5. W. Mirowski. Koncepcja Szkoły Chicagowskiej a koncepcja ekologii F. Zanieckiego, wszp gr 210
[ Pobierz całość w formacie PDF ] Wþodzimierz Mirowski Koncepcja szkoþy chicagowskiej a koncepcja ekologii F. Znanieckiego W ýODZIMIERZ M IROWSKI K ONCEPCJA S ZKOýY C HICAGOWSKIEJ A KONCEPCJA EKOLOGII F. Z NANIECKIEGO ńrdþo: Szkoþa chicagowska w socjologii. pod red. K. Wdz i K. Czekaja Katowice Î Warszawa 1992 Strona | 178 Wþodzimierz Mirowski Koncepcja szkoþy chicagowskiej a koncepcja ekologii F. Znanieckiego W okresie miħdzywojennym na gruncie socjologii polskiej chicagowska szkoþa ekologiczna nie spotkaþa siħ ze szczeglnym zainteresowaniem, co zapewne wynikaþo czħĻciowo z tego, Ňe zainteresowanie problematykĢ miejskĢ byþo ograniczone a socjologia miasta stawiaþa w naszym kraju dopiero pierwsze kroki. Znacznie wiħcej uwagi poĻwiħcano problematyce przeludnionej wsi, problemom migracji zarobkowych, kwestiom narodowoĻciowym itp. Socjologowie zainteresowani zagadnieniami spoþecznymi miast i urbanizacji, do ktrych naleŇeli F. Bujak, J.S. Bystroı, F.Znaniecki, S. Rychliıski, S. Ossowski wspominali wprawdzie o niektrych obserwacjach i wynikach badaı prowadzonych przez tħ szkoþħ, na ogþ jednak, stojĢc na gruncie orientacji humanistycznej krytycznie odnosili siħ do jej gþwnych zaþoŇeı. S. Rychliıski podkreĻlaþ z naciskiem, Ňe socjologia nic powinna spaĻę do rzħdu geografii spoþecznej. Krytykowaþ leŇ socjologw amerykaıskich za to, Ňe: á Èz wþaĻciwĢ sobie mechanistycznoĻciĢ ujħę i pragnieniem prostych wzorcw (patterns) mieszajĢ niekiedy socjologiħ Ļrodowiska z geografiĢ miastaÑ 1 . Powojenny rozwj polskiej socjologii a takŇe wzbogacenie zarwno problematyki, jak i metodologii badaı z zakresu ekologii spoþecznej spowodowaþy Ňe na gruncie polskim zaczħto poĻwiħcaę im wiħcej uwagi i podjħto takŇe tutaj tego typu badania. 2 W tym miejscu chciaþbym siħ zajĢę gþwnie oryginalnĢ w znacznej mierze koncepcjĢ ekologii ludzkiej zaprezentowanĢ przez F. Znanieckiego, ktry nie podejmujĢc szczegþowej dyskusji z zaþoŇeniami szkoþy chicagowskiej, uznaþ za stosowne wyraŇenie w tej kwestii swojego teoretycznego stanowiska 3 . Nosiþ siħ rwnieŇ z zamiarem napisania na len temat szerszej pracy jednakŇe nie udaþo mu siħ tego zrealizowaę. *** W czasie, gdy Chicago School of Human Ecology Ļwiħciþa tryumfy w badaniach nad miastami amerykaıskimi i nadawaþa ton badaniom w ramach socjologii miasta w szerokiej skali miħdzynarodowej, w 1938 r. ukazaþo siħ w Polsce w czasopiĻmie naukowym Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny studium F. Znanieckiego pt. Socjologiczne podstawy ekologii ludzkiej. Chicagowska szkoþa ekologiczna, ktrej poczĢtkowo wytyczaþy kierunki i zakres problematyki prace teoretyczne R.E. Parka, EW. Burgessa i R. McKenzie [1925] wyraŅnie okreĻlaþa jako sferħ swoich zainteresowaı pþaszczyznħ biotycznĢ, ápodspoþecznĢ", zwiĢzanĢ z zachowaniami siħ czþowieka jako organizmu biologicznego, nie osiĢgajĢcĢ poziomu zwiĢzkw spoþecznych. Czynniki kulturalne byþy z zaþoŇenia wyþĢczone z badaı ekologicznych. W studiowaniu organizacji Ňycia spoþeczeıstwa miejskiego operowano tu przestrzeniĢ w podziale na strefy koncentryczne, roztaczajĢce siħ wokþ centralnego oĻrodka, zajmowano siħ strukturĢ spoþeczno-demograficznĢ ludnoĻci zamieszkujĢcej w poszczeglnych rejonach. LudnoĻę ta byþa