4d71059f4e2e45ee7eeb2288546e4f14, Społeczeństwo informacyjne(5)
[ Pobierz całość w formacie PDF ] Konsumenci e-usług Mirosław Prywata UNIA EUROPEJSKA EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO Autor: Mirosław Prywata Infovide-Matrix Wydawca: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) ul. Pańska 81/83 00-834 Warszawa Skład: Małgorzata Gałązka Infovide-Matrix Wydanie I Publikacja bezpłatna Publikacja powstała w ramach projektu „Uruchomienie wielofunkcyjnej platformy komunikacji inter- netowej wspierającej realizację działań 8.1 i 8.2 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka”, realizowanego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości, współinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Wspieramy e-biznes www.web.gov.pl Copyright © by Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości Warszawa 2010, Wszelkie prawa zastrze- żone. Żaden fragment nie może być wykorzystywany w jakiejkolwiek formie ani przekładany na język mechaniczny bez zgody PARP. Spis treści Deinicja konsumenta 4 Prawa konsumenta 4 Budżet domowy konsumenta 5 Bariery techniczne konsumenta 6 Trendy w zachowaniach konsumentów 7 Wpływ reklamy, wpływ rankingów i serwisów społecznościowych, wpływ porównywarek 9 Źródła 12 Konsumenci e-usług 3 www.parp.gov.pl www.web.gov.pl Deinicja konsumenta Prawna deinicja konsumenta znajduje się w artykule 22 Kodeksu Cywilnego 1 : Za konsumenta uważa się osobę izyczną dokonującą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową. Trzeba pamiętać, że klientami e-usług są w ogólności konsumenci oraz klienci biznesowi. Różnią się mię- dzy sobą priorytetami, sposobem zachowania i tym czego poszukują 2 . W niniejszym e-booku skupimy się na konsumentach e-usług. Sam kodeks cywilny nie wyróżnia konsumenta e-usług i zwykłego kon- sumenta. E-usługi to usługi które świadczone są za pomocą internetu, są zautomatyzowane i zdalne. Więcej informa- cji nt. samych e-usług można odnaleźć w e-booku „E-usługi deinicja i przykłady” ( . Prawa konsumenta Podstawę praw konsumenta w polskim prawie daje Konstytucja RP. W artykule 76 ustawy zasadniczej stwierdza 3 Władze publiczne chronią konsumentów, użytkowników i najemców przed działaniami zagrażającymi ich zdrowiu, prywatności i bezpieczeństwu oraz przed nieuczciwymi praktykami rynkowymi. Zakres tej ochrony określa ustawa. Rozwinięciem tych przepisów jest ustawa z dnia 15 grudnia 2000r. o ochronie konkurencji i konsumen- tów 4 . W zakresie prawa unijnego i konsumentów w Unii na uwagę zasługuje dziesięć podstawowych zasad dotyczących Ochrony Konsumentów w Unii Europejskiej opublikowane przez Dyrekcję Generalną ds. zdrowia i ochrony konsumentów Komisji Europejskiej 5 . W prawie polskim przepisy dotyczące świadczenia e-usług są w ustawie o świadczeniu usług drogą elek- troniczną. Deiniują one usługodawcę, jego obowiązki, wyłączenie odpowiedzialności a także usługo- biorcę. W myśl tej ustawy usługobiorcą może być zarówno konsument jak i przedsiębiorca. Z organizacji zajmujących się prawami konsumentów warto wspomnieć o Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów zajmującym się zarówno sprawami konsumentów jak i przejawami nieuczciwej konku- rencji 6 . Z kolei w Unii Europejskiej działa Sieć Europejskich Centrów Konsumenckich w Europie (ECC-Net) 7 , która zajmuje się m.in. informowaniem konsumentów, pomocą w rozwiązywaniu indywidualnych skarg. Więcej informacji nt. praw konsumenta znajduje się w e-booku „Ochrona praw konsumenta” ( . Potrzeby konsumenta e-usług stanowiły zakres badań jakie przeprowadza okresowo GUS 8 . Raport z 2008r. pokazuje, że komunikacja to główna potrzeba na jaką wskazują użytkownicy internetu (38% to korzysta- nie z poczty elektronicznej, 31% udział w czatach i forach dyskusyjnych). Ważnym obszarem są też zakupy i sprzedawanie towarów (33% na wyszukiwanie informacji o towarach i usługach, 7% sprzedawanie towa- rów np. na aukcjach). Podsumowanie przedstawia Tabela 1, przy czym respondenci mogli wskazywać wię- cej niż jeden obszar wykorzystania internetu, dlatego suma wszystkich przekracza 100%. 