459 Audi A8 2010I nstalacja elektryczna i połączenia sieciowe, AUDI
[ Pobierz całość w formacie PDF ] Zeszyt do samodzielnego kształcenia nr 459 Audi A8 2010 Instalacja elektryczna i połączenia sieciowe Audi Szkolenia techniczne W samochodach z coraz większą ilością układów elektronicznych stabilność i niezawodność instalacji elektrycznej jest podstawą jakości systemów. Instalacja elektryczna samochodu z masą całkowitą nawet do 50 kilogramów, prawie 1500 pojedynczymi przewodami o średniej długości ok. 2 metrów, licznymi stykami, uszczelkami, uchwytami bezpieczników oraz prowadnicami przewodów jest największym i najdroższym podzespołem w samochodzie. Obecnie instalacja elektryczna znacząco przyczynia się do spełnienia wysokich wymagań jakościowych stawianych układom elektrycznym i elektronicznym montowanych w samochodach Audi. Ze względu na zużycie energii i ochronę środowiska rozwój nowych lżejszych instalacji elektrycznych samochodów jest niezmiernie ważny, ponieważ masa ma znaczący wpływ na zużycie paliwa a tym samym na emisję CO 2 . W ostatnich latach liczba elektronicznych sterowników gwałtownie wzrosła. Większość innowacji stała się w ogóle możliwa dzięki coraz bardziej wydajnym układom elektronicznym. Bez tego rozwoju wiele udogodnień w samochodzie, które obecnie przyjmowane są jako oczywiste, byłoby niemożliwe do zrealizowania. Audi A8 2010 w porównaniu do swojego poprzednika wykazuje następujące różnice: • liczba sterowników zwiększyła się z 68 do 95 • nowa magistrala danych, magistrala FlexRay, zwiększyła liczbę magistral danych z 6 do 7 • pojemność występującego teraz w samochodzie oprogramowania wynosi 230 MB, prawie czterokrotnie więcej niż w poprzednim modelu 459_025 Cele tego zeszytu do samodzielnego kształcenia Zeszyt ten ma za zadanie dostarczenie informacji na temat topologii połączeń sieciowych w Audi A8 2010. W ten sposób można uzyskać szybki i głęboki wgląd do świata elektroniki w modelu Audi A8 2010. Kto wnikliwie zapozna się z tym zeszytem, będzie umiał odpowiedzieć na następujące pytania: • W którym miejscu w samochodzie zamontowane są elektryczne podzespoły? • Na jakie informacje istotne dla obsługi serwisowej należy zwrócić uwagę w przypadku niektórych sterowników? • Jakie zadania i funkcje realizują sterowniki w samochodzie? • Jakie innowacje wprowadzono w oświetleniu zewnętrznym? 2 Spis treści Zasilanie napięciowe Akumulator _________________________________________________________________________________________________________________________________________ 4 Punkt do uruchamiania silnika z obcego źródła__________________________________________________________________________________________________ 5 Główny przewód akumulatora ____________________________________________________________________________________________________________________ 5 Schemat zasilania __________________________________________________________________________________________________________________________________ 6 Bezpieczniki i przekaźniki __________________________________________________________________________________________________________________________ 7 Połączenia sieciowe Miejsca zamontowania sterowników _____________________________________________________________________________________________________________ 8 Topologia __________________________________________________________________________________________________________________________________________ 10 Innowacje magistrali danych ____________________________________________________________________________________________________________________ 12 Złącza magistrali CAN ____________________________________________________________________________________________________________________________ 13 Magistrala FlexRay Wprowadzenie ____________________________________________________________________________________________________________________________________ 14 Porównanie magistrali CAN z magistralą FlexRay ____________________________________________________________________________________________ 15 Protokół magistrali FlexRay _____________________________________________________________________________________________________________________ 16 Budowa ____________________________________________________________________________________________________________________________________________ 17 Procesy ____________________________________________________________________________________________________________________________________________ 18 Diagnoza __________________________________________________________________________________________________________________________________________ 19 Sterowniki Interfejs diagnostyczny magistrali danych J533 ______________________________________________________________________________________________ 20 Sterownik układu kontroli akumulatora J367 _________________________________________________________________________________________________ 21 Alternator C _______________________________________________________________________________________________________________________________________ 