4418 3, Przewodniki - ciekawe z kraju i nie tylko, Kraków
[ Pobierz całość w formacie PDF ] NOWA HUTA PRZEWODNIK NOWA HUTA Burzliwe dzieje odczasów stalinizmu do„Solidarnoci” Nowa Huta to zrealizowana w latach 50. XX wieku no- woczesna dzielnica przemysłowa Krakowa (pierwotnie osobne miasto) zwi zana ze zbudowan tutaj olbrzymi hut stali. Szerokie ulice, okazałe i dobrze wyposa‡one domy miały sta€ si miejscem, gdzie rz � dz � ca wówczas par- tia chciała kształtowa€ nowe socjalistyczne społecze®stwo. Nie wszystko jednak udało si zrealizowa€ tak, jak zakła- dano. 27 kwietnia 1960 r. doszło do zamieszek zwi � zanych z budow � koˆcioła, w których byli zabici i ranni. Miasto – ju‡ wtedy poł � czone z Krakowem w jeden organizm – pokazało swoje nowe oblicze: stało si zagro‡eniem dla systemu. Gdy obchodziło swoje 30-lecie, nadci � gały ju‡ burzliwe lata 80. Okazało si , ‡e szerokimi alejami mog � maszerowa€ nie tylko pochody 1-majowe, ale i opozycyjne demonstracje. Ol- brzymie, dobrze zintegrowane skupiska ludzkie (cz sto bloki były zasiedlane lud � mi z jednej wioski) stawały si oparciem dla „Solidarnoˆci”, która przekształciła Now � Hut w jeden ze swoich najwi kszych bastionów w Polsce. Wykopy pod pierwszy blok Nowej Huty rozpocz to 23 czerwca 1949 r. Nieco pó � niej, 26 kwietnia 1950 r., pierw- szy robotnik przyst � pił do budowy kombinatu. W rekordo- wym 1977 r. huta zatrudniała 38 tys. ludzi i produkowała 6,7 mln ton stali rocznie (dziˆ ok. 1 mln). Podstaw � planu zabudowy centrum Nowej Huty były trzy osie: ł � cz � ca nowe miasto z historycznym centrum Krakowa (Oˆ Miasta), kombinatem (Oˆ Pracy) oraz placem Ratuszo- wym (Oˆ Wypoczynku). Na ich kanwie Tadeusz Ptaszycki – główny architekt Nowej Huty – zaprojektował plac Central- ny (obecnie im. Ronalda Reagana) z wychodz � cymi z niego pi cioma arteriami, otoczony miastem na planie połowy oˆmiok � ta. Zgodnie z ideologi � socrealizmu sztuka miała by€ „socjali- styczna w treˆci, a narodowa w formie”. Z po‡ogi wojennej ocalały: renesansowy Kraków, Zamoˆ€ i Kazimierz nad Wisł � . Uznano wi c renesans za nasz � „narodow � form ” i w tym stylu postanowiono wznieˆ€ Now � Hut . Od strony formal- nej polska architektura socrealistyczna wcale nie nawi � zy- wała do rosyjskiej, gdzie niepodzielnie królował klasycyzm, lecz posiadała własny oryginalny charakter. 1 ArcelorMittal Poland S.A. – Oddział wKrakowie (dawnaHutaim.W.I. Lenina, potem im. T.Sendzimira) Od 2003 r. Huta im. Sendzimira wchodziła w skład kon- sorcjum Polskie Huty Stali S.A. Zostało ono zakupione przez koncern LNM nale‡ � cy do indyjskiego magnata stalowego Lakszmi Mittala (w latach 2005 - 2007 – Mittal Steel Poland S.A.) Główne wej � cie do huty przy ul. Ujastek 1, wzniesio- ne w latach 1952–1955, stanowi jeden z najlepszych przykładów socrealizmu w polskiej sztuce. Jego auto- rami byli Janusz Ballenstadt oraz Janusz i Marta Ingarde- nowie. Olbrzymia brama, ° ankowana dwoma budynkami biurowymi, nosi wszelkie znamiona stylu