4 materialy do miniwykladu,
[ Pobierz całość w formacie PDF ] 1 Materiały do miniwykładu „Techniki wspomagające powtarzanie”, Lekcja trzecia Podstawowa lektura: Marek Grębski , Sukces na egzaminie, Warszawa, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 2004 r. Zalecana lektura: 1. Anderson J.R., Uczenie się i 10. Lorayne H., Sekrety pamięć. Integracja zagadnień, Warszawa, Wydawnictwa superpamięci, Łódź, Wydawnictwo Ravi, 1996. Szkolne i Pedagogiczne, 1998. 11. Pietrasiński Z., Sztuka uczenia 2. Baddeley A., Pamięć. Poradnik użytkownika, się, Warszawa, Wiedza Warszawa, Powszechna, 1975. Prószyński i S-ka, 1998. 12. Rudniański J., O pracy 3. Buzan T. ., Rusz głową, Łódź, Wydawnictwo Ravi, 1996. umysłowej , LSW, Warszawa 1987. 4. Buzan T., Pamięć na zawołanie, 13. Vetulani J., Jak usprawnić Łódź, Wydawnictwo Ravi, 2003. 5. Dryden G.. Vos J., Rewolucja w uczeniu, Poznań, Wydawnictwo pamięć, Kraków, Wydawnictwo Platan, 1998. 14. Włodarski Z., Z tajemnic Moderski i S-ka, 2000 r. 6. Dudley G. A., . Jak podwoić skuteczność ludzkiej pamięci , Warszawa, Wydawnictwa Szkolne i uczenia się , Pedagogiczne, 1984. Warszawa, Wydawnictwo Medium, 1994 7. Lieury A., Pamięć i sukces w szkole, Katowice, Książnica, 1999. 8. Lehrl S., Trening pamięci, Katowice, Videograf II, 2000 r. 9. Lorayne H., Superpamięć dla uczących się, Łódź, Wydawnictwo Ravi, 1996. 2 Zjadaj słonia po kawałku. Zasada zwana inaczej „techniką salami”. Dzielimy materiał na niezbyt wielkie, zdatne do intelektualnego strawienia porcje. W „dzieleniu wiedzy na plasterki” istotne jest, aby partie materiału tworzyły zamknięte, logiczne całości. Taką naturalną, logicznie wyodrębnioną porcją materiału jest rozdział książki. Partie materiału do wyuczenia możemy oznaczać w książce za pomocą karteczek samoprzylepnych. Zapisujemy ołówkiem datę realizacji powtórki przy każdym rozdziale. Przypinamy karteczkę do tablicy korkowej z tytułem rozdziału „do przerobienia”. Kucie W przypadku materiału, co do którego masz pewność, że będziesz musiał odtwarzać go z maksymalną wiernością (np. wiersz, nazwiska, daty, definicje, wzory, nazwy własne), możesz zastosować metodę wielokrotnego powtarzania zwaną kuciem. Wielokrotne powtarzanie powoduje skuteczne utrwalenie informacji, aczkolwiek wymaga wielu nużących prób. W celu uniknięcia nużącego czytania np. dat możemy je sobie nagrać na dyktafonie lub na odtwarzaczu MP-3, a potem odtwarzać do woli w każdych warunkach. Od ogółu do szczegółu Najpierw rzut oka na cały materiał „z lotu ptaka”, potem metodą kolejnych przybliżeń docieramy do sedna tematu (np. Europa – Polska – Dolny Śląsk − Kotlina Kłodzka − Śnieżnik). Roztkliwianie się nad detalami i dygresjami spowoduje, że utracimy z pola widzenia meritum sprawy, a poza tym zabraknie nam czasu na inne tematy. Najważniejszą kwestią przy powtarzaniu jest wydobycie esencji zagadnienia. Efekt generowania Powtarzanie usprawnia pamięć tylko wtedy, gdy materiał jest powtarzany i przetwarzany w sposób głęboki i ze zrozumieniem. Bierne powtarzanie nie daje lepszego zapamiętywania. 3 Podczas uczenia się warto wykorzystywać efekt generowania, ponieważ lepiej pamiętane są materiały, które sami projektujemy i wytwarzamy. Dobrą metodą przetwarzania materiału będzie opowiedzenie go koledze lub rodzicowi, napisanie eseju lub rozprawki, sporządzenie notatki, zwłaszcza w formie rozbudowanej Mapy Myśli. Możemy stosować autokontrolę w postaci nagrywania i odsłuchiwania wypowiedzi za pomocą dyktafonu. Aktywne zmysły Im więcej zmysłów uczestniczy w procesie uczenia się, tym lepsze powinny być jego efekty. Zamiast wielokrotnego cichego czytania warto uruchamiać inne, prócz wzroku, zmysły. I tak, głośne czytanie aktywizuje zmysł słuchu, czytanie w czasie spacerowania po pokoju – zmysł czuciowo-ruchowy, natomiast rysowanie, zapisywanie, a zwłaszcza tworzenie mapy myśli uaktywniają cały kompleks zmysłów i czynności poznawczych ułatwiających zapamiętywanie. Ucząc się, nie siedź cicho i w bezruchu. Bądź aktywny! Pisz, rysuj, mów, chodź, tańcz i śpiewaj w trakcie