klasyfikowana w pewnych jednostkach ekologicznych, ktre formowaþy siħ w toku procesw ekologicznych, z ktrych najwaŇniejsze to procesy centralizacji aktywnoĻci spoþecznej wspþzawodnictwa koncentracji, segregacji, inwazji i sukcesji. Znaniecki doceniaþ inspirujĢcĢ rolħ koncepcji ekologicznej szkoþy chicagowskiej na gruncie badaı nad miastami. JednakŇe jako humanista nie byþ usatysfakcjonowany wynikami badaı nastawionych gþwnie na zjawiska materialne, demograficzne, ápodspoþeczneÑ, oderwane od zagadnieı kultury i Ňycia duchowego. NiewĢtpliwie uznawaþ on za cenne wþĢczenie do badaı nad spoþeczeıstwem kategorii przestrzennych, ale nie mgþ przy tym za- 1 Strona | 179 S. Rychliıski, áSocjologia miastaÑ, w: áPrzeglĢd socjologicznyÑ, 1935,1. III, z. 3-4. 2 MoŇna tu wspomnieę badania Z. Piro w Lublinie i Toruniu, badania W. Piotrowskiego w Lodzi i Piotrkowie i in. Szersze omwienie tego zagadnienia moŇna znaleŅę w opracowaniu E. Kaltenberg-Kwiatkowskiej áKoncepcje ekologii spoþecznej w socjologii polskiejÑ, w tomie pod red. Z. Piro áPrzestrzeı i spoþeczeıstwoÑ, PWN, Warszawa 1982. 3 F. Znaniecki, áSocjologiczne podstawy ekologii ludzkiejÑ, w: áRuch Prawniczy, Ekonomiczny i SocjologicznyÑ, Poznaı 1938, z. 1. Wþodzimierz Mirowski Koncepcja szkoþy chicagowskiej a koncepcja ekologii F. Znanieckiego akceptowaę tutaj poprzestania na fizykalnym pojħciu przestrzeni, z jej wymiernoĻciĢ i podzielnoĻciĢ, z pominiħciem podstawowych kategorii humanistycznych takich jak znaczenie przestrzeni dla jednostki czy grupy spoþecznej, dla stosunkw miħdzyludzkich, jak jej wartoĻę spoþeczna. Wspomniana praca F. Znanieckiego miaþa na celu gþwnie zwrcenie uwagi na te humanistyczne aspekty przestrzeni i naszkicowanie zaþoŇeı humanistycznych dla ekologii, aby pogþħbię badania nad zachowaniami przestrzennymi jednostek i grup spoþecznych. Omawiana praca F. Znanieckiego opublikowana tylko po polsku nic staþa siħ przedmiotem uwagi w skali miħdzynarodowej, choę w tym samym czasie rozpoczynaþa siħ juŇ szersza dyskusja nad zaþoŇeniami szkoþy ekologicznej w socjologii. Atakowano m.in. oderwanie biologicznej, materialnej pþaszczyzny Ňycia spoþecznego od kulturalnej (1938), krytykowano takŇe schematyczne ujħcie ástref naturalnych", nie pasujĢce do innych sytuacji niŇ w Chicago 4 . Coraz silniej atakowano teŇ pomijanie czynnikw kultury w ujħciach ekologicznych. Warto tu przypomnieę, Ňe w tym samym roku co omawiane studium F. Znanieckiego, ukazaþa siħ praca L. Wirtha áUrbanism as a Way of LifeÑ, w ktrej zaproponowaþ on rozrŇnienie materialnych i kulturalnych aspektw procesu urbanizacji oraz sposb ujħcia tych drugich poprzez kategoriħ stylu Ňycia. Praca ta spotkaþa siħ z duŇym oddŅwiħkiem na Zachodzie i uznano jĢ za ogromny krok naprzd w rozwoju socjologii miasta. Praca F. Znanieckiego wnoszĢca niewĢtpliwie wiele do pogþħbienia ujħcia ekologicznego pozostaje tam do dziĻ nieznana. F. Znaniecki na samym wstħpie w omawianej tu pracy wyraziþ poglĢd, Ňe sprawy przestrzennego rozmieszczenia ludzi i przestrzennej ich ruchliwoĻci mogĢ byę traktowane bĢdŅ z punktu widzenia wiedzy przyrodniczej, bĢdŅ z punktu widzenia wiedzy kulturowej (humanistycznej). W humanistycznym podejĻciu badacz kultury powinien dostrzegaę przestrzeı ze wspþczynnikiem humanistycznym tj. áTak jak jest doĻwiadczana przez te podmioty ludzkie, ktrych