renesansowe- go, na którym si wówczas wzorowano. Centrum Administracyjne huty popularnie zwane jest „Pałacem Do‡ów” b � d � „Watykanem”. Jego wspaniałe wn trza zostały cz ˆciowo zmienione przez przebudowy z lat 90., ale i tak jest to jeden z najlepiej zachowanych przykładów wystroju z lat 50., z marmurowymi klatkami i specjalnie zaprojektowanymi meblami. Huta to kolos – setki budynków, spl � tanych rur i torów biegn � cych w ró‡nych kierunkach. Powierzchnia zakładu liczy około 1000 hektarów. Kiedy jedzie suwnica, przypo- mina to trz sienie ziemi. W niektórych halach zmieˆciło- by si kilka krakowskich Rynków ustawionych jeden przy drugim. Kadzie wysokoˆci małych domów napełnione płynnym metalem przywodz � na myˆl bulgocz � ce law � wulkany. Po 1989 r. kombinat przechodził liczne zmiany. Zacz to od patrona (1990 r.) – W. I. Lenin nie pasował ju‡ do no- wych czasów, przemianowano go wi c na Tadeusza Sen- dzimira – wybitnego ameryka®skiego konstruktora polskiego pochodzenia. Pami � tk � tych zamierzchłych czasów jest okazały kurhan stoj � cy tu‡ przy ogrodzeniu kombinatu (w pobli‡u skrzy‡owania ulic Ujastek i T. Ptaszyckiego). Uchodzi on za grobowiec Wandy – córki legendarnego zało‡ycie- la miasta, Kraka, która, aby wraz ze swoj � r k � nie odda€ panowania nad Polsk � Niemcowi, rzuciła si do Wisły, staj � c si symbolem poˆwi cenia dla ojczyzny. Obecnie kurhan Wandy zdobi niewielki pomnik posta- wiony w XIX w. według projektu wybitnego polskiego malarza, Jana Matejki, który mieszkał w pobliskim dworze krzesławickim. Rozpocz ła si restrukturyzacja huty. Zacz to zamyka€ poszczególne wydziały. Niektóre były zbyt toksyczne, inne nierentowne lub przestarzałe. Zlikwidowano m.in. Walcowni Zgniatacz – główny bastion „Solidarnoˆci” w hucie, sk � d wywodzili si czołowi działacze podziemia. Pami � tkowy monument dedykowany tym wszystkim, którzy wnieˆli cz � stk swojego ‡ycia w tworzenie na te- renie kombinatu pierwszego wolnego zwi � zku zawodo- wego przeniesiono we wrzeˆniu 2005 r. w okolice placu Centralnego. Z czasem hut nale‡ � c � do Skarbu Pa®stwa wł � czono do holdingu „Polskie Huty Stali”, a nast pnie sprzedano prywatnemu inwestorowi Lakszmi Mittalowi. Nowy właˆciciel przeprowadził szereg inwestycji, wyburzaj � c stare hale i stawiaj � c na ich miejscu nowoczesne obiekty. Uszanował jednak dawn � tradycj i nie zamkn � ł huty dla zwiedzaj � cych, cho€ jest to normalnie pracuj � cy zakład. Nadal wpuszczane s � tu zorganizowane grupy turystów, a w halach nieczynnych ju‡ wydziałów odbywaj � si koncerty festiwalu „Sacrum Profanum”. 3 Dworek Jana Matejki iko‹ciół ‹w.JanaChrzciciela Dworek Jana Matejki w Krzesławicach (ul. Wa€kowi- cza 25) jest dzi � własno � ci Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pi knych w Krakowie. Niski, parterowy budynek z przybudówk � stanowi � c � niegdyˆ pracowni mistrza Jana i z zaprojektowanym przez niego gankiem jest otwarty dla publicznoˆci. W pi ciu obszernych salach eksponowane s � meble, obrazy i przedmioty codzien- nego u‡ytku z XVIII i XIX wieku zwi � zane z wybitnymi mieszka®cami tego dworu. 