500pytan, WOS
[ Pobierz całość w formacie PDF ] k a t a l o g Pytań l o ka l n e 6 BeZPiecZeńSTWO 8 infraSTrukTura TechnicZnA 11 kulTura, SPOrT i rekreacjA 14 OchrOna śrOdOWiSkA 17 OchrOna ZdrOWiA 20 OśWiaTa 23 POMOc SPOłecZnA 26 WSPieranie PrZedSięBiOrcZOścI 29 Wygląd gMiny 32 ZarZądZaniE 35 PrZyPiSy Fundacja im. Stefana Batorego warszawa, kwiecień 00 o sprawy Sto pytań o sprawy lokalne Szanowni Państwo, oD aUToRÓw Przyjął się zwyczaj nazywania gminą urzędu, który jest siedzibą władz lokalnych i miejscem załatwiania różnych spraw. W tym kontekście gmina jest instytucją świadczą- cą różnego typu usługi i zarządzającą pewnym obszarem naszego życia, z którą jednak niewiele mamy wspólnego. Zapominamy, że gmina to wspólnota lokalna mieszkań- ców i że jesteśmy współodpowiedzialni za to, jak nam się w niej żyje. Katalog obejmuje najważniejsze aspekty funkcjonowania gminy. Podzieliliśmy je na 10 obszarów tematycznych, dla których sformułowaliśmy łącznie 100 pytań. Te obszary to: BeZPiecZeńSTWO infraSTrukTura TechnicZna kulTura, SPOrT i rekreacja OchrOna śrOdOWiSka OchrOna ZdrOWia OśWiaTa POMOc SPOłecZna WSPieranie PrZedSięBiOrcZOści Wygląd gMiny ZarZądZanie W gMinie Oddajemy do Państwa rąk Katalog stu pytań o sprawy lokalne , który umożliwi podjęcie rzetelnej dyskusji o tym, czy potrzeby wspólnoty są skutecznie zaspokajane. Stro- nami tej dyskusji mają być mieszkańcy gmin, instytucje działające na terenie gminy oraz władze samorządowe. Katalog ma pomóc w aktywizacji postaw obywatelskich i uświadomieniu uczestnikom życia społecznego ich real- nego wpływu na podejmowane działania. Mieszkańcom Katalog pomoże zorientować się, jakie problemy wystę- pują na terenie ich gminy i jaka jest ich skala. Przedsta- wiciele władz samorządowych i różnych instytucji upo- rządkują swoją wiedzę na temat stanu rozwoju gminy. Katalog powinien być szczególnie użyteczny w okresie przedwyborczym. każdy obszar powinien być traktowany jako całość. Odpo- wiedzi na wyjęte z kontekstu pytania mogą dać fałszywy obraz sytuacji w danej dziedzinie. Przy każdym z obsza- rów podpowiadamy, gdzie szukać informacji, które mogą pomóc w udzieleniu odpowiedzi na pytania z Katalogu . Warto wyraźnie podkreślić, że Katalog nie jest prostą ankietą , którą każdy i bez problemu wypełni. W wielu przypadkach – by precyzyjnie określić stan spraw w da- nym obszarze – potrzebne będzie podjęcie wysiłku zwią- zanego z dotarciem do danych. czasem wystarczy proste określenie swoich odczuć i subiektywna ocena częstotli- wości występowania pewnych zjawisk czy też szybkości załatwiania spraw. Szczegółową instrukcję posługiwania się Katalogiem znajdą Państwo na następnych stronach. Z jednej strony ułatwi obywatelom ocenę dokonań do- tychczasowych władz oraz programów kandydatów na burmistrzów, wójtów i radnych, z drugiej zaś – pomoże samym kandydatom w merytorycznym przygotowaniu się i do kampanii, i do pełnienia urzędu. Bardzo wartościowe będą dla nas Państwa uwagi doty- czące korzystania z Katalogu , jego przystępności, trafno- ści stawianych pytań bądź problemów z uzyskaniem wia- rygodnych danych. Poznanie Państwa opinii pozwoli na udoskonalenie Katalogu . Staraliśmy się tak skonstruować pytania, aby odpowiedzi na nie umożliwiły w miarę obiektywny opis spraw lokal- nych . Ocena tych spraw należy już jednak do mieszkań- ców – oni sami muszą zdecydować o priorytetach, który- mi władze powinny się kierować: ustalić, czy ważniejsze jest wybudowanie nowej szkoły, przyciągnięcie inwesto- rów, czy też pomoc najuboższym. chcemy, aby ten Kata- log przyczynił się do podjęcia rzeczowej dyskusji o lokal- nych problemach . Joanna Załuska Lidia Kuczmierowska Fundacja im. Stefana Batorego Tam, gdzie to było możliwe, podaliśmy obiektywne dane porównawcze i wskaźniki zaczerpnięte m.in. z publicz- nych statystyk. dzięki tym informacjom dokonanie oceny sytuacji lokalnej będzie łatwiejsze. Zaproponowane