kulturħ bada". Ludzie nie doĻwiadczajĢ obiektywnej, bezjakoĻciowej, nieograniczonej przestrzeni lecz rŇne áprzestrzenieÑ jakoĻciowe, ograniczone, oceniane przez nich dodatnio lub ujemnie, lokalizowane w okreĻlonej stronie Ļwiata i w okreĻlonym poþoŇeniu w stosunku do kaŇdej osoby, majĢce dla ludzi przewaŇnie okreĻlonĢ wartoĻę. Znaniecki proponuje uŇywanie dla tych przestrzeni nazwy wartoĻci przestrzenne. NaleŇĢ tu miejsca zajħte lub puste, wnħtrza, siedziby, okolice, oĻrodki, tereny ĻciĻle lub orien- tacyjnie wymierzone, drogi, bezdroŇa itd. Te wartoĻci przestrzenne wystħpujĢ jako skþadniki oglniejszego, nieprzestrzennego systemu wartoĻci, jak np. systemu religijnego (miejsca kultu), systemu estetycznego (miejsca doznaı estetycznych), ekonomicznego, spoþecznego. Grupy ludzkie majĢ w sferze swego dziaþania zbiorowego wartoĻci przestrzenne, ktre sĢ traktowane jako áwþasnoĻęÑ tych grup, ich przedmiot wþadania. Paıstwo, na przykþad, posiada swe terytorium objħte granicami, wþada teŇ takimi wartoĻciami przestrzennymi jak drogi, place publiczne, gmachy itp. Dla narodu najcenniejszĢ wartoĻciĢ przestrzennĢ jest zamieszkiwany kraj. Znaniecki przytacza tu sþowa roty: á...Nie rzucim ziemi skĢd nasz rd...Ñ, w ktrych wyraŇa siħ przywiĢzanie narodu polskiego do swej ziemi. Grupy luŅniejsze, jak publicznoĻę w teatrze, pasaŇerowie w przedziale kolejowym itp. posiadajĢ przejĻciowo swoje wartoĻci przestrzenne. Te wartoĻci, ktre musi ujmowaę humanista nie dadzĢ siħ zsumowaę jako fragmenty obiektywnej przestrzeni, jak to ma miejsce w ujħciach geograficznych, gdzie dajĢ siħ one przedstawię na przykþad na mapie obok siebie. Znaniecki podkreĻlaþ to z naciskiem majĢc na uwadze, jak wielkie znaczenie w ramach badaı na gruncie ekologii spoþecznej odgrywaþo to ujħcie geograficzne przestrzeni, wydzielanie Pomijanie czynnikw kulturalnych krytykowaþa M.A. Alihan w pracy áSocial EcologyÑ, New York University Press, N.Y. 1938. PŅniej podnosiþ to rwnieŇ A.U. Holingshead w pracy áReexamination of Ecological TheoryÑ,[w:] áSociology and Social ResearchÑ, January - February, 194S. OdmiennoĻę ukþadw strefowych w innych miastach strefowych wykazywaþ W. Firey w pracy áLand use in Central BostonÑ, Harvard University Press, Cambridge 1947. Strona | 180 4 Wþodzimierz Mirowski Koncepcja szkoþy chicagowskiej a koncepcja ekologii F. Znanieckiego stref, metody kartograficzne pozwalajĢce na þĢczenie pewnych struktur spoþecznych z okreĻlonymi fragmentami przestrzeni geograficznej. Ten sposb ujħcia, te ápodstoþeczneÑ kategorie uwaŇaþ on za niewystarczajĢce w ujħciach socjologicznych. WartoĻci przestrzenne nie dajĢ siħ, jego zdaniem takŇe sprowadzię w caþoĻci do wartoĻci ekonomicznych. Prawo czþowieka do obecnoĻci w pewnej przestrzeni jest rodzajem uczestnictwa w wartoĻci przestrzennej i þĢczy siħ z rolĢ spoþecznĢ. Znaniecki nazwaþ to prawo pozycjĢ ekologicznĢ. Wedþug niego takie nauki humanistyczne jak etnografia, historia, socjologia zajmujĢ siħ w zasadzie pozycjami ekologicznymi. Prbuje on leŇ na podstawie materiaþw zebranych za gruncie tych nauk wysnuę pewne wnioski teoretyczne dla ekologii ludzkiej. Z etnografii wiele dowiadujemy siħ o wartoĻciach przestrzennych ludw na rŇnych szczeblach cywilizacji, o wartoĻciach zespoþw rodzinnych, rŇnych gromad, plemion, narodw, grup religijnych a takŇe klas