4829, Ustawy drogowe, 11,5 tony

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Wieslaw Banas, Jan Ceborski, Andrzej Peszel, Hanna Polewska-Dorozik
Kierunki polityki transportowej
Województwa Podlaskiego
Warszawa, wrzesien 2002
1
Spis tresci
1.
Wprowadzenie
.................................................................................................................... 3
2. Glówne priorytety oraz cele polityki transportowej
................................................ 4
3. Czynniki wspólokreslajace kierunki polityki transportowej województwa
podlaskiego
....................................................................................................................... 7
4. Podstawowe zalozenia oraz kierunki ksztaltowania programu polityki
transportowej województwa podlaskiego
................................................................. 7
5. Wytyczne w sprawie realizacji programu polityki
transportowej województwa podlaskiego
............................................................... 12
Podsumowanie
..................................................................................................................... 20
2
1.
Wprowadzenie
Opracowanie niniejsze zawiera okreslenie kierunków ksztaltowania polityki trans-
portowej województwa podlaskiego do roku 2015. Wynikaja one z polityki transportowej
panstwa, strategii rozwoju danego regionu oraz programów wyznaczajacych srednio-
i dlugoterminowa strategie rozwoju transportu w województwie. Programy te, autorstwa
OBET P.P. to:

Program zintegrowanego rozwoju transportu kolejowego w województwie podlaskim do
2005 roku, z perspektywa do 2015 roku.

Program zintegrowanego rozwoju transportu samochodowego w województ wie po-
dlaskim do 2005 roku, z perspektywa do 2015 roku.

Program zintegrowanego rozwoju drogownictwa w województwie podlaskim do 2005
roku, z perspektywa do 2015 roku.
Okreslone w programach przedsiewziecia rozwojowe transportu wynikaja z:

analizy wewnetrznych i zewnetrznych uwarunkowan funkcjonowania i rozwoju systemu
transportowego województwa,

diagnozy stanu systemu transportowego województwa,

analizy SWOT, w zakresie mocnych oraz slabych stron, jak równiez szans i zagrozen
gospodarki regionu i jego systemu transportowego,