przez nas wskaźniki odnoszą się do kompetencji władz gminy (ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym Sto pytań o sprawy lokalne oraz inne ustawy szczegółowe) i mają zastosowanie prze- de wszystkim do małych i średnich gmin (pomiędzy 5 a 50 tys. mieszkańców). JaK Posługiwać się Katalogiem? Priorytetem przy sporządzaniu Katalogu była przejrzy- stość i przyjazność tekstu dla obywatela, co czasem pro- wadziło do uproszczeń, z których autorzy w pełni zdają sobie sprawę. Z całą pewnością jednak Katalog może sta- nowić podstawę owocnych dyskusji z władzami . Katalog jest narzędziem kompleksowo opisującym spra- wy lokalne – obejmuje on 10 obszarów opisanych w ra- mach 100 pytań. Oczywiście wypełnienie całego Katalogu w większości przypadków będzie zadaniem przekracza- jącym możliwości pojedynczego obywatela . Osobom działającym indywidualnie sugerujemy wybranie najbar- dziej interesujących je obszarów i skupienie wysiłków na rzetelnym opisaniu spraw w ramach dokonanego wybo- ru, organizacjom społecznym i instytucjom powołanie ze- społów zadaniowych. Jacek Królikowski Piotr szczęsny Cezary Trutkowski każde pytanie zawiera trzy warianty odpowiedzi uporząd- kowane od stanu minimalnego (1) do stanu pożądanego (3), często wykraczającego ponad przeciętną w gminach. Zadaniem osoby korzystającej z katalogu jest zdobycie informacji na temat realizacji poszczególnych zadań na terenie gminy bądź oszacowanie stopnia ich realizacji, a następnie wybór jednej z trzech zaprezentowanych w każdym pytaniu opcji. Zdajemy sobie sprawę, że cza- sem wybór będzie trudny – rzeczywistości nie da się opi- sać za pomocą trzech prostych zdań. Wierzymy jednak, że – korzystając z danych i ufając własnym odczuciom – oby- watel będzie w stanie podjąć właściwą decyzję. odpowiedzi na poszczególne pytania należy zaznaczyć na wykresie znajdującym się na początku każdego roz- działu. W efekcie powstanie wykres obrazujący sytuację gminy w danym obszarze. Sto pytań o sprawy lokalne Pytanie: Poziom 1 1. 2. 3. 4. Przykładowy wykres dla gminy, którą w jakimś obszarze oceniliśmy, przyznając kolejno punkty: 1, 1, 2, 1, 2, 2, 2, 3, 3, 1. Po wypełnieniu wykresu widzimy wyraźnie, w których dziedzinach gmina wypada najsłabiej. warto o tych problemach porozmawiać z przedstawicielami władz i mieszkańcami waszej gminy! 5. 6. 7. 8. 9. 10. gdZie sZuKać informacJi? Oszacowanie stopnia rozwoju gminy na podstawie 10 opi- sanych w Katalogu obszarów wymaga posiadania odpo- wiednich informacji. Oceniając stan chodników czy też poziom bezpieczeństwa w miejscach publicznych, można bazować na własnych obserwacjach lub odczuciach. jed- nakże ocena wielu obszarów musi opierać się na analizie obiektywnych i precyzyjnych danych. gdzie ich szukać? W wyjątkowych przypadkach prawo do informacji pub- licznej może być ograniczone odrębnymi przepisami o ochronie informacji niejawnych oraz o ochronie tajem- nic ustawowo chronionych. Powodem ograniczenia może też być prywatność osoby fizycznej lub tajemnica przed- siębiorcy, przy czym ograniczenie to nie dotyczy infor- macji o osobach pełniących funkcje publiczne, mających związek z pełnieniem tych funkcji, w tym o warunkach powierzenia i wykonywania funkcji, oraz przypadku gdy osoba fizyczna rezygnuje z przysługujących jej praw. W urZędZie gMiny dostęp do informacji publicznej, w tym do informacji o funkcjonowaniu urzędu gminy, gwarantuje ustawa o do- stępie do informacji publicznej (ustawa z dnia 6 września 2001 r. O dostępie do informacji publicznej, dzu nr 112, poz. 1198 ze zmianami). każdy obywatel ma prawo żąda- nia i otrzymania informacji publicznej bezpośrednio lub poprzez dostęp do dokumentów zawierających takie in- formacje. informacja może być udostępniana ustnie lub pisemnie. W inTernecie ustawa zobowiązuje urzędy gmin do udostępniania pod- stawowych danych w internetowym Biuletynie informacji Publicznej (BiP). każda informacja udostępniona w Biule- tynie musi być opatrzona datą i podpisana przez osobę, która ją opracowała. BiP prowadzony przez urząd gminy musi zawierać między innymi informacje o: jeśli zależy nam na informacji, której urząd nie „wytwa- rza” rutynowo, powinniśmy ustalić z urzędnikiem, ile czasu potrzebuje na zebranie danych i w jakiej formie możemy je otrzymać (pocztą elektroniczną, w formie wy- druku do pobrania w urzędzie itp.). Trzeba też ustalić, czy wystarczy ustna prośba o informację, czy też wymagany będzie odpowiedni wniosek na piśmie. Wyszukanie nie- których danych może wymagać pewnego nakładu czasu i środków, jednak urząd powinien udostępnić informacje nie później niż w terminie 14 dni od dnia złożenia wnio- sku. jeżeli okaże się, że informacja nie może być udostęp- niona we wspomnianym terminie, urząd zobowiązany jest powiadomić o powodach opóźnienia oraz terminie w jakim udostępni informację (nie może on być dłuższy niż 2 miesiące od dnia złożenia wniosku). sposobach realizacji zadań publicznych (np. strategii rozwoju gminy) i osiąganych efektach strukturze organizacyjnej urzędu i zakresie zadań poszczególnych jednostek sposobach stanowienia aktów publicznoprawnych (zarządzeń burmistrza, uchwał rady) sposobach przyjmowania i załatwiania spraw (np. informacje o procedurach stosowanych w urzędzie) Sto pytań o sprawy lokalne prowadzonych rejestrach, ewidencjach i archiwach oraz o zasadach udostępniania zawartych w nich danych majątku gminy, jej budżecie, stanie finansów (w tym o zadłużeniu) Źródłem informacji mogą być też strony internetowe lokalnych organizacji pozarządowych, szkół, domów kultury i innych instytucji. W PuBlikacjach urZędóW STaTySTycZnych niektóre wskaźniki (informacje o nich podaliśmy w Kata- logu ) dostępne są w opracowaniach głównego urzędu Statystycznego i jego wojewódzkich oddziałów. Można je odnaleźć na stronie internetowej guS ( www.stat.gov.pl ), w rocznikach statystycznych lub innych publikacjach wy- dawanych przez urzędy statystyczne. Z danych i publika- cji zgromadzonych przez urzędy statystyczne można ko- rzystać bezpłatnie – udostępniane są w informatoriach, informacje można uzyskać także telefonicznie. należy jednak pamiętać o tym, że dane zbierane przez urzędy statystyczne dostępne są z około 10–12-miesięcznym opóźnieniem wynikającym z czasu potrzebnego na ich agregację, weryfikację i opracowanie w formie publika- cji. Ponadto zakres dostępnych danych w poszczególnych województwach jest zróżnicowany, ponieważ każdy wo- jewódzki urząd statystyczny oprócz ogólnopolskiego pro- gramu prowadzi także własny program badawczy. W lOkalnych Mediach archiwalne egzemplarze lokalnej prasy będą zapewne dostępne w siedzibie redakcji oraz w miejscowej biblio- tece. Osoby, które chcą porównać sytuację w swojej gminie z przykładami dobrych praktyk w danej dziedzinie, mogą ich poszukiwać na stronach internetowych programów promujących podnoszenie jakości zarządzania w jednost- kach samorządu terytorialnego. na stronie www.dobre- praktyki.pl znaleźć można przykłady dobrych praktyk w wybranych dziedzinach zarządzania w gminach zebra- ne w ramach Programu aktywizacji Obszarów Wiejskich finansowanego ze środków Banku światowego i polskie- go rządu. Z kolei na stronie programu Przejrzysta Polska ( www.przejrzystapolska.pl ), w którym uczestniczyło ok. 600 gmin i powiatów z całej Polski, znajdziemy 6 zasad dobrego rządzenia opracowanych z myślą o samorządach terytorialnych, które chcą udoskonalać praktykę sprawo- wania władzy i administrowania, dążąc do wyeliminowa- nia korupcji i innych form patologii. na początku każdego z 10 rozdziałów zawierających wskaźniki z danego obszaru funkcjonowania gminy po- dajemy też odnośniki do innych stron internetowych, któ- re mogą zwierać informacje na temat dobrych praktyk.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plstyleman.xlx.pl
|