2 KopiecWandy Nowa Huta jest w pewnym sensie najstarsz cz � ci Krakowa. Choƒ zacz to j wznosiƒ dopiero w 1949 r., to badania archeologiczne ujawniły, e ci głe osad- nictwo trwało tu co najmniej od 5000 lat p.n.e., gdy tymczasem tereny obecnego Starego Miasta zostały zasiedlone dopiero w VIII w. n.e. Pierwszym z nich był Hugo Kołł � taj – słynny działacz polityczny okresu oˆwiecenia, współtwórca pierwszej europejskiej konstytucji (wzorowanej na ameryka®skiej) nazwanej od dnia ogłoszenia „Konstytucj � 3 Maja”. Wydzier‡awił on w 1778 r. Krzesławice od Akademii Kra- kowskiej, której był rektorem. W roku 1876 dworek nabył najwi kszy polski malarz XIX wieku, Jan Matejko. Na kupno posiadłoˆci przeznaczył pieni � dze uzyskane za sprzedanie płótna „Batory pod Pskowem”. Od tej pory Krzesławice stały si jego ulu- bionym miejscem wytchnienia. W ka‡dej wolnej chwili chronił si tu od wielkomiejskiego gwaru Krakowa. Mo‡na tu zobaczy€ słynny „Poczet królów polskich”, ilustracje do „¯piewów historycznych” Niemcewicza uchodz � ce za pierwszy przykład romantyzmu w sztu- ce polskiej, a ponadto sztalugi Matejki, jego skrzynie na rysunki, obrazy i reprodukcje. Obiekt otoczony jest okazałym parkiem angielskim, który ł � czy si z rekreacyj- nymi terenami zalewu na Dłubni. Niedaleko dworku J. Matejki stoi drewniany jednonawo- wy koˆciół ˆw. Jana Chrzciciela i Matki Boskiej Szkaplerz- nej. ¯wi � tynia ta została wzniesiona w latach 1633–1648. Pierwotnie znajdowała si w miejscowoˆci Jawornik koło Myˆlenic, ale gdy w latach 80. XX w. wybudowano tam nowy koˆciół przestała by€ potrzebna i groziła jej roz- biórka. Poniewa‡ w Nowej Hucie planowano zbudowanie skansenu, władze zgodziły si przenieˆ€ koˆciół tutaj, cho€ generalnie niech tnie patrzyły na obiekty sakralne. Uczyniono to w latach 1983–1985, dodaj � c przy okazji okazał � wie‡ , której pierwotnie nie było. Wokół głównej osi poło one s poszczególne osiedla, które tworz w pewnej mierze samodzielne organizmy. Ka de osiedle posiada wszystko, co jest potrzebne do pełnej obsłu- gi socjalnej mieszka � ców. S wi � c sklepy, punkty usługowe, � wietlice, szkoła, przedszkole, łobek, kino. Ka de osiedle po- siada własny zbiorowy gara dla samochodów osobowych. W obr � bie własnego osiedla mieszka � cy mog zaspokoi wszystkie swe codzienne potrzeby. Budynki z pierwszego okresu rozci � gaj � si łukiem od klasztoru w Mogile do ul. Kocmyrzowskiej, tworz � c urocze osiedla pełne drzew i kwiatów. Pierwszy z wy- stawionych tu domów znajduje si przy ul. Mierzwy (os. Wandy 14; zawieszono na nim pami � tkow � tablic ). 