prognozy rozwoju poszczególnych rodzajów przewozów w województwie.
W Programach uwzglednione zostaly ustalenia zawarte w strategii rozwoju
województwa oraz plany rozwoju sieci transeuropejskich rozpatrywane w kontekscie przysta-
pienia Polski do Unii Europejskiej. Wskazano przedsiewziecia rozwojowe, które moga byc
wspólfinansowane ze srodków pomocowych Unii Europejskiej. Oszacowane zostaly takze
koszty przedsiewziec inwestycyjnych ze wskazaniem potencjalnych zródel ich finansowania.
Przyjeto zasady zgodnosci i nadrzednosci celów wynikajacych z narodowej strategii rozwoju
regionalnego, polityki za gospodarowania przestrzennego kraju, w tym polityki transportowej,
z celami i priorytetami rozwoju gospodarczego na poziomie województwa. Zawarte
w programach zadania dotyczace rozwoju poszczególnych galezi transportu na obszarze
województwa podlaskiego stanowily podstawe dla okreslenia kierunków zalozen polityki
transportowej w odniesieniu do danego województwa.
3
2. Glówne priorytety oraz cele polityki transportowej panstwa
Jednym z kluczowych priorytetów polityki transportowej panstwa jest dostosowanie
techniczne, organizacyjne oraz prawne polskiego systemu transportowego do wymogów Unii
Europejskiej, wynikajace z planowanego przystapienia Polski do struktur unijnych. Realizacja
tego priorytetu wymagala podporzadkowania polityki transportowej Polski priorytetom oraz
celom polityki transportowej Unii Europejskiej.
Glównym priorytetem polityki transportowej Unii Europejskiej, znajdujacej wyraz w
licznych aktach prawnych oraz w Bialej i Zielonej Ksiedze) jest ksztaltowanie
zrównowazonego rozwoju transportu. Biala Ksiega, ogloszona we wrzesniu 2001 r., zawiera
aktualne wytyczne europejskiej polityki transportowej na najblizsza dekade, które z chwila
uzyskania czlonkostwa w Unii Europejskiej stana sie dla Polski obowiazujacymi. Dotycza
one: tworzenia transeuropejskich sieci transportowych, przejmowanie ladunków przez
transport kolejowy, rozwijanie komunikacji publicznej w miastach, zwiekszenie
wykorzystania prywatnego kapitalu w finansowaniu infrastruktury, jak tez urealnienie
kosztów korzystania z infrastruktury transportowej, poprzez uwzglednienie w nich kosztów
zewnetrznych.
W wyniku ustalen negocjacyjnych z Unia Europejska dotyczacych polskiego trans-
portu w najblizszej przyszlosci nastapi stopniowa liberalizacja, czyli zapewnienie dostepu do
polskiego rynku transportowego poszczególnych galezi dla przewozników spoza Polski. W
trans porcie drogowym niezbedne bedzie m.in.: spelnienie warunków dostepu do zawodu i
rynku dostosowanie taboru do wymogów w zakresie norm bezpieczenstwa ruchu oraz norm
ochrony srodowiska oraz unijnych wymagan socjalnych zwiazanych z przestrzeganiem czasu
pracy kierowców i instalacja tachografów (umowa miedzynarodowa AETR).
W transporcie kolejowym, z chwila wstapie nia do Unii, Polska zobowiazana bedzie do
udostepnienia kolejowej sieci TINA (siec infrastruktury transportu w krajach Europy
Srodkowej i Wschodniej), dla unijnych przewozników kolejowych. Harmonogram dzialan
liberalizacyjnych w zakresie przystosowywania polskiego transportu do jednolitego unijnego
rynku transportowego zawiera tablica 1.
4
Tablica 1
Liberalizacja rynków transportowych w Polsce wynikajaca z zasad Unii Europejskiej
Lata
Galezie transportu
Rodzaj liberalizacji
Transport lotniczy
Kazde unijne towarzystwo lotnicze bedzie moglo obslugiwac nie
tylko linie miedzy Polska a krajami wspólnoty ale takze wewnatrz
naszego kraju.
- Udostepnienie 6 tras dla unijnych ciezarówek o nacisku 11,5 kN/os,
w tym
droge krajowa nr 8 w relacji Budzisko (granica panstwa)
– Bialystok – Warszawa.
- Udostepnienie rynku dla kabotazu drogowego.
2004
Transport drogowy
2007
Towarowe przewozy
kolejowe
Kazdy unijny przewoznik kolejowy bedzie mógl, na zasadach
konkurencyjnosci, korzystac z polskiej sieci linii kolejowej.
2009 Transport drogowy
Udostepnienie rynku transportowego dla „malego kabotazu”
(wewnatrz krajów wspólnoty).
2011 Transport drogowy
Przejazd przez nasz kraj w pelni otwarty, bez pobierania oplat.
Zródlo: opracowanie wlasne na podstawie materialów UE.
Zintegrowanie polskiego systemu transportu z systemem unijnym wymaga
dostosowania parametrów polskiej infrastruktury do standardów okreslonych w unijnych
dyrektywach oraz ratyfikowanych europejskich umowach miedzynarodowych.
Unia Europejska podkresla koniecznosc zintegrowania dwóch systemów kolejowych:
polskiego i panstw bylego ZSRR, aby umozliwic transport miedzy Europa Zachodnia a
Krajami Baltyckimi, Finlandia, krajami WNP, a poprzez nie z panstwami Dalekiego
Wschodu.
Polska zobowiazana jest dostosowac swoja siec drogowa do parametrów
technicznych obowiazujacych w Unii do 2015 r. Dyrektywa 96/53/WE. naklada na panstwa
czlonkowskie UE zadanie dostosowania glównej sieci dróg do nacisku 115 kN/os. W 2001
roku zatwierdzony zostal Program dostosowania podstawowej sieci drogowej w Polsce do
standardów Unii Europejskiej. Programem objeto okolo 13 tys. km dróg. Program
dostosowawczy sieci drogowej do nacisków 115 kN/os bedzie realizowany do momentu
wstapienia Polski do Unii Europejskiej. Z momentem akcesji polska siec drogowa zostanie
powiazana z systemem sieci transportowej TEN.
Polska polityka transportowa okreslona zostala w 1999 r. w dokumencie
przygotowanym przez Ministerstwo Transportu i Gospodarki Morskiej (obecne Ministerstwo
Infrastruktury).
1
Zadaniem polityki transportowej jest stymulowanie dzialan umozliwiajacych
stworzenie odpowiednich warunków do prawidlo wego funkcjonowania podmiotów
gospodarczych oraz zrównowazonego rozwoju systemu trans portowego, który zaspokoi
potrzeby transportowe gospodarki narodowej. W programie cel generalny polityki
transportowej zapisano nastepujaco:
1
Polityka Transportowa Panstwa do 2015 r. MTiGM 1999.
5
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • styleman.xlx.pl