spoþecznych, poznajemy tu rŇne zasady dziedziczenia rl spoþecznych wraz z pozycjami ekologicznymi, zmiany tych zasad, zmiany sposobw wþadania wartoĻciami przestrzennymi. MoŇemy teŇ obserwowaę na podstawie tych materiaþw rozwj normatywnej regulacji stosunkw sĢsiedzkich pomiħdzy zespoþami rodzinnymi, rozwj wspþpracy w obronie przed zagroŇeniami zewnħtrznymi wsplnych wartoĻci przestrzennych, tworzenie niĢ grup nadrzħdnych wþadajĢcych szerszym terytorium. Znaniecki rozwija m.in. koncepcjħ struktury grup ze wzglħdu na stosunek do wartoĻci przestrzennych. WĻrd tych grup wyrŇnia zespoþy lokalne i zespoþy ponadlokalne. Pierwsze- stojĢce ponad zespoþami rodzinnymi charakteryzujĢ siħ posiadaniem wsplnego terytorium (miejsca okazjonalnych spotkaı) i osobistymi kontaktami, drugie - takie jak koĻciþ, paıstwo, nard, zwiĢzek klasowy - majĢ takŇe swoje wsplne terytoria i miejsca przestrzennego skupienia lecz odrŇniajĢ siħ tym od lokalnych, Ňe obejmujĢ wiele podgrup lokalnych a okazjonalne ich skupienia nic majĢ charakteru bezpoĻrednich spotkaı ogþu czþonkw lecz dokonujĢ siħ w sposb poĻredni, przez ludzi i instytucje poĻredniczĢce miħdzy indywidualnymi czþonkami a osobami lub zespoþami centralnymi reprezentujĢcymi szerszĢ grupħ jako caþoĻę. Znaniecki podkreĻla, Ňe pozycja ekologiczna jednostki w zespole rodzinnym musi ulec pewnym ograniczeniom w zwiĢzku z rozwojem rl ponadrodzinnych w ramach zespoþw lokalnych. Zespoþy lokalne tworzĢ przewaŇnie specjalne miejsca, w ktrych czþonkowie tych zespoþw majĢ zapewnione bezpieczeıstwo pozycji ekologicznej w czasie speþniania funkcji zwiĢzanych z czþonkostwem w zespole lokalnym. W tym celu powstajĢ na przykþad budowle publiczne, drogi publiczne, chronione przez zespoþy lokalne. IstniejĢ leŇ, pewne zasady dziaþajĢce na styku zespoþw lokalnych, poruszania siħ miħdzy zespoþami, przebywania obcych na terytorium zespoþu. Obcy wystħpujĢ zwykle w okreĻlonych rolach - jako goĻcie, jako reprezentanci nadrzħdnych zespoþw itp. Grupy ponadlokalne tworzĢ szersze zþoŇone systemy. Ich istnienie warunkuje pozycje ekologiczne jednostek w szerszym znaczeniu i wpþywa na pozycje ekologiczne w skali lokalnej. W ujħciach klasycznej ekologii szkoþy chicagowskiej to co Znaniecki nazywa pozycjami ekologicznymi wyraŇa siħ w strefach zakreĻlonych na mapie. PrzewaŇnie nic uwzglħdnia siħ tu moŇliwoĻci ogromnego zrŇnicowania tych pozycji i wzajemnego nakþadania siħ na siebie rŇnych pozycji, zaleŇnie od tego jakie wartoĻci przestrzenne bierze siħ pod uwagħ. Pozycje narodowe, klasowe, religijne mogĢ siħ krzyŇowaę i nie daę siħ oddzielię w przestrzeni. Wedþug F. Znanieckiego w ramach grup ponadlokalnych szczeglnĢ rolħ odgrywa paıstwo. Ma ono wþadzħ nad wszystkimi przestrzeniami dajĢcymi siħ geograficznie umiejscowię w ramach pewnego terytorium tj. nad siedzibami rodzinnymi, oĻrodkami lokalnymi, nad ich miejscami zebraı itp. Ma to miejsce przewaŇnie niezaleŇnie od tego czy wytwarzanie siħ rŇnych wartoĻci przestrzennych wynika z dziaþalnoĻci paıstwa czy innych zespoþw. Paıstwo na ogþ siara siħ uzaleŇnię pozycje ekologiczne od siebie. Ta tendencja jest szczeglnie silna w paıstwie typu totalnego. Strona | 181 Wþodzimierz Mirowski Koncepcja szkoþy chicagowskiej a koncepcja ekologii F. Znanieckiego Paıstwo rozwija teŇ role paıstwowe, z ktrymi þĢczĢ siħ okreĻlone pozycje