22 Stabilizator napięcia J532 _______________________________________________________________________________________________________________________ 24 Sterownik instalacji elektrycznej samochodu J519 ___________________________________________________________________________________________ 26 Oświetlenie zewnętrzne Przełącznik świateł _______________________________________________________________________________________________________________________________ 28 Reflektory _________________________________________________________________________________________________________________________________________ 30 Tylne światła ______________________________________________________________________________________________________________________________________ 40 Serwis Naprawa układów elektronicznych z wykorzystaniem zabezpieczenia przed wyładowaniami elektrostatycznymi (ESD) _____________ 42 Podsumowanie Zeszyty do samodzielnego kształcenia _________________________________________________________________________________________________________ 43 • Zeszyt do samodzielnego kształcenia dostarcza podstawowych informacji na temat budowy i działania nowych modeli samochodów, nowych podzespołów lub nowych rozwiązań technicznych. Zeszyt do samodzielnego kształcenia nie jest instrukcją naprawy! Podawane tutaj wartości mają jedynie pomóc w zrozumieniu treści i dotyczą wersji programowych, aktualnych w chwili tworzenia zeszytu. Obsługę techniczną oraz naprawy należy przeprowadzać wyłącznie na podstawie aktualnej literatury serwisowej. ! Wskazów Odnośnik 3 Zasilanie napięciowe Akumulator Akumulator w modelu Audi A8 2010 znajduje się centralnie we wnęce na koło zapasowe. Na dodatnim biegunie akumulatora została umieszczona skrzynka bezpieczników głównych oraz element odłączania akumulatora. Na ujemnym biegunie akumulatora znajduje się sterownik układu kontroli akumulatora J367. Sterownik ten, często nazywany również modułem danych akumulatora, razem z przewodem masy tworzy jeden podzespół. W zależności od wyposażenia samochodu stosowane są różne wersje oraz pojemności akumulatorów, które są dobrane specjalnie do danego samochodu. Wszystkie samochody z systemem start-stop, z ogrzewaniem postojowym lub samochody z funkcją rekuperacji, patrz strona 23, zasadniczo wyposażone są w akumulator z absorpcyjną włókniną szklaną (akumulator AGM). akumulator umieszczony centralnie we wnęce na koło zapasowe Akumulatory AGM Akumulatory AGM (ang.: A bsorbant G lass M at) posiadają absorpcyjną włókninę szklaną, która nasączona jest elektrolitem. Szczególne zalety tych akumulatorów to: brak niebezpieczeństwa wycieku elektrolitu, duża trwałość cykliczna, dobry rozruch zimnego silnika, niewielkie samowyładowanie oraz brak konieczności obsługi. Z tego powodu w przypadku wymiany akumulatora należy zastosować nie tylko odpowiedni akumulator zgodnie z elektronicznym katalogiem części (ETKA), ale również tak, jak we wszystkich samochodach z układem zarządzania energią należy wyuczyć (zakodować) sterownik układu kontroli akumulatora J367. osłonięte miejsce połączenia głównego przewodu akumulatora wobszarze tylnej kanapy W Audi A8 2010 są stosowane następujące akumulatory: • 95 Ah/450 A • 110 Ah/520 A • 92 Ah/520 A (akumulator AGM) • 105 Ah/580 A (akumulator AGM) 459_030 4 Punkt do uruchamiania silnika z obcego źródła Główny przewód akumulatora W Audi A8 2010 zastosowano udoskonalony główny przewód akumulatora. Wprawdzie już w Audi A8 2003 zastosowano główny przewód akumulatora z aluminium, ale był to przewód okrągły. Audi A8 2010 posiada sztywny płaski przewód z aluminium, który jest pokryty warstwą izolacji z tworzywa sztucznego w kolorze czerwonym. Punkt do uruchamiania silnika z obcego źródła znajduje się w komorze silnika z prawej strony samochodu. Może on być również używany do ładowania akumulatora samochodowego w salonie samochodowym lub w serwisie podczas prac diagnostycznych. Przebieg przewodu Główny przewód akumulatora zaczyna się przy dodatnim biegunie akumulatora jako elastyczny przewód okrągły. Przechodzi on w sztywny przewód płaski w obszarze wnęki na koło zapasowe. Ten kształt głównego przewodu akumulatora oprócz mniejszej masy zapewnia jeszcze inne korzyści: • dzięki formie i sztywności przewodu można było zrezygnować z elementów mocujących, • nie trzeba stosować żadnych kanałów przewodów, • optymalne wykorzystanie przestrzeni • oraz główny przewód o przekroju 150 mm (konieczny w samochodach z silnikiem wysokoprężnym) może być poprowadzony wewnątrz samochodu. punkt do uruchamiania silnika z obcego źródła w komorze silnika po prawej stronie Przewód składa się z dwóch części, które są ze sobą skręcone w obszarze tylnej kanapy. W obszarze prawego słupka A przewód płaski ponownie przechodzi w giętki przewód okrągły, który zostaje poprowadzony przez gumową tulejkę w ścianie grodziowej z wnętrza samochodu do komory silnika. przejście głównego przewodu akumulatora przez gumową tulejkę w ścianie grodziowej 5
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plstyleman.xlx.pl
|