1 Teksty aktów prawnych, w tym tekst ogłoszony i ujednolicony oraz teksty powiązanych aktów prawnych znajdują się na stronach Sejmu pod adresem 2 Businesses and Consumers as Online Customers - Eileen Bridges, Kent State University, USA; Ronald E. Goldsmith, Florida State University, USA; Charles F. Hofacker, Florida State University, USA; Encyclopedia of E-Comerce, E-Government and Mobile Commerce 3 Tekst Konstytucji RP na stronach Sejmu: 4 Tekst ustawy i aktów powiązanych na stronach Sejmu info/10principles/pl.pdf 6 7 8 Wykorzystanie technologii informacyjno-telekomunikacyjnych w przedsiębiorstwach, gospodarstwach domowych i przez osoby prywatne w 2008r., Konsumenci e-usług 4 www.parp.gov.pl www.web.gov.pl Cel korzystania z internetu (%) 2005 2006 2007 2008 Korzystanie z poczty elektronicznej 24 27 32 38 Wyszukiwanie informacji o towarach i usługach 18 25 27 33 Udział w czatach i forach dyskusyjnych 15 18 26 31 Czytanie, pobieranie czasopism on-line 13 16 15 19 Szukanie informacji dotyczących zdrowia 7 11 13 19 Słuchanie radia i oglądanie telewizji on-line 6 10 13 18 Korzystanie z usług bankowych 5 9 13 17 Telefonowanie przez internet, odbywanie wideokonferencji 5 8 10 15 Korzystanie z serwisów poświęconych turystyce 6 11 11 14 Pobieranie programów komputerowych 8 12 12 12 Granie w gry, pobieranie plików z grami, muzyką, ilmami 12 16 17 12 Szukanie pracy, wysyłanie ofert 5 7 7 8 Sprzedawanie towarów np. na aukcjach 1 5 5 7 Tabela 1. Cele korzystania z internetu w sprawach prywatnych w latach 2005-2008, na podst. Danych GUS 9 . Z kolei badania z 2005r. nt. wykorzystania internetu przez użytkowników pokazują, że Polska posiada naj- wyższy współczynnik w Unii Europejskiej osób, które tworzą własne treści w chat-roomach, grupach dys- kusyjnych i na forach internetowych 10 . W polskim internecie odsetek ten wynosi ponad 40%, podczas gdy dla Unii Europejskiej średnia nie przekracza 30%. Potrzeby komunikacji, tworzenia własnych treści jest wykorzystywane przez usługodawców w internecie i stanowi to część ich modelu biznesowego 11 . Potrzeba uzyskania informacji o produktach stanowiło ważną przyczynę poszukiwań w internecie, choć nie zawsze wiązało się to z bezpośrednim zakupem dokonywanym wirtualnie. Równie częstym mode- lem jest poszukiwanie informacji o towarach w internecie, po czym dokonywanie zakupu w sklepie tra- dycyjnym. Budżet domowy konsumenta Bardzo istotnym czynnikiem charakteryzującym konsumentów jest budżet domowy oraz część wydat- ków z budżetu domowego przeznaczana na sprzęt komputerowy, dostęp do internetu oraz usługi w internecie 12 . Pierwsza część to budżet gospodarstw domowych, które mają dostęp do internetu. Rysunek 1 przed- stawia odsetek gospodarstw domowych posiadających dostęp do Internetu w poszczególnych grupach dochodowych. Tendencja nie jest zaskakująca – im wyższy dochód gospodarstwa tym większy odsetek gospodarstw mających dostęp do internetu. Widać, że gospodarstwa w najwyższej grupie dochodowej stanowią blisko 50% wszystkich gospodarstw mających dostęp do internetu. 9 Tamże 10 Working Party on the Information Economy PARTICIPATIVE WEB: USER-CREATED CONTENT, Organisation for Economic Co-operation and Development, 12-Apr-2007, strona 10 11 Przykładem są e-apteki, które oprócz czystej sprzedaży proponują użytkownikom serwisów funkcjonalno- ści pozwalające na wymianę a przede wszystkim uzyskanie informacji. W badaniu GUS-u aż 19% Internautów poszukiwało informacji nt. zdrowia w Internecie. 12 Dane w tym rozdziale pochodzą z badania GUS. Wykorzystanie technologii informacyjno-telekomunika- cyjnych w przedsiębiorstwach, gospodarstwach domowych i przez osoby prywatne w 2008r., Konsumenci e-usług 5 www.parp.gov.pl www.web.gov.pl
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plstyleman.xlx.pl
|