4829, Ustawy drogowe, 11,5 tony
[ Pobierz całość w formacie PDF ] Wieslaw Banas, Jan Ceborski, Andrzej Peszel, Hanna Polewska-Dorozik Kierunki polityki transportowej Województwa Podlaskiego Warszawa, wrzesien 2002 1 Spis tresci 1. Wprowadzenie .................................................................................................................... 3 2. Glówne priorytety oraz cele polityki transportowej ................................................ 4 3. Czynniki wspólokreslajace kierunki polityki transportowej województwa podlaskiego ....................................................................................................................... 7 4. Podstawowe zalozenia oraz kierunki ksztaltowania programu polityki transportowej województwa podlaskiego ................................................................. 7 5. Wytyczne w sprawie realizacji programu polityki transportowej województwa podlaskiego ............................................................... 12 Podsumowanie ..................................................................................................................... 20 2 1. Wprowadzenie Opracowanie niniejsze zawiera okreslenie kierunków ksztaltowania polityki trans- portowej województwa podlaskiego do roku 2015. Wynikaja one z polityki transportowej panstwa, strategii rozwoju danego regionu oraz programów wyznaczajacych srednio- i dlugoterminowa strategie rozwoju transportu w województwie. Programy te, autorstwa OBET P.P. to: • Program zintegrowanego rozwoju transportu kolejowego w województwie podlaskim do 2005 roku, z perspektywa do 2015 roku. • Program zintegrowanego rozwoju transportu samochodowego w województ wie po- dlaskim do 2005 roku, z perspektywa do 2015 roku. • Program zintegrowanego rozwoju drogownictwa w województwie podlaskim do 2005 roku, z perspektywa do 2015 roku. Okreslone w programach przedsiewziecia rozwojowe transportu wynikaja z: • analizy wewnetrznych i zewnetrznych uwarunkowan funkcjonowania i rozwoju systemu transportowego województwa, • diagnozy stanu systemu transportowego województwa, • analizy SWOT, w zakresie mocnych oraz slabych stron, jak równiez szans i zagrozen gospodarki regionu i jego systemu transportowego, • prognozy rozwoju poszczególnych rodzajów przewozów w województwie. W Programach uwzglednione zostaly ustalenia zawarte w strategii rozwoju województwa oraz plany rozwoju sieci transeuropejskich rozpatrywane w kontekscie przysta- pienia Polski do Unii Europejskiej. Wskazano przedsiewziecia rozwojowe, które moga byc wspólfinansowane ze srodków pomocowych Unii Europejskiej. Oszacowane zostaly takze koszty przedsiewziec inwestycyjnych ze wskazaniem potencjalnych zródel ich finansowania. Przyjeto zasady zgodnosci i nadrzednosci celów wynikajacych z narodowej strategii rozwoju regionalnego, polityki za gospodarowania przestrzennego kraju, w tym polityki transportowej, z celami i priorytetami rozwoju gospodarczego na poziomie województwa. Zawarte w programach zadania dotyczace rozwoju poszczególnych galezi transportu na obszarze województwa podlaskiego stanowily podstawe dla okreslenia kierunków zalozen polityki transportowej w odniesieniu do danego województwa. 3 2. Glówne priorytety oraz cele polityki transportowej panstwa Jednym z kluczowych priorytetów polityki transportowej panstwa jest dostosowanie techniczne, organizacyjne oraz prawne polskiego systemu transportowego do wymogów Unii Europejskiej, wynikajace z planowanego przystapienia Polski do struktur unijnych. Realizacja tego priorytetu wymagala podporzadkowania polityki transportowej Polski priorytetom oraz celom polityki transportowej Unii Europejskiej. Glównym priorytetem polityki transportowej Unii Europejskiej, znajdujacej wyraz w licznych aktach prawnych oraz w Bialej i Zielonej Ksiedze) jest ksztaltowanie zrównowazonego rozwoju transportu. Biala Ksiega, ogloszona we wrzesniu 2001 r., zawiera aktualne wytyczne europejskiej polityki transportowej na najblizsza dekade, które z chwila uzyskania czlonkostwa w Unii