nauki. Użycie wyobraźni Synestetyczne, czyli obfitujące w zmysłowe skojarzenia, wyświetlenie sobie ciągu pojęć w wyobraźni, sprzyja zapamiętaniu. W tym celu kojarzymy materiał do zapamiętania z czymś lub z kimś dobrze znanym, zabawnym, fascynującym. Wyobrażamy go sobie w ruchu, powiększamy do gigantycznych rozmiarów. Odbieramy go zmysłami dotyku, smaku, zapachu. Wzbogacamy kolorem i efektem trójwymiarowości. Trwałemu kodowaniu informacji w pamięci pomaga odniesienie wyuczanych treści do własnej osoby. Chodzi o myślowe wykreowanie samego siebie jako głównego uczestnika zapamiętywanych zdarzeń i sytuacji. Rusz głową! Stwórz w wyobraźni film z efektami specjalnymi związany tematycznie z materiałem do wyuczenia. W swoim filmie bądź reżyserem i głównym aktorem. 4 Efekt kontrastu Efekt kontrastu jest stosowany dla uwypuklenia treści godnych uwagi, wyróżnienia jednych informacji spośród innych. Jeżeli podręcznik lub skrypt jest naszą własnością, nie bójmy się ingerować w tekst. Stosujmy różnokolorowe podkreślenia, zakreślenia, komentarze, uwagi, ramki, strzałki, wykrzykniki i inne znaki. Inne wykorzystanie efektu kontrastu polega na uczeniu się na przemian niemających ze sobą wiele wspólnego przedmiotów, np. język polski – biologia – historia. Dzięki temu urozmaicamy pracę, a przyswajane treści nie nakładają się na siebie. Walcz z nudą. Urozmaicaj i uatrakcyjniaj swoją naukę. Miejsce i czas Przywoływaniu informacji z pamięci służy odtworzenie warunków towarzyszących ich zapamiętywaniu. Inaczej mówiąc, pamięć funkcjonuje lepiej, gdy pewne warunki, obecne w momencie uczenia się, występują także w chwili odtwarzania informacji. Dzieje się tak dzięki aktualizowaniu, czyli przywoływaniu wspomnień (reintegracji). Uczymy się o stałych porach i w stałych miejscach. Dzięki prowadzeniu nauki w wyraźnie określonych okolicznościach umysł z łatwością będzie dokonywał reintegracji śladów pamięciowych. Opracowania zbiorcze Kiedy uczymy się do egzaminu obejmującego szeroki zakres wiedzy, takiego jak matura, egzamin wstępny na studia lub końcowy egzamin dyplomowy, mamy do przestudiowania bardzo obszerne partie materiału w dosyć ograniczonym czasie. Czytanie zaległych lektur czy studiowanie strona po stronie kilkusetstronicowych podręczników nie ma większego sensu, zwłaszcza jeśli się tego nie czyniło systematycznie w ciągu roku. Korzystamy z repetytoriów i opracowań syntetycznych, czyli tzw. bryków. Zawierają one wiedzę w pigułce. Uczenie się zbiorowe Powtarzanie materiału z kompetentną osobą, np. korepetytorem lub kolegą, zasługuje na uwagę, ponieważ: 5 Mobilizuje do działania, podtrzymuje na duchu i zarazem osłabia monotonię procesu uczenia się. Dzięki informacjom zwrotnym daje możliwość natychmiastowego sprawdzenia zasobów posiadanej wiedzy, a także oceny jakości i stylu wypowiedzi. Stwarza szansę na skorygowanie błędnych informacji oraz wytłumaczenie niejasności. Oferuje dodatkowe źródło informacji, dzięki czemu mamy możliwość wymiany, uzupełnienia i wzbogacenia notatek. Daje okazję do podzielenia się cennymi radami osoby kompetentnej i życiowo doświadczonej (korepetytor) lub odznaczającej się zdrowym rozsądkiem i umiejętnością samodzielnego, krytycznego myślenia (kolega). Powtarzanie wspólnie z kolegą lub koleżanką ma jednak swoje niebezpieczeństwa. Najpoważniejszym jest możliwość przeobrażenia się sesji powtórkowej w luźne spotkanie towarzyskie. Największą wadą korepetycji jest ich koszt. Pozytywne nastawienie Ucząc się wzbudzamy w sobie nastawienie na zapamiętanie. Aktywna postawa sprzyja przyswajaniu wiedzy. Jeżeli pielęgnujemy w sobie przekonanie, że mamy słabą pamięć, możemy faktycznie cierpieć na kłopoty z zapamiętywaniem, spowodowane jednak nie ograniczeniami wrodzonej natury, lecz negatywnym nastawieniem do własnych możliwości. Uwierz w swoje możliwości! Amerykański przedsiębiorca Henry Ford mawiał: „Jeśli myślisz, że potrafisz, to prawda. Jeśli myślisz, że nie potrafisz, to również jest prawdą”.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plstyleman.xlx.pl
|