ekologiczne, kosztem rl w mniejszych zespoþach, paıstwo ŇĢda teŇ udostħpnienia swych funkcjonariuszom dla kontroli wszystkich wartoĻci przestrzennych na swym terytorium. DĢŇĢc do przezwyciħŇenia zaleŇnoĻci ekologicznej jednostek od grup lokalnych paıstwo zwykle rozbudowuje system drg, Ļrodki komunikacji, ktre stara siħ utrzymaę pod swojĢ kontrolĢ. Paıstwo totalne, takie jak faszystowskie Niemcy, czy ZSRR dĢŇyþo do wyþĢcznoĻci w wyznaczaniu pozycji ekologicznej obywateli, w regulacji ich rozmieszczenia na swym terytorium, ich ruchliwoĻci. Znaniecki zaznacza jednak, iŇ w nowoŇytnym Ļwiecie sĢ siþy niezgodne z tendencjami paıstw jako grup terytorialnych. Zwraca uwagħ na to, Ňe wytwarzajĢ siħ dziaþania spoþeczne dla ktrych bliskoĻę przestrzenna nie ma istotnego znaczenia. RozwijajĢ siħ teŇ waŇne, wpþywowe role spoþeczne w ktrych pozycja ekologiczna moŇe byę dowolna i dowolnie zmieniana. Znaniecki þĢczy to z tworzeniem siħ nowej rzeczywistoĻci duchowej, w ktrej ludzie uczestniczĢ niezaleŇnie od swego rozmieszczenia. W zakoıczeniu omawianej pracy F. Znaniecki pisze: á... samo istnienie paıstw dĢŇĢcych do absolutnej wþadzy nad swymi terytoriami, do bezwzglħdnej regulacji ekologicznej caþej ludnoĻci i caþkowitej samowystarczalnoĻci materialnej, jest wynikiem dziaþania pewnych siþ duchowych i Ňadna integracja bytu materialnego paıstwa, Ňadne zamykanie granic przed materialnym przenikaniem ludzi i rzeczy nic moŇe uchronię samych tych siþ paıstwowo twrczych przed wpþywem innych siþ duchowych, ktre dziaþanie ich mogħ nie tylko zneutralizowaę, lecz odwrcię ku innym zadaniomÑ 5 Znaniecki jawi siħ tu jako przeciwnik silnego a zwþaszcza totalitarnego paıstwa. DziĻ po upþywie przeszþo pl wieku od napisania tych sþw uderza ich aktualnoĻę. Upadek systemw totalitarnych, ktry obserwujemy w ostatnich lalach wokþ nas, potwierdza sþusznoĻę przewidywaı Znanieckiego. Jego koncepcje teoretyczne dotyczĢce ekologii ludzkiej majĢ w zestawieniu z koncepcjami klasycznej chicagowskiej szkoþy ekologicznej przede wszystkim tħ przewagħ, Ňe obejmujĢ nie tylko rzeczywistoĻę miast czy regionw, ale siħgajĢ szerzej do struktur ponadlokalnych. Ponadto dotyczĢ w znacznie wiħkszym stopniu problematyki humanistycznej, tj. znaczenia i wartoĻci przestrzeni dla jednostki czy grupy spoþecznej i dla stosunkw miħdzyludzkich. W naszej rzeczywistoĻci, gdzie staramy siħ obecnie przezwyciħŇyę szereg pozostaþoĻci po paıstwie totalitarnym, tworzyę nowe prawa, nowĢ administracjħ, nowe formy wþadania przestrzeniĢ - koncepcje Znanieckiego stanowiĢ zachħtħ do mobilizacji tych siþ spoþecznych i, jak mwiþ Znaniecki, áduchowychÑ, ktre umoŇliwiajĢ zwrcenie energii spoþecznej w kierunku tworzenia nowoczesnych, demokratycznych form Ňycia spoþecznego w naszym kraju. Omawiane tu zagadnienia, gþwnie w oparciu o pracħ Znanieckiego poĻwiħconĢ podstawom socjologicznym ekologii ludzkiej, ktra to praca nie stanowi systematycznego wykþadu teorii lecz raczej szkic koncepcyjny, nabierajĢ aktualnoĻci takŇe dla studiw miejskich, choę nic ograniczajĢ siħ one tylko do problematyki z zakresu socjologii miasta w tradycyjnym ujħciu. 5 F. Znaniecki, áSocjologiczne podstawy ekologii ludzkiejÑ, w: áRuch Prawniczy, Ekonomiczny i SocjologicznyÑ, Poznaı 1938, z. 1. Strona | 182
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plstyleman.xlx.pl
|