Stan- dard posiada również specy- ficzne możliwości określane jako INTERBUS-LOOP. Proto- kół transmisji zastosowanym przy przesyłaniu danych w sieci przypomina duży re- jestr przesuwający dane. W praktyce przesuw realizowa- ny jest za pomocą interfejsu sieciowego SUPI ( Serial Mi- croprocesor Interface ) ( rys. 3 – przesuwanie Informacji w sieci INTERBUS) w takt IPMS ( INTERBUS Protocol Master ). Metodę tą twórcy nazwali summation-frame procedure . Najważniejszą z jej zalet jest transmisja bez- kolizyjna TDMA ( Time Divi- sion Multiple Access ). Trans- misja ta polega na przy- dzieleniu czasu transmisji dla każdego modułu podłą- czonego do sieci w którym wystawia on swoje dane w sieci. Ponadto przydziela- ne są dodatkowe interwały czasowe służące do trans- misji przy zaistnieniu zda- rzenia ( on demand ). Jest to wyjątek w typowo cyklicz- nej transmisji przesyłania danych. Umożliwia jednak zwiększenie przepustowości sieci, ponieważ urządzenia nie wymagające cyklicznej obsługi zajmują czas tylko w razie konieczności. Ponieważ każde z urządzeń cały czas nasłuchuje zdarzenia w sieci jednocześnie z nadawaniem może następować odbiór da- nych ( Full Duplex ) Dzięki zastosowania su- macyjnej ramki transmisji za- gwarantowany jest stały czas cyklu wymiany danych w sieci. Wynosi on zazwyczaj kilka lub kilkanaście ms. Technologia INTERBUS- -LOOP umożliwia połącze- nie pojedynczych czujników i elementów wykonawczych, zarówno analogowych jak i dyskretnych w ramach jed- nej lokalnej pętli za pomo- cą tylko dwóch przewodów zgodnie z specyfikacją IEC- -1000-4-4. Umożliwia ona na komunikację z maksymalnie 32 urządzeniami podłączony- mi do jednej pętli. W praktyce łącznie z dwoma przewodami komu- nikacyjnymi w linii tej są jeszcze dwa służące do do- prowadzanie zasilania do ele- mentów w pętli. Maksymalny dopuszczalny prąd pobierany przez element to 40 mA. Transmisja danych w pętli odbywa się natomiast za po- mocą zakodowanego kodem Manchester, modulowanego sygnału prądowego. Modu- lacja przebiega przy stałym napięciu zasilającym +24 V. Mimo pewnej odmien- ności konstrukcyjnej i jako- ściowej I-L przy podłączeniu do magistrali Interbus nie wymaka konwersji protokołu lub zastosowania dodatko- wych elementów pośredni- czących. Innym standardem roz- powszechnianym razem z podstawowym Interbusem jest jego adaptacja nazwana – INTERBUS INLINE. Cha- rakteryzuje się dużą swobodą konfiguracji sprzętowej oraz łatwością montażu. Składa się z modułów wzajemnie do siebie pasujących niczym klocki. Montaż jest tym prostszy, że elementy w tym systemie są przystosowane do montażu na listwach 35 mm zgodnych z normami: EN 50022 i EN 50 035. Do jednej sieci za pomocą mo- dułów terminalowych można podłączyć do 63 segmentów INLINE. W celu zmonto- wania sieci system INLINE udostępnia następujące typy modułów: - moduły zasilające ( Power Terminals ) - odpowie- dzialne za dostarczenie zasilania do w części INLINE, - moduły BT ( Bus Termi- nal ) – łączą system in- line z magistralą odległą (RB) sieci INTERBUS, - moduły we/wy ( I/O Ter- minals ) – łączące czujniki i elementy wykonawcze z systemem INTERBUS, - moduły separujące ( Seg- ment Terminals ) – umoż- liwiają one odseparowa- nie grup urządzeń w ra- mach systemu INLINE, - moduły funkcyjne i wy- konawcze dużej mocy, jest to grupa urządzeń komunikacyjnych jak również duże elementy wykonawcze, sterujące pozycjonujące i inne. Adam Bieńkowski adam@abproject.pl 128 Elektronika Praktyczna 3/2005
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plstyleman.xlx.pl
|