4 OsiedlaWandy iWillowe Buduj c Now Hut , oparto si na koncepcji „jednost- ki s siedzkiej”, zaprojektowanej w Stanach Zjedno- czonych w latach 20., gdy architekci pracowali nad planem rozbudowy Nowego Jorku. To właˆnie na tych osiedlach bił swoje rekordy słynny przodownik pracy Piotr O‡a®ski – mistrz murarski potra- ª � cy uło‡y€ w ci � gu 8 godzin 60 tys. cegieł. Jego posta€ stała si prototypem Mateusza Birkuta – bohatera ª lmu Andrzeja Wajdy „Człowiek z marmuru”. „Jednostk � ” tak � miało by€ osiedle licz � ce 4–5 tysi cy ludzi, wyposa‡one w cał � potrzebn � do ‡ycia infrastruk- tur i stanowi � ce jakby odr bne miasteczko. O walorach nowohuckiego budownictwa tak pisano: Poniewa‡ koˆciół mogilski jako obiekt zakonny zamkni - ty był dla wiernych, ju‡ za czasów bł. Iwo Odrow � ‡a wybudowano dla nich obok koˆciół ˆw. Bartłomieja. W obecnej formie pochodzi on z roku 1466 i jest dziełem mistrza stolarskiego Macieja M � czki, który swoj � sygna- tur wraz z dat � uko®czenia ˆwi � tyni umieˆcił na zabyt- kowych odrzwiach. Koˆciół posiada trzy nawy, czego nie spotyka si w drewnianych budowlach tego typu w Polsce. Jego wystrój pochodzi z czasów rokoka i przed- stawia osoby zasłu‡one dla mogilskiego konwentu. Obok koˆcioła zachowała si drewniana wie‡a – dzwon- nica z 1752 r. z kopulastym dachem i bram � przejazdow � . 5 Zespółklasztorny oo. Cystersów Mogilski ko � ciół pod wezwaniem Naj � wi tszej Marii Panny i � w. Wacława (ul. Klasztorna 11) oraz przyległy do niego klasztor Cystersów nale do najcenniej- szych obiektów sakralnych Małopolski. Tu przechowywany jest słyn � cy łaskami mogilski krucyª ks. Rze � ba to niezwykła – jako jedyna z całe- go wyposa‡enia koˆcioła ocalała z po‡aru w 1447 r., cho€ ogie® strawił włosy Chrystusa i jego perizonium. Od tego czasu zakłada si Zbawicielowi peruk z naturalnych włosów, a jego biodra przepasuje prawdziw � tkanin � . Do obecnej kaplicy krucy- ª ks został przeniesiony w 1588 r., zaˆ wczeˆniej stał na skrzy‡owaniu transeptu z naw � główn � . Otoczona pi kn � krat � kaplica ¯w. Krzy‡a zo- stała ufundowana przez Stefana Žółtowskiego – było to wotum za ocalenie z pami tnej bitwy pod Cecor � . Fundatorem zarówno konwentu, jak i drew- nianego koˆciółka ˆw. Bartłomieja po drugiej stronie ulicy, była ta sama osoba – biskup kra- kowski, bł. Iwo Odrow � ‡. Sprowadził on cyster- sów do Mogiły ze ¯l � ska. Osiedlili si tu w 1222 r. Swoj � działalnoˆ€ rozpocz li od zatkni cia krzy‡a na kopcu Wandy, który do tego czasu wci � ‡ był miejscem poga®skich obrz dów. W okresie renesansu Mogiła zasłyn ła szcze- gólnie na polu malarstwa. Na niespotykane dotychczas wy‡yny doprowadził t sztuk brat Stanisław Samostrzelnik, wykonuj � cy swoje prace dla dworu króla Zygmunta Starego. Jego polichromi mo‡emy podziwia€ w mogil- skim koˆciele oraz w bibliotece klasztornej. W latach 1716–1786 funkcjonowało w klaszto- rze mogilskim Studium Generalne prowincji cystersów, w którym wykładano ª lozoª , teologi , prawo kanoniczne i histori Koˆcioła. Kurs trwał pi € lat i ko®czył si doktoratem. Była to pierwsza wy‡sza uczelnia na terenie obecnej Nowej Huty. pl. Centralny Tekst: M. Miezian Fotografie: J. Gajewski, J. Trzos, P. Krawczyk Projekt graficzny: Studio Kozak Skład: Archus Design Druk:
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plstyleman.xlx.pl
|