Europejskiej stana sie dla Polski obowiazujacymi. Dotycza one: tworzenia transeuropejskich sieci transportowych, przejmowanie ladunków przez transport kolejowy, rozwijanie komunikacji publicznej w miastach, zwiekszenie wykorzystania prywatnego kapitalu w finansowaniu infrastruktury, jak tez urealnienie kosztów korzystania z infrastruktury transportowej, poprzez uwzglednienie w nich kosztów zewnetrznych. W wyniku ustalen negocjacyjnych z Unia Europejska dotyczacych polskiego trans- portu w najblizszej przyszlosci nastapi stopniowa liberalizacja, czyli zapewnienie dostepu do polskiego rynku transportowego poszczególnych galezi dla przewozników spoza Polski. W trans porcie drogowym niezbedne bedzie m.in.: spelnienie warunków dostepu do zawodu i rynku dostosowanie taboru do wymogów w zakresie norm bezpieczenstwa ruchu oraz norm ochrony srodowiska oraz unijnych wymagan socjalnych zwiazanych z przestrzeganiem czasu pracy kierowców i instalacja tachografów (umowa miedzynarodowa AETR). W transporcie kolejowym, z chwila wstapie nia do Unii, Polska zobowiazana bedzie do udostepnienia kolejowej sieci TINA (siec infrastruktury transportu w krajach Europy Srodkowej i Wschodniej), dla unijnych przewozników kolejowych. Harmonogram dzialan liberalizacyjnych w zakresie przystosowywania polskiego transportu do jednolitego unijnego rynku transportowego zawiera tablica 1. 4 Tablica 1 Liberalizacja rynków transportowych w Polsce wynikajaca z zasad Unii Europejskiej Lata Galezie transportu Rodzaj liberalizacji Transport lotniczy Kazde unijne towarzystwo lotnicze bedzie moglo obslugiwac nie tylko linie miedzy Polska a krajami wspólnoty ale takze wewnatrz naszego kraju. - Udostepnienie 6 tras dla unijnych ciezarówek o nacisku 11,5 kN/os, w tym droge krajowa nr 8 w relacji Budzisko (granica panstwa) – Bialystok – Warszawa. - Udostepnienie rynku dla kabotazu drogowego. 2004 Transport drogowy 2007 Towarowe przewozy kolejowe Kazdy unijny przewoznik kolejowy bedzie mógl, na zasadach konkurencyjnosci, korzystac z polskiej sieci linii kolejowej. 2009 Transport drogowy Udostepnienie rynku transportowego dla „malego kabotazu” (wewnatrz krajów wspólnoty). 2011 Transport drogowy Przejazd przez nasz kraj w pelni otwarty, bez pobierania oplat. Zródlo: opracowanie wlasne na podstawie materialów UE. Zintegrowanie polskiego systemu transportu z systemem unijnym wymaga dostosowania parametrów polskiej infrastruktury do standardów okreslonych w unijnych dyrektywach oraz ratyfikowanych europejskich umowach miedzynarodowych. Unia Europejska podkresla koniecznosc zintegrowania dwóch systemów kolejowych: polskiego i panstw bylego ZSRR, aby umozliwic transport miedzy Europa Zachodnia a Krajami Baltyckimi, Finlandia, krajami WNP, a poprzez nie z panstwami Dalekiego Wschodu. Polska zobowiazana jest dostosowac swoja siec drogowa do parametrów technicznych obowiazujacych w Unii do 2015 r. Dyrektywa 96/53/WE. naklada na panstwa czlonkowskie UE zadanie dostosowania glównej sieci dróg do nacisku 115 kN/os. W 2001 roku zatwierdzony zostal Program dostosowania podstawowej sieci drogowej w Polsce do standardów Unii Europejskiej. Programem objeto okolo 13 tys. km dróg. Program dostosowawczy sieci drogowej do nacisków 115 kN/os bedzie realizowany do momentu wstapienia Polski do Unii Europejskiej. Z momentem akcesji polska siec drogowa zostanie powiazana z systemem sieci transportowej TEN. Polska polityka transportowa okreslona zostala w 1999 r. w dokumencie przygotowanym przez Ministerstwo Transportu i Gospodarki Morskiej (obecne Ministerstwo Infrastruktury). 1 Zadaniem polityki transportowej jest stymulowanie dzialan umozliwiajacych stworzenie odpowiednich warunków do prawidlo wego funkcjonowania podmiotów gospodarczych oraz zrównowazonego rozwoju systemu trans portowego, który zaspokoi potrzeby transportowe gospodarki narodowej. W programie cel generalny polityki transportowej zapisano nastepujaco: 1 Polityka Transportowa Panstwa do 2015 r. MTiGM 1999. 5
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plstyleman.xlx.pl
|